Forum Machete,Modelism,Hobby: Butelie cu CO2 in loc de compresor - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Butelie cu CO2 in loc de compresor

#1 Useril este offline   mihaih 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 39
  • Inregistrat: 30-May 11
  • Location:Brasov
  • Interests:Modelism

Postat 27 December 2011 - 12:06 AM

Am vazut ca este multa bataie de cap cu compresoarele pentru aerograf. Oare nu se poate folosi o butelie de 5 litri de CO2 in loc de compresor ? In principiu buteliile de 5 litri la presiune inalta sunt folosite pentru oxigen prin spitale si masina salvarii. Bioxidul de carbon se incarca la o presiune mult mai mica decit oxigenul. Din cite am, citit CO2 se incarca la 50 bari si oxigenul la 200 bari. Incarcatul unei butelii cu CO2 costa doar 15 RON si cred ca te tine suficient timp daca o folosesti numai pentru activitatea de modelism .Se poate monta un regulator de presiune prin care se poate regla presiunea la cit doresti. Si berarii folosesc butelii de CO2 pentru acidularea berii la halba :)
Exista vre-o interferenta intre CO2 si vopsea ?

Aceasta postare a fost editata de mihaih: 27 December 2011 - 12:10 AM


#2 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 27 December 2011 - 03:54 AM

Cam ce bataie multa de cap ai vazut referitor la compresoare? Personal mi se par o solutie facila si usor de pus in practica.
Dar, si varianta cu tubul de CO2 este utilizabila, insa trebuie tinut cont de niste aspecte. Aspecte care pentru unii sunt minore, pentru altii pot fi destul de importante:

- usurinta cu care se poate procura, si ulterior, se poate umple o butelie. Buteliile de O2 nu sunt acelasi lucru cu cele de CO2, si in genere o asemenea butelie trebuie inspectata periodic. Stiam ca exista la cei care incarca CO2 posibilitatea de a obitne butelia ca 'imprumut', recte te duci cu o butelie si iei alta la fel gata plina. Trebuie vazut.... O butelie certificata pentru CO2 am vazut ca se invarte in jurul a cateva sute de RON.
- sistemul de reglare a presiunii e un pic mai complex, de obicei regulatoarele pentru asemenea butelii reduc la o valoare relativ ridicata si nu sunt usor reglabile. Exista si regulatoare mai hoate, care sunt utilizabile direct, dar costa.... In mod normal, se poate adauga un al doilea regulator uzual pentru a aduce presiunea la nivelul necesar pentru aerograf, si a permite un control facil al presiunii de iesire
- ventilatia. Desi CO2-ul e 'sigur' in teorie, in practica ai o problema serioasa in cazul in care e folosit in incinte (camere) inchise sau prost ventilate. Aici mai intervine si faptul ca nu poti sa elimini din ecuatie faptul ca butelia/racordurile/regulatorul pot avea scapari... Daca butelia e mica, nu e asa grav. Dar devine din ce in ce mai riscant cu cat butelia e mai mare.

De reactii ref. la vopsele, n-am auzit. Am vazut prin afara folosit (destul de rar) sistemul, si n-am vazut plangeri. CO2-ul e relativ inert, n-ar avea de ce sa reactioneze cu vopseaua.

Pe scurt, cred ca daca folosesti aerograful super, super ocazional, ar merge ok. La nivel de costuri, dupa un timp ajungi sa depasesti costurile unui compresor. Personal u vad cum ar putea da mai putine batai de cap fata de un compresor. Pe vremuri, cand cautam o sursa de aer am cochetat cu aceeasi idee, Am considerat ca un compresor e cu mult mai versatil si mai usor de exploatat. E drept ca ai un cost de achizitie initial, dar dupa aceea costul e relativ zero (adica doar curentul electric). Iar intretinerea e si ea apropiata de zero.

