Heinkel 112 gri identificare culoare
#21
Postat 24 January 2006 - 05:25 PM
Schema in trei culori, pentru bombardiere, pina in ce an a fost folosita?
#22
Postat 24 January 2006 - 05:48 PM
Z-mare, la Jan 24 2006, 03:25 PM, a spus:
Schema in trei culori, pentru bombardiere, pina in ce an a fost folosita?
Motivul pentru care nu cred ca fost vopsea de aviatie este ca vopseaua de aviatie e greu de inlaturat.
Apoi, se vede ca avioanele nu au fost "peticite" ci complet revopsite. Crezi ca le-au lasat asa dupa terminarea filmarilor. Crezi ca au revopsit insemnele romanesti peste cele... rusesti? Pozele arata, dupa parerea mea, un finisaj TEMPORAR.
Eu cred ca a fost mult mai usor sa le spoiasca cu var sau o vopsea usor de inlaturat care putea readuce avioanele la aspectul initial fara mare cheltuiala si fara sa ingreuneze avioanele cu straturi noi (si inutile) de vopsea (care in plus e scumpa si de import).
Asta e parerea mea.
Vopsele temporare au fost folosite mult in timpul razboiului, de catre germani, rusi si altii. Astfel de vopsele erau amestecuri care se inlaturau cu benzina de aviatie. Germanii au folosit si var alb pentru camuflaj temporar de iarna. Germanii au folosit si o pasta de negru de fum si apa pentru camuflajul temporar de noapte. Deci astfel de "vopsele" au fost folosite destul de mult in timpul razboiului.
In plus "vopseaua" este foarte mata, similara cu varul.
Oricum, natura vopselei e irelevanta. Culoarea nu pare a fi nici RLM 02 nici acel gri deschis care e in mod eronat numit RLM63
Apropo, Ullman numeste acel gri deschis "L40/52 Hellgrau" sau "AvionormNitrodecklack7375 Graumatt"
Asta e acel gri deschis care este in mod eronat numit RLM63 si implicit (si la fel de eronat) asociat cu He112 romanesti. E adevarat ca He 112 romanesti au fost vopsite cu RLM63, dar asta era identic cu RLM02.
In plus, nu cred ca acele poze (care cred ca esti de acord contin ceva foarte neobisnuit) sunt relevante pentru culoarea folosita in mod UZUAL de He112 romanesti.
HTH
Radu
Aceasta postare a fost editata de radub: 24 January 2006 - 05:52 PM
#24
Postat 25 January 2006 - 11:45 AM
Interesanta dunga diagonala de pe coada. Nu pare a fi o zgarietura pe film, ci mai degraba pare a fi vopsita.
Oricum, culoare apare a fi RLM02. Acum e un pic spalacita (Scale effect? ), galbenul e usor albicios, dar sunt sigur ca dupa ajustarea tonului si contrastului, griul acela este prea inchis ca sa fie "L40/52 Hellgrau" (care orcum nu poate fi pentru ca fost scos din productie inainte de 39)
HTH
Radu
#25
Postat 25 January 2006 - 07:17 PM
Dupa un zbor de acomodare de cam 30 minute de fiecare pilor, primele opt avioane din cel de al doilea lot, pleaca spre casa, nu fara peripetii: din cauza ploii puternice, insemnele germane pictate cu vopsea lavabila riscau sa fie sterse, dind la iveala pe cele rominesti, izbitor de asemanatoare cu cele frantuzesti iar artileristi antiaerieni germani, avind in vedere atmosfera belicoasa de prin cancelariile Europei, atit asteptau: vre-un pretext sa deschidsa focul. Din acest motiv, formatia a fost nevoita sa aterizeze la Braunschweig, unde a "zacut" doua zile. Ploaia puternica si vintul forteaza o noua escala la Regensburg, unde, din pacate, se produce si primul eveniment nefericit: din cauza unei greseli de pilotaj, lt. Ioan Tomulescu isi pierde viata si distruge avionul.
