Supermarine SPITFIRE Mk V
#1
Postat 26 April 2012 - 10:03 PM
#6
Postat 28 April 2012 - 01:35 PM
Am spus-o eu, ţi-o vor spune şi alţii, prima cerinţă în modelism e răbdarea - nu te grăbi! Un model corect, fără a fi o operă de artă, dar corect, nu se face cât ai bate din palme. Unii o pot face, dar ăia sunt artiştii genului!
Repet, prima fază, documentarea. Vezi cum e construit avionul real, ca să poţi monta piesele corect, să mai refaci poate unele care nu sunt prea corecte, să faci cum trebuie anumite detalii.
De exemplu: la capota superioară a motorului, nu ai eliminat şanţul care rămâne după lipirea celor două jumătăţi ale fuselajului. Pariez că asta e valabil şi pe intrados. Cum poţi elimina şanţurile alea relativ uşor: foloseşti un adeziv mai gros (la magazinele cu piese de instalaţii sanitare poţi găsi adeziv pentru PVC la tuburi, funcţionează perfect), pui mai mult (ca să iasă în afară, în exces, dar fără să curgă), nu încerci să ştergi şi laşi piesele să se usuce mult, mult. Apoi iei surplusul cu pila şi şmirghel, mai completezi cu mastic, şlefuieşti, corectezi unde ai băgat pila prea mult, etc. Ia mult timp, dar vei descoperi şi plăcerea lucrului bine făcut.
Nu ştiu ce vopsele ai folosit, dar chiar şi pentru vopsitul la pensulă, e naşpa, se cunosc mult prea evident urmele de pensulă. Vezi ce ţi-am spus despre posibilitatea lustruirii cu ceva moale, pentru uniformizarea vopselei. Fă ceva încercări pe bucăţele de plastic.
Şi, încă o dată, nu te grăbi!
Dacă poţi, încearcă să faci o vizită unui modelist cu experienţă şi admiră-i pe viu lucrările. Eu am avut o experienţă interesantă prin 1986, când mă frigea şi pe mine buza şi mă mânca pe undeva să dau gata cât mai multe modele posibil. Noroc că nu se găseau prea multe! Apoi am avut ocazia să admir colecţia de modele a lui Dan Antoniu, vreo 60 - 70 de modele, la ora aia, la 1/72 şi două la 1/24. Am avut un şoc, ceva ca un duş rece şi m-am lecuit definitiv de grabă. Ba pot spune că am căzut în extrema cealaltă!
Apropo, modelismul e strâns legat de istorie. Aşa că, pe parcursul documentării, s-ar putea să descoperi şi plăcerea studiului istoriei. Şi nici asta nu e de lepădat!
Nu dezarma, răbdare şi dă-i bătaie, dar mai lentuţ puţin!
#9
Postat 28 April 2012 - 08:49 PM
Încă o chestie, nu considera că numai produsele de firmă pot fi folosite. Pe timpul lui Nea Ceaşcă, la noi se făceau modele excelente, unele extraordinare. Şi erau puţini cei ce aveau acces la produse speciale pentru modelism, ca să nu mai vorbim că pe vremea aia nici nu exista o gamă foarte variată. Improvizaţia era cuvântul cheie!
Practic, în modelism se pot folosi orice materiale care se pot tăia, pili, ajusta, lipi şi apoi vopsi. Aşa a început modelismul, nu cu PE, răşini, white metal, vopsele speciale şi alte chestii de astea. Nu te bloca dacă nu ai acces la anumite chestii, experimentează (dar nu direct pe model, doamne fereşte!), poţi găsi soluţii uneori foarte simple!
Revenind la Spit, nu mă pronunţ asupra corectitudinii modelului, nu mi-a plăcut niciodată avionul ăsta. Mă refer doar la modul de execuţie şi vopsire. E făcut în grabă, cu prea mult entuziasm! Iar un model bun necesită entuziasm, desigur, dar temperat de răbdare şi gândire la rece. În final, vei descoperi că e mai plăcut să ai mai puţine modele, dar mai bine lucrate.
Şi, neapărat, caută pe cineva cu mai multă experienţă. Forumul e bun, dar nu se compară cu contactul direct. Şi, până acum, eu personal nu am întâlnit modelist care să nu fie dispus să dea sfaturi şi lecţii. Chiar dacă te va costa câte o bere din când în când, merită!
Scuze, am uitat să-ţi spun despre ce adeziv e vorba. Adeziv pentru plastic de la "BISON". Aşa se şi numeşte, BISON PLASTIC.
Aceasta postare a fost editata de Sheniloiu: 28 April 2012 - 08:52 PM
#10
Postat 28 April 2012 - 09:02 PM
#11
Postat 28 April 2012 - 09:25 PM
Bun, asta schimbă puţin datele problemei.
În primul rând, s-ar putea să nu găseşti adezivul ăla, posibil ca englezii să lucreze cu alte tehnologii. În orice caz, mirosul unui adeziv îţi spune multe. Dacă seamănă cu cel folosit în modelism, probabiul că este o formulă asemănătoare şi se merită să experimentezi.
Lustruirea se face pe vopsea uscată şi înainte de aplicarea decal-urilor. Poţi folosi materiale textile sau chiar beţişoare de brad sau alt lemn moale. În cazul ăsta, beţişorul se "scămoşează" puţi, la vârf, să semene puţin cui o pensulă.
Cât despre beri, te-ai ars - după câte îi ştiu eu pe englezi (chiar din sursă directă), o bere nu ajunge!
#13
Postat 29 April 2012 - 12:07 PM
combat18, la 28 April 2012 - 09:02 PM, a spus:
salut combat,
Nu ai nevoie de nici un modelist sa te indrume. Depinde in primul rind de tine, daca esti multumit de munca ta sau nu. Modele asa cum ai facut tu a facut toata lumea. Sunt foarte convins ca nimanui nu ia iesit o macheta perfecta nici dupa ce a facut 5 sau 10 machete! Ai sa vezi ca fiecare model va fi mai bun decit cel precedent. Sfatul meu este sa te mai uiti la WIP-urile altora, internetul este foarte generos si gasesti metode de lucru cu sutele. Pe linga asta sunt sute de video tutoriale, unul bun in UK (si nu numai) este florymodels.co.uk. Poti invata multe de la el.
D-l Shineloiu iti spune despre rabdare, perfect de accord. Totusi, eu presupun ca tu esti la inceput de drum, daca te apuci sa bibilesti machetele si te chinui de acum sa le scoti perfecte, ai sa te plictisesti de acest hobby. Cazuri concrete sunt chiar aici pe forum! Trebuie sa te familiarizezi cu machetele, adezivii, chiturile si vopsele care se folosesc. Este un proces prin care trece fiecare. Timpul si experianta acumulata te va ajuta!
Succes!
Aceasta postare a fost editata de tibi22: 29 April 2012 - 12:21 PM
#16
Postat 30 April 2012 - 07:39 AM
Contactul cu un alt modelist te poate ajuta nu numai ca sa iei lectii (daca va fi nevoie), dar si ca sa nu inveti din greselile proprii, ci ale altora. Plus ca mai apare un aspect financiar. La 1/72, consumul de vopsele este infim, exceptand poate culoarea de baza. Sa zicem ca te apuci de un Bf.109. Trei nuante de vopsele pentru camuflajul de baza. Apoi alb, negru, galben, aluminiu, nuanta pentru interior, rosu. Plus poate altele, pentru detalii de interior. Unele se aplica cu varful de ac! Multe se vor usca in borcanele, fiind folosite rar. Daca mai ai pe cineva pe langa, puteti folosi in comun vopsele, alte consumabile, plus scule. Si, nu in ultimul rand, iti faci prieteni.
Daca vei incerca sa faci ceva de top din prima, te poate paste pericolul de a fi dezamagit si de a renunta. Nu incerca asta, urmareste doar sa faci modele decente la inceput, dar totusi cat mai corect posibil. Sa nu poata spune nimeni ca ai uitat piese pe din afara, ca un anumit detaliu era pe o alta varianta si nu pe ce ai facut tu, ca ai pus pe acelasi avion insemnele a doua unitati diferite, si altele din astea. Incearca pentru inceput sa te perfectionezi in finisarea buna a constructiei, lasa vopsirea superba pentru mai tarziu.
Te-ai inhamat la un hobby complicat, daca vrei sa il faci bine, dar este unul cu satisfactii pe mai multe planuri. Asa ca, spor la treaba si distractie placuta!