#3 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2477
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 27 December 2011 - 10:13 AM

O butelie la presiune mare reprezinta un real pericol.
Eu am o butelie pentru aer comprimat (max 300 bar) de la un aparat pentru protectia respiratiei folosit de pompieri (care a fost casat). Butelia este in regula, vizual. As fi putut sa o incarc cu aer comprimat, insa reprezinta un demers complicat si costisitor. Imi trebuiau doua reductoare de presiune. Deci complicat si periculos avand in vedere ca nu sunt facute veriicari periodice ISCIR. Nu raman niciun fel de avantaje in sprijinul folosirii unei astfel de butelii. Am cantarit problema.

Aceasta postare a fost editata de flo: 27 December 2011 - 10:14 AM


#4 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 27 December 2011 - 10:51 AM

Nu este nimic complicat in ceea ce priveste butelia unui compresor. In plus, oricat de ieftin este CO2, apa, aerul si fraierul sunt pe gratis, deci umplerea cu aer a rezervorului este gratuita. Nu vad sensul pentru care sa te complici cu recipienti de inalta presiune. Orice sistem de mare presiune reprezinta un risc, indiferent daca bine conceput si realizat sau nu. Acest risc trebuie evitat atunci cand este posibil. Adica in situatiile in care se impune folosirea de gaz sub presiune, cu toate masurile de siguranta luate, nu ai de ales, insa daca faci acest lucru fara sa fie nevoie, parerea mea este ca ai parte de complicatii nedorite. Constructia unui compresr pentru aerograf nu este neaparat simpla, dar nici foarte complicata. Se luccreaza cu presiuni mici, de regula intre 1 si 3 atm, deci un recipient care rezista la 10 atm si a fost testat la 15 atm este sigur. Cumperi o butelie de litrajul care iti este necasar, un motor de frigider, cateva componente pneumatice si este ok.

Probabil ca prin folosirea unui rezervor in care bagi gaz la presiune mare vrei sa eviti folosirea unui motor. Exista situatii in care poti sa ajungi sa ti se termine gazul din recipient in situatia in care ai mai mare nevoie de el.

In concluzie, parerea mea este ca daca vrei sa vopsesti la aerograf, poti sa faci o investitie minima in constructia unui compresor home made, sau o investitie ceva mai mare in cumpararea unui compresor din comert.

#5 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12662
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 27 December 2011 - 11:23 AM

Citeaza

Am vazut ca este multa bataie de cap cu compresoarele pentru aerograf.

Citeva intrebari
- unde e mai multa bataie de cap, sa apesi pe un buton si sa incarci un rezervor la 3 - 7 atm, sau sa cari, cu masina proprie, caruciorul sau taxiul, o butelie pe la centrele de reincarcare, pentru a o umple la 50 atm?
- pentru ce-i mai usor de gasit un locsor, pentru un compresor sau pentru o butelie?
- cit costa un compresor cu o butelie de 3 - 7 l, si cit o butelie de codoi?
- ce costa mai mult, un regulator de presiune, simplu sau cu filtru sau doua regulatoare de presiune?
Dupa raspunsul la intrebari se poate trage linie si ...concluzia.

#6 Useril este offline   mihaih 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 39
  • Inregistrat: 30-May 11
  • Location:Brasov
  • Interests:Modelism

Postat 27 December 2011 - 12:54 PM

Vezi postareacartula, la 27 December 2011 - 03:54 AM, a spus:

Cam ce bataie multa de cap ai vazut referitor la compresoare? Personal mi se par o solutie facila si usor de pus in practica.
Dar, si varianta cu tubul de CO2 este utilizabila, insa trebuie tinut cont de niste aspecte. Aspecte care pentru unii sunt minore, pentru altii pot fi destul de importante:

- usurinta cu care se poate procura, si ulterior, se poate umple o butelie. Buteliile de O2 nu sunt acelasi lucru cu cele de CO2, si in genere o asemenea butelie trebuie inspectata periodic. Stiam ca exista la cei care incarca CO2 posibilitatea de a obitne butelia ca 'imprumut', recte te duci cu o butelie si iei alta la fel gata plina. Trebuie vazut.... O butelie certificata pentru CO2 am vazut ca se invarte in jurul a cateva sute de RON.
- sistemul de reglare a presiunii e un pic mai complex, de obicei regulatoarele pentru asemenea butelii reduc la o valoare relativ ridicata si nu sunt usor reglabile. Exista si regulatoare mai hoate, care sunt utilizabile direct, dar costa.... In mod normal, se poate adauga un al doilea regulator uzual pentru a aduce presiunea la nivelul necesar pentru aerograf, si a permite un control facil al presiunii de iesire
- ventilatia. Desi CO2-ul e 'sigur' in teorie, in practica ai o problema serioasa in cazul in care e folosit in incinte (camere) inchise sau prost ventilate. Aici mai intervine si faptul ca nu poti sa elimini din ecuatie faptul ca butelia/racordurile/regulatorul pot avea scapari... Daca butelia e mica, nu e asa grav. Dar devine din ce in ce mai riscant cu cat butelia e mai mare.

De reactii ref. la vopsele, n-am auzit. Am vazut prin afara folosit (destul de rar) sistemul, si n-am vazut plangeri. CO2-ul e relativ inert, n-ar avea de ce sa reactioneze cu vopseaua.

Pe scurt, cred ca daca folosesti aerograful super, super ocazional, ar merge ok. La nivel de costuri, dupa un timp ajungi sa depasesti costurile unui compresor. Personal u vad cum ar putea da mai putine batai de cap fata de un compresor. Pe vremuri, cand cautam o sursa de aer am cochetat cu aceeasi idee, Am considerat ca un compresor e cu mult mai versatil si mai usor de exploatat. E drept ca ai un cost de achizitie initial, dar dupa aceea costul e relativ zero (adica doar curentul electric). Iar intretinerea e si ea apropiata de zero.



Am vazut pe forum destul de multi ce se pling de probleme cu compresoarele. Ba se infinda, ba se gauresc tevi, ba se strica regulatoarele.......etc. Mai este si mentenanta compresorului mai ales cind il folosesti rar. Nu mai vorbesc de pretul de cost al unui compresor. Faci o investitie de 10 milioane pe care o folosesti de citeva ori pe an. Poate o data sau de doua ori, depinde de timpul care il ai la dispozitie pentru pasiunea ta. Nu discut de cei care cu asta se ocupa. Pentru ei este clar ca varianta compresorului este cea corecta.
Butelia de oxigen nu difera cu nimic de cea de CO2 decit prin grosimea peretilor fiindca oxigenul se incarca la o presiune de 200 bari, iar CO2 la 50 de bari. Mai difera culoare. Cele de oxigen sunt albe si cele de CO2 negre. Deci daca folosesti o buteli de oxigen la CO2 chiar nu exista nici un pericol. De obicei certificarea ISCIR se face pe 10 ani. Acuma o butelie de de oxigen de 5l de noua costa 500 RON dar am posibilitatea sa o iau cu 100-150 RON putin folosita. Incarcarea unei butelii costa 15 RON. Eu sunt din Brasov si exista centru de reincarcare. Fosta fabrica de oxigen a fabricii de autocamioane (cam asta-i tot ce a ramas din ea :) )
Sistmul de reglare al presiunii este chiar mai simplu ca la un compresor. Daca va uitati la un dozator de bere care si raceste o sa vedeti ca sunt niste aparate de 2 lei. Este un simplu regulator cu niste manometre de plastic. Poate pentru aerograf ar trebui unul mai precis. Presiunea se poate regla de la 0-12 bari fara probleme.
Intr-adevar , incaperea in care folosesti trebuie aerisita ca sa nu ai probleme iar depozitarea buteliei o poti face in beci ca sa nu ai probleme cu scaparile daca acestea exista cu toate ca nu am auzit sa fie asa ceva.
Singurele mele neclaritati sunt daca CO2 poate interfera cu vopseaua sau cu diluantii folositi. Ar mai fi fenomenul de racire la destinderea gazului (zapada carbonica) dar am inteles ca acesta se produce numai la eliberarea brusca a gazului si in cantitati mari.Cica la presiunile cu care lucrezi la aerograf nu se intimpla nimic.
Acuma mi-am adus aminte ca exista si stingatoare de incendiu cu CO2 si preturile sunt foarte acceptabile. Unde le incarci ti le si certifica. Unul de 3 Kg costa 110 RON nou. Important este daca se poate folosi CO2 la vopsit si aerograf

