Despre 'deschiderea' culorilor
#2
Postat 24 January 2006 - 02:41 PM
Buna decizie, sa faci alt topic, prea i-am poluat pe oamenii aia cu trancaneala asta cam fara rost...
Pana la urma, ca ORICE in modelism, fiecare-si urmeaza propriul gust !
Io, spre exemplu, n-am sa renunt niciodata la polarizorul meu "virtual"...
#3
Postat 24 January 2006 - 03:37 PM
Mie discutia mi s-a parut extrem de interesanta. Pe vremea scolii mele, la desen nu ne-au zis NIMIC despre culori & Co. Ne lasau sa desenam tampenii si atat ...
Cartula, ti-am trimis PM, dar n-ai raspuns ... Daca te intereseaza, iti stau la dispozitie ... 8-)
#4
Postat 24 January 2006 - 03:44 PM
DRAGOS, la Jan 24 2006, 02:41 PM, a spus:
Nici eu desi nu sunt mare pasionat de fotografie.
In cea mai mare parte, culorile se gasesc gata preparate, pe coduri, dupa necesitati si gusturi.
Optinerea lor pornind de la culorile de baza este o chestie simpatica, ambitioasa, dar care tine de foarta multa experienta.
Denumirile culorilor in general sunt cam generice si am sa dau ca exemplu maroul, culoare despre care Z-mare zicea ca este negru+rosu.
Deci maro =
1- rosu + negru
2- galben + violet (rosu + albastru)
3- rosu + verde (albastru + galben)
4- albastru + oranj (galben + rosu)
5- negru + rosu + galben
In situatiile 2,3 si 4 am optinut, teoretic, un maro folosind aceleasi culori, respectiv albastru, rosu si galben. Evident, acest maro este diferit si de situatia 1 si de situatia 5, dar in final toate sunt maro ca denumire.
Pentru cine nu crede ca in situatiile 2,3,4 si 5 culoarea optinuta este maro .... n-are decat sa incerce.
Atentie totus la culorile folosite pentru ca si rosu, albastru si galben pot fi de mai multe feluri ca si alb sau negru . Tot pentru cine nu crede, sa verifice negrul de la Revell. Acelas producator, doua feluri de negru - codurile 8 si 9.
Cam atat pentru moment si sper ca ati inteles ce am vrut sa spun.
Bafta!
#5
Postat 24 January 2006 - 04:09 PM
In fond, discutia a pornit de la cum se deschide o culoare... Si desi Z-Mare e singurul de pe aici cu o parere contrara, in rest e destul de clar ca se deschide prin adaugare de alb :roll:
Crios a pus destul de bine punctul pe I... Rosu, verde, maro, etc... sunt denumiri cat se poate de generice. Extrem de rar se fabrica culori pure, cu atat mai mult in cazul modelismului culorile pure sunt aproape inexistente...
Amestecul a doua VOPSELE, pentru a obtine o alta, e o chestie care depinde nu numai de denumirea culorii in sine, cat si de culoarea exacta despre care vorbim... Un rosu pur + negru pur nu va genera in veci un maro... E perfect posibil ca o ANUME vopsea rosie, si o ANUME vopsea neagra, sa dea maro... Dar, asta din cauza ca nu mai vorbim deja de niste culori pure, ci de niste amestecuri, care amestecate la randul lor, dau un anume rezultat.
Apropos, ceva in engleza, pe tema culorilor, picturii etc...
http://www.dotcalmvillage.net/nowwhatzines...theorysep1.html
Un citat :
Citeaza
And, there is still another way to get lots of versions of the same color - lightening and darkening a color by creating tints and shades.By doing this, you are altering a color’s value, but again, not changing its hue.
You make tints (lighter) and shades (darker) by adding white and black.
#6
Postat 24 January 2006 - 04:21 PM
http://www.worqx.com...olor_basics.htm
Si m-am prins in final si ce zicea Z-Mare... Care referitor la pictura e adevarat oarecum, dar evident era absolut paralel cu discutia in cauza...
