Schwere Kanone 18 - cal. 10.5 cm 1/35 Trumpeter
#1
Postat 11 August 2011 - 12:58 AM
E vorba de tunul greu de camp produs si utilizat de catre armata germana sub denumirea Schwere Kanone 18 - cal. 10.5 cm.
Putina istorie.
Ca urmare a ordinului Reichsheer privind reorganizarea divizioanelor de artilerie din cadrul armatei germane, societatilor producatoare de armament li s-a solicitat dezvoltarea unui tun greu de camp care impreuna cu obuzierul s.FH 18 cal. 150 mm sa poata fi utilizat ca si suport al infanteriei aflate in atac, prin executarea unui foc de baraj din siguranta spatelui liniilor proprii.
Astfel, in cursul anului 1920 firma Rheinmetall incepe dezvoltarea tunului greu de camp s.K. 17 calibru 105 mm ce-si are originile in Primul Razboi Mondial. Ca platforma de sustinere si transport a piesei s-a preferat utilizarea celei proiectate si construite de catre firma Krupp pentru obuzierul greu S.FH 18, calibru 150 mm.
Dupa o serie de teste ce s-au intins pe parcursul a mai multi ani, tunul s.K 18 cal. 105 mm intra in productie de serie in cursul anului 1933, initial la uzinele din Dusseldorf apatinand societatii Rheinmetall-Borsig AG, ulterior inceperii celui de-al doilea razboi mondial productia acestei piese cazand in sarcina uzinelor Speerwerk in Berlin (Spandau), Dorries-Fullner (Bad Warmbrunn) precum si firmei MAN din Augsburg, uzine ce erau deja raspunzatoare de producerea obuzierului s.FH 18 calibru 150 mm.
Mai tarziu, dupa ocupatia de catre trupele germane a Cehoslovaciei, parte din productia tunului s.K 18 s-a datorat uzinelor din Dubnica (cca. 135 piese).
Din pacate, greutatea totala a acestei arme (sensibil egala cu cea a fratelui sau mai mare, obuzierul s.FH 18 cal. 150 mm, si cu peste 3,5 tone mai mare ca a obuzierului l.FH 18 cal. 105 mm), raportat la eficacitatea armei (sub specificatii) au condus la stoparea productiei in cursul lunii augut 1944, numarul total de exemplare fiind undeva in jurul a circa 2000 de unitati (dupa unele surse), altele indicand o productie totala de pana in 900 de piese. Inclin sa o cred pe ultima - raportat la numarul extrem de mic de imagini cu aceasta arma.
Dupa razboi aceste piese de artilerie au fost utilizate de catre Albania si Bulgaria, insa eu unul nu am gasit nicaieri imagini care sa intareasca sau sa sustina acest aspect.
Cateva detalii :
In cursul anului 1941 a demarat procesul de inlocuire in marile unitati combatante a obuzierelor usoare l.FH 18 calibru 105 mm cu aceasta piesa; motivul principal fiind bataia sa eficace (mult peste capabilitatile obuzierului), precum si datorita manevrabilitatii mai ridicate (in ciuda greutatii), tunul utilizand pentru transport doua carucioare cu jante din aliaj usor dotate cu bandouri de cauciuc turnat.
Desi initial, pentru deplasarea piesei au fost utilizate atelaje trase de cai, dupa reorganizarea marilor unitati de artilerie, tractarea pieselor a revenit strict in sarcina transportoarelor dedicate - unul din acestea fiind arhicunoscutul Sd.Kfz 7.
La transport, cele doua sape ranforsate ale falcelelor erau demontabile, fiind agatate pe lateralele ultimelor - pentru obtinerea unei echilibrari a piesei in timpul marsului. Teava era obligatoriu asigurata la pozitia de recul maxim pentru a o feri de eventuale contacte cu solul.
Pozitionarea piesei in vederea executarii focului presupunea detasarea caruciorului spate si montarea celor doua sape pe fiecare falcea, acestea fiind desigurantate de caruciorul principal si deschise (pentru asigurarea stabilitatii in cursul tragerii) la cca.60° fata de axa piesei.
