Harbin H-5B Bilek 1:72
#1
Postat 28 April 2011 - 08:17 PM
Am inceput de ceva timp un Il-28 in varianta chinezeasca din inzestrarea RoAF. M-am oprit la un H-5B din cele cu inmatricularea 70x (inca ezit intre 703 si 707). Fiind prima macheta a acestui model pe care o fac (VEB Plastikart-ul in 1:100 e deja (pre)istorie ), am ales macheta celor de la Bilek (via Xaba) datorita calitati mai slabe a turnarii... Pastrez macheta de la Trumpeter pentru o varianta de Il-28 in varianta NMF din anii '60.
Am inceput prin a transforma Il-28 in H-5 prin schimbarea turelei din spate sferice cu cea tip Tu-16, pentru care am folosit piesele din kit-ul Trumpeter. Taierea jumatatilor de fuselaj de la Bilek nu a fost tocmai facila datorita unor nervuri aplicate exact in acea zona
]g]
Apoi am trecut la montarea scaunelor pilotului si bombardierului (setul de la Pavla a sosit cam la 2 saptamani dupa ce lipisem scaunele "originale" pe macheta ).
In ultima vreme am incercat sa asamblez interiorul partii frontale. Am folosit niste bucati de guma de sters pentru a simula aparatura din botul vitrat. Am incercat de asemenea sa remediez una din marile lipsuri ale kitului - peretii baii trenului de aterizare frontal. Am folosit bucati de card pe care le-am fixat cu Patafix si apoi le-am lipit pe pozitie.
]
Pentru interior, am folosit Dark Grey Blue de la Agama (R29 P) pentru a simula turcoazul sovietic si un amestec de galben/albastru/verde pentru a obtine un Interior Green chinezesc... In rest, gri deschis de la Vallejo pentru scaune, aluminiu de la Revell pentru panoul metalic din stanga scaunului observatorului si alb, negru si rosu de la Vallejo pentru aparatura de bord.
]][pg]jpg]
Astept acum o perioada mai calma pentru a putea inchega jumatatile de fuselaj si pentru a putea aranja si restul aparaturii din botul aparatului (conform pozei). Ar mai fi de facut "presurile" galbene.
Apropo: stie cineva ce nuanta de galben este cea din trenul de aterizare (pare la fel cu cea de pe "pres")?
Multumesc!
#4
Postat 15 May 2011 - 05:01 PM
[attacment=65561:IMG_3268.JPG]
Intrucat nu am reusit sa ma lamuresc despre acel yellow chromate din baile trenului de aterizare, am facut un amestec "la ochi" intre galben si maro si am obtinut ceva ce pare sa se apropie de nuanta cautata... Problemele au aparut la puterea de acoperire a acestei combinatii "de casa". Cel putin in cala trenului anterior se vad inca diferitele nuante de plastic, cartela telefonica si chit O sa vad daca le pot remedia dupa uscarea celor trei-patru treceri de pana acum. Am vopsit baile trenului de aterizare, cala compartimentului de bombe (si interiorul trapelor), precum si interiorul trapelor. De asemenea, marginea usii mitraliorului din coada.
[attacment=65575:IMG_3261.JPG]
Am mai populat putin compartimentul mitraliosului din coada cu cateva "cutii negre" si am fixat turela de H-6(Tu-16) specifica variantei chinezesti a lui Il-28.
Planul pentru viitoarele week-enduri este sa inchid turela din spate si sa finisez motoarele. Apoi voi astepta pana fac rost de future pentru a "imbaia" suprafetele vitrate (cu speranta ca astfel se vor mai zari ceva detalii din interior). Intentionez sa inchid toate trapele (usa mitraliorului, carlinga pilotului, usa navigatorului, trapele calei de bombe) ca sa am o configuratie cat mai "lisa". Grek, o sa vad care e treaba cu usa navigatorului. Deocamdata am probleme cu trapa (intreaga inca a) calei de bombe ce nu pare a se potrivi in locul eisi se bombeaza in afara liniei fuselajului. Vreo idee de remediere?
#5
Postat 15 May 2011 - 08:09 PM
RaduR, la 15 May 2011, 18:01, a spus:
In mod normal ar fi trebuit sa dai inainte cu grund, dupa alb si in final culoarea "de casa"!
Spor
Aceasta postare a fost editata de tomcat_ct: 15 May 2011 - 08:10 PM
#6
Postat 12 June 2011 - 12:38 PM
De asemenea, am montat intai usa navigatorului (incercand astfel sa pacalesc gresala indicata de grek) si apoi partea vitrata din bot, dar tot au ramas zone in care fuselajul nu s-a asezat bine pe bot si iar am apelat la chit din belsug. Macar asa am reusit sa maschez tunul lipsa de la H-5.
