Forum Machete,Modelism,Hobby: salupa canoniera RAHOVA 1882 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 31 Pagini +
  • « Prima
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

salupa canoniera RAHOVA 1882 Lucrare de licenta

#81 Useril este offline   traian 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1218
  • Inregistrat: 01-May 08
  • Location:Orsova
  • Interests:Nave-navigatie clasica

Postat 25 November 2011 - 07:26 PM

Vezi postareastaric, la 25 November 2011 - 01:13 PM, a spus:

Atatea detalii frumoase ca am luata hotararea sa schimb scara ... la 1:24 (~700mm x ~140mm) ... am gasit si firma de laser ...


Sunt sigur ca de la claudiu ai putea primi mult mai multe detalii interesante, stiu ca e un ,,strangaci'' sarguincios in domeniu si are arhiva bogata.

#82 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1432
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 26 November 2011 - 01:00 AM

Ancora de pe RAHOVA (amiralitate) nu era dispusa in pozitia repaos la fel ca cea de pe TUDOR VLADIMIRESCU (grapling anchor).
My link

In MODELISM, la pag. 61, se vede clar cum era prinsa ancora canonierei GRIVITA; analog pentru salupele canoniere.

#83 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 811
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 26 November 2011 - 12:49 PM

1. Ancora e de tip amiralitate
2. Ancora se prinde de-alungul bordului

Probleme clare si care nici nu mai merita discutate ... dar mai avem ceva ca sa scapam de ancora ... sistemul de prindere

Planuri:

Imagine atasata: ancora_bord1.jpgImagine atasata: ancora_bord2.jpg

sai zicem sistemul in "W" ... ar arata frumos pe o macheta

In poza (Grivita) e ceva mai simplu (asa vad eu)

Imagine atasata: grivita_ancora.jpg

#84 Useril este offline   Victorian 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 140
  • Inregistrat: 15-October 07
  • Location:Constanta

Postat 26 November 2011 - 02:51 PM

Salut, in primul rand ma bucur sa vad ca s-a gasit cineva sa foloseasca efectiv planurile mele. Spor la treaba si... la mai multe! Atentie insa, doresti sa faci macheta la o scara mare, iar scara aceasta poate sa fie foarte pretentioasa. Trebuie sa faci o gramada de detalii si, ca sa le faci bine, intai va fi nevoie sa ajungi sa cunosti foarte bine toate aceste detalii marinaresti specifice. Planurile mele pur si simplu nu sunt pregatite pentru o scara atat de mare, deci va trebui sa le completezi singur! Cateva sugestii pentru detalii:

1. Ancora:
Era o asa-zisa "ancora pescarului" (cauta pe net fisherman's anchor sau kedge). Este practic ancora amiralitatii cu traversa mobila, insa de o constructie mai usoara. E o ancora comuna folosita din secolul al XIX-lea si pana azi: http://www.fishingta...miralanchor.png

2. Modul de fixare al ancorei: "Capul de sarpe" asezat in prova navei este folosit numai pentru nave fluviale. Navele noastre erau capabile sa navigheze si pe mare, deci modul de fixare pentru ancorele lor era specific navelor maritime, chiar daca noi le foloseam pe Dunare! Nu aveau o platforma de fixare pentru ancore pe punte si nici niste amenajari deosebite. Pur si simplu, ancora era scoasa din apa cu gruia, traversa ei era scoasa si adusa alaturat corpului ancorei in pozitia de repaos, apoi tot ansamplul era agatat la parapet si legat acolo cu niste bucati de lant. E o tehnica ce se mai foloseste si azi:

http://www.all-model.../img00/p33.html
http://svocelot.com/...sherman2_CM.jpg
http://www.offshorem...sherman2-sm.jpg

