salupa canoniera RAHOVA 1882 Lucrare de licenta
#384
Postat 27 January 2012 - 05:04 PM
Ai alaturat o imagine de detaliu cu suportul timonei de la Mircea. Cea a "Rahovei" trebuie sa fi fost foarte asemanatoare, doar ca un pic mai mica.
Imagineaza-ti doi suporti paraleli turnati din fonta pentru a sustine doua axe orizontale, unul spre prova si al doilea spre pupa. Un ax orizontal asezat mai jos contine un mosor mare pe care se infasoara lantul de comanda al carmei. Cel de-al doilea ax este asezat paralel cu primul, deasupra lui si are fixata pe capatul dinspre prova roata timonei. Axul mosorului are pe el o roata dintata mare, care este angrenata printr-o roata dintata mica de axul de deasupra. Pentru ca sa nu existe riscul sa-ti prinzi degetele accidental in rotile dintate, ambele sunt acoperite cu un capac din tabla de alama lustruita care are o forma destul de asemanatoare cu elementele pe care le acopera. Daca te vei gandi putin, o sa descoperi si in desenele mele exact ce ti-am descris eu aici. Acolo in vederea laterala vezi cele doua suporturi din fonta care erau probabil vopsite negru, timona care este fixata in capul axului, si capacul din alama care le acopera pe toate. Printre cele doua suporturi se vad cele doua capete ale lantului care transmite miscarea spre carma.
Am avut de ales intre doua variante de transmisie: una era cu lanturile vizibile direct pe punte, asa cum este la navele fluviale. Cea de-a doua varianta a fost sa am lanturile trecute pe sub punte. Am ales cea de-a doua varianta, stiind ca si in alte cazuri (atat la Mircea cat si la Warrior) Thames Iron Works a procedat in acelasi fel, a bagat lanturile (parama, in cazul Warrior) pe sub punte.
#387
Postat 27 January 2012 - 10:42 PM
Daca ar fi s-o fac eu, as incerca intai sa realizez o forma exterioara din lemn plin exact de forma golului pe care ar urma sa-l aiba, pe care apoi as transforma-o in negativ cu ajutorul unor bucati de plastilina, in care as turna ceara. As obtine un duplicat al formei golului. Apoi, ceara asta as imbraca-o cu bucatele subtiri de hartie lipite cu clei pana obtin un strat de grosimea potrivita. Dupa ce s-ar usca bine as impregna totul cu lac, l-as slefui etc iar cand e gata, as incalzi totul ca sa se scurga ceara si sa ramana locul gol.
Sau, daca preferi, ai putea incerca sa faci galvanoplastie pe bucata de ceara, adica sa depui electrolitic un strat de cupru. Iese super!
Sau, sa faci tot asa un mulaj al interiorului din lemn tare, pe care sa-l imbraci apoi cu tabla de cupru ciocanita pana ia forma care trebuie. Darrrr.... pe urma tre sa gasesti o modalitate sa si extragi miezul din elementul finit fara sa-l deteriorezi!
Am mai vazut inca o varianta dementiala, un tip a facut forma exteriorului din lemn plin, a realizat apoi dupa ea un negativ in doua parti din ipsos, a turnat in negativul respectiv niste rasina, apoi a rotit rasina de jur imprejur si a asteptat un pic sa se intareasca, dupa care a scurs excedentul din mulaj. A obtinut o "coaja" subtire de rasina asezata uniform pe peretii mulajului. Super!
#390
Postat 28 January 2012 - 01:18 PM
Bravo, nu stiu cum ai facut tromba aia, dar arata bine, e ce trebuie! Poate o bucata dintr-un ou kinder?
Eventual pune-i la gura palniei un inel din sarma, daca te uiti la pozele cu trombe de aerisire, ele au pe margine o intaritura rotunda. Dar nu-i neaparat necesar, arata suficient de bine si asa.
Interiorul este un rosu aprins lucios, zis "rosu-semnal" acelasi folosit si pentru lumina de pozitie babord.
Manerul de pozitionare din lateral fa-l din sarma subtire, nu din platbanda cum l-ai facut prima oara. Spor la treaba, imi place cum arata!
@ 177: daaa, la Massena era chestia cu trombele! Geniala!
#391
Postat 28 January 2012 - 02:45 PM
..astept sa se usuce chitul ... mai e un pic pana o termin
Aceasta postare a fost editata de staric: 28 January 2012 - 03:16 PM
#392
Postat 28 January 2012 - 04:45 PM
Victorian, la 27 January 2012 - 05:04 PM, a spus:
...
Imagineaza-ti doi suporti paraleli turnati din fonta pentru a sustine doua axe orizontale, unul spre prova si al doilea spre pupa. Un ax orizontal asezat mai jos contine un mosor mare pe care se infasoara lantul de comanda al carmei. Cel de-al doilea ax este asezat paralel cu primul, deasupra lui si are fixata pe capatul dinspre prova roata timonei. Axul mosorului are pe el o roata dintata mare, care este angrenata printr-o roata dintata mica de axul de deasupra. Pentru ca sa nu existe riscul sa-ti prinzi degetele accidental in rotile dintate, ambele sunt acoperite cu un capac din tabla de alama lustruita care are o forma destul de asemanatoare cu elementele pe care le acopera. Daca te vei gandi putin, o sa descoperi si in desenele mele exact ce ti-am descris eu aici. Acolo in vederea laterala vezi cele doua suporturi din fonta care erau probabil vopsite negru, timona care este fixata in capul axului, si capacul din alama care le acopera pe toate. Printre cele doua suporturi se vad cele doua capete ale lantului care transmite miscarea spre carma.
...
Imi imaginez tot ... dar suportii paraleli imi par ilogic cand ai doua axe ... o roata dintata mare, una mica ... mai logic ar fi asa:
in triunghi ... marim si stabilitatea ... in rest e exact cum ai descris mai sus ... daca raman paralele nu-mi ramane decat sa corectez "A" in "H" ... si sa sper ca o sa arate real
#393
Postat 28 January 2012 - 06:32 PM
Te apropii foarte repede de faza in care este necesar sa montezi catargele. Acest lucru este bine sa fie facut inainte de a fixa definitiv suprastructurile. Puntea are un format aparte in zona in care este strabatuta de catarge.
Spor!
Aceasta postare a fost editata de 177: 28 January 2012 - 06:33 PM
#394
Postat 28 January 2012 - 06:45 PM
staric, la 28 January 2012 - 04:45 PM, a spus:
Pai si in poza pusa de tine tot doi suporti sunt exact asa cum zice Victorian in doua plane paralele cu planul coastelor. Cred ca ai obosit si ai crezut ca suportii sunt in doua plane paralele cu planul diametral al navei (plan care imparte nava in doua jumatati).
Off topic. In aviatie se numeste PVS - planul vertical de simetrie.
Ca ar trebui in "A" sau "H" nu ma bag. Logic ar fi in "A". Oricum e din ce in ce mai OK.
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 28 January 2012 - 07:20 PM
#396
Postat 28 January 2012 - 09:41 PM
E exact asa cum zice @ Leo: de fapt, poza de pe "Fram" arata un sistem identic cu cel de pe Mircea sau de pe Rahova, cu singura exceptie ca la nava norvegiana n-au mai imbracat tot elementul in tabla de alama, au pus doar aparatoarea micuta aia deasupra rotilor dintate. Fereasca sfantul sa-si fi scapat timonierul fularul prin lateralele alea intre dintii rotilor dintate, ca-l gasea schimbul spanzurat de timona!
Suporturile de care spuneam sunt exact asa, in forma de A, ca sa ofere stabilitate cat mai mare. Desigur, grilajul pe care sta timonierul este realizat din bucati, in asa fel incat elementele turnate de fonta sunt fixate pe punte iar grilajul este gaurit pentru a trece pe langa ele. Intrucat tu nu trebuie neaparat sa faci grilajul demontabil, poti sa faci niste smecherii si sa tai suportii in dreptul grilajului!
#397
Postat 28 January 2012 - 09:46 PM
iar grilajul e demontabil
Aceasta postare a fost editata de staric: 28 January 2012 - 10:08 PM
#400
Postat 29 January 2012 - 12:17 PM
Abia acum am inteles nedumerirea ta referitoare la A sau H. Dupa cum iti spuneam, timona de pe Rahova este mai mica decat cea de pe Mircea si deci am considerat ca tot ansamblul respectiv ar trebui redus un pic la scara. Ca atare, suportii pentru axe au forma unui A in interiorul spatiului acoperit de capacul din alama, dar in afara acestuia am considerat ca e mai bine ca picioarele sa mearga vertical in jos, ca sa nu se impiedice timonierul de ele. Fiind din fonta, sunt suficient de rezistente si fara evazarea aceea. Desigur, e posibil ca picioarele fixate in punte sa se lateasca un pic, pe sub grilajul de lemn. Deci avem o forma de A in partea superioara si o forma de H in partea inferioara!