http://www.stingator.ro/prod_cat3.html
-

#7 Useril este offline   mihaih 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 39
  • Inregistrat: 30-May 11
  • Location:Brasov
  • Interests:Modelism

Postat 27 December 2011 - 01:11 PM

quote name='Z-mare' timestamp='1324977801' post='140902']
Citeva intrebari
- unde e mai multa bataie de cap, sa apesi pe un buton si sa incarci un rezervor la 3 - 7 atm, sau sa cari, cu masina proprie, caruciorul sau taxiul, o butelie pe la centrele de reincarcare, pentru a o umple la 50 atm?
- pentru ce-i mai usor de gasit un locsor, pentru un compresor sau pentru o butelie?
- cit costa un compresor cu o butelie de 3 - 7 l, si cit o butelie de codoi?
- ce costa mai mult, un regulator de presiune, simplu sau cu filtru sau doua regulatoare de presiune?
Dupa raspunsul la intrebari se poate trage linie si ...concluzia.
[/quote]

Am fost foarte clar. AM VORBIT DE O BUTELIE DE 5 (cinci) litri Acuma uitindu-ma pe stingatoarele cu CO2 am vazut ca sunt si mai mici de 5l.Acolo unde incarci stingatorul ti-l si certifica.
Pina la fabrica unde se incarca buteliile (de oxigen, CO2, argon ...etc) fac 10 minute cu masina. Si daca nu am volum mare de vopsit o butelie o data incarcata te poate tine citiva ani. Hai sa fim seriosi daca modelismul nu este decit un hobby de cite ori pe an apesi pe buton sa pornesti compresorul ?
Daca nu lucrezi in domeniu, nu te ocupi de design , de vopsit tricouri .....etc. , atunci eu zic ca nu se justifica investitia in compresor. Recunosc ca este solutia corecta cea cu compresor. Fac precizarea ca sa nu nasc alte dispute. Despre regulatoare pot spune ca sunt mai simple ca la compresor. La butelie nu-ti trebuie decit unul, la compresor ai nevoie si de regulator, supapa de sens, de presostat , de filtru de ulei si de filtru de aer eventual si de un uscator de aer.

#8 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2477
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 27 December 2011 - 05:24 PM

Nimeni nu vrea sa-ti bage cu de-a sila o solutie. Un compresor cu agregat de frigider observi ca se vinde cu 3-3.5 milioane vechi, nu te costa nicidecum 10 mil.
De la 50 bar cobori la circa 2 bar cu doua regulatoare de presiune. Altfel poti avea probleme cu gheata si nu numai.
50 bar este o presiune serioasa.

#9 Useril este offline   viopa 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 536
  • Inregistrat: 01-September 07
  • Location:Campia Turzii

Postat 27 December 2011 - 05:25 PM

Cu tot respectul, de ce ati mai pus intrebarea initiala, daca raspunsul il aveati???

#10 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 27 December 2011 - 06:27 PM

Eu unul cred ca scopul discutiei este destul de util pentru multa lume. Fiecare poate sa decida intr-un sens sau altul, ce merge pentru cineva s-ar putea sa nu mai mearga pentru altul.

