salupa canoniera RAHOVA 1882 Lucrare de licenta
#202
Postat 09 December 2011 - 09:34 PM
Interesanta descoperirea legata de intrebarea ta de mai sus... s-ar parea ca mi-a scapat chestia asta! Ar putea sa fie ASA ceva:
http://www.all-model...mb/cmb00/33.gif
Figura 43, A, adica o marioneta pentru legarea manevrelor care coboara la piciorul catargului. Asta ar explica destul de multumitor si UNDE anume ajung manevrele respective.
Parapetul pe interior era vopsit in alb, sau mai precis, intr-un soi de crem sau "culoarea untului" fiindca pe vremea respectiva asa zisa culoare "alb" de ulei avea obiceiul sa se ingalbeneasca in timp.
O ultima remarca: fii atent cu triunghiul acela de intaritura al parapetului. Acolo nu exista un triunghi de metal cum ti-ai imagina. Stalpii parapetului erau realizati dintr-un profil metalic, ceva gen L sau T, nu am de unde sa stiu precis, iar odata la trei sau patru stalpi de parapet exista acea intaritura realizata din bara de metal care conferea un plus de rigiditate parapetului. Am atasat alaturat o imagine modificata de mine dupa un desen de Campbell, unde poti vedea cum ar trebui sa arate o sectiune prin zona respectiva. Portiunea alaturata parapetului se realiza din lemn de teck, purta numele de "gutiera" si de acolo existau din loc in loc niste tuburi din plumb care scoteau apa in afara parapetului. La bricul Mircea erau cate patru asemenea elemente in fiecare bord. E posibil ca la Rahova, care era o nava mai mica, sa fi fost prevazute doar cate doua in fiecare bord.
#204
Postat 09 December 2011 - 10:09 PM
@Victorian
Parapetul il voi face alb ... o sa presupunem ca e proaspat vopsit ...
Referitor la intaritura parapetului eu m-am uitat pe planuri de machete, iar cand am trecut la unul real am descoperit ... parca e un triunghi fara baza ...
... o sa fie greu la asa o scara ( 5mm x15mm ... si aia 5 e mult, cred ca voi ajumge in jur de 4mm )sa fac ceva de genul asta sa para real ... cu triunghhiuri pline era mai simplu.
Copastia lemn?
"...niste tuburi din plumb ..." nu-mi este prea clar ... asta ai in vedere?
Aceasta postare a fost editata de staric: 09 December 2011 - 10:16 PM
#205
Postat 10 December 2011 - 08:23 AM
staric, la 09 December 2011 - 06:42 PM, a spus:
...si inca una sau eu vad ... pixel albastru ... e ceva acolo?
Untitled.jpg
In cele 3 poze atasate...referitor la pixelul albastru , raspunsul chiar tu l-ai dat...
Ceea ce este marcat cu albastru si are o form a de tun cu o tzeava, este defapt tunul revolver Hotchkiss...cu 5 tevi, care care are o HUSA DE PLOAIE peste el...este exact cum e si cu timona, care la fel este acoperita de o husa pentru a nu se deteriora
#207
Postat 10 December 2011 - 11:01 AM
2. Portiunea verticala care face legatura dintre puntea principala si puntea pupa: se vede clar in poza de santier ca este un element opac, de culoare inchisa (probabil vopsit cu miniu de plumb). Notat cu (b) pe desenul alaturat. Am refolosit dinadins desenul tau ca sa subliniez ca SE VEDE faptul ca e metalic si opac, contrar a ceea ce afirmai tu.
3. Teava de scurgere a apei de pe punte: un detaliu mai putin important, dar care exista totusi in mod obligatoriu la navele reale. Datorita formei curbate a puntii, in mod natural apa ajunsa pe punte se strange la imbinarea dintre punte si parapet. Partea aceea se si cheama in engleza "waterways" = cai de apa. Scandura din teck care o formeaza se numeste in mod normal "gutter", cuvant care in limba engleza inseamna si "streasina" si pe care noi in romaneste l-am transformat in "gutiera". In imaginea de mai jos
http://www.all-model.../img00/p15.html
Vezi partea superioara a unei tevi de plumb pentru descarcarea gutierei, e o simpla gaurica in acest element de lemn. In desenul asta apare in partea din dreapta sus a imaginii chiar sub primul "O" de la cuvantul "WOODEN", se vede acolo o chestie ca un covrigel scapat pe punte de un marinar neatent. Aceea este gura tevii de plumb, care se strecoara printre coastele navei si iese in copastie undeva sub intaritura de gurna. La bricul Mircea capatul de scurgere al acestui element era protejat cu niste piese de lemn in forma de "U" si acoperit cu un capacel din alama lustruita. Dar la navele noastre probabil ca era o simpla gaura in corpul navei. Se vede asemenea element in poza postata de mine, notata cu litera ( c).
Pozitia lui acolo este foarte logica, fiindca toata apa care ajunge pe punte, datorita vantului si valurilor, se aduna in coltul respectiv si trebuie sa se goleasca neintarziat in afara puntii, altfel creeaza probleme pe vreme rea.
