Salut, in primul rand ma bucur sa vad ca s-a gasit cineva sa foloseasca efectiv planurile mele. Spor la treaba si... la mai multe! Atentie insa, doresti sa faci macheta la o scara mare, iar scara aceasta poate sa fie foarte pretentioasa. Trebuie sa faci o gramada de detalii si, ca sa le faci bine, intai va fi nevoie sa ajungi sa cunosti foarte bine toate aceste detalii marinaresti specifice. Planurile mele pur si simplu nu sunt pregatite pentru o scara atat de mare, deci va trebui sa le completezi singur! Cateva sugestii pentru detalii:
1. Ancora:
Era o asa-zisa "ancora pescarului" (cauta pe net fisherman's anchor sau kedge). Este practic ancora amiralitatii cu traversa mobila, insa de o constructie mai usoara. E o ancora comuna folosita din secolul al XIX-lea si pana azi:
http://www.fishingta...miralanchor.png
2. Modul de fixare al ancorei: "Capul de sarpe" asezat in prova navei este folosit numai pentru nave fluviale. Navele noastre erau capabile sa navigheze si pe mare, deci modul de fixare pentru ancorele lor era specific navelor maritime, chiar daca noi le foloseam pe Dunare! Nu aveau o platforma de fixare pentru ancore pe punte si nici niste amenajari deosebite. Pur si simplu, ancora era scoasa din apa cu gruia, traversa ei era scoasa si adusa alaturat corpului ancorei in pozitia de repaos, apoi tot ansamplul era agatat la parapet si legat acolo cu niste bucati de lant. E o tehnica ce se mai foloseste si azi:
http://www.all-model.../img00/p33.html
http://svocelot.com/...sherman2_CM.jpg
http://www.offshorem...sherman2-sm.jpg
3. Actionarea lantului ancorei si a cablurilor grele la bord.
Cea mai grea problema. Pentru navele din clasa "Rahova" nu se vede nimic nici in poze, nici pe plan, iar spatiul ramas intre coloana tunului si parapet este prea mic ca sa permita functionarea unui cabestan vertical. Putem presupune deci ca s-a folosit un cabestan orizontal, asa cum se prevedeau pe navele mici (de exemplu yacht-urile olandeze) inca din secolul al XV-lea, desi principiul e mult mai vechi. La asemenea cabestane, rotatia butucului se facea cu ajutorul unor manele care se introduceau si se scoteau in niste gauri facute transversal in butuc. Butucul era oprit sa se invarta in sens invers de un clichet fix, care actiona asupra unei coroane dintate de pe butuc. Asemenea sistem s-a folosit pana la inceputul secolului trecut. Vezi aici un asemenea sistem de secol XIX:
http://vallejogaller...item.php?id=395
Atentie mare, modelul e incomplet, lipseste clichetul de oprire, iar barna acela care trece pe deasupra butucului este coloana bompresului, deci nu te impiedica de ea, navele noastre nu aveau bompres!
In secolul al XIX-lea s-a imbunatatit sistemul introducandu-se si actionarea tot prin clichet: un clichet mobil se roteste inainte si inapoi peste o coroana dintata de pe butuc. Se folosesc doua asemenea coroane dintate actionate alternativ prin balansarea unui maner ca la pompele de apa pentru incendiu. Prin perfectionari repetate se ajunge dupa 1840 la ceva de genul asta, care in engleza se cheama "horizontal windlass":
http://www.all-model.../img00/p32.html
http://www.baillod.c...an/windlass.gif
iar in franceza "guindeau de Terre-Neuve":
http://loti2010.file...le-guindeau.jpg
Din pacate, locul nostru e prea stramt ca sa folosesti asa ceva. Pentru "Alexandru cel Bun", o nava sora mai mare, am o poza unde se vede destul de bine un ansamblu destul de modern cu roti dintate. Asemenea ansambluri se denumesc azi, folosind un termen englezesc, "winch". E in principiu un sistem cu mai multi tamburi speciali pentru lant, parama si cablu de otel, care se actioneaza printr-o manivela cu ajutorul unor roti dintate. Dar pentru Rahova locul este atat de stramt, incat nici macar asa ceva nu ar incapea, deci ar trebui sa te gandesti la ceva mic si compact, asezat jos pe punte, la care clichetul de actionare e miscat direct de o manela detasabila printr-o miscare alternativa. Ceva de genul asta:
http://www.winchme.c...%20windlass.htm
Este un ansamblu modern, insa poti recunoaste in el toate elementele constitutive ale cabestanului orizontal de secol 19. Are un tambur pentru parama, un tambur pentru lant, un clichet de actionare cu manela detasabila, iar in plus, fiind un element modern, are o frana de picior in locul clichetului de oprire initial. As incerca sa compun un ansamblu de secol 19 pornind de la acest exemplu. As scoate frana de picior si as construi o chestie simetrica, in care sa grupez doi tamburi pentru parama pe exterior, doi tamburi de lant spre interior, doua coroane de actionare pe lateral si o coroana de oprire pe mijloc.
4. Timona si pozitia timonierului:
Timonierul nu sta in spatele unei timone ca la navele moderne, unde timona propriu zisa este doar o transmisie electrica pentru un servomecanism si are forma unei timone doar pentru respectarea traditiei. La navele cu panze timonierul sta ALATURI de roata, de obicei in dreapta (sau la tribord) cu mana stanga pe cavila verticala, mana dreapta pe cavila orizontala. Daca era nevoie, in caz se vreme rea erau doi timonieri, unul statea in babord, altul la tribord. Vezi imaginea privita dinspre pupa spre prova pe de pe o nava aproximativ din aceeasi epoca. Este "Fram", pastrata in muzeu la Oslo:
http://modelshipworl...il_view_481.jpg
5. Bucataria: obiectul central al bucatariei este soba de gatit, care trebuie sa fi fost o urmasa mai moderna a asa numitei sobe Brodie, folosita in Royal Navy din 1781 si pana in 1810. Cauta "Brodie stove" pe net. Imagine:
http://www.fatefulvo...ages/Brodie.jpg
Vedere a sobei Brodie de pe Victory:
http://www.flickr.co...ork/2302417639/
Soba navei noastre era mai mica, deci trebuie sa nu fi fost foarte diferita de soba de tuci cu lemne la care gatea bunica. Soba era asezata spre pupa, exact sub cos, si folosea drept combustibil carbunele luat din buncarul de carbuni al navei. Bucataria avea in borduri doua usi taiate in doua, astfel incat in functie de vant se deschidea usa din partea adapostita a navei pentru ventilatie si iluminare. In pozele pe care le avem nu se vede nici un fel de fereastra nici spre prova, nici pe lateral. E posibil ca bucataria sa fi avut insa doua ferestre dreptunghiulare spre pupa, unde erau mai adapostite de vant si de loviturile devastatoare ale valurilor.
Spor la treaba, daca mai ai intrebari, intreaba!
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 26 November 2011 - 03:04 PM