3. Actionarea lantului ancorei si a cablurilor grele la bord.
Cea mai grea problema. Pentru navele din clasa "Rahova" nu se vede nimic nici in poze, nici pe plan, iar spatiul ramas intre coloana tunului si parapet este prea mic ca sa permita functionarea unui cabestan vertical. Putem presupune deci ca s-a folosit un cabestan orizontal, asa cum se prevedeau pe navele mici (de exemplu yacht-urile olandeze) inca din secolul al XV-lea, desi principiul e mult mai vechi. La asemenea cabestane, rotatia butucului se facea cu ajutorul unor manele care se introduceau si se scoteau in niste gauri facute transversal in butuc. Butucul era oprit sa se invarta in sens invers de un clichet fix, care actiona asupra unei coroane dintate de pe butuc. Asemenea sistem s-a folosit pana la inceputul secolului trecut. Vezi aici un asemenea sistem de secol XIX: http://vallejogaller...item.php?id=395

Atentie mare, modelul e incomplet, lipseste clichetul de oprire, iar barna acela care trece pe deasupra butucului este coloana bompresului, deci nu te impiedica de ea, navele noastre nu aveau bompres!

In secolul al XIX-lea s-a imbunatatit sistemul introducandu-se si actionarea tot prin clichet: un clichet mobil se roteste inainte si inapoi peste o coroana dintata de pe butuc. Se folosesc doua asemenea coroane dintate actionate alternativ prin balansarea unui maner ca la pompele de apa pentru incendiu. Prin perfectionari repetate se ajunge dupa 1840 la ceva de genul asta, care in engleza se cheama "horizontal windlass":

http://www.all-model.../img00/p32.html
http://www.baillod.c...an/windlass.gif

iar in franceza "guindeau de Terre-Neuve":
http://loti2010.file...le-guindeau.jpg

Din pacate, locul nostru e prea stramt ca sa folosesti asa ceva. Pentru "Alexandru cel Bun", o nava sora mai mare, am o poza unde se vede destul de bine un ansamblu destul de modern cu roti dintate. Asemenea ansambluri se denumesc azi, folosind un termen englezesc, "winch". E in principiu un sistem cu mai multi tamburi speciali pentru lant, parama si cablu de otel, care se actioneaza printr-o manivela cu ajutorul unor roti dintate. Dar pentru Rahova locul este atat de stramt, incat nici macar asa ceva nu ar incapea, deci ar trebui sa te gandesti la ceva mic si compact, asezat jos pe punte, la care clichetul de actionare e miscat direct de o manela detasabila printr-o miscare alternativa. Ceva de genul asta: http://www.winchme.c...%20windlass.htm

Este un ansamblu modern, insa poti recunoaste in el toate elementele constitutive ale cabestanului orizontal de secol 19. Are un tambur pentru parama, un tambur pentru lant, un clichet de actionare cu manela detasabila, iar in plus, fiind un element modern, are o frana de picior in locul clichetului de oprire initial. As incerca sa compun un ansamblu de secol 19 pornind de la acest exemplu. As scoate frana de picior si as construi o chestie simetrica, in care sa grupez doi tamburi pentru parama pe exterior, doi tamburi de lant spre interior, doua coroane de actionare pe lateral si o coroana de oprire pe mijloc.

4. Timona si pozitia timonierului:
Timonierul nu sta in spatele unei timone ca la navele moderne, unde timona propriu zisa este doar o transmisie electrica pentru un servomecanism si are forma unei timone doar pentru respectarea traditiei. La navele cu panze timonierul sta ALATURI de roata, de obicei in dreapta (sau la tribord) cu mana stanga pe cavila verticala, mana dreapta pe cavila orizontala. Daca era nevoie, in caz se vreme rea erau doi timonieri, unul statea in babord, altul la tribord. Vezi imaginea privita dinspre pupa spre prova pe de pe o nava aproximativ din aceeasi epoca. Este "Fram", pastrata in muzeu la Oslo: http://modelshipworl...il_view_481.jpg

5. Bucataria: obiectul central al bucatariei este soba de gatit, care trebuie sa fi fost o urmasa mai moderna a asa numitei sobe Brodie, folosita in Royal Navy din 1781 si pana in 1810. Cauta "Brodie stove" pe net. Imagine: http://www.fatefulvo...ages/Brodie.jpg
Vedere a sobei Brodie de pe Victory: http://www.flickr.co...ork/2302417639/

Soba navei noastre era mai mica, deci trebuie sa nu fi fost foarte diferita de soba de tuci cu lemne la care gatea bunica. Soba era asezata spre pupa, exact sub cos, si folosea drept combustibil carbunele luat din buncarul de carbuni al navei. Bucataria avea in borduri doua usi taiate in doua, astfel incat in functie de vant se deschidea usa din partea adapostita a navei pentru ventilatie si iluminare. In pozele pe care le avem nu se vede nici un fel de fereastra nici spre prova, nici pe lateral. E posibil ca bucataria sa fi avut insa doua ferestre dreptunghiulare spre pupa, unde erau mai adapostite de vant si de loviturile devastatoare ale valurilor.

Spor la treaba, daca mai ai intrebari, intreaba!

Aceasta postare a fost editata de Victorian: 26 November 2011 - 03:04 PM


#85 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 811
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 26 November 2011 - 06:13 PM

In primul rand ma bucura, ca acest topic ti-a starit interesul ... si intrebari? ... intrebari vor fi multe.

Referitor la ce ai scris mai sus ... o luam pe rand

1 si 2. Ancora. Nu sunt puternic in termeni,dar anume acesta ancora - "ancora pescarului" am avut-o in vedere ( multumesc pentru planuri). Prinderea ei si din poza cu " Grivita" se vede ca e ceva siplu (... agatat la parapet si legat acolo cu niste bucati de lant) dupa principiul Ğlas' că merge şi aşağ si atunci am cautat cum ar fi trebuit sa fie "din fabrica" si majoritaea planurilor din acea perioda imi indicau anume acest sistem ( "W" numit de mine)

Imagine atasata: 1-1.jpg

3. Cabestanele prezentate ... eu zic ca nu merg ... ele sunt prea late pentru unghiul de la prova cu exceptia la ultimul la care m-am gandit si eu dar ma deranja anul ( sa nu fie prea modern) ... care corespunde in totalitate cerintelor nostre - mic, ingust si cu maneta detasabila ... asta sigul nu se vede de dupa parapet

Imagine atasata: image037.pngImagine atasata: Lunenberg%20Anchor%20Windlass.jpg

sau asa

Imagine atasata: untitled.png

dar asta sigur se vedea


4. Timona si pozitia timonierului ... mai am de studiat ...

5. Asa m-am gandit si eu ... ceva mare ce trebuie micsorata ... eu am gasit doar asa ceva ( dar era prea putin ...)

Imagine atasata: wwwopacCAQ7N4GB.jpg

Si prima intrebare ... dupa calculele mele (neprofisionale!!!) ar fi trebuit sa aiba 2 ancore ... una de rezerva ceva mai mica ... care cu mici modificari ar fi incaput pe peretele exterior al bucatarie ( care e prea liber ) ... in stilul asta

Imagine atasata: ancora2.jpg

Pareri?

Aceasta postare a fost editata de staric: 26 November 2011 - 06:19 PM


#86 Useril este offline   Victorian 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 140
  • Inregistrat: 15-October 07
  • Location:Constanta

Postat 26 November 2011 - 10:08 PM

Salut, Staric!

Ancorele chiar asa se agatau, cu lant de parapet! Nu este principiul "las' ca merge si asa" ci modalitatea cea mai simpla de a fixa un obiect la bord. Pe bordul unei nave nu prea e loc de complicatii. Nu uita ca lumea marinarilor este o lume dura, unde trebuie sa te misti rapid si nu au timp de fineturi. Cand capitanul spune "aruncati ancora" realmente orice secunda conteaza!

Cabestanul: nu trebuie sa te temi ca un asemenea cabestan orizontal ar fi prea modern pentru 1882. Inspira-te din poza respectiva dar fa totusi un element simetric pornind de la poza pe care ti-am indicat-o eu, care este intr-adevar prea moderna.Oamenii secolului al XIX-lea apreciau simetria! Trebuie sa arate cam asa:
http://3.bp.blogspot...NmWQ/s320/Vinci
Dar fara manivele de actionare, fiindca era actionat cu doi clicheti.

Numarul de ancore: evident, sunt doua ancore: una in babord, alta in tribord! Daca te uiti in pozele pe care le avem, multe-putine cate sunt, de obicei nava este ancorata la mal si din nara ancorei se scurge un lant drept in apa. Acolo e cea de-a doua ancora! Daca mai exista si o a treia, ancorotul de rezerva cum era la "Mircea" (ancorotul este o "jumatate de ancora" adica are forma unui carlig de pescuit) acesta statea de obicei la pupa.

#87 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 811
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 26 November 2011 - 10:14 PM

Sa presupunem ca, cabestanul, e un paralepiped ... aproximativ ce marimi ar avea pentru Rahova? ... nu-l pot vedea in spatiu , marimile m-ar ajuta.

#88 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1432
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 27 November 2011 - 10:34 AM

Atasez o poza cu o bucatarie de pe un torpilor construit in Franta, la inceput de sec. XX:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Picture 019.jpg


#89 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1432
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 27 November 2011 - 10:41 AM

Nu cred ca salupele-canoniera aveau ancora de rezerva, pentru simplu fapt ce erau unitati de mici dimensiuni; Postez cateva imagini, pentru comparatie:

Salupa de remorcare-salvare (22,75 - lungime) aproape cat FULGERUL:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 575.jpg

Aceasta postare a fost editata de 177: 27 November 2011 - 10:42 AM


#90 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1432
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 27 November 2011 - 10:45 AM

Remorcher militar din clasa LUPENI (lungime-32 m) , GRIVITA (lungime 30m):

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: danubeguard2007d.jpg


#91 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1432
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 27 November 2011 - 10:55 AM

Ca sa poti sa-ti dea seama de proportiile corecte ale navei, este bine sa observi in mod direct o nava contemporana, de dimensiuni apropiate; pentru comparatia cu RAHOVA, iti recomand o vedeta SNR 17 (lungime 17,26 m):

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: SNR-17 (2).jpg


#92 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 811
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 27 November 2011 - 05:42 PM

" Şi, după cum vedeţi, domnilor juraţi, gheaţa s-a spart ... "
Ilf si Petrov

Imagine atasata: SANY0131_f.jpg

Imagine atasata: SANY0128_f.jpgImagine atasata: SANY0129_f.jpg

Imagine atasata: SANY0133_f.jpg

#93 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 811
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 27 November 2011 - 06:49 PM

P.S.

Vor fi doua ... una la scara de 1:34 ... asta care am inceput-o acuma (va fi mai mult pentru testare) si alta ( a doua ) la scara de 1:24 care o voi incepe cum adun materialele ( inclusiv si alea fosnitoare) cu riscul de a fi alungat din casa :whistle:

#94 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 811
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 27 November 2011 - 09:26 PM

Intrebari ...

1. La Rahova avem asa ceva?

Imagine atasata: P8210905.jpg

2. La ce foloseste?

Imagine atasata: Untitled2.jpg

si daca ar merge asa ceva

Imagine atasata: 2.jpg ...simplificata dar cu bare de protectie?


...si cred ca am gasit cabestanul

Imagine atasata: 2007012703ankerlier.jpg

observati ...e mic si nu se vede dupa parapet :rolleyes:

Aceasta postare a fost editata de staric: 27 November 2011 - 09:29 PM


#95 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1432
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 27 November 2011 - 09:27 PM

Daca tot faci doua, gandeste-te si la un model RC.

Spor!

#96 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1432
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 27 November 2011 - 09:32 PM

[quote name='staric' timestamp='1322421968' post='139124']
Intrebari ...



si daca ar merge asa ceva

Imagine atasata: 2.jpg ...simplificata dar cu bare de protectie?

Nu cred.
Victorian este specialist in vasele perioadei respective si a optat pentru alta varianta; cred ca ar fi bine sa pastrezi varianta propusa de el si sa o modifici doar daca fotografiile salupei-canoniera spun altceva.

#97 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 811
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 27 November 2011 - 09:32 PM

Daca ii mai spun sotiei ca, cumpar si motoare ( am vazut ca fac ceva arginti ) ... sigur ma mut in cusca la caine

Aceasta postare a fost editata de staric: 27 November 2011 - 09:40 PM


#98 Useril este offline   Victorian 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 140
  • Inregistrat: 15-October 07
  • Location:Constanta

Postat 28 November 2011 - 10:28 AM

Salut Staric,

Vinciul ala pe care l-ai gasit arata interesant si suficient de asemanator cu ceea ce se vede la "Alexandru cel Bun", dar e aproape mai inalt decat parapetul iar in pozele navelor noastre nu se vede asa ceva. Daca ar fi fost atat de inalt, ar fi trebuit sa se vada. Ba in plus, in poza aceea "portret" vazuta din prova, care este dintr-un album de poze din colectia Craciunoiu, se vede un marinar care sta foarte confortabil in fata tunului, intr-un loc in care s-ar fi impiedicat de vinci.

Deci cred ca nu era un vinci, ci ceea ce ti-am spus eu: un mic cabestan orizontal, cu diametrul maxim de circa 15-20 cm. Ar avea axul asezat la inaltimea diametrului iar dimensiunile in latime ar fi cam asa: 15 cm (1 diametru) pentru tamburul de parama, 4 cm pentru fixarea laterala, 8 cm pentru actionarea cu clichet, inca 15 cm pentru tamburul de lant, 8 cm pentru clichetul central asezat in axul elementului care blocheaza rotirea in sens invers. Simetric fata de axa longitudinala. Lungime de la capatul elementului pana la ax, 46 cm, lungime totala 92 cm. Daca nu incape, incearca si cu un element un pic mai scurt, pana la 75-80 cm!

Se aseaza cat mai aproape de prova posibil, astfel incat intre tamburul de parama si bordaj sa ramana o latime de maximum 5 cm (cat sa incapa o parama pe acolo) si in asa fel incat sa nu blocheze complet accesul marinarilor la nara de lant, care era amplasata in bordaj in asa fel incat sa iasa exact deasupra puntii. In spatele lui, intre el si coloana tunului trebuie sa ramana loc suficient sa incapa doi oameni lateral, actionand simultan manelele de rotire, care ar avea cam 1.20 metri lungime.

Elementul pe care l-ai aratat in poza este luminatorul de deasupra motorului cu abur, iar in spatele lui se vede luminatorul cabinei capitanului. Nu uita ca navele astea, Rahova, Opanez, Smardan, Alexandru cel Bun au fost construite de firma Thames Iron Works and Shipbuilding Company aproape simultan cu bricul Mircea. Ele au numere de santier consecutive cu bricul, deci multe din detaliile pe care le vedem pe aceste nave trebuie sa fi fost comune pe toate navele si specifice santierului la data constructiei. Se si vede asta. Tambuchiul de acces sub punte e la fel la Mircea ca si la Rahova, Opanez, Smardan, iar luminatorul e tot din aceeasi "piesa". Singurul un pic diferit este luminatorul cabinei comandantului, acea "pagoda" octogonala, dar care porneste tot de la o gandire asemanatoare luminatoarelor dreptunghiulare, avand o sectiune apropiata.

Luminatorul pe care il arati tu e diferit de ce faceau ei la momentul respectiv. Are ferestrele verticale mai putin inalte decat la TIW, ferestrele inclinate sunt impartite altfel, iar grilajul de protectie pare sa fie din otel si cu niste bare groase orizontale, rare. Nici nu sunt sigur ca se folosea asa ceva in epoca, pare mai degraba o fantezie a celui care a realizat modelarea tridimensionala. Thames Iron Works punea peste ferestrele inclinate niste grilaje de protectie din alama lustruita, cu bare verticale subtiri si dese. Ghideaza-te dupa axonometria desenata de mine pentru elemente, modul de impartire si proportiile luminatorului.

Elementul pe care il arati la remorcherul acela se cheama "chila de ruliu". Chila de ruliu se folosea deja in epoca, crucisatorul nostru "Elisabeta" era dotat cu asa ceva, insa pe planurile navelor noastre Rahova, Opanez, Smardan, nu apare un asemenea element. Daca ar fi fost in intentia lor sa puna chila de ruliu, le-ar fi desenat pe plan. Nu cred ca aveau.

#99 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 811
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 28 November 2011 - 10:55 AM

Vinciul ... cu exceptia ca s-ar putea vedea ... eu zic ca sanse sunt sa nu se vada.