In pictura in mod normal nu se folosesc amestecuri cu alb si negru, ci din considerente estetice se folosesc amestecuri cu alte culori cu scopul de a nu 'raci' culorile, de a le pastra intensitatea, etc... Dar culorile in felul asta se schimba, iar principiul se aplica din considerente PUR estetice... Drept urmare, cu exceptia cazului ipotetic in care Van Gogh, Renoir, Monet, etc... ar fi fost niste nume mari in modelism, nu prea exista vreo legatura.
#7
Postat 24 January 2006 - 04:43 PM
Se porneste de la idea ca aerul nu este perfect curat si pur, iar impuritatile din aer "schimba" tonul culorii unui obiect pe masura ce te indepartezi de acel obiect. In acest sens, daca te uiti de exemplu la un avion, culoarea cestuia se "deschide" pe masura ce te indepartezi. Asta e "principiul." Ca principiu, asta se aplica in pictura de prin evul mediu (de aceea Gioconda are niste dealuri in fundal care sunt cam neclare si spalacite, etc, etc).
Un bajat destept tare s-a gandit "la fel trebuie sa fie si cazul machetelor, ca tot sunt vopsite!" Deci ideea a devenit astfel: daca te uiti la o macheta la scara 1/72 de la o distanta de un metru, atunci asta e echivalentul privirii unui avion adevarat de la 72 de metri!" Asta se datoreaza "impuritatilor din aer." Asta a dus la crearea unor "formule" de spalacire a vopseleleor. (Eu am un vaporas la 1/700 - pai daca e sa folosesc formula asta, pana la urma o sa trebuieasca sa il vopsesc alb cu atata spalacire). Logica de scoala ajutatoare cred eu. Apoi, ce te faci cand te apropii mai mult de macheta? Daca imi pun nasul pe macheta? Care e chestia cu impuritatile atunci? De care impuritati vorbim? De care aer vorbim? Aer de Galati vara pe la pranz dupa ce a fost purjat un furnal? Aer de Sinaia pe la 10 dimineata primavara? Aer de Copsa Mica oricand?
E o tampenie, pe bune. Nu are nici un rost sa discutam. E chestie de gust si destinata pesoanelor usor influentabile care urmeaza tot ce e "la moda."
Astia sunt cei care pun nituri pe avioane care au avut niturile chituite (FW190, BF109) care pun noroi pe avioane ca pe tancuri, care folosesc tehnici cu nume pompoase ca "preshading" (preumbrire?), "postshading" (postumbrire?), "Dual Diffusion" (Difuzie dubla?), "washing" (asta e ironic: spalare..., ha ha ha cu ceva care arata a jeg!), "chipping" (ciupirea vopselei la nebunie). Aste or fi ele de efect, dar numai in moderatie.
Pana la urma, modelismul nu e sport de echipa, e ceva personal. Daca Gicu face o macheta sufocata de nituri, preumbrire, postumbrire, spalare (din nou, ha ha ha ha ha, ma tin de burta razand), ciupire si "scale effect", asta nu inseamna ca daca Nelu nu face la fel, macheta lui e proasta. Ba uneori e mai buna!
Ce este mai serios si trebuie discutat, este faptul ca multe vopsele de modelism sunt create cu acel "Scale effect" deja inclus pentru scara 1/48, fie ca iti place idea sau nu. Si chiar daca esti de acord cu ideea, ce te faci daca lucrezi la alta scara?
Foarte putine vopsele sunt nealterate. Eu stiu vopselele Lifecolor (pe care le iubesc), White Ensign si Creos (Mr Color). Cred ca mai sunt si altii. Ma feresc de obicei de Model Master, AeroMaster, Xtracolor, Xtracrylics (daca vreti sa vedeti ciudatenii, uitati-va la vopsele Xtracrylix pentru aviatia maritima britanica).
HTH
Radu
#8
Postat 24 January 2006 - 04:53 PM
Din fericire, cel putin la MM care zic ca sunt vopsele FS, eu nu l-am observat... Mergand chiar pana la punctul de a imi pune problema daca nu cumva trebuie un pic deschise, pentru a semana cu referintele... Ma refer aici la cele militare moderne, nu prea servesc MM pentru WWII. As zice ca nu sunt umblate, si cel putin la nivel de vopsele moderne sunt super OK.
