Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR-99XT - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR-99XT O noua incercare romaneasca

#1 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 31 March 2012 - 07:47 AM

Posted on martie 22, 2012 by George GMT

IAR XT/New Generation…se pare ca va zbura!

Asa cum scriam in urma cu catevazile, programul IAR XT se pare ca merge inainte. Astazi va putem oferi catevaschite si chiar o poza cu un demonstrator, cel mai probabil, al IAR XT.
Daca in 2010 MapN declara ca IAR99Soim nu prea ar mai avea sanse de modernizare, iar varianta IAR XT nu era luatain mod serios in considerare, se pare ca ceva s-a schimbat intre timp. Noistudii executate de INCAS si se pare ca nu este vorba doar de studii pe hartie,arata ca varianta IAR XT LCA/Trainer, cu radar de bord si adus la un noustandard, merge inainte.
Decembrie 2010: "„Fortele AerieneRomane nu au in vedere, in prezent sau in perspectiva, dotarea avionului IAR 99SOIM cu radar la bord. Avionul IAR 99 SOIM nu poate inlocui aeronava MiG-21LanceR, avand caracteristici tehnico-tactice si destinatii total diferite", searata intr-un comunicat transmis de Biroul de presa al Ministerului Apararii."
Sursa: fin.ro
Asadar asta era perspectiva celor dela MapN acum un an si ceva.
DAR intre timp programul IAR XT/NewGeneration, merge inainte. INCAS-ul are in vedere doua directii principale dedezvoltare:1-O motorizare noua, care sa permita crestere razei de actiune si a vitezei, o incarcare superioara a avionului si un consum mai mic. Motorul avut in vedere este Rolls-Royce Viper 680-43. Acest motor va asigura un plus de 10% tractiune si un consum mai mic. Asta presupune modificarea fuzelajului in zona motorului. Sursa+schite
Modernizarea si modificarea avionicii aparatului. Aici principalele directii vizeaza: data link, supravegherea aeriana si terestra a spatiului national, iar pentru executarea acestor misiunii vor fi integrate:
-radar
-sisteme de navigatie GPS degeneratie noua
-un nou container care va continesisteme de supraveghere si detectie in infrarosu si laser.
IAR XT1, probabil un demonstrator,pe un IAR 99C Soim. De asemenea numarul de bord 800, nu are legatura cunumerotatia IAR99, sau Soim, aceasta fiind din seria 700. Se pot observamodificarile din zona motorului.
Cockpit-ul va fi reconfigurat, ca siarhitectura cabinei, in vederea optimizarii cu noile echipamente si misiuni.
In principiu se are in vederemodificarea versiunii IAR 99 cu doua locuri, intr-un aparat cu un singur loc,variansa SC IAR Soim, si gandit pentru misiuni de politie aeriana, patrulare pegranita si atac la sol. Studiile efectuate sunt din anii 2011 si 2012.
In privinta radarului nu existainformatii certe, insa logic ar fi sa se re-foloseasca Elta EL/M-2032 de peLanceR-urile retrase, adaptarea la noua platforma urmand a fi facuta fie prinschimbarea antenelor cu unele de diametru mai mic, fie prin modificarefuselajului anterior pentru primirea antenelor actuale.
Se prefigureaza si folosirea unornoi tipuri de rachete, fie o noua dezvoltare a RAV-RS fie ceva completnou.
Ramane de perspectiva schimbareamotorului cu unul dintr-o alta familie si generatie mai noua precum sire-proiectarea aripii pentru obtinerea unor performante mai ridicate necesareindeplinirii misiunii de politie aeriana.
In concluzie IAR XT/New Generationva fi echipat cu noi senzori, un nou motor si va putea folosi o gama larga dearmament inteligent, de la rachete ghidate IR la cele ghidate laser, pe bazanoului container ce va fi integrat aparatului.
Sursa+schite-AICI la punctul 3
Si acum cateva schite cu noul IARXT. Deasemenea tot aici gasiti si comparatii intre costul orei de zbor si nunumai, facute intre principalele avioane care sunt astazi pe piata. Sumele suntin mod sigur mult mai credibile dacat ce se vehiculeaza prin alte locuri, fiindfacute de INCAS.
Si de asemenea o descriereamanuntita a modificarilor si modernizarilor care se afla in vederile nouluiproiect.
IAR99 SC-PA, cu radar la bord. Se poate observa faptul ca tubul pitot este in altapozitie, fata de varianta clasica.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: iar_xt1.jpg
  • Imagine atasata: iar_xt2.jpg
  • Imagine atasata: iar-99dc.jpg
  • Imagine atasata: iar-99sc.jpg
  • Imagine atasata: iar-99sc_pa.jpg

Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 31 March 2012 - 08:05 AM


#2 Useril este offline   MiG 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 827
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 31 March 2012 - 08:47 PM

Aparatul ala cu nr. 800 pare foarte mult facut in Photoshop si nu ceva real. De observat zona din spatele carlingii unde au fost clonati pixelii precum si lipsa de "blending" a numarului cu culoarea fuselajului. Deci daca e doar o simulare grafica in PS nu vad ce rost ar avea detaliile alea ca e provenit dintr-un 700, samd, ca si cum ar fi vba de un avion real.

#3 Useril este offline   Cassin 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 409
  • Inregistrat: 08-April 06
  • Location:Baia Mare
  • Interests:Machete statice avioane de orice fel (de preferinta cu elice din WW II) 1/72

Postat 01 April 2012 - 07:38 AM

La ce ar putea folosi o struto-camila de acest gen, ca sa folosesc un termen larg uzitat in prezent, pentru ca tot nu e pe gratis. Nici macar nu poate revigora uzinele de la Craiova care sunt in moarte clinica.

#4 Useril este offline   Vali 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 694
  • Inregistrat: 06-October 05
  • Location:Lugoj

Postat 01 April 2012 - 07:47 AM

Logic ca e in photoshop.dar nu asta e o problema. E un proiect frumos ce ne arata ca inca mai avem gandire aviatica in RO.

Au mai facut-o si altii,vezi Hawk-ul britanic si chiar vechiul yugoslav Jastreb derivat din Galeb...
Dupa mine, niciodata un IAR 99 nu-l vei putea compara cu un F-16 chiar si second,dar in contextul actual in care nu suntem amenintati direct (si daca am fi, singuri am face exact un r---t chiar si cu 100 F-16 noi),IAR XT e solutia cea mai ieftina si la indemana pentru a avea aviatie. Acum avem nevoie de o politie aeriana,sarcina de care XT s-ar achita cu brio, tara fiind relativ mica. Dotat cu doua rachete performante si un radar acceptabil nu e stringent sa fie supersonic,de la cateva baze centrale, putand controla tot perimetrul national. Nu ar trebui sa visam in angajari cu Iran-ul deci bombardierele si multirolurile nu sunt neaparat necesare. Sincer prefer 100-200 de XT-uri noi decat 20 F-16 second...Plus ca am avea industrie si mentenanta nationala .Daca ar mai fi cu cine, ca au cam plecat specialistii si Craiova e pe chituci... Si daca ar trebui sa ignoram interesele si comisioanele traditionale nationale...
E un proiect frumos,care va ramane doar un proiect din multiple cauze!

Parerea mea.
Vali

#5 Useril este offline   MiG 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 827
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 01 April 2012 - 08:19 AM

"E un proiect frumos,care va ramane doar un proiect din multiple cauze!"

