Forum Machete,Modelism,Hobby: Meet the Fokkers - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 10 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Meet the Fokkers 7 la 72

#1 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 28 December 2011 - 02:19 PM

Anul viitor ma voi mai apuca de o serie de Fokkere XXI.

Un avion frumusel, care a zburat sub o multime de culori interesante. Chiar daca nu a facut mare lucru la olandezi si danezi, a recuperat din plin in Finlanda,unde in cele 105 zile ale "razboiului de iarna" din 39-40 a avut peste 130 victorii, cu pierderi minime.

Fokkerul XXI e o boala veche de a mea, cred ca am facut deja 5-6, acum 10-15 ani, din machete Frog (ma rog, copiile rusesti) si PM-uri turcesti.

Dupa zeci de ani in care erau accesibile numai astea doua kituri primitive, sau la celalalt pol, CMK si Kora, rasinoase extreme de scumpe, din fericire pentru modelistii de 1/72, acum citiva ani a aparut in final un kit decent, la MPM.

Au aparut pina acum 4 variante, toate cu motor Mercury. Le-am luat pe toate, asa ca voi dezvolta pe masura ce avansez cu constructia lor:

Imagine atasata: dutch.jpg
72517 Dutch Defender - Varianta olandeza. Decaluri cam aiurea, portocaliul de pe triunghiuri bate mai degraba spre roz iar marginile negre sint prea subtiri. Fontul cifrelor e gresit, de asemenea.

http://www.flevoavia...7/mpm72517.html


Imagine atasata: 3sarjan.jpg
72520 Suomi 3 Sarjan – Seria 3 de fabricatie finlandeza. Kit mai simplu, doar butucul elicei din rasina, fara photoetch.

http://members.fortu...21-sarjan-i.htm
http://www.model-mak...p-1-712996.html



Imagine atasata: hightech.jpg
72526 Finnish – High Tech – Prima serie finlandeza, kit high tech cu cockpit din rasina. Doua cabine, schiuri si gondola de mitraliere din rasina, placa de photoetch.

http://kits.kitrevie...6reviewbg_1.htm
http://www.model-mak...p-1-713027.html



Imagine atasata: danish.jpg
72544 Danish Type – Varianta daneza. Doua seturi de aripi si piese din rasina pentru gondolele de tunuri. Are in plus si o placuta de photoetch.

http://www.model-mak...-1-1311988.html

MPM a reeditat de curind varianta olandeza (care era de mult indisponibila si facea furori pe ebay), sub denumirea de Dutch Patrol. Inauntru, kitul “vechi” cu rasina similara cu cel “high tech” finlandez si decal nou, de data asta corect.

Imagine atasata: patrol.jpg



Pentru varianta finlandeza cu motor Wasp Junior, au aparut nu mai putin de 3 kituri de la Special Hobby.
Aparent acelasi kit, la o privire mai atenta nu are aproape nimic in comun cu mai vechiul MPM.
Acesta arata mult mai bine decit MPM, Gravajele sint mai ferme, detaliile , mai ”crisp” , trenul de aterizare si interiorul mult mai detaliate.

Imagine atasata: slotless.jpg
72113 Fokker D.XXI 4. sarja Slots less wing Seria 4 “early”, cu aripi fara slaturi:
http://www.model-mak...-1-1074977.html



Imagine atasata: slots.jpg
72116 Fokker D.XXI 4. sarja Wing with Slots . Tot seria 4, dar cu aripi cu slaturi, optiune pentru schiuri si o inmatriculare fenomenala:
http://www.model-mak...-1-1074974.html



Imagine atasata: postwar.jpg
72189 Fokker D.XXI 4. Post War Service. Seria 4 in serviciu post war, care e in fapt kitul 72113 cu un cadru suplimentar de aripi cu slaturi de la 72116 si decaluri cu rondele in loc de zvastici.
http://www.model-mak...-1-1457963.html

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 28 December 2011 - 02:22 PM


#2 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 28 December 2011 - 02:48 PM

Diferitele serii de productie, raspindite in trei tari, prezinta foarte multe diferente mai mult sau mai putin subtile, iar cum producatorul a incercat sa le impace pe toate intr-un singur set de plastic, au aparut ceva nereguli . Cele mai mari si greu de corectat, elicele si trenul de aterizare .

