Este vorba despre K 18 170 mm ,o piesa aparuta pe campul de lupta in 1941,cu rolul de a inlocui mai vechile tunuri de 150 mm(K18 150 mm Rheinmetall si K18 150mm K 39 Krupp -doua piese absolut diferite).
Noua aparitie impartea acelasi sasiu cu al obuzierului de 210mm ,de unde si denumirea ,in germana : " tun de 170 mm pe afet de obuzier" .
Sasiul a fost proiectat de catre Krupp ,intr-o maniera mai diferita ; sub forma unei cutii tip cheson , se sprijinea pe doua roti principale,de mare diametru,si doua mai mici ,ce intrau in componenta caruciorului de sprijin. Nimic deosebit ; marea noutate consta in aceea ca arma recula in doua moduri : teava ,de-a lungul ghidajelor , iar afetul superior ,impreuna cu teava, de-a lungul afetului inferior. Ambele sisteme de recul erau de tip hidropneumatic ,iar cursa de recul pentru teava ,pe ghidajele ei, era de 860 mm ,in timp ce afetul superior recula pe o lungime de 1250 mm de-a lungul afetului inferior. Rezultatul era,evident,o atenuare accentuata a fortei de recul,ceea ce oferea o stabilitate deosebita intregii piese,pe durata tragerii.
Transportul piesei ,pe distante scurte, se realiza "intr-o singura bucata" in timp ce pentru deplasarea pe distante lungi, tunul se demonta pe bucati.
La amplasarea in baterie, afetul inferior dispunea de o platforma rotunda ,ce se cobora si se sprijinea pe sol ,cu ajutorul unor parghii,oferind o baza solida pentru intreaga arma.Tot ansablul era ridicat de la sol (rotile nu mai aveau contact cu solul) sprijinindu-se pe platforma prin intermediul a trei brate prevazute cu role.Odata desprinsa de la sol si sprijinita pe platforma ei,intreaga arma putea fi rotita de catre doua persoane.
Astfel orientarea la travers era de 16º pe afet si 360º , pe platforma.
Elevatia era cuprinsa intre 0 si +50º .
Calibrul (real) 173 mm ,bataie efectiva - peste 29.000 m. ,masa proprie - 17 tone si jumatate ,greutatea loviturii - 68 kg ,viteza la gura tevii - peste 920 m/s (foarte mare pentru un asemenea calibru) ,culata - mecanism cu actionare orizontala si cui percutor.
Multe dintre aceste piese, au fost abandonate de catre echipajele ,nevoite sa se retraga in viteza ,datorita greutatii lor si sistemului relativ greoi de manevrare(montare/demontare/amplasare in baterie).
...intr-o postura inedita:
Asta ,in loc de introducere.
Voi reveni cu fotografii ale machetei/fazelor de lucru.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 09 August 2011 - 09:07 PM