Si e mai bine sa ramana asa. Numarul mic de exemplare (15-20buc) necesare pietei interne nu ar justifica cheltuielile de cercetare/proiectare in vederea adaptarii, fiecare exemplar ar iesi la un pret enorm. De vandut la export pentru amortizarea cheltuielilor nu cred ca se pune problema, piata de aparate de antrenament este saturata. De la varful de gama care ar insemna T-50-ul coreean care costa vreo 20-25 mil$ si are performante apropiate de un LanceR si pana la baza gamei care ar insemna sute de L-39 la mana a doua disponibile la preturi care ajung si la 2-300.000 $/bucata gasesti cate aparate de antrenament avansat si atac usor vrei: Hawk, L-59, L-159, Yak-130, M-346, Hongdu L-15, MiG-AT, HAL HJT-36, Hongdu K-8, Kawasaki T-4, C-101 Aviojet, Super Galeb, IA-63 Pampa, MB-339, samd. Nu mai spun ca in partea de jos a gamei se interescteaza cu turbopropulsoarele de mare performanta gen Super Tucano sau PC-21 sau Texan II.

#6 Useril este offline   dodos 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 108
  • Inregistrat: 01-January 10

Postat 01 April 2012 - 12:06 PM

Vali, mergand pe logica ta, sa inteleg ca politie aeriana am putea face si cu Socatul sau de ce nu cu cateva escadrile de IAK-52? De perspectiva cand acestea vor fii retrase din serviciu, o sa ne punem sperantele in cateva IS-28B-2-uri, apoi zmee...:wacko:

Aceasta postare a fost editata de dodos: 01 April 2012 - 12:07 PM


#7 Useril este offline   axor 

  • Needs A Life Outside What-If
  • Grup: Members
  • Postari: 1663
  • Inregistrat: 05-June 09
  • Interests:What If - Sci Fi - Aero

Postat 01 April 2012 - 01:15 PM

Clar,poza este prelucrata imi place insa ideea.Idee pe care am exploatat-o si eu de curand,arata chiar bine in configuratia simpla comanda.

Imagine atasata: IAR-99-SOIM Lance-R1.JPG

...un ''109 SC'' :-D (poza originala)
Imagine atasata: 7003s003kogalniceanu293ku6-refacut.jpg

Aceasta postare a fost editata de axor: 01 April 2012 - 01:18 PM


#8 Useril este offline   MiG 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 827
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 01 April 2012 - 01:53 PM

axor, simularile tale arata bine decat alea din articol ;). Interesant ar fi de vazut cum ar arata daca s-ar pastra cabina a 2-a functionala pentru a face loc in bot pentru radar. Asa cum e acum botul e ocupat aproape in intregime de roata de bot escamotata. La Hawk-ul 200 monoloc s-a pastrat cabina spate pentru a face loc in bot radarului/aparaturii.

#9 Useril este offline   axor 

  • Needs A Life Outside What-If
  • Grup: Members
  • Postari: 1663
  • Inregistrat: 05-June 09
  • Interests:What If - Sci Fi - Aero

Postat 01 April 2012 - 02:03 PM

Cam asa

Imagine atasata: IAR-99-SC-1.JPG

#10 Useril este offline   MiG 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 827
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 01 April 2012 - 03:13 PM

multumesc pentru promptitudine axor, esti fantastic :), n-arata rau in configuratia asta cu botul lung, zic eu.

Aceasta postare a fost editata de MiG: 01 April 2012 - 03:14 PM


#11 Useril este offline   highflyer 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 1
  • Inregistrat: 01-April 12

Postat 01 April 2012 - 03:45 PM

Am vazut un aparat vopsit in argintiu(un IAR-99).Tatal meu l-a vazut la decolare.Spunea ca a avazut un cutit aerodinamic pe aripa.

#12 Useril este offline   mack8 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 32
  • Inregistrat: 22-July 10

Postat 01 April 2012 - 09:57 PM

Model IAR-99XT biloc :-o

http://rumaniamilita...110620-1542.jpg


Gasit aici . Blogul asta e absolut fantastic!

http://rumaniamilita...urul-si-soimul/

#13 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 03 April 2012 - 11:30 PM

Foarte interesant proiect. Ma gandesc ca, mergand pe experienta pe care alti constructori o au deja, o posibila solutie ar arata asa:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: b1 iar99-1.jpg


#14 Useril este offline   niki 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1169
  • Inregistrat: 23-January 05

Postat 05 April 2012 - 11:24 AM

Vezi postareaKamob 50, la 03 April 2012 - 11:30 PM, a spus:

... o posibila solutie ar arata asa:


Daca vreun avion a meritat vreodata sa poarte numele Soim, atunci cu siguranta design-ul tau! Botul avionului chiar arata a cioc de pasare - sau poate doar imi imaginez...!? :-) :good:

Evident, nu ne multumim cu nimic mai putin decat un radar Blue Vixen!!!







Ce chestie ca topic-ul asta a prins viata pe la 01 Aprilie!...

Aceasta postare a fost editata de niki: 05 April 2012 - 11:25 AM


#15 Useril este offline   MiG 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 827
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 05 April 2012 - 11:37 AM

Ce chestie ca topic-ul asta a prins viata pe la 01 Aprilie!...
[/quote]
sa stii ca m-am uitat fix dupa asta...si am vazut totusi ca e inceput pe 31 martie :)

#16 Useril este offline   niki 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1169
  • Inregistrat: 23-January 05

Postat 05 April 2012 - 11:49 AM

Vezi postareaMiG, la 05 April 2012 - 11:37 AM, a spus:

sa stii ca m-am uitat fix dupa asta...si am vazut totusi ca e inceput pe 31 martie :)


;-)

#17 Useril este offline   AlexTrandafir 

  • Nou venit
  • Grup: Members
  • Postari: 3
  • Inregistrat: 20-September 09

Postat 13 April 2012 - 04:40 PM

Proiectul IAR-99 XT, asa cum a fost el prezentat de INCAS, nu reprezinta decat o iteratie minora a actualului avion - un fel de IAR-99.1, fara a aduce imbunatatiri semnificative ale performantelor sau posibilitatilor avionului.
IAR-99 nu poate face fata sub nici un fel de forma cerintelor impuse de misiunea de politie aeriana.
Aeronavele care fac subiectul misiunii de politie aeriana sunt in general avioane militare sau civile ce pot zbura la inaltimi mari sau stratosferice, cu viteze de peste 450 kts (800 km/h).
In cazul IAR-99, in primul rand solutia aerodinamica a avionului nu permite atingerea vitezelor necesare pentru interceptarea tintelor aeriene - in acest scop este necesara atingerea unor viteze de 500 - 900 kts (900 - 1600 km/h) iar aripa dreapta a avionului nu permite acest lucru. Tractiunea motoarelor prevazute pentru proiectul IAR-99 XT este de asemenea insuficienta, chiar in varianta in care aripa ar fi reproiectata, iar structura in general nu este proiectata pentru a rezista solicitarilor aparute la zborul transsonic sau supersonic. In final, chiar admitand ca s-ar ranforsa structura si s-ar monta un motor corespunzator, rezerva de combustibil de la bord ar fi insuficienta pentru a avea o raza de actiune decenta.
Am o mare stima pentru dl. Olivotto, dar proiectul nu raspunde cerintelor militare, sau cel putin nu in domeniul politiei aeriene, care este o misiune foarte serioasa de aparare aeriana si pentru care sunt necesare avioane de vanatoare-interceptare adevarate. In cazul in care vizeaza misiuni adevarate de sprijin al trupelor terestre sau de aparare aerian (pe timp de razboi) / politie aeriana (pe timp de pace) si vrea sa plece de la una din platformele existente, atunci ar fi mai bine sa revada proiectele IAR-93 (la fel de dpasit ca si IAR-99, dar cu performante sensibil mai bune) sau, de ce nu, proiectul IAR-95.

