Forum Machete,Modelism,Hobby: General Aviation Monsopar - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

General Aviation Monsopar

#1 Useril este offline   prazvan 

  • Nou venit
  • Grup: Members
  • Postari: 4
  • Inregistrat: 05-November 09

Postat 11 October 2011 - 01:22 PM

Buna ziua .Am facut de curand rost de kitulAzur de Monospar .Citind mai de mult cartea scoasa de redcatia Modelism referitor la Escadrila alba stiu ca si Romania a avut in dotare doua avioane de acest tip, dar nu am gasit decat o singura poza cu unul dintre ele .
Din acest motiv adresez membrilor acestui forum urmatoarele intrebari :
1.Culoarea avioanelor din sanitare era alba sau un alb galbui ?
2.Cunoaste cineva modul de inmatriculare sau daca exista poze in care sa se vada modul in care erau inmatriculate si pozitia crucilor ?
3.Din singura poza ,cea aparuta in cartea susmentionata se pare ca avionul respectiv avea trasate doua dungi pe aripa ,se stie cumva ce culoare puteau sa aiba ?

Aceasta postare a fost editata de prazvan: 11 October 2011 - 01:24 PM


#2 Useril este offline   ovichelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 289
  • Inregistrat: 26-January 09
  • Location:Giarmata-langa TIMISOARA
  • Interests:Romanian Air Force in World War ll

Postat 11 October 2011 - 02:35 PM

Ai aici singurele poze pe care l-e stiu eu :
Imagine atasata: GAL ST 25 Monospar-.JPG
Imagine atasata: GAL ST 25 Monospar.JPG
Imagine atasata: GAL ST 25 Monospar no2.JPG

#3 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12670
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 11 October 2011 - 03:09 PM

Pina mai apare ceva...
- http://romaniacarnav...meni-cu_13.html
- http://www.ceasornic...t=5682&start=45
- http://100ro.blogspo...drila-alba.html

#4 Useril este offline   AlexPl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 768
  • Inregistrat: 30-November 04
  • Location:Leiden, Olanda

Postat 11 October 2011 - 03:26 PM

De unde ai facut rost de kitul asta? La ce scara este?

#5 Useril este offline   ovichelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 289
  • Inregistrat: 26-January 09
  • Location:Giarmata-langa TIMISOARA
  • Interests:Romanian Air Force in World War ll

Postat 11 October 2011 - 04:56 PM

Vezi postareaAlexPl, la 11 October 2011 - 03:26 PM, a spus:

De unde ai facut rost de kitul asta? La ce scara este?

Cred ca e vorba de kit-ul asta: http://www.internetm.../azur_gal25.htm
Vezi si aici : http://www.modelhobb...034-p-5637.html

#6 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 11 October 2011 - 07:13 PM

Vezi postareaprazvan, la 11 October 2011 - 01:22 PM, a spus:


Din acest motiv adresez membrilor acestui forum urmatoarele intrebari :
1.Culoarea avioanelor din sanitare era alba sau un alb galbui ?
2.Cunoaste cineva modul de inmatriculare sau daca exista poze in care sa se vada modul in care erau inmatriculate si pozitia crucilor ?
3.Din singura poza ,cea aparuta in cartea susmentionata se pare ca avionul respectiv avea trasate doua dungi pe aripa ,se stie cumva ce culoare puteau sa aiba ?


Din cate stiu eu:
1)culoarea aparatelor era alb curat ,insa: peste partile metalice(motoare,capotaje s.am.d.) culoarea ramanea alb;peste partile impanzite ,vopseaua putea sa prinda usoara tenta de alb/galbui;
2) din postarea lui Z Mare ai raspuns -intr-una dintre fotografii se vad crucile(rosii) si inmatricularea aparatelor sanitare;
3) dungile de pe aripa erau de culoare rosie.

#7 Useril este offline   prazvan 

  • Nou venit
  • Grup: Members
  • Postari: 4
  • Inregistrat: 05-November 09

Postat 11 October 2011 - 09:56 PM

Multumesc din suflet pentru ajutor ,raspunsuri si poze
Eu nu vazusem decat pe cea din mijloc ,cu avionul vazut din fata, dar la un contrast mult mai slab
Ce am observat din poze :
Inmatriculare ,aproape, identica cu cea a RWD-urilor (cruce,numar mic si dunga galbena ) diferenta aparand la ampenajul vertical unde nu exista steagul (e doar o ipoteza)(poza 1)iar pe aripi sunt doua dungi rosii (una langa motor si una aproape de capetele planurilor )(poza1)
@AlexPl -Am primit kitul ,care e la 1/72, de la un amic care a cumparat de afara kitul acesta si un SM79JRS ,vazand pe cutie steagul romaniei si crezand ca inauntru sunt modele asamblate ,le avea in casa iar cand a aflat ca ma "ocup de asa ceva" le-am primit cadou
@Z-mare - Am pus la bookmark blogul ala ,e f interesant

Aceasta postare a fost editata de prazvan: 11 October 2011 - 09:58 PM


#8 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 13 October 2011 - 12:20 PM

