Dupa cim vedeti MONOSPAR-ul a fost vopsit alb cu tricolor pe varful de plan si pe directie, pe aripa si fuzelaj dungi galbene. Initial a fost vopsite verde inchis pe extrados si ou de rata pe intrados.Succes!Atentie! toate foto atasate anterior mie, cu exceptia primelor doua, reprezinta avionul sanitar RWD-13 S. Istoria lor mai jos ca sa se stie: Monospar YR-NIC proprietatea ASR Principele Nicolae de Romania. A fost achizitionat in martie 1936. Aparatul a fost transportat pe calea aerului din Anglia spre Bucuresti de catre Cpt.av. Opris Nicolae pe 19.03.1936. Dupa o escala de alimentare la Viena, la ora 17.30 a decolat impreuna cu sotia spre Belgrad, pe traseu s-au ratacit langa orasul Osjek, in Croatia, din cauza timpului nefavorabil. Benzina fiind pe sfarsite a incercat o aterizare de urgenta, ceata si intunericul au redus vizibilitatea ceace a dus la producerea unui accident. A lovit cu aripra stanga un stup de albine, cu cea dreapta un pom si s-a prabusit peste un gard de lemn. Avionul avariat 50%, fuselajul 10%, aripile 100%, trenul 75%, elicile reformate. A fost transportat in tara si reparat la IAR Brasov. Avionul fiind proprietate privata, nu detinem informatii privitoare la reformarea avionului. Conform Contractului Nr.19724/31.12.1936 avionul Monospar a fost adus din Feltham Anglia la Varsovia apoi Brasov. Pe data de 17.04.1937, comisia Directiei Cconstructii Aeronautice a executat receptia calitativa a avionului Monospar sanitar imatriculat YR-SAN, probele de contrareceptie executate de Cpt.av. Oprisan Mihai. La 07.08.1939, se ordona stergerea imatrucularii civile YR-SAN si va purta Nr.1 militar. 21.07.1940, aerodromul Baneasa. Se executa zbor de instructie cu personalul feminin destinat incadrarii Escadrilei Sanitare, pe avionul Monospar Nr.1, instructor Adj.av.Evghenovici Nicolae. Zborul de instructie consta in decolare, tur de pista si aterizare cu fiecare elev individual, ceilalti elevi asteptau la "Punct" unde se facea schimbul dupa zbor ul de instruire. la ora 17.45, dupa incercarea motoarelor la cale avionul trebuia transportat la punct, instructorul cere aprobare sa transporte elevele, Adam Maria, Iliescu Jana, Voitec Maria, Comsa Victoria, de la hangar la punct cu avionul, aproximativ 600m, primeste aprobara. La postul de pilotaj se instaleaza instructorul Adj.av.Evghenovici Nicolae, pe postul din dreapta si eleva Maria Adam, celelalte pe scaunele din fuselaj. Din motive care au ramas necunoscute, avionul ajuns la punct a fost pus pe directia vantului si a decolat cu toate persoanele la bord. decolarea s-a facut in conditii normale. Dupa decolare - si ca urmare a celor constatate la locul accidentului - comanda avionului a fost incredintata elevei pilot Adam Maria, urmand ca instructorul sa faca corectiile atunci cand va fi cazul. Avionul si-a continuat zborul la circa 120 - 200 m mentinandu-se pe aceiasi directie, pana la aproximativ 5 km de punctul decolarii unde a efectuat un viraj de 180º pe stanga in vederea efectuarii turului de pista. Pe acesta directie, la un moment dat, avionul a cabrat pronuntat, apoi s-a angajat in vrie pe stanga. Toti ocupantii avionului si-au pierdut viata. Avion Monospar inregistrat YR-NIO achizitionat la data de 03.07.1937, proprietatea ASR Principele Nicolae de Romania. In anul 1938 este vandut catre Brana Nicolae. In anul 1939 avionul este achizitionat de catre Aeronautica Militara. La 07.08.1939, se ordona stergerea imatrucularii civile YR-NIO si va purta Nr.2 militar. In luna aprilie 1938, avionul Monospar YR-NIO pilotat de Lt.av. Abeles Constantintin, in zbor de la Iasi la Bucuresti pilotul s-a confruntat cu un fenomen deosebit. Dupa aproximativ o ora de zbor la altitudinea de 1200 m, a auzit o pocnitura in spate, se crapase un geam lateral. Dupa alte 30 minute de zbor, acelasi zgomot, mai crapase un geam, a continuat zborul si pana la Bucuresti au crapat toate geamurile laterale. A fost trimis in reparatii ICAR. La 26.07.1941, Monospar Nr.2, apartinand Escadrilei Sanitare, este accidentat langa satul Racaciuni Bacau. Echipajul Adj.Sef av. Calinescu Aurel, Slt. medic Georgescu Mihai, morti. Avionul reformat.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 13 October 2011 - 08:12 PM