Mihaih, punctual:
- problemele mentionate sunt probleme pentru orice sistem de presiune. Fie ca este el aer sau CO2, azot, sau mai stiu eu ce... Din cele cateva compresoare pe care le-am facut pentru mine sau pentru diversi prieteni, am patit o singura chestie (la unul al meu)... Un regulator a cedat, o firma suspecta rau, Belele d-astea poti sa ai si cu un ansamblu regulator de CO2, stai linistit ;-)
- mentenanta... Am primul compresor facut acum 7 sau 8 ani. Merge oricand il mai pornesc, o data pe an max. (e maricel, 24L). Mentenanta fix zero. Compresorul curent, mai mic, merge non-stop de 4 ani aproape. Non-stop adica sta tot timpul sub presiune, 24 din 24 ore. Mentenanta tot zero.... Sincer mi-e chiar complicat sa ma gandesc ce-ar insemna mentenanta la un compresor de genul asta.
- pretul maxim pentru un compresor e dupa cum s-a mentionat in jur de maxim 500ron daca il iei de-a gata, sau semnificativ mai jos daca il faci singur si te pricepi. Stiu ca ultimul de l-am facut ma costase cam 250RON acum ceva ani.
- buteliile de O2 NU sunt acelasi drac cu cele de CO2. Sorry. Certificarea pentru o anumita presiune nu e singurul factor determinant in povestea asta.
- regulatorul care-l stii pentru CO2 e bun pentru scopul propus. E semi-fix, nu e facut sa fie reglat prea des. Aplicatiile pentru care e folosit nu necesita decat un reglaj initial, si dupa aia e lasat in pace. D-asta zic ca-ti trebuie un al doilea regulator. Eu de ex. folosesc la aerograf cam 0.7bar. Ce-am vazut regulatoare de CO2 uzuale au un minim de 1.5bar. Si in mod normal, chiar si la dozatoarele de bere, presiunea e mai mare de atat,.
Sistemul de reglare al presiunii nu e nici pe departe mai simplu decat cel pentru compresor, In cel mai bun caz e identic, desi la diferente mari de presiune intre intrare si isire regulatoarele devin ceva mai complexe. Nu ca ar conta, dar ca idee...
- la CO2 nu o sa ai parte de zapada carbonica decat daca tii recipientul invers, In rest, poti sa te stradui cat vrei, n-o sa vezi. Insa, daca CO2-ul e de o calitate indoielnica, te poti trezi cu apa. Nu in iesire, ci in butelie, si aici vezi ce ziceam mai devreme, ca buteliile de O2 nu sunt acelasi drac cu cele de CO2. Alea de CO2 au protectie de coroziune, gaz mai de uz comun fata de oxigen, si mai des cu buba.... Am scos ceva apa la un moment dat dintr-un cilindru de CO2, ca de, greutatea e tot aceaasi fie ca e apa fie ca e CO2 Imagine postata
- toate stingatoarele sunt cu CO2, de obicei sunt cu capsula de CO2 (mai rar presurizate integral), in functie de tipul de agent (A/B/C/D). Cam riscant sa convertesti unul d-asta cu capsula la recipient folosit sub presiune, nu e calculat pentru asa ceva. Daca gasesti unul doar gaz, merge. Cu mentiunea ca astea nu prea se reincarca de multe ori, nu e ca la cele cu agent pudra unde trebuie sa reincarci ca altfel se taseaza si nu mai sunt bune de nimic.
- la un compresor de aerograf n-am folosit vreodata filtru de aer, de ulei, sau dezumidifcator. Stiu teoria, dar in practica sunt inutile pentru ceva atat de mic. Daca-s facute cum trebuie.

