Dupa atatea taratoare teutone m-am gandit sa ma apuc si de ceva aliat. Si care e tancul aliat cel mai important al conflagratiei a doua mondiale? Pai dupa numarul mare de exemplare fabricate si aria mare de raspandire (practic toate fronturile, inclusiv cel sovietic) era normal sa ma orientez spre SHERMAN.
In nomenclatorul britanic tancurile Sherman erau denumite:
SHERMAN I - pentru model M4; SHERMAN II - M4A1; SHERMAN III - M4A2, etc. Literele suplimentare denota alte caracteristici: A pentru 76 mm (M1/M1A2 L/55), B pentru obuziere 105 mm M4 L22,5, C pentru OQF 17 pounder si Y pentru senile late si suspensie tip HVSS.
Cea mai reusita varianta, practic o demonstratie de geniu din partea constructorilor britanici a fost Firefly. Practic, au combinat tunul de mare viteza (high-velocity antitank gun) OQF 17 (British Ordnance Quick Firing 17 pounder) cu deja testatul si incercatul sasiu Sherman. Tunul utilizat (OQF 17) era apt sa distruga tancurile germane cele mai periculoase - Tigru I si Panther.
Firefly Ic a fost construit pe varianta finala de productie a modelului M4 de Sherman, model care a apartinut exclusiv celor de la Detroit Tank Arsenal (companie aflata in administrarea celor de la Chrysler). Acestia au utilizat un nou corp compozit, avand blindajul frontal turnat si spatele sudat.
Marea Britanie a primit aproximativ 17000 buc (cca.34%) din Modelul M4.
Productia de Firefly a inceput in 1944 si au fost livrate pentru D-Day 342 buc. Se apreciaza ca, pana la final de razboi au fost produse si utilizate atat pe frontul de vest cat si in Italia cca. 2200 buc.
Macheta
Firefly 1C Hybrid 1:35 Cyberhobby. Deschid cutia si-mi spun :"no problem".
In urmatorul sfert de ora ma apuca damblaua. Solutia? Telefon rapid la "tata lu' Sherman" Dragos. Si asa am intrat in familia Shermanista. Bine inteles ca am primit o gramada de carti si de o saptamana stau si citesc.
Am reusit sa-mi clarific o gramada de nelamuriri. O alta mare gramada ramane sa le lamuresc in timp (Dragos o sa fie foarte ocupat )
Pana una alta, m-am apucat sa modific turela. Din cate am inteles de la Dragos este modelul tarziu tip "low-bustle". Din cauza piesei de 17 pounder a fost necesara subtierea la interior a partii drepte. Ceea ce a impus adaugarea de blindaj la exterior. Adica ingrosarea "obrazului drept" al turelei:
.
Urmeaza finisarea turelei. Intre timp am pus si platbandele de prindere a aparatorilor laterale:
Orice comentarii si sfaturi sunt binevenite.
Pagina 1 din 1
FireFly Ic Hybrid
#2
Postat 06 June 2011 - 10:15 AM
Mici corecturi din partea lui "tata Sherman" Dragos:
"1. Firefly 1c Hybrid, a fost construit pe varianta finala de la Detroit, de M4 Composit ! Firefly 1c, a fost construit pe varianta M4 (sudata) produsa si de alte firme americane (Baldwin, etc.).
2. Englezii au primit 17000 de bucati din INTREAGA productie de Sherman, nu numai din subvarianta M4 ! Au avut in dotare M4, M4 Composit, M4(105), M4A1(75), M4A1(76), M4A2, M4A4.
Adica, pe englezeste : Sherman I, Sherman I Hybrid, Sherman Ib, Sherman II, Sherman IIa, Sherman III, Sherman V.
Firefly a fost produs pe M4, M4 Composit si M4A4. Adica Firefly Ic, Ic Hybrid si Vc.
3. Turela ''low bustle'' tarzie fara ''pistol port" avea obrazul drept ingrosat, datorita subtierii pe interior in dreapta, pentru luneta de vizare directa alocata inclusiv tunului standard de 75mm (M1), nu numai pentru 17pdr. !"
"1. Firefly 1c Hybrid, a fost construit pe varianta finala de la Detroit, de M4 Composit ! Firefly 1c, a fost construit pe varianta M4 (sudata) produsa si de alte firme americane (Baldwin, etc.).
2. Englezii au primit 17000 de bucati din INTREAGA productie de Sherman, nu numai din subvarianta M4 ! Au avut in dotare M4, M4 Composit, M4(105), M4A1(75), M4A1(76), M4A2, M4A4.
Adica, pe englezeste : Sherman I, Sherman I Hybrid, Sherman Ib, Sherman II, Sherman IIa, Sherman III, Sherman V.
Firefly a fost produs pe M4, M4 Composit si M4A4. Adica Firefly Ic, Ic Hybrid si Vc.
3. Turela ''low bustle'' tarzie fara ''pistol port" avea obrazul drept ingrosat, datorita subtierii pe interior in dreapta, pentru luneta de vizare directa alocata inclusiv tunului standard de 75mm (M1), nu numai pentru 17pdr. !"
#3
Postat 15 June 2011 - 09:47 AM
Revin cu mici corecturi la turela (am ridicat partea chituita pana la linia muchiei superioare) si am slefuit zona chituita:
.
Piesele de PE au fost o mare problema. Profilarea si montarea aparatorile farurilor a fost un mare chin chiar si dupa decalire (chestia cu decalirea, recunosc ca nu o stiam). Chiar si decalite, nu luau forma corecta, drept pentru care le-am lipit pe o parte si le-am "tras" pe pozitia corecta in partea cealalta, tinandu-le cu penseta pana la lipire. Aripile din fata, partea de PE arata ca naiba. Sunt prea subtiri si le lipseste marginea ramforsata si gaurita (care vine in prelungirea platbandei de prindere a aparatorilor laterale. Prin urmare, vor fi inlocuite cu piese facute de mine din ABS.
.
Pentru ca la Firefly piesa de artilerie (OQF 17) era foarte mare, necesita spatiu in partea din spate a turelei. Acest fapt a dus la demontarea statiilor de radio si mutarea lor intr-o caseta separata, prinsa in spatele turelei. Piesa cu pricina (caseta) a trebuit modificata pentru ca depasea cu mult in inaltime linia superioara a turelei si trebuia respectata si distanta de jos, de la trapa motorului. I-am mai adaugat si cele trei capace rotunde (cu maner de acces la cel din mijloc) de vizitare.
La varianta Ic Hybrid, ca particularitate, a disparut trapa laterala de comunicatie (trapa port-pistol) de pe latura stanga a turelei. Intr-o prima faza, britanicii au considerat inutila acea trapa, mai mult, au considerat ca strica integritatea turelei. Ulterior s-a revenit la acea trapa, din motive de utilitate - echipajele stateau inchise in turela foarte mult timp si erau nevoiti sa-si rezolve necesitatile biologice in tuburile de proiectile si acestea trebuiau aruncate afara. Asta se rezolva prin aceea trapa port-pistol.
Am montat placa spate cu filtrele de aer si suportul cu carlig de tractare, specific tancurilor britanice.
.
O greseala apare la axele rolelor intinzatoare. Acestea trebuie taiate si intoarse, in asa fel incat sa vina cu cele trei suruburi in jos (si nu in sus)
In urma discutiilor cu Dragos si a pozelor primite m-am oprit la un Firefly Ic Hybrid de Normandia:
.
Firefly Ic Hybrid, fata de Firefly Vc nu avea pus port-bagajul pe placa din spate (pentru a nu obtura gaura de manivela - specifica motorului in stea) dar in cazul de fata, port-bagajul cu pricina (evident de "imprumut") este sudat in fata, pe carcasa diferentialului. Pe macheta mea ar arata cam asa:
.
Bine inteles ca inca nu e lipit. Urmeaza sa vad cum e mai bine sa-l pun: pana in linia de bolturi sau peste.
In final, toata macheta a primit un strat de primer gris:
Acum urmeaza lucrul la boghiuri.
Astept eventuale sfaturi si carcoteli
.
Piesele de PE au fost o mare problema. Profilarea si montarea aparatorile farurilor a fost un mare chin chiar si dupa decalire (chestia cu decalirea, recunosc ca nu o stiam). Chiar si decalite, nu luau forma corecta, drept pentru care le-am lipit pe o parte si le-am "tras" pe pozitia corecta in partea cealalta, tinandu-le cu penseta pana la lipire. Aripile din fata, partea de PE arata ca naiba. Sunt prea subtiri si le lipseste marginea ramforsata si gaurita (care vine in prelungirea platbandei de prindere a aparatorilor laterale. Prin urmare, vor fi inlocuite cu piese facute de mine din ABS.
.
Pentru ca la Firefly piesa de artilerie (OQF 17) era foarte mare, necesita spatiu in partea din spate a turelei. Acest fapt a dus la demontarea statiilor de radio si mutarea lor intr-o caseta separata, prinsa in spatele turelei. Piesa cu pricina (caseta) a trebuit modificata pentru ca depasea cu mult in inaltime linia superioara a turelei si trebuia respectata si distanta de jos, de la trapa motorului. I-am mai adaugat si cele trei capace rotunde (cu maner de acces la cel din mijloc) de vizitare.
La varianta Ic Hybrid, ca particularitate, a disparut trapa laterala de comunicatie (trapa port-pistol) de pe latura stanga a turelei. Intr-o prima faza, britanicii au considerat inutila acea trapa, mai mult, au considerat ca strica integritatea turelei. Ulterior s-a revenit la acea trapa, din motive de utilitate - echipajele stateau inchise in turela foarte mult timp si erau nevoiti sa-si rezolve necesitatile biologice in tuburile de proiectile si acestea trebuiau aruncate afara. Asta se rezolva prin aceea trapa port-pistol.
Am montat placa spate cu filtrele de aer si suportul cu carlig de tractare, specific tancurilor britanice.
.
O greseala apare la axele rolelor intinzatoare. Acestea trebuie taiate si intoarse, in asa fel incat sa vina cu cele trei suruburi in jos (si nu in sus)
In urma discutiilor cu Dragos si a pozelor primite m-am oprit la un Firefly Ic Hybrid de Normandia:
.
Firefly Ic Hybrid, fata de Firefly Vc nu avea pus port-bagajul pe placa din spate (pentru a nu obtura gaura de manivela - specifica motorului in stea) dar in cazul de fata, port-bagajul cu pricina (evident de "imprumut") este sudat in fata, pe carcasa diferentialului. Pe macheta mea ar arata cam asa:
.
Bine inteles ca inca nu e lipit. Urmeaza sa vad cum e mai bine sa-l pun: pana in linia de bolturi sau peste.
In final, toata macheta a primit un strat de primer gris:
Acum urmeaza lucrul la boghiuri.
Astept eventuale sfaturi si carcoteli
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 15 July 2011 - 11:47 AM
Arata acest topic
Pagina 1 din 1