IAR 80 B nr 222 1:8 in constructie
#42
Postat 30 April 2012 - 10:30 PM
horia, la 30 April 2012 - 10:19 PM, a spus:
Stiu ca Tractorul a fost pe vremuri fabrica IAR (sunt brasovean) dar ma gandeam ca cei de la Tractorul au transferat la ICA tot ce tinea de aviatie. Dar se pare ca m-am inselat.
#43
Postat 30 April 2012 - 10:34 PM
horia, la 30 April 2012 - 10:23 PM, a spus:
Ar fi binevenite. Ma intereseaza orice metoda de a face macheta cat mai reala ,iar acoperirea cu tabla de aluminiu este cu siguranta o optiune de luat in calcul.
#45
Postat 01 May 2012 - 10:38 AM
#50
Postat 02 May 2012 - 07:09 PM
#52
Postat 02 May 2012 - 07:33 PM
#53
Postat 02 May 2012 - 09:32 PM
În 1988, când am făcut desenele, eram presat de timp şi am decis să fac desenele pe principiul "Ce se vede fără a deschide capace de vizitare". Un minus, e adevărat, dar pur şi simplu nu aveam timp şi poate nici cantitatea de informaţii necesară. De exemplu, nu erau planşe ale rezervoarelor, nimic despre instalaţia radio, nimic despre instalaţia de oxigen. Practic, setul de planuri originale de fabrică era destinat reparării celulei şi unor intervenţii minore la instalaţiile hidraulică, pneumatică şi electrică.
Încă o chestie, referitor la diferenţele dintre desenele mele şi ale d-lui Brânzan. Cu anumite chestii nu sunt (încă) de acord, deşi admit că, din 1988, au apărut multe informaţii noi. În alte privinţe, dl. Brânzan are clar dreptate.
Trebuie spus ceva despre producţia efectivă a IAR-80/81. Au existat anumite planificări de producere a diferitelor variante. Unele sunt precizate chiar în documente oficiale. O astfel de planificare apare şi în notiţa tehnică a avionului, dar are o mare eroare - nu apare varianta IAR-80C.
O altă chestie destul de neclară este momentul introducerii aripii cu anvergura de 11 m. Planşa pe care am studiat-o nu preciza asta. Unele surse dau că a fost introdusă începând cu av. 181 (am preluat-o şi eu). În altă parte, cred că în catalogul cu piese de schimb, apare ca fiind introdusă începând cu av. 201. Dl. Brânzan o dă începând cu av. 212. O întreagă bulibăşeală!
Dar "Ezistă o explicaţie"! În primul rând, producţia nu a urmat întocmai planificările, ci a variat uşor în urma unor condiţii obiective, mai ales asigurarea cu componente şi cerinţele frontului. Astfel a apărut IAR-80C, deşi seriile respective se comandaseră iniţial ca şi IAR-81B. Desigur că pe undeva au existat documente oficiale care au aprobat schimbarea, dar oare mai există ele? Şi dacă da, pe unde oare?
În privinţa "aripii lungi", poate exista şi aici o explicaţie. Probabil că urma să fie introdusă începând cu av. 181, dar fabrica a mai avut în curs de montaj aripi scurte. Aşa că s-a decis montarea începând cu "201". Dar iar probabil că au apărut probleme de construcţie, iar av. "201" la "211" au fost produse în final tot cu aripi scurte!
Să-i ........ pe comunişti cu boala lor de a distruge "moştenirea capitalistă"!
#55
Postat 03 May 2012 - 11:42 AM
Sheniloiu, la 02 May 2012 - 09:32 PM, a spus:
Mai intai trebuie sa spun, inca o data, ca acea carte nu a fost publicata cum am vrut eu. Toate aceste "bulibaseli" au fost lamurite clar si pertinent cu dovezi logice si clare in manuscris. Editura a taiat mult din carte ca sa o limiteze la 128 de pagini. Poate ca o data si o data voi reusi sa conving o editura sa publice in intregime cele 400 de pagini pe care le-am gandit eu cu toate desenele si toate pozele si nu vor mai fi "dubii". Am muncit doi ani si jumate (9 luni, 6 ore pe zi, numai la desene, 57 de coli acoperind toate seriile de avioane), si m-am uitat la peste 1000 de poze si documente originale. Am un hard drive de jumate de terabit plin de poze, date, desene, noite tehnice, documente de arhiva, date oferite de oameni de pe trei continente, etc. A fost munca de detectiv, sunt mii de ore bagate in acea carte. Daca or mai fi si mici greseli, alea sunt doar scapari nu e prostie sau rautate.
I.A.R.80-B este un teren minat. Intr-adevar, este o intreaga bulibaseala. Efectiv fiecare serie de "B" a suferit o modificate majora, s-a alungit fuselajul, s-a alungit aripa, s-a marit capacitatea de munitie si combustibil, etc. Multe, multe modificari. Le-am bagat in desene si in text.
Cat despre alungirea aripii, asa cum am mai spus, cand am scris manuscrisul am pus acolo si poze care arata clar ca alungirea aripii a avut loc efectiv de la 212 in sus. Practic, in pozele care exista, se vede clar ca e aripa scurta pana atunci. Sunt si doua poze care arata ca (cel putin in August 1950) I.A.R.80-B Nr.203 avea aripa din dreapta cu varful lung si aripa din stanga cu varful scurt, ca la avioanele italiene - in carte, vezi poza de sus de pe pagina 42 (aripa scurta), si poza de pe pagina 43 (aripa lunga) - asta e o anomalie, un unicat, nu o regula, posibil un Frankenstein peticit cu ce au mai gasit prin magazii. Tot in carte vezi si poza din mijloc de pe pagina 42 - I.A.R.80-B Nr.211 cu aripa evident scurta. Dar si dupa 212, au existat si avioane cu aripa scurta (in carte nu au intrat toate pozele care dovedesc asta). Uzina a folosit ce aveau si ei in stoc. Efectiv, eu pot sa "bag mana in foc" cu privire la "aripa lunga" pe toate B-urile - trebuie luate individual, nu se poate aplica o regula generala. Unele aveau aripa scurta, unele aveau aripa lunga. Eu pot "baga mana in foc" doar de la 241 in sus cu privire la aripa lunga. De exemplu, seria de I.A.R.81 231-240 aveau aripi scurte.
Cat despre macheta lui Ciopaca, 222 avea aripa lunga, deci e OK.
Cred ca bietul baiat e zapacit de cap cu atatea "corecturi" si "atentionari". Pentru o macheta facuta din carton, e o bijuterie si merita orice lauda. Se vede ca e indemanare. Bravo Ciprian, si tine-o tot asa!
Radu
#56
Postat 03 May 2012 - 05:46 PM
De fapt, aplicând legile lui Murphy, probabil că toată bulibăşeala a fost intenţionată, ca să ne dea nouă subiect de discuţie!
Continui pe privat!
#57
Postat 03 May 2012 - 07:32 PM
#59
Postat 03 May 2012 - 10:13 PM
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 04 May 2012 - 11:40 AM
#60
Postat 08 May 2012 - 09:52 PM