Au existat cel putin trei tipuri de elice tripala, kiturile ofera doar una care e OK pentru cea originala, Ratier.
Din pacate, exemplarele olandeze de serie si citeva daneze aveau o elice cu butucul mult mai masiv si complicat, cred ca e Hamilton. Finlandezii au avut de asemenea o elice tripala din lemn, care din fericire a fost folosita doar de exemplare de test sau antrenament.

Imagine atasata: kit.JPG

Aici, baietii de treaba de la Kora, ofera cu 20 Eu un set de motor care contine si doua elice, una din ele fiind cea Hamilton. Eu am preferat s-o jefuiesc gratis de la un kit de Blenheim- Frog rusesc.

http://www.lfmodels....-set-p-891.html

Cu trenul de aterizare, treaba e mai complicata; exemplarele olandeze aveau carenajele foarte fine, cele daneze si finlandeze eau mult mai masive, butucanoase chiar.

Imagine atasata: Untitled.JPG
Imagine atasata: DSCF2695.JPG

Kitul ofera un tren care e prea gros pentru cel olandez, prea subtire pentru celelalte. Se poate aranja, cred prin slefuire pentru subtiere, resprectiv adaugarea unei foite de plastic intre jumatati, pentru ingrosare.
Sau putem lua setul de tren de aterizare la Kora, 13 Eu. Nu stiu insa daca e corect in grosime, pentru ca nu il am si nici nu am de gind, pina nu-l vad montat pe un kit- al altuia.

http://www.lfmodels....cury-p-855.html

Un alt punct slab al Kitului de la MPM este interiorul. Aparent detaliat, reface din placi de plastic ce ar trebui sa reprezinte o structura din bare de otel, sudate.

Imagine atasata: tevi.JPG
Imagine atasata: DSCF2696.JPG

Aici, putem sa facem ceva scratch, sau din nou sa ne scuturam portofelul la Kora, care ofera si un set de interior reprezentat insa tot din placi de rasina. 20 eu.
http://www.lfmodels....cury-p-853.html

Numai varianta Finlandeza 72526, high-tech are interiorul din rasina cu structura de bare, mai corect.
Cele trei kituri de la Special Hobby au tot interiorul revizuit, cu structura de bare, maiastru turnate in plastic.

Constructia:

MPM- Mercury
Am lipit capotajele motoarelor.
Cel olandez si danez au mers usor, capota fiind din doar doua bucati.
Pentru cele finlandeze insa, pentru a turna capacele in relief, au impartit capota in trei bucati. Lipite direct, au demostrat a avea diametru mai mare decit inelul colector, asa ca a trebuit sa le desfac, pilesc si lipesc din nou.
Imagine atasata: DSCF2698.JPG

Special Hobby - Twin wasp
Capota simpla, din doua bucati, a mers imediat.
Imagine atasata: DSCF2699.JPG

Trenul de aterizare.
La exemplarul Olandez am subtiat trenul, pilind jumatatile pe interior.
Imagine atasata: DSCF2700.JPG

La toate am practicat decupajele in forma de semicerc de pe laterale.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 28 December 2011 - 03:33 PM


#3 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 28 December 2011 - 03:27 PM

Inmatriculari :

Spre cinstea lor, cehii au fost foarte originali cind a fost vorba de alegerea inmatricularilor, asa ca nu am de ce sa ma chinui. Voi face aproape toate kiturile cu inmatriculari din cutie:

Un olandez din timpul invaziei germane:
Imagine atasata: dutch.JPG

Un danez, mai mult frumos decit util - toate XXI-le daneze au totalizat 300 ore de zbor, majoritatea fiind distruse la sol in prima zi a atacului German. Ca particularitare, in timpul iernii grele din 39-40, un segment al pantalonului trenului de aterizare a fost indepartat pe mai multe avioane.
Imagine atasata: dan.JPG