Caracteristici tehnice ale piesei s.K. 18:
Calibru: 10.5 cm
Lungime totala : 5.460 m
Greutatea tevii : 1120.0 kg
Greutate totala : 5,642 kg
Culata : bloc inchizator orizontal, darea focului cu percutor
Elevatie: 0° la +48°
Orientare in azimut: 64°
Cadenta : 6 lovituri/min
Viteza proiectil la gura tevii : 835 m/s
Bataie eficace: 19,075 m
Greutatea unei lovituri brizante: 15.14 kg
Producatorul kitului nu face nici o referire la vre-o unitate dotata cu aceasta piesa, vopsirea ramanand strict la latitudinea fiecaruia, in functie de imaginile/sursele avute la indemana sau preferintele personale , de multe ori subiective.
Inca o precizare.
Desi exista o imagine cu aceasta piesa in pozitie de tragere pe teatrul african cu piesa vopsita in culorile Afrika Korps, este vorba de un descendent, respectiv mai putin cunoscutul tun de camp s.K 18/40 L60 cal. 105 mm (sau 10 cm s. Kanone 42), aparut in cursul anului 1942 din dorinta de imbunatatire a lui s.K 18, insa modificarile aduse noii piese au fost atat de mici fata de predecesorul sau incat nu au fost produse decat putine exemplare, ce nu au fost distribuite unitatilor combatante. A fost utilizat (si fotografiat) doar in cursul testelor, unul din acestea avand loc pe teatrul african.
Vom vedea ce se poate scoate din acest kit.
#2
Postat 11 August 2011 - 06:22 PM
#3
Postat 13 August 2011 - 09:50 AM
Nu am cunostinta ca armata romana sa fi fost dotata cu asa ceva, insa nici nu m-am interesat prea mult de subiect; pentru ca vreau sa fie doar un simplu kit, fara multe pretentii. Daca cineva ar gasi o imagine cu asa ceva in dotarea vreunui divizion de artilerie romana, rog sa posteze aici.
Citeaza
Satisfactie cu siguranta va fi. Pentru spor imi fac eu probleme, insa continui sa caut solutii de compromis
#4
Postat 13 August 2011 - 10:48 AM
#6
Postat 13 August 2011 - 05:46 PM
O sa incerc sa caut si eu prin revistele Modelism (am oricum o datorie fata de un prieten in acest sens) iar daca gasesc ceva, voi posta aici. Insa ceva ma face sa cred ca in imaginea de care zici, tractorul piesei nu era Famo ci un Sd.Kfz 7, insa nimic nu-i exclus, daca zici ca tracta 2 piese.
Sa vedem ce gasesc.
@Tgr
Nu stiu inca precis cat wheatering va avea (dupa mintea mea ar ajunge ca o face epava); mai rumeg inca la "planul de bataie".
Cert e ca masina din imagine imi face al dreak' cu ochiu' .....
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 13 August 2011 - 05:47 PM
#7
Postat 21 August 2011 - 07:56 PM
Incet incet, masina mea incepe sa prinda forma.
Desi am sperat ca asamblarea va decurge relativ simplu, din pacate chinezii trumpeteristi nu si-au dat silinta sa conceapa un kit usor de montat si care sa nu dea batai de cap montatorului.
Per ansamblu, piesele se imbina cat de cat acceptabil dar, exista insa multe zone ce necesita asamblari repetate la rece, corecturi destul de elaborate ale unor elemente, curatarea prea multor bavuri existente in cele mai neobisnuite locuri si asa mai departe. Oricum, nici unul din neajunsurile de mai sus nu pun prea mari probleme, montarea pana la acest punct mergand, hai sa zicem, normal pentru un asemenea kit.
Pana azi, am asamblat caruciorul fata, rotile, mecanismele franei de mana, leaganul tunului, mecanismul de recul cu cilindrii adiacenti, teava armei (folosind varianta de metal data in cutie) culata tunului si blocul inchizator pe sistem pana orizontala, sistemul de amortizoare de recul - cel principal- hidropneumatic plus cele 2 amortizoare ce se sprijina in partea de jos pe brate rigide (ale afetului superior), etc, etc.
Ceva imagini
Desi prin review-uri se specifica ca si principala eroare a kit-ului ca fiind osia principala -prea lunga- (etalonul in scara 1/35 fiind lungimea arcului suspensiei fata), ar fi posibil ca ceea ce montez eu sa fie dintr-o serie produsa ulterior iar aceasta greseala sa fi fost corectata.