In fine. Ideea e sa alegi ce se muleaza mai bine pentru nevoile tale. Insa recomandarea este sa intelegi bine care sunt riscurile fiecarei solutii (mult mai mari la cilindrii cu CO2), si sa nu umbli cu improvizatii, sau si mai rau, pe principiul "nu mi se intampla tocmai mie"

#11 Useril este offline   busila 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1935
  • Inregistrat: 20-August 08
  • Location:ALBA-IULIA
  • Interests:AVIATIE

Postat 27 December 2011 - 07:55 PM

Daca ai fi urmarit atent topicele respective ai fi sesizat ca probleme cu respectivele compresoare le au cei care incearca sa le construiasca fara a avea si cunostiintele necesare.
Iar daca nu te pricepi la treaba asta evident ca dai de belea.Adica e si cazul meu.Am dat cam 400-420 roni pe piese si aproape 6 luni i-am scos fire de par alb lui Ovidiu(si mie la fel).
Dar l-am facut , functioneaza brici(chiar daca mai pierde nu stiu pe unde ceva aer) si la vopsire e de neinlocuit.
Insa problemele avute si cheltuiala cam mare puteau fi usor evitate daca luam de la Viopa unul gata facut cu 350 roni....
Din proprie experienta, si ca novice intr-ale mecanicii, asta e sfatul meu...testeaza si ia unul gata facut....acum ai de unde...

#12 Useril este offline   mihaighe 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 30
  • Inregistrat: 23-January 11
  • Location:Bacau
  • Interests:Tot ce tine de mecanica si de electrica,si ultimul hobby-acvaristica.

Postat 27 December 2011 - 08:30 PM

Trebuie mare atentie cu co2,eu am avut o butelie de 2 kg care o foloseam la un acvariu ,butelie pe care am incarcato cam de 5-6 ori.Ultima data cei de la centrul de incarcare au bagat mai mult de 2kg de co2 si pe drum spre casa cu butelia in porbagajul masini a sarit supapa de siguranta de la robinet (butelia avea verificare tehnica si era in garantie) nu pot sa spun ce spaima am tras..butelia a suerat cam 2 minute s-a acoperit de gheata tot porbagaju de la masina si inprejur un nor de ceata ca de explozie.Sau oprit colegi soferi sa ma ajute ca au crezut ca a luat foc masina.

#13 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2477
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 27 December 2011 - 09:00 PM

Citeaza

- toate stingatoarele sunt cu CO2, de obicei sunt cu capsula de CO2 (mai rar presurizate integral), in functie de tipul de agent (A/B/C/D). Cam riscant sa convertesti unul d-asta cu capsula la recipient folosit sub presiune, nu e calculat pentru asa ceva. Daca gasesti unul doar gaz, merge. Cu mentiunea ca astea nu prea se reincarca de multe ori, nu e ca la cele cu agent pudra unde trebuie sa reincarci ca altfel se taseaza si nu mai sunt bune de nimic.

In ultimii ani este chiar pe dos. Stingatoarele cu pulbere (indicativ P, de la pulbere nu de la altceva; de ex. P3, P6, cifra indicand masa incarcaturii de pulbere) moderne sunt permanent presurizate, adica nu mai au butelie separata de gaz. Pulberea se gaseste in suspensie in gazul aflat la presiune in unica butelie a stingatorului. Dispare si riscul de pietriicare al pulberii
Stingatoarele cu gaz, G-urile, pot fi intradevar o solutie . Si pot fi incarcate de suficiente ori daca se verifica periodic.

#14 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 27 December 2011 - 09:27 PM

Flo, multumesc pentru corectura Imagine postata

#15 Useril este offline   mihaih 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 39
  • Inregistrat: 30-May 11
  • Location:Brasov
  • Interests:Modelism