#26
Postat 26 January 2006 - 07:20 PM
De ce am iuntrebat? Pentru ca, avind in vedere L.Dv.521/1 (editia 1941) ce stipuleaza modificarile survenite in cadrul camuflajului tuturor avioanelor Luftwaffe culorile RLM 61, 62, 63 nu vor mai fi folosite, aratind ca bombardierele si avioanele de transport vor fi camuflate in RLM 70/71/65.
De aici se pot trage unele concluzii ??:
- RLM 63 a fost fabricat si folosit pina in 1940?
- RLM 63 este alta culoare decit RLM 02?
- RLM 63 (Hellgrau)ar putea fi acea culoare gri-albastrui pe care o tot vedem in profilele color?
Afirmatia cum ca RLM63 dupa 1939 a fost de fapt RLM02 cu alt nume, mi se pare cel putin bizara avind in vedere meticulozitatea germana si faptul ca RLM 02 a fost folosit in continuare sub aceasta denumire pentru vopsirea cocpitului (la finele anului 1940 se ordona ca “interiorul avionului ce se vede prin geam” sa fie vopsit in RLM 66) si interiorul fuselajului, precum si in camuflajele de tip RLM02/71(70), folosite pe vinatori inaintea oficializarii schemei RLM 74/75/76(65)
#27
Postat 26 January 2006 - 09:59 PM
Z-mare, la Jan 26 2006, 05:20 PM, a spus:
De ce am iuntrebat? Pentru ca, avind in vedere L.Dv.521/1 (editia 1941) ce stipuleaza modificarile survenite in cadrul camuflajului tuturor avioanelor Luftwaffe culorile RLM 61, 62, 63 nu vor mai fi folosite, aratind ca bombardierele si avioanele de transport vor fi camuflate in RLM 70/71/65.
De aici se pot trage unele concluzii ??:
- RLM 63 a fost fabricat si folosit pina in 1940?
- RLM 63 este alta culoare decit RLM 02?
- RLM 63 (Hellgrau)ar putea fi acea culoare gri-albastrui pe care o tot vedem in profilele color?
Afirmatia cum ca RLM63 dupa 1939 a fost de fapt RLM02 cu alt nume, mi se pare cel putin bizara avind in vedere meticulozitatea germana si faptul ca RLM 02 a fost folosit in continuare sub aceasta denumire pentru vopsirea cocpitului (la finele anului 1940 se ordona ca “interiorul avionului ce se vede prin geam” sa fie vopsit in RLM 66) si interiorul fuselajului, precum si in camuflajele de tip RLM02/71(70), folosite pe vinatori inaintea oficializarii schemei RLM 74/75/76(65)
Of, of, of, inima mea Z-Mare!
Citeste te rog cu atentie ce am spus eu.
RLM63 NU A FOST scos din productie in 1939. GRIUL DESCHIS a fost scos din productie inainte de 1939!!!!!!!!
RLM63 a ramas in folosinta da nume, numai ca vopseaua a fost de fapt RLM02 re-botezata. (Adica alta Marie cu aceeasi palarie).
DECI, ca sa recapitulam: RLM63 a ramas ca nume, doar culoarea s-a schimbat. Pana in 1935, RLM63 era un gri deschis. Dupa 1935, a inceput sa fie inlocuit cu un gri verzui (adica RLM02). Inainte de 1939, tot griul deschis a fost scos din productie. Dupa 1939, s-a folosit o culoare care s-a numit tot RLM63, dar asta era un gri verzui.
In mod oficial, He112 au fost vospite RLM63 (nu RLM 02), dar pentru a clarifica nuanta, m-am referit la aceasta culoare ca fiind IDENTICA CU RLM02. Aminteste-ti ca intrebarea care a pornit aceasta discutie a fost "Cum se obtine griul de pe He112", iar raspunsul meu a fost "Foloseste RLM02, nu un gri deschis"
Am facut asta pentru ca inca mai sunt multi care cand aud RLM63, inteleg un gri deschis (care asa cum am spus cred de vreo cateva zeci de ori pana acum, nu este corect dupa 1935 si in mod sigur nu a mai existat dupa 1939).
