-in armata britanica , inainte de 1939 ,cu greu se pot identifica transportoare de tancuri ,conceptul fiind aproape necunoscut. Tancurile erau transportate pe calea ferata ,iar de pe vagoane coborau direct pe senilele lor.Putinele transportoare existente ,erau folosite preponderent ca masini de depanare/recuperare a tancurilor cu probleme mecanice. In curand a devenit clara nevoia de asemenea autovehicule ,in numar cat mai mare. Pioneer Scammell era alegerea evidentă, dar Scammell lucra deja la capacitate maxima ,producind modelele Tractoare pentru Artileria Grea (tip R100) şi Tractor/Depanare (tip SV/2S).
In general ,in Marea Britanie ,inainte de izbucnirea razboiului ,tot transportul pe distante mai mari se facea pe calea ferata ,iar distributia prin mijloace trase de cai sau autovehicule de tonaj mic. Nu a existat nici o nevoie şi nu au fost acordate stimulente in vederea dezvoltarii vehiculelor de mari dimensiuni sau cu motoare mari. Sistemul de impozitare a vehiculelor in functie de mărimea motorului ,a încurajat utilizarea de motoare mici.Astfel,cand nevoile militare au constrans-o, Marea Britanie a privit spre Statele Unite ale Americii pentru a-i fi asigurate vehicule transportoare grele. Unele modele Mack şi White ,au fost folosite ca transportoare pentru tancurile mai uşoare, insa in cazul deplasarii pe drumuri a blindatelor mai grele de 40 tone , era nevoie de ceva mai mare.
În 1940, Comisia de Achizitii Militare britanica a solicitat in Statele Unite ,companiei Diamond T ,producerea unui transportor greu. Designul reprezenta un compromis între ceea ce isi dorea British Army şi ceea ce putea fi construit din piesele disponibile la acel moment. Diamond T a proiectat un sasiu solid si simplu ,a adaugat un motor diesel puternic, Hercules, suspensii şi ansambluri/directie de la diversi alti producatori, au adaugat o capota şi o cabină plus o bena pentru balast ,simpla ,din oţel. Astfel, s-a născut clasicul tractor Diamond T 980/981.
Contractul iniţial a fost pentru Modelul 980 - 702 exemplare ,respectiv 133 ,pentru Modelul 981.
Singura diferenţă dintre cele doua modele este aceea că 981 are scripeti şi tole directoare in bara de protectie frontala pentru a permite troliului să fie condus si spre înainte,in timp ce modelul 980 avea troliul cu pozitie de lucru doar spre spate. Un cablu mai lung a fost, de asemenea, furnizat in cazul lui 981. Acest lucru a fost destinat pentru autorecuperarea vehiculului ,in caz de impotmolire.
Primul contract a fost livrat în 1941 şi 1942. Exemplarele destinate trupelor din Africa de Nord ,au fost livrate în Coronado Tan în timp ce cele livrate in Marea Britanie erau vopsite in verde kaki.
Al doilea contract ,pentru 1000 de exemplare din Modelul 980 ,a fost livrat în 1942. 677 de bucati din Modelul 980 au fost, de asemenea, livrate si Canadei.
Cu SUA ,acum deja intrate in razboi,multe exemplare au fost furnizate în temeiul Acordului Lend Lease şi este dificil de stabilit exact câte bucati au ajuns în Marea Britanie. Totusi,se pare ca 1835 au fost livrate în temeiul contractelor iniţiale directe din cca 2250 cate au fost livrate în total. Multe tractoare Diamond T ,au fost furnizate diferitor alte forţe din Commonwealth si armatei sovietice.
Tractoarele remorcau trei tipuri diferite de remorci. Un trailer de 40 tone a fost proiectat în Regatul Unit şi acesta a fost cunoscut cu denumirea de MKI 40.Comisia de Achizitii britanica a comandat o remorcă similara, dar imbunatatita ,de la Rodgers. Acest lucru a fost evaluat la 45 de tone, dar de tonele standard SUA sunt mai usoare ,asa ca intr-un final a rezultat o remorcă tot de 40 tone/britanice. Unele dintre îmbunătăţirile aduse de Rodgers au fost încorporate în modelul britanic Mk II 40 ton Trailer. Îmbunătăţirea cea mai semnificativa a constat din eliminarea a şinelor de folosite la exterior, care a permis transportul tancurilor mai late.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 08 January 2012 - 02:53 PM