Postat 28 December 2011 - 01:03 AM

Ideea cu CO2 (sau alt gaz) a pornit de la noile aparitii de gaz in butelie de spray pentru aerografe comercializate chiar de sierra http://www.sierra.ro...orii-c241c.html ce contin oxid de azot dizolvat intr-un amestec de acizi grasi (palmitic acid, mystic acid, stearic acid, pentadecanic acid, heptadeconic acid, oleic acid, linoleic acid...etc) + dimethil ether . Aceasta combinatie produce CO. Sprayurile cu gaz au 750 ml si costa 45 RON unul. Nu realizez ce volum de vopsit poti realiza cu o butelie. Pe linga aceasta nu mi-a placut ca are in continut acizi grasi si NO care in combinatie cu aerul si eventual apa din atmosfera poate produce HNO3 care este foarte coroziv si grasimea poate ajunge in aerograf.
Multa lume s-a speriat de presiunea CO2 dintr-o butelie cu toate ca aceste butelii chiar si stingatoarele sunt realizate din otel inalt aliat cu crom si molibden, iar cei care lucreaza in camere de servere sau in zone unde exista multa tehnica de calcul se invirt toata ziua in jurul acestor stingatoare. Inca nu am auzit sa explodeze vre-unul sau sa fi produs cuiva necazuri. Pina si acvaristii folosesc astfel de butelii dar de dimensiuni mai mici (350g, 500g, 2000g) in care presiunea este tot atit de mare (presiune de lichefiere) ca si in alte recipiente pentru CO2. Nici pe la berari nu am auzit despre incidente :) In plus CO2 este un gaz inert care nu intretine arderea. Concluzia foarte importanta (pentru mine cel putin) este ca CO2 se poate folosi fara probleme pentru vopsit cu aerograful. Pentru mine care stau la bloc problema spatiului si a zgomotului este foarte importanta. Nu ascund ca nici banii nu ma dau afara din casa si vreau sa rezolv problema intr-un mod cit mai "elegant". Cred ca multi dintre voi faceti eforturi pentru pasiunea voastra.
Cartula mi-a adus citeva argumente tehnice foarte pertinente impotriva folosirii CO2, care intr-adeva m-au pus un pic pe ginduri si va trebui sa ma mai documentez.
As dori sa il intreb cum a rezolvat problema vaporilor de ulei de la un compresor realizat "homemade" dintr-un compresor de frigider fiindca mi-a spus ca nu ai nevoie de filtru de ulei ?
La fel cum a rezolvat problema condensului. In orice sistem de compresie care trage aer "de afara" exista aceasta problema.

Aceasta postare a fost editata de mihaih: 28 December 2011 - 01:15 AM


#16 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 28 December 2011 - 08:41 AM

Mihaih, eu nu incerc sa-ti dau argumente contra, incerc doar sa iti atrag atentia asupra unor aspecte despre care trebuie sa fii constient. Si, in plus, sa atrag atentia ca e riscant sa mergi cu improvizatii la lucruri de genul asta. Cu cat deviezi mai mult de la utilizara normala a componentelor, cu atat iti creste riscul sa fi trecut ceva cu vederea. E perfect posibil sa nu se intample niciodata nimic. Uneori insa poti sa ai si surprize chiar daca faci lucrurile ca la carte (vezi mai sus povestea lui mihaighe). Nu exista nimic 100% sigur, dar cred ca lucrurile trebuie facute in asa fel in cat sa te feresti cat de mult poti de eventuale riscuri.

Referitor la vaporii de ulei... Un compresor de frigider nu prea scoate ulei in mod normal decat sub forma lichida. Daca e pornit foarte mult timp si se incinge, poate sa scoata si vapori. Insa acestia vor coondensa rapid pe suprafetele cu care intra in contact. Tot ce trebuie sa tii cont e faptul ca uleiul e lichid, si se va aseza in partile de jos ale instalatiei. Daca respectivele zone permit acumularea uleiului fara a fi 'suflat' mai departe de fluxul de aer, nu e problema.
Am avut filtre de-a lungul timpului pe compresoare, dar niciodata nu s-a strans nimic in ele.

Referitor la condens, de ce zici ca la orice sistem de aer comprimat ai problema asta? Vei avea condens la un sistem cu litraj mare, folosit in mod continuu. Dar la un compresor micut, folosit uzual, e o problema neglijabila.
Am bagat de curiozitate datele intr-un calc. pentru condensarea aerului comprimat gasit pe net:
25L/minut, 20 grade ambient, 100% umiditate, presiune de lucru 5 bar. Mi-a dat 16ml/ora, presupunand ca sistemul merge non-stop. In realitate merge maxim 5 minute din ora aia... Fa un calcul.
Daca de ex. faci 2 umpleri complete ale unei butelii de 5L (cazul meu) pe ora, ai 0.8ml condens TEORETIC. Practic, nu o sa il vezi la aerograf, pentru ca nu ajungi sa intrunesti conditiile pentru condensare intr-un asemenea compresor decat foarte rar.