Fr-76, primul XXI livrat la finlandezi. Pe el s-au testat gondole cu tunuri de 20 si ulterior mitraliere usoare.
A luptat in "razboiul de iarna", fiind doborit de "ratzele" sovietice si expus ca trofeu la Leningrad.
Imagine atasata: 76.JPG

Fr-98. Un XXI seria 3, cu o haina clasica.
Imagine atasata: 98.JPG

Fr-154. Un XXI din seria a 4a, fara slaturi, dar cu o particularitate draguta a camoului. Pe carenajele trenului, in loc de pete, are desenate personaje de desene animate si comedie:
Imagine atasata: 154.jpg

FR-157. Un XXI tot din seria a 4a, dar cu slaturi, schiuri si camo GENIAL:
Imagine atasata: 157.JPG

Bomboana de pe tort, voi incerca si o conversie, FR-167, cel pe care s-a incercat tren escamotabil.
Rezultatele nu au fost incurajatoare, desi viteza a crescut, manevrabilitatea a scazut simtitor din cauza greutatii suplimentare a mecanismului de escamotare.
Imagine atasata: retr.JPG

#4 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2477
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 28 December 2011 - 03:47 PM

Un avion frumos, dupa gustul meu.

#5 Useril este offline   goposaurus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2091
  • Inregistrat: 22-June 06
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatia, in general

Postat 28 December 2011 - 05:27 PM

Oh, nu! Iar te-a apucat! :acute:

Lasand gluma la o parte, te asigur ca am sa urmaresc (si) topicul asta de la cap la coada!
Spor la treaba!

#6 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 28 December 2011 - 06:38 PM

M-am apucat :))

Desi mi-e tare lene, am zis ca la FR-76 sa folosesc totusi interiorul din rasina si sa incerc sa-l fac cu cabina deschisa, ca sa compensez un pic monotonia inmatricularii.

Am mai multe cabine de rezerva, dar am impresia ca-s oricum prea grosute asa ca pentru asta voi lua probabil una sau doua vacuformate de la Pavla.

Aproape am distrus un fierastrau de la Trumpeter, pina l-am gasit pe ala dur de la Radub, incercind sa separ piesa de rasina a cockpitului de suportul ei. N-am vazut rasina mai dura si mai puturoasa ca cea de la CMK...mi-am amintit instantaneu la cit am taiat la setul de F-117 acum un an-doi.

Am frecat lateralele din rasina pe smirghel de 240, la ud evident, pina s-au subtiat ca hartia.

Imagine atasata: DSCF2701.JPG

Si pe lateralele fuselajelor am estompat un pic detaliile, tot cu smirghel gros:
Imagine atasata: DSCF2704.JPG

Interiorul aparatelor finlandeze era vopsit intr-un gri deschis, "harmaa" oarecum similar cu humbrol 165.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 28 December 2011 - 06:56 PM


#7 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 28 December 2011 - 11:00 PM

Am subtiat mult bordurile de fuga ale aripilor MPM, slefuindu-le pe interior cu smirghel de 240, la ud.

Aripile au fost in mai multe variante:

Cea de serie, olandeza:
Doua mitraliere in fiecare aripa, cite un far de aterizare intre ele, luminile de pozitie pe planuri, a la p-40.

Imagine atasata: dutch.JPG
Imagine atasata: DSCF2706.JPG

Cea finlandeza, cu cite o singura mitraliera in fiecare aripa, in singur far de aterizare pe aripa dreapta, lumini de pozitie si manere in capetele planurilor.

Imagine atasata: fin.JPG
Imagine atasata: DSCF2705.JPG

Cea daneza, cea mai amarata. S-a incercat montarea unor tunuri Madsen, in gondole. Pentru ele s-a renuntat la armamentul usor din aripa, pastrindu-se doar cele doua mitraliere in fuselaj. Dupa esecul cu tunurile ( greutatea suplimentara facea avionul foarte greu manevrabil), au ramas doar cu doua mitraliere, cele din fuselaj, care trageau printre cilindrii motorului. Kitul oferea aripa finlandeza, asemanatoare, asa ca a trebuit sa astup (cu super glue gel) capacele vechi si sa regravez.