#18 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 13 April 2012 - 08:42 PM

De acord cu Alex . Totusi cred ca 99XT ar avea un viitor ,chiar daca termenul de "politie aeriana" este cam pretentios pentru el.
Cat despre veritabilul vanator supersonic romanesc IAR 95 ,da,era (nu cred sa mai fie,cel putin nu degraba)o solutie,un vis,o experienta ,daca ar fi fost disponibil si un ...motor.
Daca rusii n-au acceptat sa ne acorde licenta pentru al lor Tumansky R-29-300 ,acum ma cam indoiesc sa obtinem vreo licenta de la "colegii" OTAN. Ca doar nu-s prosti sa ne creeze conditii/ocazii,cand pot sa ne vanda pe bani buni (TVA + "interese" incluse).
Nu cred ca IAR 95 sa mai reprezinte cine stie ce "izbanda tehnologica" desi este(inca) comparabil cu alte aparate de gen ,aflate in uz.Dar mi-as pune sperante reale in IAR S(sau 101 ,sau redenumit IAR 2000) . Ah,da,am uitat : MOTORUUUULLL!!

Poate vreun schimb de afaceri cu ... ma gandesc...China ? Stiu,nu e OTAN dar precedente ar mai fi; de pilda Ucraina propune noul lor tanc T 84 Yatagan ...Turciei ,care este,evident,stat membru NATO (ma rog,OTAN). Deci ??

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 13 April 2012 - 08:48 PM


#19 Useril este offline   MiG 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 827
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 13 April 2012 - 09:55 PM

Din pacate lucrurile au evoluat de asa natura incat la ora asta tari precum Romania nu au practic nici o sansa in a dezvolta nici chiar in cooperare si cu atat mai putin singure avioane de lupta competitive. Sumele implicate in proiectare/punerea la punct a favricatiei sunt absolut prohibitive, practic de domeniul SF. Concurenta pe piata internationala e crancena pe fiecare segment iar bugetele alocate sunt subtiri si in continua schimbare in mai toate tarile. O abordare realista e cumpararea unor aeronave de buna calitate de la fabricanti consacrati. Industria de profil romaneasca daca are ambitie ar putea trai din fabricarea de munitie, diverse UAV-uri, asocieri pentru producerea de componente, samd. Eu unul as fi multumit sa vad un UAV (militar sau utilitar) romanesc de succes de exemplu.

#20 Useril este offline   Iamandi 

  • Nou venit
  • Grup: Members
  • Postari: 5
  • Inregistrat: 05-July 09

Postat 16 April 2012 - 07:19 PM

Vezi postareaVali, la 01 April 2012 - 07:47 AM, a spus:

Logic ca e in photoshop.dar nu asta e o problema. E un proiect frumos ce ne arata ca inca mai avem gandire aviatica in RO.

Au mai facut-o si altii,vezi Hawk-ul britanic si chiar vechiul yugoslav Jastreb derivat din Galeb...
Dupa mine, niciodata un IAR 99 nu-l vei putea compara cu un F-16 chiar si second,dar in contextul actual in care nu suntem amenintati direct (si daca am fi, singuri am face exact un r---t chiar si cu 100 F-16 noi),IAR XT e solutia cea mai ieftina si la indemana pentru a avea aviatie. Acum avem nevoie de o politie aeriana,sarcina de care XT s-ar achita cu brio, tara fiind relativ mica. Dotat cu doua rachete performante si un radar acceptabil nu e stringent sa fie supersonic,de la cateva baze centrale, putand controla tot perimetrul national. Nu ar trebui sa visam in angajari cu Iran-ul deci bombardierele si multirolurile nu sunt neaparat necesare. Sincer prefer 100-200 de XT-uri noi decat 20 F-16 second...Plus ca am avea industrie si mentenanta nationala .Daca ar mai fi cu cine, ca au cam plecat specialistii si Craiova e pe chituci... Si daca ar trebui sa ignoram interesele si comisioanele traditionale nationale...
E un proiect frumos,care va ramane doar un proiect din multiple cauze!

Parerea mea.
Vali


Vali, am fost pasager intr-un avion care zbura mai repede decat IAR-99. Cum l-ar fi ajuns un 99 sau XT?

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

12 useri citesc topicul
0 membri, 12 vizitatori, 0 utilizatori anonimi