Salut. Revin cu cateva precizari legat de avionul tau, in special inmatricularea aleasa, adica numarul VII.
Inainte de asta cateva lamuriri. Istoria avionului Breguet 14 este una foarte complexa, iar pana in momentul de fata numai cateva persoane s-au incumetat sa scrie istoria lor. Poate cea mai complexa carte este cea aparuta la editura Windsock datafile. (atasez mai jos coperta si cateva pagini din carte).
La noi primele avioane Br-14 au aparut in 1919 in perspectiva unui iminent razboi in Basarabia in contra revolutionarilor bolsevici, si au fost cumparat de la armata franceza de la Dunare (probabil 30 de bucati serile 12559, 12558, 12501, 12616. 12537 etc etc)
Datorita cereri foarte mari, acest tip de avion a fost construit de opt uzine din Franta: Breguet, Renault, Michelin, Darracq, Bellanger, SIDAM, Farman si Schmitt. De aici o serie de particularitati si imbunatatiri care sunt greu de clarificat. Au aparut capete de aripa de diverse forme, aripi inferioare de diverse forme, geamuri laterale, si poate cel mai important indiciu in a identifica producatorul, tipul de caractere cu care era scrisa seria avionulu, tipul si numarul de fabricatie.
Inafara celor cumparat de la armata franceza, in anii 20 Romania a mai cumparat 45 de avioane de acest tip dintr-o comanda care se vroia mult mai mare. (detalii despre scandalul de coruptie aparut cu aceasta ocazie gasesti in cartea S-a furat aviatia), insa nu stim exact cate au fost cumparate de la fiecare producator. Atasez mai jos cateva poze din colectia mea cu diferite modele identificabile dupa capetele de aripa,
stencils-uri ai alte modificari unle posibil chiar locco.
Din pacate avionul macheta construit de tine nu cred ca este de tipul celui real care a zburat cu numarul VII, vezi poza atasata mai jos cu capele aripilor. Deasemnea, avionul nr VII din pozele mele are si un generator la incastrarea aripilor superioare!
Aceasta postare a fost editata de horia: 20 April 2012 - 04:09 PM