E mai clar acum?
Radu
#28
Postat 27 January 2006 - 03:22 AM
Citeaza
Am facut asta pentru ca inca mai sunt multi care cand aud RLM63, inteleg un gri deschis (care asa cum am spus cred de vreo cateva zeci de ori pana acum, nu este corect dupa 1935 si in mod sigur nu a mai existat dupa 1939).
E mai clar acum?
Radu
Nu ca as vrea sa mai pun deja paie pe foc dar totusi acest RLM 63 ( gri verde) nu era totusi mai deschis la nuanta ca RLM 02 ( tot gri verde). O diferenta undeva ar trebui se existe intre cele doua RLM nu doar la denumire. Din multe foto acest gri pare destul de deschis la nuanta. Vezi foto atasat.
#29
Postat 27 January 2006 - 03:24 AM
Citeaza
#30
Postat 27 January 2006 - 10:50 AM
Tocmai asta aratam si eu: de ce sa existe doua denumiri pentru ceeasi vopsea folosia in acelasi timp, pe acelasi avion?
Citeaza
Citeste te rog cu atentie ce am spus eu.
Radub, pai tocmai asta e, ca partile sublinitate
iti apartin! Nu am afirmat ca RLM 63 a fost scos din productie, am facut doar o supozitie tinind cont de afirmatiile tale si de L.Dv.521/1.
Problema e chiar asta, cum bine ai aratat, cind se vorbeste de RLM 63 se vorbeste de gri deschis, ea defapt fiind similara cu RLM 02.
Il citez aici si pe Cantacuzino:
Citeaza
Si revin: cum arata Ullman, s-ar parea ca RLM 63 a avut mai multe variante, una pentru prototipuri sau ca vopsea unica pe avion si care era mai deshisa decit RLM 02 si alta folosita pe bombardiere in schema RLM 61/62/63/65. Acum, tinind cont de ceea ce ai spus tu RLM 63 A FOST SCOS DIN UZ MULT INAINTE DE 1939
este posibil ca RLM 63 in varianta veche, gri, sa nu mai fi aparut pe Bf109, He111 sau He112, dar o vopsea cu nuanta mai inchisa decit RLM02 si numita tot RLM 63 sa fi fost folosita pentru aceste cazuri.
E doar o parere
#31
Postat 27 January 2006 - 12:13 PM
Hai sa oprim o data si pentru totdeauna orice SPECULATIE bazata pe notiuni prost intelese si mituri eronate repetate de mii si mii de ori de catre cretini care regurgiteaza ce citesc pe internet ad nauseam. Te rog sa citesti cu atentie ce scriu eu mai jos:
1. RLM63 a ramas pe nuantirele de culori Luftwaffe pana in 1941.
Cand L.Dv.521/1. a fost emis (Versiunea 22.03.1938) RLM63, era un gri verzui, identic cu RLM02.
RLM63 era identic cu RLM02, doar un piculetz mai deschis la culoare.
Cand L.Dv.521/1. a fost emis (Versiunea 1941) RLM63 a fost omis.
Tot identic cu RLM02 era si RLM11. De ce existau trei culori de acelasi fel cu nume diferite? Foarte simplu:
- RLM02 era grund pentru suprafete metalice.
- RLM11 era grund pentru suprafete de lemn
- RLM63 era culoare de camuflaj.
Diferenta dintre acestea nu consta in pigment (cromat de zinc - un antioxidant foarte eficient) sau nuanta, ci in partea volatila, lichidul in care era diluat pigmentul, care in functie de destinatie, avea proprietati diferite.
2. In 1935, pe avioanele civile, se folosea un gri deschis denumit oficial "L40/52 Hellgrau" sau uneori "AvionormNitrodeclack 73/75 Graumatt." Asta era un gri deschis. Acest gri deschis nu a fost niciodata numit RLM63. NICIODATA. NEVER. NICAGDA. NU. NTZ. (Dau din cap de la stanga la dreapta) Te-ai prins? Niciodata! Repet, Niciodata!
Aceasta era culoarea folosita pe avioanele civile. Multe dintre avioanele din jurul lui 1935 erau vopsite in culoarea asta, pentru ca erau avioane civile create ca parte a unor initiative private nu bazate pe contracte Luftwaffe (militare). Aceasta culoare nu a fost NICIODATA inclusa pe nuantietrele Luftwafe, inclusiv L.Dv.521/1.
TOTUSI, multe avioane civile au fost incorporate in Luftwaffe de-a lungul razboiului (Bucker, Dornier, etc) care au fost folosite de exemplu pentru antrenament. Astea si-au pastrat culoarea initiala numita L40/52.
DE ASEMENEA, se stie ca avioanele civile (de fapt Luftwaffe "lup in blana de miel")vopsite gri care purtau insemne civile (D-4 litere) inainte de 1939, erau vopsite in culoarea asta numita L40/52.
Pe masura ce Luftwaffe a inceput sa comande avioane de la firmele (initial) civile cum ar fi Messerschmitt, Heinkel, Dornier, avioanele au inceput sa fie vopsite in RLM63. Pe masura ce Luftwaffe crestea in marime si cresteau si comenzile, acel gri deschis L40/52 a fost treptat scos din productie, inainte de 1939. He112 a fost creat cu destinatie militara si, ca atare, a fost vopsit RLM63 - asta e oficial. Punct.
Neintelegerea se porneste de la urmatorul fapt: Pana in 1935, culoarea avioanelor Heinkel 51 (avionul de baza al Luftwaffe la acea vreme), era gri deschis L40/52. Dupa 1935, acel gri deschis a fost inlocuit cu RLM63 pentru ca asa cerea Luftwaffe. La interpretarea pozelor alb-negru acel gri deschis si RLM63 arata cam la fel, si de aia multi au preferat in mod "lenesh" (pai ce rost are sa cercetezi datele fotografiilor?) sa creada ca TOATE He51 au fost de fapt vopsite gri deschis. Numai ca oficial He51 trebuiau sa fie RLM63. Atunci print-o "flotare logica", cineva a facut un salt logic si a spus: "Pai daca He51 sunt vopsite RLM63, iar leneshii spun ca He 51 este vopsit un gri deschis, atunci rezulta ca RLM63 este gri deschis."
De aici, multi asa zisi "artisti grafici" au inceput sa sufoce lumea cu profile color in care RLM63 este un gri deschis in loc sa fie un gri verzui. Asa cum am mai spus, acele profile color au un efect malefic imposibil de zdruncinat. Orivcat ai incerca sa explici cuiva ca de fapt RLM63 si L40/52 sunt doua culori complet diferite si ca denumire si ca folosire si ca nuanta, intotdeauna se gaseste cineva care sa spun, "Nu te cred! Ia uite ce profilash frumushel am eu, manca-l-ar taticutzul lui de frumushel! Profilashul asta te contrazice!"
De aia zic eu Z-Mare ca tu gresesti. Tu confunzi RLM63 (militar, gri verzui) cu L40/52 (civil , gri deschis). Astea erau doua culori complet diferite cu aplicatii complet diferite. Tu compari mere cu protocale.
Daca nu ma crezi, citeste Ullman, pagina 44, coloana din stanga.
HTH,
Radu
Aceasta postare a fost editata de radub: 27 January 2006 - 12:25 PM
#32
Postat 27 January 2006 - 01:03 PM
Eu nu incercat decit, ceea ce in final am obitnut, o precizare clara a raportului dintre RLM 63 si RLM 02, tocmai avind in vedere acele uite ce profilash frumushel am eu, manca-l-ar taticutzul lui de frumushel! Profilashul asta te contrazice!" .Cit despre variantele civile (NICIODATA. NEVER. NICAGDA. NU. NTZ. (Dau din cap de la stanga la dreapta) Te-ai prins? Niciodata! Repet, Niciodata!. Da m-am prins , da nu de ele vorbeam ), nu intra in discute decit ca, eventual, punct de pornire a confuziei!
Daca codurile ar fi fost trecute cu toate cele sase (parca :-?) cifre, poate nu ar mai fi fost confuzie intre vopselele, grund si vopsea pt lemn.
#34
Postat 27 January 2006 - 04:29 PM
Cand zic "un piculetz", pot spune chiar ca poti folosi RLM02 direct din sticluta, asa e de mica diferenta.
Eu am cateva nuantiere. Iata cateva esantioane:
Asta e din nuantierul Eagle Editions:
http://cartula.net/modules/xcgal/albums/us...%20Editions.jpg
Asta e din cartea lui Merrick si Hitchcock scoasa de Monogram:
http://cartula.net/modules/xcgal/albums/us...16/Monogram.jpg
Iar asta e din cartea lui Ullmann (punctele rosii indica culorile):
http://cartula.net/modules/xcgal/albums/us...116/Ullmann.jpg
In primul rand, scanarea nu este destul de buna. Culorile sunt tare aiurea in scan. De fapt scanarea si tiparirea nu sunt cele mai bune surse de informatie. Nuantierele astea contin esantioane adevarate de culori, nu sunt tiparite.
Celelalte nuantiere pe care le am sunt in cartile:
- "Camouflage and Markings of the Luftwaffe Aircraft Vol. 2" de Model Art (In Japoneza), dar asta nu contine si RLM02, deci nu se poate face o comparatie. Totusi, RLM63 din carte e similar cu RLM02 din celelealte carti.
- O versiune a cartii lui Ullmann scoasa de el insusi (desktop publishing, spiralata). Culorile sunt la fel ca si in pagina din cartea scanata mai sus.
- Mai am un nuantier si in cartea "Messerschmitt 'o-Nine' Gallery" a lui Hitchcock, scoasa de Monogram (prima carte scoasa de Monogram) , dar RLM63 in cartea asta e gri deschis. Intre timp Hitchcock si-a recunoscut eroarea.
- Mai am un nuantier si in cartile (4 volume) lui Karl Ries Junior "Markings and Camouflage Systems of Luftwaffe Aircraft in World War 2", car acest nuantier este corelat de fapt cu o transcriere a L.Dv.521/1 (versiunea 1941), deci nu contine si RLM63.
- Am si un nuantier FS (cu cateva sute de culori, inlcusiv metalice), dar asta nu este specific pentru Luftwaffe, ci poate doar identifica codul culorii (care ajuta laduplicarea culorii cu exactitate).
- Mai am si doua nuantiere Pantone (Coated si Uncoated) - dar asta la fel ca si FS este un nuantier general, nu un nuantier Luftwaffe ca atare.
In general, RLM63 si RLM02 sunt atat de apropiate, incat trebuie sa ai un nuantier cu tine si conditii de lumina perfecte in asa fel incat sa ii spui unui modelist ca a gresit nuanta.
Oricum, ce conteaza e ca nu este un gri deschis.
HTH
Radu
#35
Postat 27 January 2006 - 06:25 PM
Da, in catalogul Eagle ( pe care il am si eu) RLM 63 este nitel mai inchis decit RLM 02 (cu 5% ). In paginile scanate de tine, atit dupa Eagle, cit si dupa Merrick si Hitchcock raportul dintre nuante se pastreaza, chiar si dupa ce am "electronizat" in gri paginile. Lucrurile par niel altfel in cazul lui Ullman. Raportul apre a fi invers, atit in colo cit si in a/n, adica RLM 63 e mai deschis decit RLM 02. Acum asta ar putea fi, asa cum bine ai subliniat si tu, si din cauza scanarii.
Mai e o problema. RLM 61 este o culoare inchisa, deci e OK. RLM 62 si 63 sint destul de "asemanatoare" doar ca RLM 62 este mai "clar" verde (asa mai catre frunza ). Acum, in fotografiile a/n, RLM 61 apare aproape negru. Problema se pune la RLM 62 si RLM 63, in sensul ca in a/n contrastul este destul de mare. Daca am lua in considerare pelicula ortocromatica, cu raspindirea cea mai mare in epoca, e clar ca RLM 62 apare destul inchisa. In acelasi timp, RLM 63 nu ar trebui sa fie de un gri mai apropiat, adica contrasul dintre ele sa fie mai mic? Am incercat sa verific acest lucru "electronic", dar rezultatul nu-i concludent daca nu stiu "algoritmul" de "decolorare" ( ), care in mod sigur nu e "compatibil" cu pelicula orocromatica.
Tu ce parere ai?
Ca pronlema mea nu este daca RLM 63 a fost "gri" sau "verde" ci daca a fost mai inchisa sau mai deschisa decit RLM 02
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 27 January 2006 - 06:29 PM
#36
Postat 27 January 2006 - 06:37 PM
Ai luat cumva in calcul in momentul in care te uiti la poze cu avioane vopsite in RLM63, poze A/N, ca EXPUNEREA e un factor esential?
Adicatelea, intr-o poza A/N poa' sa fie variatii MARI de luminozitate, indiferent ce tip de pelicula a fost folosita? Si poti sa vezi o gama larga de tonuri de gri, desi in realitate ar putea fi EXACT aceeasi nuanta?
Parerea mea e ca e absolut inutil sa iti pui problemele asa, n-o sa ajungi nicaieri.
#37
Postat 27 January 2006 - 07:41 PM
Citeaza
Adicatelea, intr-o poza A/N poa' sa fie variatii MARI de luminozitate, indiferent ce tip de pelicula a fost folosita? Si poti sa vezi o gama larga de tonuri de gri, desi in realitate ar putea fi EXACT aceeasi nuanta?
Deci in aceasta poza avem:
- variati mari de luminozitate;
- diverse tipuri de pelicula;
- diverse expuneri (ma rog, timpi de expunere )
- sint exact celeasi nunate (de vopsea)
Nu mai repet, cred ca sti foarte bine la ce ma refeream!
Citeaza
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 27 January 2006 - 07:50 PM
#38
Postat 27 January 2006 - 11:01 PM
PS: in poza care ai atasat-o ai UN tip de pelicula foto, UN timp de expunere.
#39
Postat 27 January 2006 - 11:28 PM
Batem apa in piua... e ca si cum incercam sa rezolvam un sistem cu 10 necunoscute si avem doar doua ecuatii....
Bottom line....Radub ne-a atras atentia ca cel mai probabil e 02, bazat pe ultimile cercetari in domeniu (la care cel putin in cazul avioanelor similare din Legiunea Condor subscriu...multi ani s-a crezut ca erau un gri neutru, acum e clar)
Avem poze in care se vede ca ce culoare e la exterior e si la interior...mai mult, avem poze in care se vede clar ca ca jamba bechiei si jambele rotilor si interioarele capacelor trenului (care obigatoriu trebuie sa fie 02) sint la fel vopsite ca restul avionului....
02 e o culoare perversa, care apare uneori deschisa, alteori inchisa, in functie in primul rind de film, mai apoi de factori externi, lumina,meteo, etc...
Pe film orto, culorile nu se inchid liniar, unele nu se inchid deloc la nuanta, altele devin aproape negre...orice discutie despre NUANTE asa de asemanatoare de griuri, bazata pe poze alb negru, este futila...
Sint de acord sa continuati pe tema rlm-urilor 63 si 02, caz in care presupun ca ar trebui treceti pliz in alt topic, eu consider ca in cazul Heinkelului Romanesc (topicul de fata) subiectul e inchis...asta daca nu mai are careva dosite ceva poze color....
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 27 January 2006 - 11:31 PM