Imagine atasata: dann.JPG
Imagine atasata: DSCF2707.JPG


Revin cu cele de la Special Hobby, imediat ce le lucrez.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 10 February 2012 - 11:43 AM


#8 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 29 December 2011 - 10:55 AM

O prezentare excelenta !!!! :hi:

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 29 December 2011 - 10:56 AM


#9 Useril este offline   JangBogo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2386
  • Inregistrat: 10-February 10
  • Location:Craiova
  • Interests:Figurine Antichitate-perioada moderna, Afrika Korps, Japonia.

Postat 29 December 2011 - 11:09 AM

Ce pot spune? Felicitarile nu sunt de-ajuns pe masura pasiunii si cunoasterii pe care o ai :hi: :hi: :hi: . Ne abonam la inca un topic excelent de la care speram sa mai putem invata cate ceva. Ca avem de la cine! Sanatate si spor sa ai. :drinks:

#10 Useril este offline   mersu 

  • Christian von Turela
  • Grup: Members
  • Postari: 1260
  • Inregistrat: 04-April 06
  • Location:Bucuresti (care este!)
  • Interests:StuG fan!

Postat 29 December 2011 - 11:25 AM

O, Master!!!

Sunt numai ochi si saliva. Mult place la mine acest model de zburatoare!!! :dribble:

#11 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 29 December 2011 - 11:42 AM

:hi: Va multumesc pentru cuvintele frumoase, e placut sa simti ca nu vorbesti singur, ca la televizor :)

O sa incerc sa postez cit mai des si mai mult in topicul asta, sint foarte multe chichitze la Fokkerele XXI asa ca pe masura ce le descopar si eu,o sa le pun aici.

Intre timp am lipit si aripa daneza.
Imagine atasata: DSCF2709.JPG
Am vazut in multe profile Fokkere daneze in camo cu gondolele cu tunuri sub aripi. Tentatia era mare sa-l fac asa, dar se pare ca un singur exemplar, j-42, vopsit argintiu, a fost testat cu asa ceva si niciodata tunurile nu au fost montate pe exemplare in serviciu.

Folosirea super glue gel pe post de putty e ...interesanta.
Fata de mr surfacer, acopera mult mai bine gaurile, pentru ca nu pare a se contracta foarte mult la uscare. Cu mr surfacer, de multe ori trebuie dat de 2-3 ori pentru a acoperi o linie simpla de panou. Asta cere timp. Dezavantajul e ca , uscat, e mai dur ca plasticul, asa ca la slefuirea de dupa, riscam sa luam mai mult din plasticul de linga decit din super-glue.
O solutie ar fi ca slefuirea, ca intotdeauna, la ud, sa fie facuta cind nu e chiar complet intarit.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 29 December 2011 - 11:42 AM


#12 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 29 December 2011 - 11:30 PM

Am mai trecut de un blocaj pisicologic.
Cele trei finlandeze cu motor Twin-Wasp au numerele 154, 157 si 167. Primul, early, nu are fantele pe aripi, celelalte doua ar trebui sa le aiba. Problema mea e ca aveam doua kituri fara fante, si doar unul cu. Am hotarat deci ca trebuie sa le fac cu mana mea pentru unul din ele. Aparent o treaba descurajanta, am gatat-o in doar jumatate de ora.

Am pus planul la 72 peste aripa si am schitat prin impunsaturi usoare locatia fantei.
Imagine atasata: DSCF2712.JPG

Am gravat, destul de adinc, unind punctele:
Imagine atasata: DSCF2713.JPG

Am finisat fantele, nivelindu-le catre bordul de fuga si am incaput sa lipesc betisoare din plastic tras la cald, pentru a simula ulterior intreruperile:
Imagine atasata: DSCF2714.JPG

Comparata cu aripa cu fante originala, de la Special-Hobby. Pe acelea oricum aveam de gind sa le refac cumva, pentru ca sint prea superficiale. La avionul real, evident trec dintr-o parte in cealalta a aripii, nu sint simple adincituri.
Imagine atasata: DSCF2716.JPG

Acum trebuie sa astept sa se usuce bine lipiturile, pentru a indeparta surplusul de betisoare si a finisa aripa.
Imagine atasata: DSCF2717.JPG

#13 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 30 December 2011 - 11:36 AM

Gata cu slaturile:

Mai trebuie ceva finisari mici, dar cred ca o sa arate ok, odata vopsite:
Imagine atasata: DSCF2721.JPG

#14 Useril este offline   mersu 

  • Christian von Turela
  • Grup: Members
  • Postari: 1260
  • Inregistrat: 04-April 06
  • Location:Bucuresti (care este!)
  • Interests:StuG fan!