O sa incerc de curiozitate niste comparatii intre cele de la White Ensign si cele de la MM, presupunand ca o sa gasesc vreo nuanta comuna, ca m-ai facut curios.
Despre Xtracolor, numai de bine, ca tocmai le-am facut cunostinta cu lichidul de frana...
#9
Postat 24 January 2006 - 06:17 PM
Dupa cum spuneam, culoarea optinuta se numeste maro si este optinuta din rosu, albastru si galben.
Facand cele trei combinatii se optin totus nuante diferite de maro.
2- galben + violet (rosu + albastru) = 1 x galben + 1 x violet = 1 x galben + 1/2 x rosu + 1/2 x albastru= maro deschis
3- rosu + verde (albastru + galben) = 1 x rosu + 1 x verde = 1 x rosu + 1/2 x albastru + 1/2 x galben= maro mai inchis decat la 2
4- albastru + oranj (galben + rosu) = 1 x albastru + 1x oranj = 1 x albastru + 1/2 x galben + 1/2 x rosu= maro mai inchis decat la 3.
Un alt maro poate fi optinut si din 2 x portocaliu (1 x rosu + 1 x galben) + 1 x albastru adica = 1 x negru + 1 x rosu + 1 x galben = maro
Mai continui?
Bafta!
#10
Postat 24 January 2006 - 06:29 PM
Citeaza
Citeaza
Cit despre vopselele cu "efect de scara" gata facut, iarasi este o prostie. Ce te faci daca vrei sa vopesti ceva la scara 1/32, 1/48 sau 1/720 . Chiar, la aceasta scara, cam cit alb ar tebui adaugat Poate asa se explica de ce RLM-urile date de MM sint asa de aiurite!
Carula, hai ca incepem sa ne apropiem. Eu nu vorbean de culori pure care se pot deschide cu alb (un bun exemplu este culoarea albastra, de obicei un pigment "pur", ci de banalele vopsele folosite de noi in modelism.
Culorile se imaprt in culori primare, culori secundare si culori tertiare. Culorile primare, trei la numar, nu pot fi obtinute din nici o alta culoare. Acestea sint culori “de baza” si sint: rosu (magenta), albastru (cian) si galben.
Culorile secundare sint culori obtinute din amestecul a doua culori primare. Aceste culori sint: portocaliu, albastru inchis, verde. Culorile tertiare se obtin amestecind culorile primare cu cele secundare.
Pentru a inchide nuanta unei culori primare se foloseste complementara (adica amestecul din celelalte doua culori primare). Ex: rosul se inchide cu amestec de galben si albastru. Culorile secundare se inchid astfel: verdele cu violet, portocaliul cu ultramarin, verdele cu carmin.
Pentru deschiderea nuantei culorilor, teoretic se poate adauga alb, desi nu intotdeauna rezultatele sint cele asteptate. De exemplu, verdele se deschide cu galben, eventual, in amestec cu putin alb. Rosul nu se deschide niciodata cu alb, deoarece devine …roz, ci cu galben sau crem. Albastru se poate deschide cu alb.
Revin cu exemplul anterior de cum actioneaza albul ca “deschizator” de nuanta (da, ai dreptate, daca are aripi e pinguin, ba mai mult, face si oua ): s-a amestecat rosu cu verde si s-a adaugat galben: s-a obtinut verde oliv. Daca in loc de galben se adauga alb, se obtine un gri maroniu. Si, daca nu este indeajuns, mai am un exemplu: incercati sa inchideti galbenul cu negru si vedeti ce rezulta. Oricum va sfatuiec sa faceti experienta, merita, rezultatul o sa va fie de un real folos!!!!!!
Cred ca discutia nu merita a fi, inca, inchisa
#11
Postat 24 January 2006 - 06:41 PM
Z-mare, la Jan 24 2006, 06:29 PM, a spus:
Eroare de gresala Z-mare. Magenta desi este folosita la imprimante pentru realizarea combinatiilor de culori (in loc de rosu) este in realitate o culoare tertiara optinuta dintr-o culoare primara adica rosu si una secundara adica violet.
Bafta!
#12
Postat 24 January 2006 - 07:47 PM
Acum... Z-Mare, vad ca o tii pe a ta...
Primo: (Despre culori sau obiecte colorate) A căpăta o nuanţă mai luminoasă, mai apropiată de alb. Definitia lui "a deschide". Inclusiv in pictura. Astept contrazicerea cu o carte si numar de pagina unde scrie altceva. Pentru ca altfel "a deschide" cum consideri tu e o definitie care n-am regasit-o NICAIERI.
In al doilea rand. Nu te supara, incep sa ma intreb daca stii despre ce e vorba
Citeaza
Stii ceva, dar nu stii bine. rosu NU este magenta, albastru NU este cyan. Si cum ti-a zis si Crios, magenta si "cian" (desi n-am vazut cuvantul asta in romana) nu sunt de nici un fel culori pure.
Despre culori secundare:
Citeaza
Asta cu "albastru inchis" precum culoare secundara e chiar tare...
Citeaza
Ceea ce e absolut evident... rosu + verde genereaza griuri, maroniul aparand din cauza nepotrivirii de nuante. La fel si in cazul 2... Deci? Care e defapt scopul afirmatiei? Ca ce spui tu e real, dar nu justifica sub nici o forma ideea "nu se deschide cu alb". Mere + pere = pinguini?
Tot verde oliv obtii si din albastru + galben. So?
Iti repet, faci o confuzie mare intre cum se comporta niste vopsele specifice, cu anume pigmenti, si teoria culorilor. Si nu-i acelasi lucru.
#13
Postat 24 January 2006 - 09:19 PM
Citeaza
Si daca tot veni vorba de teorie:
- culoarea este o caracteristica a perceperii vizuale a radiatiilor luminoase datorita careia un observator distinge doua obiecte ce nu se deosebesc decit prin compozitia spectrala a radiatiilor reflectate;
- o culoare poate fi determinata univoc prin:
a) luminanta (psihosenzorial: luminozitate)
b) lungime de unda dominanta (psihosenzorial: tonalitate cromatica)
c) puritate (psihosenzorial: saturatie)
a) este caracteristica cantitativa a culorii, iar b) si c) sint caracteristici calitative ale culorii. Acestea din urma depind de distributia spectrala a radiatiilor si formeaza cromaticitatea culorii (psihosenzorial: cromie).
Citeaza
Citeaza
Citeaza
Citeaza
Galben cu negru a incercat cineva?
#14
Postat 24 January 2006 - 09:48 PM
Z-mare, la Jan 24 2006, 09:19 PM, a spus:
Tocmai am citit a doua oara si m-am enervat asa ca l-am facut. Iese un RLM cacaniu. Acu ce fac cu el?
Dupa cum ma asteptam a iesit un verde murdar.
Aceasta postare a fost editata de OlafTheViking: 24 January 2006 - 09:53 PM
#15
Postat 24 January 2006 - 09:55 PM
Hai sa-ti explic...
primar + complementar = tertiar, griuri/maro-uri in functie de ce culori mixezi exact...
Daca brodesti combinatia bine, astfel incat sa ai o pereche corecta, si in functie de procente, obtii gri-uri sau maro-uri.
Si acum:
gri nu inseamna NUMAI gri-ul obtinut din alb+negru... Un gri e definit ca fiind tocmai combinatia dintre o primara si complementara sa. Sau o combinatie intre toate primarele.
rosu + verde = primar + complementar. Ai remarcat ca iti iese un gri maroniu. Perfect, asta si trebuia sa iasa. Doar ca verdele care l-ai folosit nu era exact complementarul nuantei de rosu, si te-ai ales cu virarea spre maroniu.
rosu + verde + galben = primar + primar + complementar. In functie de raporturi, practic se poate rezuma la verde + gri + galben. Care iti da un verde oliv. iarasi, nu vad care-i problema. Daca vrei alt mod de raportare, se rezuma la verde + maro (combinatie de 3 primare)
Si da, acel verde oliv conform teoriei culorilor contine maroniu... Sau nu e evident? Incearca sa scapi de maro, gri, precum niste chestii care au cod de culoare.