#17 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 28 December 2011 - 01:39 PM

Revin cu un comentariu, luat ca atare, pentru ca in final fiecare face cum crede de cuviinta dupa ce analizeaza din propria perspectiva datele.
Orice problema are o solutie simpla si una complicata (cel putin).

Solutia complicata a vopsirii cu aerograful este aceea a utilizarii recipientelor de inalta presiune, in conditii de multe ori improprii si prin asumarea unui risc inutil.
Solutia simpla este aceea a folosirii unui compresor pentru aerograf. Aici sunt posibile mai multe variante. Una din ele este cea a cumpararii unui compresor de uz general, justificabil in situatia in care "pasionatul" sta la casa, unde poate folosi acel compresor la o gramada de alte activitati, de la umflatul rotilor pana la vopsirea gardului. A doua varianta se refera la confectionarea unui compresor cu un motor de frigider, o butelie de presiune si cateva componente suplimentare. Costurile nu sunt chiar atat de mari, si la urma urmei, daca te bagi in hora trebuie sa joci. Adica modelismul, la fel ca orice alt hobby, presupune si costuri, asta e.

In tutorialele si revistele care prezinta activitatea modelistilor de afara, unii chiar prestatori pentru reviste de presigiu, am vazut doua variante utilizate in mod exclusiv: compresor pentru aerograf cumparat de-a gata, compresor de uz general, montat intr-o incinta separata izolata fonic, de la care se venea cu o linie de presiune (teava) intr-o coamera mica, prevazuta si cu o hota de aspiratie, unde respectivul vopsea.

Indiferent de metoda adoptata, urarea mea este spor la lucru.

#18 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12662
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 28 December 2011 - 02:22 PM

Cartula, noi am mai avut o discutie pe marginea condensului. Nu te contrazic eu ci ...filtrul meu de apa cu care este dotat compresorul. La o utilizare de, sa zicem, o ora, se stringe cam in cmc de apa in filtru. Lucrez in bucatarie, vara si iarna, cu geamurile deschise. E drept, nu intotdeauna se stringe atita lichid, dar se stringe de cite ori vopsesc.
Acum, ca aceasta apa se aseaza pe fundul recipientului (daca nu ai filtru), iar e adevarat. Ca atare ea nu poate ajunge in aerograf.

#19 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 28 December 2011 - 04:03 PM

Z, ti-am mai spus ca esti un caz special :-) Ideea e ca atata timp cat nu stiu despre ce compresor vorbim, e irelevant. Adica, e mai interesant sa vedem despre ce compresor e vorba, decat sa stiu ca tii geamul deschis. Sunt destul de multi factori care au un rol in producerea condensului, Mie tot ce mi-a trecut prin mana n-a avut treaba cu condensul. Vorbesc despre motoare de frigider, butelii intre 4L si 25L, lucrand la maxim 6bar.
Oricum, ideea e ca un filtru de condens se poate adauga oricand, e extrem de simplu de rezolvat chiar si cu ceva "improvizat". Asta in cazul in care mai e cineva la fel de norocos ca si tine....

#20 Useril este offline   viopa 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 536
  • Inregistrat: 01-September 07
  • Location:Campia Turzii

Postat 28 December 2011 - 07:41 PM

Condensul se face in functie de temperatura...
Daca motorul ce baga aer in butelie se incalzeste repede, fiti sigur ca si aerul se incalzeste [atat din cauza ca este comprimat, cat si ca iese incalzit de motor] , iar in contact cu butelia care este rece, se face condens. Acum, dupa cate compresoare am facut si cate am reparat, cam stiu ce "bube' au. Succes !

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi