1. Stalpii de intarire ai parapetului: patru bucati in fiecare bord, notate cu (a) pe desenul atasat. Se vede clar ca sunt din bara rotunda. Acelasi element, tot din bara rotunda se vede si in plansa denumita "midship section" ca exact asta e elementul care mi-a atras atentia ca nava din poza este "Rahova". Eu te cred ca e mai simplu sa pui un triunghi decat o bara. Iti mai spun inca ceva: si mai simplu este sa nu pui NIMIC. Dar, eu cred ca un modelist adevarat se deosebeste de unul "folcloric" prin faptul ca primul incearca sa obtina o asemanare maxima cu nava reala. Celalalt merge pe principiul national "las' ca merge si asa".
2. Portiunea verticala care face legatura dintre puntea principala si puntea pupa: se vede clar in poza de santier ca este un element opac, de culoare inchisa (probabil vopsit cu miniu de plumb). Notat cu (b) pe desenul alaturat. Am refolosit dinadins desenul tau ca sa subliniez ca SE VEDE faptul ca e metalic si opac, contrar a ceea ce afirmai tu.
3. Teava de scurgere a apei de pe punte: un detaliu mai putin important, dar care exista totusi in mod obligatoriu la navele reale. Datorita formei curbate a puntii, in mod natural apa ajunsa pe punte se strange la imbinarea dintre punte si parapet. Partea aceea se si cheama in engleza "waterways" = cai de apa. Scandura din teck care o formeaza se numeste in mod normal "gutter", cuvant care in limba engleza inseamna si "streasina" si pe care noi in romaneste l-am transformat in "gutiera". In imaginea de mai jos
http://www.all-model.../img00/p15.html
Vezi partea superioara a unei tevi de plumb pentru descarcarea gutierei, e o simpla gaurica in acest element de lemn. In desenul asta apare in partea din dreapta sus a imaginii chiar sub primul "O" de la cuvantul "WOODEN", se vede acolo o chestie ca un covrigel scapat pe punte de un marinar neatent. Aceea este gura tevii de plumb, care se strecoara printre coastele navei si iese in copastie undeva sub intaritura de gurna. La bricul Mircea capatul de scurgere al acestui element era protejat cu niste piese de lemn in forma de "U" si acoperit cu un capacel din alama lustruita. Dar la navele noastre probabil ca era o simpla gaura in corpul navei. Se vede asemenea element in poza postata de mine, notata cu litera ( c).
Pozitia lui acolo este foarte logica, fiindca toata apa care ajunge pe punte, datorita vantului si valurilor, se aduna in coltul respectiv si trebuie sa se goleasca neintarziat in afara puntii, altfel creeaza probleme pe vreme rea.
Elementele astea se cheama in italiana "Ombrinali" ceea ce-mi sugereaza ca tehnica respectiva este folosita inca de pe vremea romanilor, fiindca face referire la Ombrinus, care era un obscur zeu etrusc al ploilor!
Aceasta postare a fost editata de Victorian: 10 December 2011 - 11:09 AM