Masurand in lung si-n lat, am constatat ca prezoanele de prindere ale arcului pe osie sunt centrate exact pe gaurile din ultima, ceea ce ma facut sa o las in pace; altfel, zice-se ca ar fi trebuit scurtata osia cu cca. 5 mm din lungimea totala.
Ca si comparatie, am folosit si eu plansele tehnice ce reproduc originalele obuzierului s.FH 18 , tiparite in Model Detail Photo Monograph No.19 de catre cei de la ROSSAgraph, iar pana la acest punct, eu zic ca principalele cote sunt respectate.
Nu acelasi lucru se poate spune despre detaliile de pe caruciorul afet inferior, aici apar cateva linii de nituri reprezentate eronat, manerele celor doua parghii de asigurare a bratelor pentru mars sunt reprezentate subdimensionat, sectorul dintat elicoidal ce permitea manevrarea pe directie nu se imbuca corect cu pinionul montat in angrenajul plasat pe afetul superior stanga, nu este reprezentat sectorul dintat al mecanismului de elevatie, etc, etc.
Sunt doar cateva din erorile de care m-am lovit si eu pana acum; unele le-am corectat, altele vor ramane asa (spre exemplu sectorul dintat raspunzator de elevatie = nu e vizibil), iar unde nu voi avea ce face, o sa corectez/inlocuiesc diverse elemente, pentru o apropiere de ceea ce ar trebui sa fie.
Din pacate, o alta mare problema zic eu, e reprezentarea liniei niturilor de pe lateralele leaganului, pozitionata mai sus cu 1.5 mm decat ar trebui, ceea ce face cam inutila reprezentarea umerilor de siguranta plasati pe partea inferioara a saniei de sub teava si culata tunului.
Chiar si folosind stiren de 0.2 mm grosime, pentru a obtine miscarea de recul este nevoie fie ca umerii sa fie pozitionati mai jos de linia niturilor leaganului - acoperindu-i, ceea ce nu este prea corect, fie mutarea (refacerea) intregii linii de nituri mai jos cu cca.1.5 mm (singura varianta corecta).
Din pacate, doar prin lipirea celor doua fasii de stiren (ce trebuie profilate prin slefuire) nu veti avea spatiul necesar pentru ca acesti umeri sa culiseze liber intre buza leaganului si nituri, asa cum le reprezinta cei de la Trumpeter.
Am exemplificat mai bine problema in imaginea de mai jos.
Nu am refacut corectia necesara (cel putin deocamdata) insa daca prind putin mai mult timp liber si chef, poate le voi razui pe cele existente urmand a le reface apoi din stiren dupa o metoda simpla, explicata prin sectiunea tehnici.
Si o ultima imagine cu tot ce s-a montat pana acum.
Spor la toata lumea
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 21 August 2011 - 07:59 PM
#8
Postat 24 October 2011 - 08:55 PM
Am mai progresat putin, piesa primind o haina bicolora si un inceput de niscaiva efecte, din pacate raportat strict la timpul putin pe care il am la dispozitie pentru macheta.
Imagini cu etapele intermediare de lucru nu mai am, aseara reusind performanta de a le da un Shift+delete ireversibil... .
Totusi, sper sa va placa ceea ce am facut pana acum; urmeaza o gramada de retusuri si completari, etc, etc.
Asa arata tunul meu de camp in prezent :
Si doua imagini de ansamblu
Deocamdata atat.
Spor
#11
Postat 25 October 2011 - 08:56 AM
dani, la 24 October 2011 - 11:13 PM, a spus:
#14
Postat 07 November 2011 - 12:00 AM
@ Degrelle, ma bucur pentru vorbe. Intareste dovada ca nu am muncit fara sens, acel "ceva" fiind totusi cat de cat vizibil
@ Dani, acel "maro african" este doar un Dunkelbraun 45 (asa cum bine a indicat si Longinus),respectiv nuanta ce a fost utilizata in combinatie cu Dunkelgrau 46 (RAL 7021). Procentul era 1/3 prima culoare si 2/3 din ultima, iar perioada de utilizare a fost intre 19 iulie 1937 si 31 iulie 1940, data de la care trupele mecanizate germane au fost vopsite doar in RAL 7021.