Imagine atasata: 6103239839_2b181a3a41_b.jpg

Pozitia marinarului eu zic ca permite un vinclu ... avem acolo un spatiu liber de ~90x90cm ( asa am masurat eu pe plan )

Imagine atasata: SANY0140.JPG

o sa fie mai clar atunci cand ajung cu macheta la locul cu pricina ( o sa fac si cabestan si vinciu ... asa o sa-mi dau seama )


Referitor la luminator ... am vazut ca majoritatea au bare de protectie ( in poza nu e) .Poate daca postam acesta poza era mai clar ce vroiam sa spun

Imagine atasata: 1060206.jpg

... si o intrebare ... pe unde incarcau carbunele(lemnul)? ... prin usa cu galeata?

Aceasta postare a fost editata de staric: 28 November 2011 - 11:24 AM


#100 Useril este offline   Victorian 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 140
  • Inregistrat: 15-October 07
  • Location:Constanta

Postat 28 November 2011 - 03:06 PM

Exista o poza unde nava se vede mai din lateral, este acea "defilare pe Dunare" la Tulcea. E din albumul "Armata Romana marelui ei Capitan" de la 1902. Se vede foarte bine una din navele din seria "noastra" chiar la pupa canonierei "Grivita". Acolo se poate ghici un pic interiorul parapetului prova, dar nici urma de vinci!

Luminatorul: cele pe care le faceau baietii de la TIW erau mai inalte decat ce ai postat tu, mai au si o portiune verticala cu sticla. Pe urma, capacele cu geamuri inclinate sunt, in cazul tau, impartite in doar doua ochiuri de geam de dimensiune aproximativ patrata iar pe deasupra lor se aseaza grilajul de protectie, care este alcatuit dintr-o platbanda de alama de circa 4x35 mm care inconjoara geamul si niste bare destul de subtiri, de circa 8mm diametru, fixate de platbanda aia. Barele au capetele indoite in unghi de 90 de grade si se infig in platbanda la ambele capete. Sunt asezate la interval de circa 50 mm interax. Grilajele nu sunt fixe, ele se pot scoate pentru spalarea geamului. In unele poze de la "Mircea" se vad grilajele puse in neoranduiala peste geamuri, in graba. Cred ca sunt fixate cu niste sarniere sus si jos pe rama geamului, eventual gliseaza lateral din acestea.

Carbunele se introducea in buncarele de carbune pe capacele alea rotunde din lateralul bucatariei. La nava noastra mai exista inca doua capace de acelasi fel in partea din fata, la prova. Alea nu sunt pentru carbune, sunt pentru acces la niste spatii de depozitare din zona respectiva, probabil pentru materiale de matelotaj, parame si alte lighioane. Asa era desenat planul in varianta "propunere". Nu pentru lant, ca ala era mai greu si se strecura prin gaura lui speciala in buncarul lantului asezat chiar la prova. Acum, nu stiu daca le-au si realizat astfel sau nu fiindca nu am vreo poza a puntii in zona aia, e posibil sa fi facut acces direct din cabina echipajului de dedesubt si sa fi renuntat la ele. Oricum, in bucatarie, in lateralul sobei trebuie sa fi fost o lada de carbune, era depozitul de zi in care aduceau carbunele scos din buncar cu galeata. Dadeau capacul la o parte, cineva sarea jos peste carbuni, altcineva ii arunca o galeata legata cu o parama, cel de jos o incarca cu o lopatica, apoi cei de sus se opinteau s-o scoata sus, etc :) O placere, nu-i asa?

La "Mircea" asa era aranjamentul bucatariei, intr-un bord era lada de carbune, in celalalt bord era pompa de apa dulce si tancul cu ratia zilnica de apa. Totul asezonat cu fel de fel de cutii de mirodenii, rafturi de oale, capace si polonice atarnate pe pereti etc, ca intr-o bucatarie care se respecta!

Aceasta postare a fost editata de Victorian: 28 November 2011 - 03:07 PM


Arata acest topic


  • 31 Pagini +
  • « Prima
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

10 useri citesc topicul
0 membri, 10 vizitatori, 0 utilizatori anonimi