Apoi am trecut la montarea cupolei carlingii si acolo am aplicat tehnicile de pe forum pentru a scapa de nervura centrala care lipseste la chinezi. Deci, smirgel de 600, 800, 1000 si 1200 si apoi pasta de dinti pentru a scapa de matuire. Sper sa fi iesit bine... Am lipit apoi cele trei bucati ale cupolei inainte de la ajusta si a le fixa pe fuselaj. Si cupola a avut mici probleme cu fixarea pe fuselaj, dar Surfacer 500 le-a rezolvat.
Am mascat cu banda Tamyia si am dat un strat de culoare de interior.
Apoi am trecut la vopsirea partii frontale a gondolelor motoarelor. Am mascat cu Bison textil rama galbena a motorului si apoi am dat cu Steel pe compresorul radial. Am dat cu Aluminiu pe interiorul partii frontale a nacelei (ambele sectiuni) si cu Burn Iron pe interiorul sectiunii de evacuare din spatele nacelei.
Voi asambla nacelele si apoi va veni partea delicata a asamblarii aripii, unde am vazut o serie de lufturi deloc dragute... Apoi voi da cu grund peste tot si un strat de Silver urmat de lac si de Gri, pentru a incerca un chipping... Dar pana acolo e cale lunga.
A facut cineva kitul de Trumpter? E mai usor de asamblat?
#7
Postat 12 June 2011 - 01:41 PM
Acum este tardiv dar pe viitor,pentru lufturile foarte mari,iti recomand Miliput,substanta bicomponenta similara poxilinei,se iau portii egale din fiecare carnat si le framanti bine vreo cateva minute pana ai un cocolos uniform,timp de vreo 3 ore este maleabil si usor de modelat,cu conditia sa umezesti din cand in cand bucata cu care lucrezi.Se face beton in 24 de ore,dupa care poti slefui fara probleme.Uite aici,cu observatia ca,din punctul meu de vedere,respectivul a pus un carnacior cam gros pentru ce avea el de astupat.
N-ai de ce sa te rusinezi,ar fi fost mult mai bine daca faceai si poze,aveai sansa sa primesti niste sfaturi utile.
Spor in continuare.
Aceasta postare a fost editata de axor: 12 June 2011 - 01:46 PM
#8
Postat 12 June 2011 - 05:04 PM
Citeaza
Yellow chromate este un amestec din galben cu foarte, foarte putin negru, nu maro. Din pacate, vopseaua cu pigment galben, are, de multe ori, o putere de acoperire destul de mica. Trebuia folosit un grund inainte.
Citeaza
Citeaza
Un pic mai mare atentie la atasarea pozelor, te rog.
#9
Postat 13 June 2011 - 08:48 PM
Mare Z, multumesc de sfat (stiu ca mereu sugerezi straifuri de plastic). Eu sunt ceva mai reticent pentru ca nu stiu cum sa „sculptez” plasticul in mod eficient. Eu am doar PS subtire de la cutii de iaurt si mai gros de la carduri. Inca nu am identificat o surse de stiren „brut” despre care vad o serie de mentiuni pe forum, dar nu se indica si sursa
Am demascat coada si botul cu zonele „greu incercate”. Nu stiu daca acum se mai poate face ceva, dar imi va fi invatatura de minte...
Pana una alta, dupa o decupare la ochi a nacelelor motoarelor, lufturile nu au mai parut la fel de gargantuesti, si am incercat sa vad cum merge cu putty de la Tamyia (pentru zone mai mari) si Surfacer 500 (pentru lufturi mai marunte) aplicat dupa ghidaje de banda de mascare Tamyia. Am mai incercat metoda la o scara diferita la F-105G, dar acolo am folosit izolirband si au ramas urme destul de pronuntate la margini...
Aspectul dupa aplicare (si uscare)...
... dupa demascare...
... si dupa slefuire cu 600.
Slefuirea nu a dat rezultatele scontate in zonele de unghi de 90 grade. Eu folosesc ca suport de smirghel o jumatate de dop de pluta (sectionat longitudinal), care imi ofera o suprafata plata, una curba si muchii diverse. Totusi, nu da rezultate bune in unghiurile de 90 de grade sau cele ascutite. Voi ce folositi in zonele respective?
Asa ca am folosit un scalpel de forma dalta pentru a indeparta excesul din zonele cu probleme...
Voi incerca acum sa lipesc aripile. Sper sa nu gresesc diedrul...