Postat 30 December 2011 - 02:01 PM

Hmmm... parca pe LaGG-urile capturate au "operat" finicii niste fante asemanatoare pe aripi! Gresesc?

Boss, esti un adevarat chirurg! Pare cam pacatos plasticul asta de la Fokkere.

#15 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 30 December 2011 - 04:52 PM

Nu gresesti Mersule, fantele "anti-angajare", care imbunatateau controlul la viteza limita, au fost prevazute si la cele 2-3 LaGG-3 capturate de finlandezi. Pe LaGG erau 5, pe Fokker 6.

Plasticul nu e deloc pacatos, e chiar OK. Diferente sint la suprafata. Mpm are suprafetele lucioase, cel de la Special-hobby, mate.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 30 December 2011 - 04:54 PM


#16 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4049
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 31 December 2011 - 03:08 AM

Imi place inginereala ta.
Si de cand te-ai indreptat spre natiuni din astea mai mici si mai insulare mi-ai redevenit simpatic ca modelist.

#17 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 02 January 2012 - 08:05 PM

Azi am bibilit un pic la interioarele Fokkerilor, am scratchuit structura de bare din spatele scaunului:

Imagine atasata: DSCF2696.JPG

Am repetat operatiunea pentru toate patru cu motor Mercury.

Imagine atasata: DSCF2749.JPG

La cele trei cu Twin Wasp nu a fost nevoie, ele avind din start toate aceste detalii. Ce am schimbat acolo a fost manerul mansei, care la cele clasice e spada, iar la cele Wasp, inel.

Imagine atasata: borduri.jpg

#18 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 02 January 2012 - 09:03 PM

Scaune...

Cel danez e identic cu cel olandez si cu cel "early" finlandez (pentru FR-76 din razboiul de iarna). Nu aveau nici un blindaj.
Imagine atasata: seat.JPG

Pe exemplarele fabricate in Finlanda si "retrofitted" pe cele originale de la olandezi, au fost montate scaune blindate si o placa se blindaj in dreptul capului. Scaunele, la un studiu rapid, par identice cu cele folosite pe Bufallo finlandeze.

Imagine atasata: seat2.JPG
Imagine atasata: scaunblindat.JPG
Imagine atasata: IMG_0530.jpg

Cele din kitul special hobby erau relativ corecte, dar cam inalte. Am taiat spatarul si l-am scurtat un pic.
Am adaugat placa de blindaj si pentru FR-98.
Imagine atasata: DSCF2753.JPG

#19 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4956
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 02 January 2012 - 09:33 PM

O corecte mica, scaunul de la Special-hobby e ok ca inaltime, il comparasem cu cockpitul de la MPM, care era un pic mai inalt...munca in zadar :))

#20 Useril este offline   busila 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1935
  • Inregistrat: 20-August 08
  • Location:ALBA-IULIA
  • Interests:AVIATIE

Postat 02 January 2012 - 10:07 PM

Spre deosebire de ale mele (care's razboi curat) , intalnirile tale ( ca-s P-40-uri , Fokker-e , Mig-uri 21...) se lasa cu bucurii pentru toti participantii ( plastic-meserias-public ).Mai ca-mi vine sa-ti propun o "intalnire" cu ceva AModel-uri , Roden-uri sau Zvezda de-ale mele.Da' ma abtin.O sa le dovedesti cu brio si pe alea si-o sa-mi fac numa' nervi si draci.
La cat mai multe intalniri-d'astea modelistice si d'alea mai personale...

Arata acest topic


  • 10 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi