What if IAR80 cu BMW801 sau Ash-82?
#61
Postat 02 July 2012 - 05:37 PM
Sincer, in discutiile legate de 80 cu motorul DB mu m-a interesat ce elice s-a folosit, mai ales ca rezultatul testului a fost un fiasco.
Acum, am si eu o curiozitate, aveti in vedere ca ma pasioneaza acest avion de aprope 50 ani, am discutat cu pilotii care au luptat cu el, unii au fost doborati, raniti, am adunat materiale, am salvat desenele originale.
In acest caz va intreb sincer, cu exceptia variantelor cu motor Jumo si DB, nu inteleg efortul pe care-l depuneti incercand sa-l desenati cu motor BMW, cu directie si deriva de FW-190, le consider pierdere de timp.
De exemplu, in cazul in care prin absurd admitem ca la un moment dat era dotat cu BMW, chiar credeti ca se cheltuiau bani, fara o justificare, pentru a-l dota cu ampenaj de FW-190. Pentru FW-190 s-a ajuns la acel ampenaj pe baza de calcule, rezultate concrete in tunelul aerodinamic. Sunt multe aspecte, discutati neaparat cu un proiectant + un structurist + un specialist in aerodinamica, veti descoperii lucruri fascinante.
Cum am spus - am pus o intrebare care sper sa nu rascoleasca orgolii.
#62
Postat 02 July 2012 - 06:58 PM
Știu-ca e pierdere de timp, dar īmi place sa desenez avioane, nu colorate doar creion.
Cānd aveam 15 ani părintii mei s-au mutat īn Arad, dar pana atunci am locuit īntr-un loc faimos (Cocargeaua) cu multe MIG-uri și Il-uri. Le-am văzut zburānd pe deasupra mea de cānd ma știu.Tot acolo am văzut și primul film la cinema, am īnvățat sa joc Carambol (de la acei mari piloți, desigur) īn timp ce admiram uluitoarele picturi de pe pereții. Desigur la īnceput nu știam ca acele avioane cu elice se numeau Me-uri sau IAR-uri, știam doar ca au elice! M-au fascinat mai mult ca tunătoarele (și căzătoarele din nefericire) MIG-uri. Sper ca am lămurit de unde pasiunea mea pentru aviație... Damn cum trec anii...
Sa știți ca nu m-ați ofensat de loc! Cum am mai spus e o onoare pentru mine sa "vorbesc" cu dumneavoastră!
Ar fii interesant sa vorbesc cu un proiectant sau specialist īn aerodinamica, dar din nefericire nu cunosc pe nimeni și cred ca și ei ar putea greși, nu? Cazul nefericit cu motor DB de care pomeneați sta mărturie. Ca sa nu mai vorbim de Mustang cu motor Alison. Proiectanții au dat greș și au avut dreptate piloții cānd au spus sa-l schimbe cu un RR Merlin.
Nu vreau sa para a lauda, dar am aproape 30 de ani de lucru īn domeniul structurilor metalice (printre ele si cāteva avioane reparate) și am văzut un lucru destul de curios, īn special īn Romania. Se da un proiect care cam 50% e bun iar restul de 50% trebuie sa-l rezolve executantul! Dupa execuție, vine proiectantul și modifica proiectul după cum a fost făcuta execuția. No comment...
Cu stima.
#63
Postat 03 July 2012 - 07:06 PM
La propriu, pentru-că am rezervat bilet de avion pe Duminică. Destinația finală: Italia. Īntoarcerea acasă... probabil cānd JSF-35 o să fie īn dotarea FAR! (īl merităm!!!) Sau... ăăăă... am vrut să zic ceva de clasa conducătoare, dar mă abțin.
Deci:
I-am mutat priza de aer de pe "nas" doar ca să se vadă linia acestui "rechin" Dintre toate capotajele la care am lucrat, acesta s-a potrivit perfect! Doar cāteva linii pe ici pe colo am avut de modificat.
Cer scuze celor pe care i-am ofensat cumva, nu a fost cu intenție. Sincer mă așteptam la mai multe critici, dar cum Axor spunea: īncă what if-ul nu a prins pe la noi.
Acum "īmi iau zborul spre alte ceruri". Cu stimă.
#64
Postat 03 July 2012 - 08:23 PM
In momentul de fata - imi cer scuze pt poluarea topicului - singurul demers care ar mai ramane pentru popularizarea si pastrarea vie a amintirii acestui avion il consider ca este realizarea unei replici zburatoare la scara 1/1. Asta pentru ca exista carti ce trateaza acest subiect, exista sau vor exista in curand machete la diferite scari (de la 1/72 pana la 1/1). Stiu ca au mai existat astfel de initiative dar nu cunosc sa se fi concretizat. Ar fi interesant poate de vazut impactul unui motor actual radial asupra celulei de IAR 80?
Personal, sunt curios ce implica un asemenea proiect, o sa aprofundez in perioada urmatoare.
Sunt curios sa vad si in continuare alte desene ale tale pe tema IAR 80.
Si bafta pe noile meleaguri! Sa nu uiti de IAR-uri!
Aceasta postare a fost editata de paul: 03 July 2012 - 08:39 PM
#65
Postat 04 July 2012 - 09:33 PM
N-am cum sa uit de IAR-uri! Este primul avion din WW2 pe care l-am văzut īn mod real și nu desenat. Nu chiar īn mărime naturala cred ca la scara de 1:5 (īmi aduc aminte ca avea avariata jamba dreapta, sau stānga?!!! E mult de atunci). Era agățat de tavanul unei librarii din Arad. Acolo l-am īntālnit și pe domnul Cornel Marandiuc care m-a făcut sa-i cumpăr cărțile! Deci Paul "no way to forget" cum ar spune englezi!