#10
Postat 18 June 2011 - 05:39 PM
Am incercat Epoxy Putty de la Tamyia si cred ca mi-a ajuns. Are o consistenta extrem de lipicioasa (de degete si de manusi de celofan, mai putin de plasticul machetei ) si este greu de prelucrat dupa ce se intareste. Asa ca am incercat sa retusez tot cu Surfacer 500... Sunt perfect de acord cu Axor si Marele Z(eu) ca este o solutie durabila pentru „crevase”, dar trebuie sa stii sa-l folosesti, ceea ce se pare ca eu nu ma calific. Drumul cel mai scurt este cel pe care il cunosti.
Dupa o slefuire cu 600 am aplicat un strat (prea) sanatos de grunt Vallejo la spray. Se pare ca s-au mai nivelat unele imperfectiuni. Astept uscarea si maine mai retusez una alta. Apoi o sa vopsesc cu galben (cu o picatura de negru, am inteles, sa traiti) locasul jambei din bot si apoi cu aluminiu restul. Va urma un strat de lac semilucios si apoi vopseaua gri din ultimii ani de exploatare. Ma tot gandesc daca pot folosi sarea pentru vopseaua sarita... Am vazut ca la unii forumisti da rezultate remarcabile dar banuiesc ca doar pare asa pentru ca au deprins mestesugul... Inteleg ca se foloseste doar sare mare si nu din cea (extra)fina?
#12
Postat 18 June 2011 - 07:45 PM
Asa cum zice si colegul tomcat_ct mai sus, imi pare ca ai dat in exces cu acel grund Vallejo spray. Era mai indicat sa il decantezi inainte intr-un recipient si sa il aplici usor si mai dirijat, cu aerograful.
Din ceea ce vad in imagini, o sa cam ai ceva de slefuit, in primul rand la imbinarile aripilor cu fuselajul; disting cateva santuri destul de evidente si care inca necesita umplere sau macar uniformizare prin slefuire. Insa cea mai mare "problema" pe care o vad eu e faptul ca ti-ai cam inecat gravura in negativ, cu grundul. Se mai poate remedia fie prin trecerea a ceva moale (gen scobitoare) in lungul santurilor, fie dupa vopsire si lac sa incerci o evidentiere a liniilor de panou.
Daca vrei sa folosesti sare pentru a reprezenta o vopsea sarita - atentie, pui doar sare grunjoasa, nu sare iodata extrafina. Sarea grunjoasa (fiind mai mare) iti permite sa obtii cam ceea ce vrei tu. Sarea extrafina devine urgent pasta atunci cand o presari pe suprafata uda.
E un procedeu destul de laborios si mancator de timp, iar rezultatele nu intotdeauna vor fi pe masura asteptarilor. Mare atentie si la cantitatea de apa folosita , un strat care "balteste" iti cam anuleaza efectul pe care vrei sa il obtii (suprafata neregulata a petelor), pentru ca sarea se dizolva superficial in acea apa, formand o supafata de contact cu margini hai sa zicem, rotunjite.
Poti folosi si scoci-ul pentru a desprinde stratul de vopsea ultim de pe macheta (procedeu destul de riscant), insa prin metoda asta nu ai control aproape deloc la "modelul" pe care il obtii si de multe ori vopseua iti va "sari" intr-o cu totul alta directie, cu rezultat putin credibil daca nu chiar inestetic.
Ti-as recomanda sa folosesti pensula si vopseaua dedicata daca tot vrei sa obtii acel efect de vopsea sarita/ciobita, sau sa incerci metoda cu sarea pe altceva inainte de a face vre-o greseala.
Intrebare : De ce vrei sa dai cu lac semilucios peste grund si inaintea stratului ultim ? Inaintea lacului mai dai un strat, de o alta culoare ?
Merci si spor sa ai.
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 18 June 2011 - 07:48 PM
#13
Postat 18 June 2011 - 08:28 PM
Șlefuiește la ud grundul și încercă să corectezi zonele indicate de AdiP!
Spor
Aceasta postare a fost editata de tomcat_ct: 18 June 2011 - 08:32 PM
#14
Postat 19 June 2011 - 09:41 AM
Sunt si eu de parere ca ai aplicat putin cam mult grund (nu grunt, cuvintul vine din germana si inseamna vopsea de baza) sau primer (engleza). Daca vrei sa faci o macheta care sa iti placa si peste doi trei ani, urmeaza sfatul lui AdiP. Acolo unde ti s-au inecat linile de la panouri si ar trebuii regravat. Grundul de regula prin uscare se mai trage, lasa macheta doua - trei zile la uscat. Nu la soare!! Grundul de regula se slefuieste, asa ca poti slefuii macheta peste citeva zile cu smirghel de 2000 la ud. Corecteaza unde trebuie, acum inca mai poti face multe inbunatatiri! Dupa asta poti aplica culoarea argintie. Lacul protector poate fi si lucios. Daca vrei sa faci vopseaua sarita tehnica cu sarea este foarte grea, chiar si modelisti cu experienta o dau in bara chiar daca au mai facut machete folosind tehnica asta. Sunt si alte tehnici, unul simplu fara sa mai folosesc sare sau mascol a fost sa aplici vopseaua dupa care am zgiriat sau slefuit zonele unde am considerat ca poate sarii vopseaua. Vopseaua nu era complet uscata! Poti zgiria cu o scobitoare mai ascutita sau chiar cu un cutter. Ar mai fii o tehnica care unii spun ca este mai sigura prin folosirea pastei de dinti sau mustar. Dupa uscarea machetei poti spala macheta, atit mustarul cit si pasta de dinti se dizolva in contact cu apa. Recunosc ca tehnica asta inca nu am folost-o dar mi-am cumparat un kit Corsair la care doresc sa incerc exact smecheria asta. Mai poti face si altceva dar unii considera ca nu este prea reallist, vopsesti macheta cu culoarea de baza, fara sa mai dai argintiu si lac, dupa care faci tu cu o pensula efectul de vopsea sarita, folosind vopsea argintie.
Stau cu ochii pe tine , succes in continuare!
Aceasta postare a fost editata de tibi22: 19 June 2011 - 09:43 AM
#15
Postat 19 June 2011 - 10:12 AM
Si da, cum spuneau si cei de mai sus, ai cam exagerat cu acel grund. Tu ai incercat, prin grunduire, sa marchezi unele imperfectiuni, ori nu se face asa ceva. Sfatul meu este sa-l dai jos, sa incerci o slefuire mai atenta si sa refaci gravrile compromise, abia apoi sa dai, daca crezi de cuvinta, un strat de grund.
Citeaza
http://www.modelhobb...64.html?page=13
http://www.evergreen...#White%20Sheets
#16
Postat 19 June 2011 - 02:01 PM
Asa ca am inceput cu scobitoarea. N-a mers. Daca primerul Vallejo la spray e bun la ceva, atunci sa stiti ca asigura o rigiditate exemplara Asa ca am trecut la o etapa de care imi este frica mereu - regravarea. Nu am o mana sigura si mereu am probleme. La prima macheta mi s-a spus (pe drept cuvant) ca am trasat liniile de panou „cu bidineaua”. Acum, cu un scriber (de fapt 2) si cu o bucata de ruleta veche am incercat sa retrasez majoritatea liniilor drepte. Am mai facut si unele curbe, dar nu sunt deloc mandru. Voi incerca in acele zone sa am vopsea sarita si poate nu mai pare asa de groaznic.
Am mai slefuit o data (mereu la ud) zona imbinarii aripilor si cred ca acum e ceva mai bine.
Intre timp, incerc pe o macheta de sacrificiu sa testez si sarea... si o sa testez si scociul de smuls vopseaua...
Z-mare, mersi pentru sursele de stiren!
#18
Postat 22 June 2011 - 09:55 AM
RaduR, la 19 June 2011 - 02:01 PM, a spus:
Daca tot ai o macheta de sacrificiu, poti incerca si uzura cu ...smirghel. O bucata uda de 1-2 cm 2 de 1200 sau chiar mai fin plimbata (fara a apasa) uniform pe suprafata machetei care a fost umezita din belsug in prealabil - practic smirgelul patineaza pe suprafata in pelicula de apa. Acolo unde doresti ca stratul de dedesubt sa ďasa la suprafata apesi foarte, foarte putin pe smirghel. Nu trebuie sa iti iasa din prima, sunt necesare doua, trei reprize, cu uscarea machetei intre reprize. Rezultatul poate fi foarte realist, daca ai rabdare. In plus, se obtine si o evidentiere a panourilor
#19
Postat 22 June 2011 - 08:22 PM
De fapt, duminica seara m-am jucat putin exact cu o bucata de 1200, dar pe care am indoit-o la 180 de grade si apoi am impaturit-o (pentru a forma o muchie dura). Iata ce a iesit din macheta de testare...
PS: sarea nu-i ca smirghelul . N-a iesit, deci am renuntat. Apropo, m-am gandit apoi (dai romanului mintea de pe urma) daca nu cumva acrilicele (de fapt apa din ele) dizolva si ele sarea si de aceea este apoi greu de indepartat...
#20
Postat 23 June 2011 - 08:45 AM
Spor!