Ti-am mai zis ca tu faci gresala sa pui egal intre doua chestii care n-au legatura...
Citeaza
N-ai dreptate absolut deloc, si tragi niste concluzii totalmente eronate.
De ce:
albastru + galben = verde. Daca ai proportii egale. Daca ai un pic mai mult galben, o sa ai verde + galben. Care poate fi un verde oliv... Deci ce spuneai ca ai demonstrat? Si ce naiba de legatura are cu albul, ca nu ma prind neam. Sau il bagi si pe el acolo, sa se lipeasca nitel de justificare si de el?
#16
Postat 24 January 2006 - 10:58 PM
In rest nu-mi mai bat gura de pomana. Cine vrea sa "deschida" verde cu alb nu are decit
#17
Postat 25 January 2006 - 01:51 AM
- culmea dar toata lumea care a scris mai sus are dreptate. Ce sa-i faci asa e in pictura...Cum spunea cineva e chestie de GUST. Daca nu ar fi asa tablourile lui Boticelli ar semana cu ale lui Gauguin si cand ne-am uita la o carte de istoria artei ar fi ca si cum am rasfoi geometria de aVII-a.
Asa si cu avioanele, tancurile, vaporasele si etc....Daca ar fi toate cum ii plac lui Z-Mare sau toate cum ii plac lui Cartula nu ar mai fi distractiv si le-ar face o fabrica din China (toate la fel si cu mici greseli haioase de tipar)
- toata lumea face mici confuzii si greseli pe ici pe colo. Si asta nu din nestiinta, caci multi m-au uimit prin faptul ca stiu mai multa teorie a culorilor decat multi studenti cu ifose de la Grigorescu. Greselile provin in general de la scaparea unor matematicieni- liberi pe taramuri artistice (pentru ca trebuie sa recunoastem ca tocmai asta face machetele noastre interesante la privit - faptul ca sunt o forma de arta (ce-i drept uneori putin cam Kitsch-ista))Cam lunga paranteza...Ziceam de matemeticieni care ajunsi in "the wonderfull world of collors", vor sa reduca si aici totul la teorme si definitii.....Ceea ce culorile nu VREA si atunci se branzeste ele.
Deci asa cum spunea si Radub hai sa o lasam balta cu procentele si numarul de picaturi pentru a obtine culoarea CORRRECTA.
- In general exista multe tipuri de pigmenti pentru o culoare (rosu sa zicem). Luati in parte APROAPE toti acesti pigmenti se comporta ca si culori primare; prin faptul ca nu o sa obtii in veci "rosu englez" sau rosu "caput-mortum", oricate combinatii de alte rosuri ai face. In acelasi timp fiecare dintre acesti pigmenti in stare pura naturala au caracteristici de culori care numai primare nu sunt, nereusind sa defineasca un rosu pur (da oare ce o fi ala un rosu pur). Rosul pur este ala pe care il vedem cand ne jucam cu o prisma la fizica in clasa a IX-a. (si ala nu-i nici de la imprimanta , nici din cutia aia chinezeasca de guase si nici de la Error-master.
-Despre deschiderea cu alb a culorilor pentru a obtine culori decente bune de pus pe anumite machete cu care sa luam premii la marile concursuri din Romania, o sa va sugerez un exemplu practic cu care ma confrunt actualmente. Deschide-ti niste Aodake cu alb. Si va dau si raspunsul (gratis !): - nu merge...Pentru ca pe langa multe alte caracteristici ale pigmentilor se mai ia in consideratie si gradul de acoperire. Si cum Aodake (albastruiul ala metalizat) este de fapt un lac colorat aplicat pe aluminiu nu ai cum sa-l deschizi altfel decat prin aplicarea in strat mai subtire (chestie valabila si pentru albastru cobalt si pentru verdele malahit)
- Pentru a obtine o culoare dorita, este necesar de cele mai multe ori sa amesteci mai mult de doua culori. Pentru ca una din culorile adaugate va deschide tonalitatea dar va mai fi nevoie de o alta pentru a corecta nuanta. Asa incat daca am un brun (cica nu-i gigea sa spui maro) si il deschid cu alb, am toate sansele sa ma aleg cu un roz "plaman" (mai de fumator asa). Personal as opta pentru un orange sau galben dupa care as observa ca / culoarea s-a incalzit prea mult si as mai adauga putin verde (de preverat un kaki sau oliv).
- Cred ca cel mai cu-minte ar fi sa ne intalnim intr-o zi insorita la un sfarsit de saptamana, eu o sa vin cu o punga de vopsele, creioane colorate, acuarele si alte sugiucuri, plus cateva coli de hartie de "mai multe feluri de ALB", si sa facem incercari practice si constructive care vor raspunde IN PARTE la intrebarile noastre.
Pana atunci nu uitati: FIECARE URMARESTE CA MACHETELE SALE SA SE APROPIE DE IDEALUL SAU ESTETIC, CARE E DIFERIT DE AL CELORLALTI. (de-aia nevasta mea nu seamana cu a lui ixulescu si eu pot sa ma culc linistit)(normal ca exista si Angelina Jolie da aia e echivalenta cu machetele facute de Chris Wauchop...Care nu poate sa se culce linistit....Sic !)
#18
Postat 25 January 2006 - 02:11 AM
Iar chestia care o zici, ca pentru a deschide o culoare cu o alta, e nevoie defapt de doua, nu puteai sa o zici mai bine. Asta era problema mea cu deschiderea unei culori cu o alta... Faptul ca se va modifica nuanta...
Una peste alta, am invatat destule din discutia asta... Nu numai eu, ci si altii care au citit-o.
Referitor la partea cu albul/negrul... Pana la urma, din cate am observat si experimentat, adaugarea de alb sau negru e ok pentru variatii mici. In momentul in care trebuie sa deschizi sau sa inchizi mult o culoare, apar probleme si trebuie recurs la variantele bazate pe teoria "coloristica".
PS:buna aia cu matematicienii... Te tin minte
#19
Postat 25 January 2006 - 08:31 AM
Totusi, nu pierdeti din vedere, ca , asa cum am spus in postul care s-a pierdut, sunt doua tipuri de sinteza a culorilor, cea ADITIVA, pe marginea careia a fost controversa si cea "adevarata" , cea SUBSTRACTIVA...
Cat despre "efectul de scara"... sunt si alti "obsedati" in forumul pe care-l vizitez regulat ! Pohtiti de vedeti :
http://www.network54.com/Forum/47210/threa...+us+army+colour
Io unul raman la pareile-mi, anterior mentionate...
#20
Postat 25 January 2006 - 09:32 AM
OlafTheViking, la Jan 24 2006, 09:48 PM, a spus:
Z-mare, la Jan 24 2006, 09:19 PM, a spus:
Tocmai am citit a doua oara si m-am enervat asa ca l-am facut. Iese un RLM cacaniu. Acu ce fac cu el?
Dupa cum ma asteptam a iesit un verde murdar.
Olaf, iar n-ai citit cartile alea pe care ti le-am recomandat :hammer: .
Nu stiu in ce proportii ai amestecat negru cu galben, der 2 x negru + 1 x galben = olive green. Cica asa zice Sheperd Paine in "Building and painting scale figures" tocmai la pagina 12.
De restul Wurger are dreptate cu carul. Daca toti am face machetele identice ar fi o monotonie fara nici cel mai mic farmec.
Ceea ce facem noi inbina istoria cu arta dupa gustul si placerea fiecaruia. Nu uitati ca pentru fiecare dintre noi acesta este o pasiune si o facem din pasiune fiecare dupa cunostintele pe care le are, dupa posibilitatile financiare, etc.
Uni sunt mai talentati, altii sunt mai putin talentati, unii au studiat mai mult, altii mai putin, unii au mai multa experienta, apltii mai putina. Si ce daca!
Idea este ca invatam unii de la altii ceea ce este super OK pentru ca chiar avem ce invata unii de la altii.
Scuzati de partea off topic a acestui mesaj, dar am sesizat pe ici pe colo o extrem de mica "nervozitate". Se poate sa mi se fi parut din caza friului de afara, de acasa, de la munca ......
Bafta!