O ultima varianta. Dupa "īndelungi" cugetări am ajuns la concluzia ca; dacă s-a folosit motorul DB sigur "ia" luat și elicea. Cu alte cuvinte grupul moto-propulsor. Totuși ma pot īnșela....
Pana Duminica o sa īncerc sa mai pun cate ceva. Cu stima.
#67
Postat 20 July 2012 - 02:16 PM
axor, la 19 July 2012 - 06:15 PM, a spus:
IAR-AS-AX-MIHAELA.JPG
...e cea mai reusita varianta....
#68
Postat 22 July 2012 - 10:25 PM
Deh , ca sa se respecte adevarul istoric despre IAR-82!
Aceasta postare a fost editata de mack8: 22 July 2012 - 10:25 PM
#71
Postat 04 August 2012 - 08:55 PM
Amu , daca vrei sa il iei 'mneata pe cel cu motor BMW si-l vopsesti cu diverse insemne de dinainte de august '44... Sa nu uiti de cele 26 de victorii contra vantorilor americani ( P-51, P-38 etc.), plus 11 bombardiere cu patru motoare si 40 de "bolsevici" marcate pe celebrul aparat cu numarul 461!
#72
Postat 21 August 2012 - 05:03 PM
am si eu o rugaminte....se poate si o varianta cu motorul de pe fw-190d? dar cu deriva originala de i.a.r. :D. multumesc anticipat.
referitor la varianta cu motor bmw, intreb si eu in totala necunostinta de cauza asa ca nu dati cu toporu', oare nu mergea folosit capotajul original de i.a.r. (in ipoteza unor f mici diferente de diametru intre motorul k14 si motorul bmw) si cumva "grefat" radiatorul de ulei de la fw cu blindajul lui cu tot la partea frontala a capotajului original de la i.a.r.? sau renuntat la el si folosit ceva asemanator radiatorului de ulei de la motorul k14.
#73
Postat 22 August 2012 - 08:06 PM
Multumesc Axor pentru camuflajul din primul razbel mondial.
Deocamdata nu o sa postez nici-o varianta, pentru-ca lucrez la cel cu motor DB. Il fac la scara 1:10 dar intr-o rezolutie de 300DPI ceea ce imi permite sa fac detaliile beton!
A se vedea gondola cu tunul MG 151\20 in varianta romaneasca!
Bineinteles fiind in .jpg este "contaminata" cu tot felul de pixeli eronati.
@ add2mix. Ai uitat ceva la motorul BMW801. Lungimea este de aproape 2 metri si aproape dublu de greu. Deci nu merge capotajul original de IAR-80. In schimb, altfel sta treaba cu ASH-ul rusesc Dar chiar daca se potrivea sub acel capotaj eu tot cu capotajul de FW-190 il desenam. Ce rost avea sa desenez un "what if" cu alt motor (care nu se vede) dar care arata ca originalul IAR80. Asta este si esenta acestui topic. Sa vedem (si sa visam, binenteles) IAR80-ul si sub o alta forma. La IAR80-ul "bot lung", probabil cand va veni vremea o sa-l fac cu ambele cozi. Nu uita ca si FW-ul si-a schimbat coada!
Cu stima.
#76
Postat 14 November 2012 - 10:06 PM
Din nefericire nu mai am timp liber aproape de loc. Se apropie sarbatorile si trebuie sa terminam ce avem de lucru. IAR80 DB-ul la scara 1:10 e terminat in proportie de 90%. Cand o sa-l termin o sa fac fotografii cu el dupa ce il scot la imprimanta ca nu am cum sa-l postez, e urias! De altfel ca sa pot desena a trebuit sa-l "tai" in 5 bucati!
Am avut terminata mai demult o varianta "simpla" de "DB" Sper sa va placa. Oricum e foarte elegant si frumos, chiar daca are coada de PZL-7. Il fac si pe asta in paralel la scara 1:10.
Cu stima.
#77
Postat 04 January 2013 - 02:18 AM
Din cauză că motorul este foarte lung, și destul de greu, nu cred că varianta asta ar fi zburat! După părerea mea cred ca fuzelajul posterior ar trebui lungit! Ceva de genul:
De la ultima mea postare și pānă acum, am făcut o grămadă de variante (mai multe de 60!) cu IAR80-ul. O să īncep să le postez īn curānd.
Cu stimă.
#79
Postat 04 January 2013 - 12:25 PM
Si dacă tot sunt "pe aci" iată īncă doua. Just for fun!
Probabil că nu ar fi rezistat fuzelajul la motorul ăsta (Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major 3000+ HP!!!) dar:
Si unul mai "ortodox" ca să zic asa:
Z-mare o īntrebare dacă īmi permiți? Este adevarat ca la Bacău se fac replici de FW-190?!!! Asta ar fi foarte straniu pentru mine, să facem un avion străin și nu unul Romanesc?!!!
Cu stimă.
#80
Postat 04 January 2013 - 12:41 PM
Daca se mai fac acum replici ale acestui aparat, habar nu am.
Fiind de notorietate faptul ca romanii sunt mai oportunisti asa de felul lor, ar fi posibil sa fi fructificat toata documentatia pusa la dispozitie de neamt.
- Tu de unde ai informatia/intrebare de mai sus ?
- ← My Mustang
- Aviatie
- MIG-29 →