Brunul african Gelbbraun (RAL 8000) a fost utilizat in combinatie cu Graugrün (RAL 7008) incepand cu 17 martie 1941 si pana in 25 martie 1942 cand, urmare a penuriei de RAL 8000 si RAL 7008 s-a trecut la RAL 8020 si RAL 7027. S-a pastrat insa acel "pattern" al aplicarii celor doua culori.
Oricum, sunt amanunte pe care le stii si tu de altfel.
Raportat la ce se vede pe monitor e urmare a faptului ca masina are deja cateva maini de uleiuri cu alb/galben/sienna/negru, aplicate pe ansamblu si cu predilectie alb peste majoritatea zonelor expuse soarelui => nuantele deschise. Asta, coroborat si cu abilitatile mele de fotograf amator ar trebui sa raspunda nelamuririlor. Deocamdata experimentez diverse fonduri (albastru/negru) dar voi face si cateva poze pe lumina naturala, tot cu titlu de experiment.
@Axor
- Alexandre, nu-ti dai seama cita dreptate ai... .
Intre timp, am cam terminat cu uleiurile de pe masina. Mai trebuie cateva mici retusuri/corecturi, ceva piese de adaugat si apoi trec mai departe.
Plus doua - de ansamblu.
Spor la toata lumea.
#16
Postat 08 November 2011 - 12:18 AM
Referitor la maro-ul acela , insa Dani are ceva dreptate , zic eu .
Chestia e ca multi modelisti deschid excesiv nuanta acelui maro pentru a-l face mai vizibil . El de fapt e un maro inchis care se confunda bine cu griul , trecerea dintre culori fiind mai subtila .
Aici o foto din arhiva Life , unde se poate vedea "in natura " http://images.google...dc4223ec8d7ead9 Obs . pe partile metalice ale camionului si a tancurilor acesta se pierde aproape total .
Aceasta postare a fost editata de dany: 08 November 2011 - 12:27 AM
#17
Postat 14 November 2011 - 01:06 AM
Merci Liviumaff si Dany pentru vorbe.
Dany, stiu de tendinta majoritatii de a indulci putin acel DunkelBraun 45 (cazul de fata este si el o dovada) insa pe lumina naturala arata un pic mai inchis, apropiindu-se (zic eu) de ceea ce ar trebui sa se vada.
Apreciez insa ca, virgula, culorile din imaginea pe care mi-ai dat-o ca si exemplu nu reflecta intru totul realitatea (vezi nuanta cauciucurilor fata de table, rosul steagurilor si asa mai departe), cert e ca mie unuia nu-mi prea surade a o folosi ca si referinta.
Am cateva imagini atat cu piesa asta de artilerie cat si cu autovehicule de transport (alb negru ce-i drept) vopsite in haina bicolora si pe care le-am intors pe toate partile incercand sa inteleg cum venea treaba cu nuanta asta de maro - dupa ce s-a renuntat la "Buntfarbenanstrich" respectiv din Braun matt 18 s-a ajuns la Dunkelbraun 45.
O sa incerc a le posta aici pentru a le discuta, insa nu la ora asta tarzie. Deocamdata, postez doar ceea ce am mai facut la masina, urmand sa revin si la culoarea in discutie.
Pentru ca producatorul nu a dat in cutie decat o simpla coala de plastic cu titlu de tabela de valori de tragere, am decis sa o copiez ( si nu prea am reusit) dintr-un PE dedicat, gasit in cutia unui Hummel dragonez.
Despre asta-i vorba :
Am adaugat un cablul impletit din trei fire, infasurat pe tamburul falcelei stanga; ulterior am trecut la facut ceva efecte cu ajutorul pigmentilor - la care mai am de adaugat/corectat, abia apoi urmeaza sigilarea lor.
Fata de ceea ce am avut in minte, asta a iesit.
Cam atat deocamdata. Spor la toata lumea.
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 14 November 2011 - 01:18 AM
#18
Postat 14 November 2011 - 06:13 AM
Citeaza
Te cred , Adi .... Asta cu vopseaua reala e mai mult o poveste asa ... intre noi " fetele"
Citeaza
Sigur .
Citeaza
In cazul acesta ,zic eu, din pacate prea multe nu se pot face ,e cam tot ceea ce poate fi mai bun privitor la subiect ,deocamdata , avand in vedere ca vehicolele sint noi si curate .Mai caut si alte cadre luate cu ocazia acelei parazi ( 50 anisori > Dolfi) .