Elementele astea se cheama in italiana "Ombrinali" ceea ce-mi sugereaza ca tehnica respectiva este folosita inca de pe vremea romanilor, fiindca face referire la Ombrinus, care era un obscur zeu etrusc al ploilor!
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 10 December 2011 - 11:09 AM
#208
Postat 10 December 2011 - 02:57 PM
Aceasta postare a fost editata de staric: 10 December 2011 - 02:59 PM
#209
Postat 10 December 2011 - 05:16 PM
De acord, e posibil, se pare ca desi am considerat altfel si am desenat ca atare in planurile mele, totusi in realitate puntea pupa nu a fost ridicata pana la cota superioara a parapetului ci a ramas sub cota acestuia cu vreo 25 cm, motiv pentru care se vede deasupra puntii continuarea parapetului vopsit in alb.
Cat despre ridicarea puntii pupa, aceasta s-a realizat in mod cert in timpul constructiei navei, avand in vedere ca planurile in varianta "as proposed" arata puntea la aceeasi inaltime de la prova pana la pupa. N-am inteles ce vrei sa zici cu traversele mancate de rugina... normal ca se intampla asta, dupa 20 de ani de tinut profilele respective in climat umed!
#210
Postat 10 December 2011 - 05:52 PM
...ziceam de partea de jos... acolo unde mie mi se par traverse mancate de rugina vedem contnuarea neintrerupta a parapetului ...deci, portiunea verticala care face legatura dintre puntea principala si puntea pupa, e zic ca era din lemn
daca era metal ... portiunea aia vopsita de mine galben, trebuia sa fie neagra ...
Aceasta postare a fost editata de staric: 10 December 2011 - 06:12 PM
#211
Postat 10 December 2011 - 08:51 PM
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 10 December 2011 - 09:22 PM
#212
Postat 10 December 2011 - 11:18 PM
Victorian, la 10 December 2011 - 08:51 PM, a spus:
... ...tin bine minte faza...eu ti-am spus atunci ca ancora e in apa...
#215
Postat 12 December 2011 - 06:49 PM
#217
Postat 12 December 2011 - 07:59 PM
Imi place, puntea arata bine! Pe de alta parte, regret insa abia acum observ o chestie: la zona din fata cabinei bucatariei, acolo unde este timona, de fapt gratarul acela este asezat PESTE punte, deci ar trebui sa desfaci gratarul si sa continui puntea pana la marginea bucatariei, asezand ACOLO o scandura de margine, nu la capatul gratarului. Uita-te din nou la poza cu puntea lui Fram pe care am pus-o mai demult ca sa vezi cum era aranjamentul asta!
Gratarul era sustinut intermediul unor picioruse asezate in colturi si eventual si in mijloc, care-l tineau ridicat circa 10 cm de punte. Rolul acestui aranjament era ca timonierul sa poata sa-si faca treaba chiar in conditii de furtuna, cand apa spala puntea. Apa respectiva trecea pe sub gratar, iar omul putea sa-si vada de treaba deasupra. Daca ar fi stat cu picioarele direct pe punte, la primul val risca sa alunece si sa fie spalat de acolo de valuri, acest fapt avand consecinte dezastruoase asupra existentei navei. De asemenea, tine cont ca gratarul era drept (nu avea sens sa-l faca rotunjit, ca sa fie paralel cu puntea) si, din nou uita-te la poza cu Fram, am senzatia ca ochiurile gratarului sunt prea rare. Eu stiu ca te-ai inspirat dupa desenul meu, dar in desenul meu erau niste "licente poetice" referitoare la numarul de gauri pe fiecare latura a grilajului. Informeaza-te care era standardul de realizare al acestor grilaje si refa-l in asa fel incat sa arate real. As zice ca gaurile n-ar trebui sa fie mai mari de 1.5 inci latime iar spatiul dintre ele la fel. Doar lateralele ar putea sa fie mai late, de circa 6-8cm.
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 12 December 2011 - 08:13 PM
#218
Postat 12 December 2011 - 09:32 PM
Deci marginea aceea alba care se vede acolo in poza de pe santier ar putea sa fie ori o simpla scandura asezata peste grinzile puntii chiar la margine, ori o bucata din punte deja realizata, ori eventual o bucata de punte care n-a fost inca demontata. Daca te uiti cu atentie se vede cum puntea intrerupe linia fina care reprezinta marginea laterala a mainii curente a parapetului. Deci...
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 12 December 2011 - 09:32 PM
#219
Postat 12 December 2011 - 09:39 PM
Acu am vazut si eu gratarul ... nu e problema sa-l scot( nu era lipit), nu e problema sa micsorez gaurile ... ma gandesc cum modific puntea cu cat mai putine pierderi ... gratarul nu avea in jurul bageta ... asa ca trebuie sa elimin bagheta si sa prelungesc scandurile pana in bucatarie ... asta e ... eu zic ca o rezolv
..era lipit de bucatarie?
Aceasta postare a fost editata de staric: 12 December 2011 - 09:40 PM