stageexp, la 22 November 2011 - 11:30 AM, a spus:
... Mai o intrebare, care este cumva offtopic, dar neavand cunoscuti cu notiuni in domeniu, desi am mai pus intrebarea, nu mi-a raspuns nimeni: ce reprezinta aceasta masura a tonajului navelor, despre care am auzit foarte des, si de ce nu se foloseste notiunea ne "t" simpla sa zic asa?
Imi cer scuze ca nu am dat o cautare pe net, dar prefer sa aflu de la un cunoscator.
O primă explicație dau eu (sigur sunt mulți mai experimentați cu comentarii complete):
DWT (deadweight tonnes) = capacitate brută de încărcare și înseamnă diferența în tone dintre deplasamentul unei nave pe linia de încărcare de vară în apă cu o gravitație specifică de 1,025 și greutatea totală a navei, adică deplasamentul în tone al unei nave fără încărcătură, combustibil, ulei lubrifiant, apă de balast, apă proaspătă și potabilă în rezervoare, provizii utilizabile, precum și pasageri, echipaj și obiectele acestora. Mai era numită și tonă lungă.
A nu se confunda cu gross tonnage (GT) sau netto tonnage (NT).
GRT sau GT reprezintă o masură ce are la bază Volumul total al navei (V) calculat matematic și exprimat în tone registru (1 tonă registru = 2,83 metri cubi = 100 picioare cubice).
GT=K x V unde K este un coeficient de reducere cu valori 0,22-0,32 [K= 0,2 + 0,02xlog(10)V].
Prin similitudine, netto tonnage (NRT sau NT) reprezintă capacitatea de încărcare cu marfă (volumul util) exprimată în tone registru.
Acestea nu au legătură cu
masa navei, a încărcăturii sau cu deplasamentul navei.
Aceasta postare a fost editata de Kromag: 22 November 2011 - 01:58 PM