salupa canoniera RAHOVA 1882 Lucrare de licenta
#283
Postat 01 January 2012 - 04:48 PM
staric, la 29 December 2011 - 10:19 PM, a spus:
Navele militare folosesc doar culori mate; acest lucru era valabil la finalul sec.XIX, este valabil si acum. "Rahova" smaltuita este in afara adevarului istoric.
#284
Postat 02 January 2012 - 09:52 PM
#285
Postat 02 January 2012 - 10:27 PM
staric, la 02 January 2012 - 09:52 PM, a spus:
Mosul a fost bun cu mine si mi-a adus prima mea scula - un ferastrau circular , am mai injghebat si eu un slefuitor cu disc
SANY0027_f.jpg
.... creste mini atelierul ... poate si calitatea lucrarilor
... iar Doamna Rahova asteapta ziua de maine, cand se va redeschide santierul ...
SANY0029_f.jpg
La cat mai multe astfel de cadouri,iar D-na Rahova arata din ce in ce mai bine.Spor!
#286
Postat 03 January 2012 - 12:31 PM
In primul rand, La Multi Ani Fericiti pentru 2012 si felicitari pentru reusita de pana acum. De asemenea, apreciez "darurile" pe care ti le-a pus Mosul sub brad, sa le folosesti sanatos!
In privinta modelului, am doar cateva "pietricele" pentru azi. Intai de toate, asa cum spunea si 177, navele militare erau de regula vopsite cu vopsele MATE. Partea buna a lucrurilor este ca in mod normal, un asemenea finisaj se obtine vopsind un model cu vopsele lucioase, ca sa poti vedea toate neregularitatile, iar dupa ce ai remediat totul, se da un strat final de lac mat incolor care ia luciul.
Pe urma, ar mai fi de observat la modelul tau faptul ca golurile din parapet sunt prea sus. Ele ar fi trebuit sa fie la nivelul puntii, ceea ce ti-am mai spus si stiai deja. Desigur, placajul acela fiind odata gaurit, era greu de completat cu niste adaosuri si pe urma facute golurile in alta parte, insa eu as fi insistat, nu de alta, dar mai tarziu o sa inceapa sa te deranjeze greseala si e bine s-o corectezi acum.
Pe urma, ar mai trebui sa tii cont de faptul ca mana curenta a parapetului nu era vopsita, ci din lemn de teck natur, eventual impregnat cu ulei, rezultand o culoare maronie inchisa. Imagineaza-ti cum ar fi sa pui mana pe un parapet vopsit cu vopsea de ulei, infierbantat dupa ce a stat la soare intr-o zi torida de vara! Normal ca acolo era doar lemn natur si nimic altceva! Din acelasi motiv, chiar si atunci cand parapetul se face din bare de metal, uneori, la nave mai simandicoase, macar in zona comandantului si ofiterilor, mana curenta este placata cu lemn!
Apoi, mai mult ca sigur acea culoare maronie se continua si pe fila de margine a puntii de la pupa, caci gutiera se facea de regula din teck si nu din lemn de pin ca filele puntii.
Iar interiorul parapetului era in intregime vopsit in alb inclusiv suprainaltarea de deasupra mainii curente de la prova, pe care tu nu stiu din ce considerente ai lasat-o neagra.
Numai bine,
D.
#287
Postat 03 January 2012 - 01:08 PM
1.Culoarea neagra si alba e mata ... rosu e lucios ... de facut mat nu e problema ... dar privind macheta in intregime,luciul creaza un efect de apa si de aia am zis ca ma voi gandi ...
2. Golurile ... le-am coborat, dar se vede ca prea putin ... daca le cobor pana la nivelul puntii in exterior vor fi lipite de brau ... am zis ca se privesc urat ...
mai departe nici nu stiu ce sa-ti spun ... mana curenta imi creaza mari probleme
#288
Postat 03 January 2012 - 04:25 PM
In privinta apropierii de brau, daca te uiti la poze vei vedea ca distanta dintre cele doua elemente este foarte mica. Pe de alta parte, nu stiu cum ai considerat pozitia braulului, el nu este chiar la inaltimea puntii, ci un pic mai jos.
Ideea este ca el sa fie amplasat la mijlocul elementului structural de metal care se afla acolo. Inca o observatie: golul narei de ancora nu este perfect rotund, ci este usor eliptic, iar in perioada de care ne ocupam, elipsa se aseza in pozitie orizontala. Mai apoi, de pe la 1915 incolo, au inceput sa se "poarte" ancorele moderne, care se trageau pe nara si ramaneau fixate acolo cu lantul lor. Atunci narile de ancora au inceput sa fie mai mari, ca sa incapa capatul ancorei pe ele, iar golurile rezultau foarte eliptice si asezate in pozitie oblica, aproximativ la 45 de grade.
In privinta mainii curente, nu stiu ce sa-ti zic, ai putea s-o faci din lemn natur si eventual sa inchizi culoarea respectiva cu baituri. Dar cred ca in locul tau as incerca s-o vopsesc cu pensula, facand-o sa arate a lemn cu ajutorul unui amestec de vopsele, incercand sa obtin o nuanta maroniu inchis. Ai putea inclusiv sa obtii un finisaj satinat, semi-gloss, cred ca ar reda mai bine materialul decat o vopsea 100% mata.
#293
Postat 03 January 2012 - 08:04 PM
Felicitari pentru hotararea curajoasa! Sa stii ca unul dintre sfaturile modelistilor cu experienta este tocmai asta, sa fii exigent cu propria opera si sa nu ai "mila" cu propriile greseli. Daca vezi ca n-a iesit bine, sa desfaci si s-o iei de la capat. Sunt sigur ca ai acumulat ceva experienta cu prima realizare a parapetului, iar piesa care-l va inlocui va fi cu mult mai buna. Spor la treaba!
#295
Postat 04 January 2012 - 02:02 PM
Nu inteleg cum e in partea de jos-punte ... mai exact nu stiu cum vine unit profilul L cu gutiera de tec ... o fi gutiera asa de lata? ... mi-ar fi mai clar, daca profilul L l-am inlocui cu o platbanda( in poza din santier ...vad doar barele rotunde nu si unirile cu L ...) ca in poza de mai jos ( sa zicem gutiera e partea galbena):
sau daca e din metal ( cornier) atunci dispar intrebarile ...
sau fac asa ...ca la Fram?
Precizez ...nici puntea nu a ramas intreaga ...
sau cum? ...doar partea de jos punte ... sus e clar totul
Aceasta postare a fost editata de staric: 04 January 2012 - 02:13 PM
#296
Postat 05 January 2012 - 02:34 PM
Imaginea postata de tine mai sus este un detaliu de la "Cutty Sark", nu de la "Fram".
Am incercat sa prelucrez imaginea ca sa iasa cum ar trebui sa fie puntea ta, precizez ca detaliul respectiv este realizat din memorie dupa ceea se poate vedea in plansele originale de la Arhivele Statului. Plansa de la Arhivele Statului insa nu este atat de detaliata, am mai adaugat de la mine cate ceva din bruma de cunostinte de constructii navale ale perioadei pe care am acumulat-o.
Vezi aici rezultatul:
Ti-am precizat si locul pe care al trebui sa-l ocupe deschiderile spre punte de la prova si de la pupa, cele care iti faceau tie probleme. Inclusiv nara de ancora este pozitionata in acelasi fel, numai ca ea este mai putin inalta decat golurile celelalte, in schimb are intariturile din jurul golului mult mai solide.
Intaritura de gurna ("sheer plank moulding") am uitat-o ca in desenul original si este desenata mult mai lata decat ar trebui sa fie, daca te uiti in poza vezi ca la nava noastra este aproape semicirculara in sectiune. De asemenea, n-am mai desenat alternanta de table "in" si "out" fiindca ai inteles deja lectia asta!
Pentru inspiratie suplimentara, vezi si asta:
http://www.arbeitskr...ire/bonaire.htm
Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 05 January 2012 - 03:05 PM
#298
Postat 05 January 2012 - 06:06 PM
La felul cum lucrau baietii de la Thames Iron Works, materialul gutierei era de regula teck. Ei foloseau teck pentru toate zonele expuse la apa si de asemenea ca "izolator" intre elementele din lemn de stejar si structura metalica, fiindca taninul din stejar provoaca o reactie de oxidare puternica a fierului care duce in timp la probleme structurale grave.
Acuma nu sunt sigur ca am inteles ce voiai sa zici cu 1, 2, si 3 din schita de mai sus, dar cred ca:
1. marginile puntii = teck
2. marginile puntii de la pupa, inclusiv marginea dinspre prova = teck,
3. mana curenta a parapetului de la puntea principala = teck
4. partea verticala a intariturii care inconjura fiecare gol = teck (nu si scandura orizontala de la nivelul puntii, care era tot din pin nordic ca si puntea propriu zisa)
Tot din teck era si intaritura de gurna care sublinia bordajul un pic mai jos sub linia puntii, cea despre care ziceam ca e semicirculara in sectiune. Dar mana curenta a parapetului din pupa era din teava asa cum se vede in toate pozele.
Totusi, ar fi de precizat ca foloseau o nuanta de lemn de teck deschisa la culoare pentru marginea puntii si mult mai inchisa la culoare pentru mana curenta.
Foloseau o nuanta deschisa pentru punte ca sa nu fie un contrast prea mare intre scandurile puntii si gutiera.
Daca te uiti la pozele recente ale navei Cutty Sark (cele de la reconstructia de dupa incendiu) trebuie sa stii ca la aceasta nava toata puntea este realizata din lemn de teck si totusi culoarea lui este un maroniu foarte deschis, destul de asemanatoare cu un stejar auriu. Stiu bine care este nuanta fiindca am si eu cateva aschii din acel lemn luate de cand am fost pe acolo si seamana mai mult cu lemnul de prun deschis la culoare!
Totusi, trebuie sa vezi insa cum reconciliezi asta cu faptul ca mana curenta a parapetului puntii se uneste cu gutiera puntii pupa. E clar ca nu poti sa le faci de o culoare intr-un loc si de alta culoare in alta parte. Aici, zic eu, mai ai de gandit...
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 05 January 2012 - 06:22 PM
#300
Postat 06 January 2012 - 11:29 AM
Totusi, trebuie precizat ca detaliul de realizare a gutierei la "Mircea" este unul modern, foarte asemanator cu cel de la Cutty Sark, prezentat mai sus, in care gutiera, adica "santul" prin care se scurge apa este realizat din metal. La Rahova lucrurile nu stateau astfel, Thames Iron Works era o firma cu o indelungata traditie, care isi respecta valorile traditionale, chiar daca uneori era blocata in felul asta in rezolvari vechi si nu prea dispusa sa adopte metode noi, mai inovative.