Staric a scris: "Asta sunt aripioarele de care intrebam mai sus sau alceva ( atunci ce?)"
Navele astea erau construite din metal, insa conform sectiunii la cuplul maestru care se pastreaza in Arhive, aveau totusi o centura intarita din lemn, adica niste file de lemn de teck in jurul liniei de plutire. E greu sa spui unei nave construite in felul asta "cu centura cuirasata" dar era totusi o forma de protectie a corpului pentru o nava militara. La momentul respectiv noi nu aveam un doc plutitor pe care o nava metalica sa fie urcata si inspectata periodic, asa ca s-au gandit sa protejeze metalul in zona cea mai expusa, adica zona care este alternativ in aer si in apa. Acolo un corp de metal rugineste cel mai repede din cauza alternantei dintre cele doua medii in care "traieste".
Pare ciudat azi, insa in epoca se purta foarte mult amestecul asta de lemn cu metal. Existau chiar nave complet metalice ale caror corp era mai apoi imbracat in intregime in lemn de teck pe portiunea imersa si pe urma placat cu placi de cupru. Se purta mai ales pentru navele care urmau sa lucreze in mediu tropical. Exemplul cel mai proeminent ar fi crucisatorul rusesc "Aurora", a carui parte superioara a corpului se pastreaza pana azi la Sankt Petersburg. Partea imersa a corpului este o reconstructie moderna, iar opera vie initiala a fost ingropata la baza unui dig.
Imaginea pe care o vedeti este intr-adevar de pe santierul Arsenalului Marinei de la Galati, dar nu cu ocazia taierii navei cum ar putea sa para, ci doar in momentul unei reparatii generale. Se vede puntea desfacuta in intregime, probabil o inlocuiau cu totul. In momentul acestei reparatii probabil ori au curatat stratul superficial al filelor de lemn de la linia de plutire, ori mai degraba le-au inlocuit si pe ele complet cu lemn nou. De unde si culoarea deschisa, contrastand cu nuantele mai inchise ale metalului din vecinatate.
Legatura dintre chila si corp nu se face printr-un unghi ascutit, ci printr-o portiune rotunjita care uneste lin suprafata verticala a chilei cu cea rotunjita a carenei. Pentru a te lamuri care e grosimea elementului, uita-te si la felul cum se racordeaza planul chilei cu portiunea ingrosata care cuprinde axul elicei. Eu nu am senzatia ca suprafetele laterale ale chilei ar fi intr-un unghi, un soi de "V" cu laturi drepte. Din contra, sunt doua planuri paralele care se transforma intr-un soi de "V" cu laturile rotunjite in afara pe masura ce se apropie de rotunjimea carenei. Tocmai de aceea ti-am postat poza, ca sa vezi forma corpului la nava reala si sa faci corpul tau cat mai asemanator. Stiu ca nu e usor, insa nici mie nu mi-a fost usor sa desenez liniile corpului navei pornind de la aproape nimic, fiindca planul de forme din pacate nu exista in arhivele noastre. Daca preferi sa faci exercitii libere, e placerea ta!
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 29 November 2011 - 11:11 AM