IAR XT/New Generation…se pare ca va zbura!
Asa cum scriam in urma cu catevazile, programul IAR XT se pare ca merge inainte. Astazi va putem oferi catevaschite si chiar o poza cu un demonstrator, cel mai probabil, al IAR XT.
Daca in 2010 MapN declara ca IAR99Soim nu prea ar mai avea sanse de modernizare, iar varianta IAR XT nu era luatain mod serios in considerare, se pare ca ceva s-a schimbat intre timp. Noistudii executate de INCAS si se pare ca nu este vorba doar de studii pe hartie,arata ca varianta IAR XT LCA/Trainer, cu radar de bord si adus la un noustandard, merge inainte.
Decembrie 2010: "„Fortele AerieneRomane nu au in vedere, in prezent sau in perspectiva, dotarea avionului IAR 99SOIM cu radar la bord. Avionul IAR 99 SOIM nu poate inlocui aeronava MiG-21LanceR, avand caracteristici tehnico-tactice si destinatii total diferite", searata intr-un comunicat transmis de Biroul de presa al Ministerului Apararii."
Sursa: fin.ro
Asadar asta era perspectiva celor dela MapN acum un an si ceva.
DAR intre timp programul IAR XT/NewGeneration, merge inainte. INCAS-ul are in vedere doua directii principale dedezvoltare:1-O motorizare noua, care sa permita crestere razei de actiune si a vitezei, o incarcare superioara a avionului si un consum mai mic. Motorul avut in vedere este Rolls-Royce Viper 680-43. Acest motor va asigura un plus de 10% tractiune si un consum mai mic. Asta presupune modificarea fuzelajului in zona motorului. Sursa+schite
Modernizarea si modificarea avionicii aparatului. Aici principalele directii vizeaza: data link, supravegherea aeriana si terestra a spatiului national, iar pentru executarea acestor misiunii vor fi integrate:
-radar
-sisteme de navigatie GPS degeneratie noua
-un nou container care va continesisteme de supraveghere si detectie in infrarosu si laser.
IAR XT1, probabil un demonstrator,pe un IAR 99C Soim. De asemenea numarul de bord 800, nu are legatura cunumerotatia IAR99, sau Soim, aceasta fiind din seria 700. Se pot observamodificarile din zona motorului.
Cockpit-ul va fi reconfigurat, ca siarhitectura cabinei, in vederea optimizarii cu noile echipamente si misiuni.
In principiu se are in vederemodificarea versiunii IAR 99 cu doua locuri, intr-un aparat cu un singur loc,variansa SC IAR Soim, si gandit pentru misiuni de politie aeriana, patrulare pegranita si atac la sol. Studiile efectuate sunt din anii 2011 si 2012.
In privinta radarului nu existainformatii certe, insa logic ar fi sa se re-foloseasca Elta EL/M-2032 de peLanceR-urile retrase, adaptarea la noua platforma urmand a fi facuta fie prinschimbarea antenelor cu unele de diametru mai mic, fie prin modificarefuselajului anterior pentru primirea antenelor actuale.
Se prefigureaza si folosirea unornoi tipuri de rachete, fie o noua dezvoltare a RAV-RS fie ceva completnou.
Ramane de perspectiva schimbareamotorului cu unul dintr-o alta familie si generatie mai noua precum sire-proiectarea aripii pentru obtinerea unor performante mai ridicate necesareindeplinirii misiunii de politie aeriana.
In concluzie IAR XT/New Generationva fi echipat cu noi senzori, un nou motor si va putea folosi o gama larga dearmament inteligent, de la rachete ghidate IR la cele ghidate laser, pe bazanoului container ce va fi integrat aparatului.
Sursa+schite-AICI la punctul 3
Si acum cateva schite cu noul IARXT. Deasemenea tot aici gasiti si comparatii intre costul orei de zbor si nunumai, facute intre principalele avioane care sunt astazi pe piata. Sumele suntin mod sigur mult mai credibile dacat ce se vehiculeaza prin alte locuri, fiindfacute de INCAS.
Si de asemenea o descriereamanuntita a modificarilor si modernizarilor care se afla in vederile nouluiproiect.
IAR99 SC-PA, cu radar la bord. Se poate observa faptul ca tubul pitot este in altapozitie, fata de varianta clasica.
Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 31 March 2012 - 08:05 AM