Bine , e stiut faptul ca si o fotografie facuta la standardele si performantele aparatelor de acum nu este un etalon in ceea ce priveste sa zicem corectitudinea nuantelor culorilor , fiind influentata de multi factori (lumina , perioada din zi in care a fost facuta lasand la o parte filmul , prelucrarea ,maiestria fotografului etc.) . Ceea ce insa ramane si zic eu se poate folosi aproximativ si in cazul acelei imagini , e caracterul general sau impresia lasata . Vezi , spre comparatie o foto color ( de fapt un cadru dintr-un film , cred) pe care am postat-o in topicul lui Longinus cu imagini WW2 , cea cu Einheits-uri . Acolo apare aceeasi tonalitate (sper ca bine zic) foarte apropiata intre cele 2 culori . Si in acel cadru maroul e o nuanta inchisa si se distinge greu langa gri ; la vehicolul din plan secund nici nu-ti poti da seama bine daca e sau nu vopsit bicolor . Tin minte inca o imagine color cu acest tip de camo ,unde tot un Einheits e inpricinatul ( deasemenea plan secundar parca ); am s-o caut , sa ne mai povestim .
Din nefericire , in acest caz ( pentru mine) fotografiile a/n nu prea sint elocvente fiindca se stie ( sau eu stiu) , foarte putine cu privire la acest tip de camuflaj ; sint bune mai mult asa daca vrei sa vezi cum sint aranjate petele pe vehicol ; in functie de filmul utilizat ,uneori petele se disting foarte bine . Am si eu niste poze a/n foarte clare si bune , daca vrei sau doreste cineva le pot cauta si pe acestea .
... Poate cautand dupa imagini color ale campaniilor poloneza sau franceza , unde uneori acest tip de camo mai apare , sa mai dau de ceva ...
Referitor la lucrare , sa sti ca intradevar , in unele fotografii , din cel de-al doilea calup , culoarea arata foarte aproape de ceea ce am vazut ca ar trebui sa fie .
A aa, ia zi cum ai facut prafuirea ( Foarte faina !)
#19
Postat 14 November 2011 - 10:20 PM
iar pentru prafuiri, de astea doua :
Am si eu ceva imagini cu tipul asta controversat de vopsire (46 cu 45) altfel nici nu il alegeam, si care reprezinta atat masini de transport cat si diverse vehicule cu destinatie speciala (Sdkfz 221, 222, Adler, etc) si intr-adevar, pe unele se vede clar diferentierea intre gri si brun altele in schimb sunt monocrome de-a dreptul. Din pacate, inca este un subiect destul de discutat si cu multe semne de intrebare si lacuune.
Ramane sa mai inchid putin nuanta de brun, atat pentru a fi in asentimentul tau si al lui Dani, dar si pentru linistea mea....
Pana la urmatorul pas ce urmeaza a fi facut la macheta, mai adaug cateva imagini cu stadiul ei actual.
Prafuirea, ca tot ai intrebat de ea, a fost facuta simplu, cu pigmenti ordinari aplicati uscat sau umed, prin pensulare/stropire. In unele locuri am folosit (ca si liant) fie lac fixativ , lac acrilic sau aracet, in functie de ceea ce trebuia sa se vada dupa uscare. Mai trebuie aplicat ceva lac lucios, niste uleiuri si ceva 6B-u prin punctele esentiale, dar asta mai pe la final de lucru.
Daca voi reusi sau nu sa obtin un rezultat cat de cat credibil, ramane de vazut .
Spor
#20
Postat 14 November 2011 - 11:41 PM
Citeaza
Tu , Adi , eu zic sa nu te iei dupa " asentimentul " ( ) nostru si sa-l continui asa , fiindca arata foarte bine si nu stiu daca-ti v-a fi usor sa-l modifici dupa ce ai facut prafuirea . Schimba nuanta doar daca nu mai poti dormi noaptea din cauza asta sau e o munca ce nu te solicita prea tare , fiindca de aici incep greselile . Informatiile astea, zic eu, sint bune pentru alte proiecte , cu atat mai mult cu cat inca nu e nimic clar in ceea ce privesc nuantele acelor culori .
Aceasta postare a fost editata de dany: 15 November 2011 - 12:30 AM