Dupa cim vedeti MONOSPAR-ul a fost vopsit alb cu tricolor pe varful de plan si pe directie, pe aripa si fuzelaj dungi galbene. Initial a fost vopsite verde inchis pe extrados si ou de rata pe intrados.Succes!Atentie! toate foto atasate anterior mie, cu exceptia primelor doua, reprezinta avionul sanitar RWD-13 S. Istoria lor mai jos ca sa se stie: Monospar YR-NIC proprietatea ASR Principele Nicolae de Romania. A fost achizitionat in martie 1936. Aparatul a fost transportat pe calea aerului din Anglia spre Bucuresti de catre Cpt.av. Opris Nicolae pe 19.03.1936. Dupa o escala de alimentare la Viena, la ora 17.30 a decolat impreuna cu sotia spre Belgrad, pe traseu s-au ratacit langa orasul Osjek, in Croatia, din cauza timpului nefavorabil. Benzina fiind pe sfarsite a incercat o aterizare de urgenta, ceata si intunericul au redus vizibilitatea ceace a dus la producerea unui accident. A lovit cu aripra stanga un stup de albine, cu cea dreapta un pom si s-a prabusit peste un gard de lemn. Avionul avariat 50%, fuselajul 10%, aripile 100%, trenul 75%, elicile reformate. A fost transportat in tara si reparat la IAR Brasov. Avionul fiind proprietate privata, nu detinem informatii privitoare la reformarea avionului. Conform Contractului Nr.19724/31.12.1936 avionul Monospar a fost adus din Feltham Anglia la Varsovia apoi Brasov. Pe data de 17.04.1937, comisia Directiei Cconstructii Aeronautice a executat receptia calitativa a avionului Monospar sanitar imatriculat YR-SAN, probele de contrareceptie executate de Cpt.av. Oprisan Mihai. La 07.08.1939, se ordona stergerea imatrucularii civile YR-SAN si va purta Nr.1 militar. 21.07.1940, aerodromul Baneasa. Se executa zbor de instructie cu personalul feminin destinat incadrarii Escadrilei Sanitare, pe avionul Monospar Nr.1, instructor Adj.av.Evghenovici Nicolae. Zborul de instructie consta in decolare, tur de pista si aterizare cu fiecare elev individual, ceilalti elevi asteptau la "Punct" unde se facea schimbul dupa zbor ul de instruire. la ora 17.45, dupa incercarea motoarelor la cale avionul trebuia transportat la punct, instructorul cere aprobare sa transporte elevele, Adam Maria, Iliescu Jana, Voitec Maria, Comsa Victoria, de la hangar la punct cu avionul, aproximativ 600m, primeste aprobara. La postul de pilotaj se instaleaza instructorul Adj.av.Evghenovici Nicolae, pe postul din dreapta si eleva Maria Adam, celelalte pe scaunele din fuselaj. Din motive care au ramas necunoscute, avionul ajuns la punct a fost pus pe directia vantului si a decolat cu toate persoanele la bord. decolarea s-a facut in conditii normale. Dupa decolare - si ca urmare a celor constatate la locul accidentului - comanda avionului a fost incredintata elevei pilot Adam Maria, urmand ca instructorul sa faca corectiile atunci cand va fi cazul. Avionul si-a continuat zborul la circa 120 - 200 m mentinandu-se pe aceiasi directie, pana la aproximativ 5 km de punctul decolarii unde a efectuat un viraj de 180º pe stanga in vederea efectuarii turului de pista. Pe acesta directie, la un moment dat, avionul a cabrat pronuntat, apoi s-a angajat in vrie pe stanga. Toti ocupantii avionului si-au pierdut viata. Avion Monospar inregistrat YR-NIO achizitionat la data de 03.07.1937, proprietatea ASR Principele Nicolae de Romania. In anul 1938 este vandut catre Brana Nicolae. In anul 1939 avionul este achizitionat de catre Aeronautica Militara. La 07.08.1939, se ordona stergerea imatrucularii civile YR-NIO si va purta Nr.2 militar. In luna aprilie 1938, avionul Monospar YR-NIO pilotat de Lt.av. Abeles Constantintin, in zbor de la Iasi la Bucuresti pilotul s-a confruntat cu un fenomen deosebit. Dupa aproximativ o ora de zbor la altitudinea de 1200 m, a auzit o pocnitura in spate, se crapase un geam lateral. Dupa alte 30 minute de zbor, acelasi zgomot, mai crapase un geam, a continuat zborul si pana la Bucuresti au crapat toate geamurile laterale. A fost trimis in reparatii ICAR. La 26.07.1941, Monospar Nr.2, apartinand Escadrilei Sanitare, este accidentat langa satul Racaciuni Bacau. Echipajul Adj.Sef av. Calinescu Aurel, Slt. medic Georgescu Mihai, morti. Avionul reformat.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 01.jpg
  • Imagine atasata: 02.jpg
  • Imagine atasata: 03.jpg
  • Imagine atasata: 04.jpg

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 13 October 2011 - 08:12 PM


Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi