In nomenclatorul britanic tancurile Sherman erau denumite:
SHERMAN I - pentru model M4; SHERMAN II - M4A1; SHERMAN III - M4A2, etc. Literele suplimentare denota alte caracteristici: A pentru 76 mm (M1/M1A2 L/55), B pentru obuziere 105 mm M4 L22,5, C pentru OQF 17 pounder si Y pentru senile late si suspensie tip HVSS.
Cea mai reusita varianta, practic o demonstratie de geniu din partea constructorilor britanici a fost Firefly. Practic, au combinat tunul de mare viteza (high-velocity antitank gun) OQF 17 (British Ordnance Quick Firing 17 pounder) cu deja testatul si incercatul sasiu Sherman. Tunul utilizat (OQF 17) era apt sa distruga tancurile germane cele mai periculoase - Tigru I si Panther.
Firefly Ic a fost construit pe varianta finala de productie a modelului M4 de Sherman, model care a apartinut exclusiv celor de la Detroit Tank Arsenal (companie aflata in administrarea celor de la Chrysler). Acestia au utilizat un nou corp compozit, avand blindajul frontal turnat si spatele sudat.
Marea Britanie a primit aproximativ 17000 buc (cca.34%) din Modelul M4.
Productia de Firefly a inceput in 1944 si au fost livrate pentru D-Day 342 buc. Se apreciaza ca, pana la final de razboi au fost produse si utilizate atat pe frontul de vest cat si in Italia cca. 2200 buc.
Macheta
Firefly 1C Hybrid 1:35 Cyberhobby. Deschid cutia si-mi spun :"no problem".
![Imagine atasata: Picture 011.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_06_2011/post-94-0-96025900-1307344210_thumb.jpg)
![Imagine atasata: Picture 001.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_06_2011/post-94-0-34053100-1307344107_thumb.jpg)
![Imagine atasata: Picture 002.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_06_2011/post-94-0-63220300-1307344126_thumb.jpg)
![Imagine atasata: Picture 003.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_06_2011/post-94-0-71327300-1307344143_thumb.jpg)
![Imagine atasata: Picture 004.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_06_2011/post-94-0-54908200-1307344160_thumb.jpg)
![Imagine atasata: Picture 005.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_06_2011/post-94-0-42760100-1307344176_thumb.jpg)
In urmatorul sfert de ora ma apuca damblaua. Solutia? Telefon rapid la "tata lu' Sherman" Dragos. Si asa am intrat in familia Shermanista. Bine inteles ca am primit o gramada de carti si de o saptamana stau si citesc.
Am reusit sa-mi clarific o gramada de nelamuriri. O alta mare gramada ramane sa le lamuresc in timp (Dragos o sa fie foarte ocupat
![:pardon:](http://www.cartula.ro/forum/public/style_emoticons/default/pardon.gif)
Pana una alta, m-am apucat sa modific turela. Din cate am inteles de la Dragos este modelul tarziu tip "low-bustle". Din cauza piesei de 17 pounder a fost necesara subtierea la interior a partii drepte. Ceea ce a impus adaugarea de blindaj la exterior. Adica ingrosarea "obrazului drept" al turelei:
![Imagine atasata: Picture 001.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_06_2011/post-94-0-89712200-1307344847_thumb.jpg)
![Imagine atasata: Picture 002.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_06_2011/post-94-0-82245000-1307344863_thumb.jpg)
Urmeaza finisarea turelei. Intre timp am pus si platbandele de prindere a aparatorilor laterale:
![Imagine atasata: Picture 007.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_06_2011/post-94-0-63357900-1307344929_thumb.jpg)
![Imagine atasata: Picture 008.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_06_2011/post-94-0-75703500-1307344944_thumb.jpg)
Orice comentarii si sfaturi sunt binevenite.