Weathering F-5E Aggressor Noriel 1:72
#1
Postat 26 March 2011 - 11:16 AM
Am si eu cateva intrebari de incepator. Pentru a experimenta tehnicile de weathering am folosit o macheta fara pretentii de la Noriel (un F-5E Tiger II la 1:72). Initial am testat pe el tehnicile de mascare, dar am pastrat doar deriva cu soarele rasare al VFM-111 Sundowners. Am indepartat camuflajul initial (culori gresite si aplicare incorecta) cu Triumf si smirghel. Pentru experiment, am aplicat intai un aluminiu (Revel Aqua) pe care l-am sigilat cu lac mat (Agama). Am sperat ca lacul mat sa fie suficient de aderent pentru straturile ulterioare de culoare. Am aplicat apoi camuflajul (Vallejo ModelAir) in trei straturi prin mascare succesiva cu serpisori de Patafix si banda de mascare putin adeziva (din cea galben mai inchis...).
Aici am incercat sa dau si ideea de gazare, dar ceva a fost gresit: unele zone sunt prea nete si altele prea "intinate". Am incercat sa tin aerograful piezis dinspre partea mascata spre suprafata de vopsit. Oare faptul ca zona de acoperit era mult prea ingusta a determinat aplicarea vopselei sa ajunga usor in extrema cealalta? Puteti sa imi dati un sfat pentru astfel de situatii? Multumesc anticipat!
Dupa indepartarea mascarii am observat ca vopseaua a "sarit" in unele locuri. Desi tocmai acest lucru voiam sa il fac si eu ulterior, zonele nu au o logica anume si tin mai mult de hazardul aderentei la Patafix/scoci. Trebuia oare sa sigilez si primul strat de vopsea cu lac pentru a nu avea aceasta problema? Aveti alte idei?
In final, o intrebare de novice: de ce a aparut efectul de "piele de sarpe" in anumite regiuni? Care este remediul?
Multumesc!
#2
Postat 26 March 2011 - 02:08 PM
Din cite vad acolo, macheta ta ajunge din nou in Triumf sau Alcool Izopropilic. Vopseaua ti sa crapat cam peste tot. Acest lucru se poate datora unui factor important, vopseaua/lacul pe care l-ai aplicat ca baza nu sa uscat suficient. Dar dupa parerea mea metoda asta (vopsea argintie si lac mat) nu este o metoda buna de lucru.
Curata macheta incaodata, spala macheta bine si dupa clatire foloseste aerograful suflind numai aer pentru uscare.Revopseste direct cu vopselele de baza! Incearca sa iti cumperi de la Praktiker/Baumax/Hornbach niste manusi de latex. Incerca sa nu mai atingi macheta cu mina. Metoda cu Patafix este buna dar este nevoie de exercitiu (nici eu nu-l stapinesc inca perfect).
Daca vrei totusi o baza pe care sa iti "cladesti" camuflajul iti propun sa folosesti Primer Tamiya Alb sau Gunze Surfacer 1000 - 1200.
#3
Postat 26 March 2011 - 04:21 PM
Initial, macheta a avut un primer Vallejo la spray. Manipularea am facut-o cu manusi de plastic (din cele pentru vopsitorie). Inteleg ca "pielea de sarpe" ar fi cauzata de probleme de tensiune superficiala din cauza grasimilor? Dar pentru vopseaua sarita ce cauze vezi? Vopsaua de baza (aluminiu) a ramas neatinsa...
Multumesc!
#4
Postat 26 March 2011 - 05:10 PM
Acolo unde tie ti-a venit jos vopseaua ai avut suprafata contaminata cu ceva grasimi!
#6
Postat 26 March 2011 - 06:33 PM
- grundul de proasta calitate
- nu ai lasat suficient timp la uscare pina sa dai cu vopsea. Chiar si pentru acrilic, o zi este normal.
- idem pentru stratul de lac
- vopeua Vallejo are aderenta destul de mica, vezi ca e o discutie undeva pe forum pe aceasta tema
- stratul de vopsea este cam gros-
- la muchiile de 90 grade, atentie, ai efecul de acumulare. Si asta s-a discutat pe forum
- mastile sunt prea inalte, de aceea gazarea este prea "tare". Apoi, in astfel de cazuri , aerograful se tine perpendicular pe masca, ca jetul sa nu intre sub masca
- cum spuneam mai sus, vopseaua Valleji are carente la aderenta
#7
Postat 26 March 2011 - 06:51 PM
#8
Postat 26 March 2011 - 07:15 PM
(i) trebuie sa am grija cu grundul (oricum nu pre aveam de gand sa il mai folosesc pentru ca are un aspect abraziv si extrem de mat, iar de acum am de gand sa fac machete care sa aiba un prim strat de aluminiu). Totusi, pe suprafete mari (la F-105G) a fost OK;
(ii) timpul de uscare trebuie pastrat cu sfintenie (minim 24h chiar si pentru acrilice);
(iii) chiar si pentru gazare e suficient sa tin aerograful la 90 grade, nu este nevoie sa fie la unghi (eventual serpisorii sa fie mai subtiri - adaptati la scara mica).
Cat priveste aderenta vopselei - care este metoda preferabila de separare intre stratul de aluminiu si cel de vopsea (lac mat, satin, lucios sau deloc)?
#9
Postat 26 March 2011 - 07:46 PM
Grundurile (primerele) au in general un asfect mat, in cazul tau este posibil sa fi aplicat mai multe straturi fara a astepta uscarea lor. Tind totusi sa cred ca acest grund are un secret sau o hiba pentru ca prea multi au avut problema pe care o ai tu. Dupa uscare, suprafata acoperita cu grund se poate slefuii la ud, cel mai bine cu smirghel de 2000. Asa procedez cind slefuiesc grundul tamiya si-l pregatesc pentru vopsele cum ar fi aluminiu sau argintiu. (vezi Mustang-urile sau motocicletele)
Ceea ce a scris Cristid este un truc care se foloseste in general la Spray-uri, prin incalzirea tuburilor de spray presiunea in tub creste isr pulverizarea este mai eficienta si fina. Incearca si metoda asta! Metoda mai are un avantaj mai ales la vopsele, vopseaua tinde sa se netezeasca pe suprafata vopsita! Multi incalzesc si macheta! Alta metoda ar fi sa decantezi niste grund intr-un recipient si sa-l dai prin aerograf in straturi subtiri!
Acrilicele necesita in general un timp mai indelungat pentru uscare. Cu toate ca par a fi uscate ele nu sunt. Atita timp cit simti mirosul vopselei aceasta nu sa uscat. Vopseaua mata se usuca cel mai repede, cea lucioasa se usuca bine bine dupa bunul plac! Se usuca pina la urma...
Cind vopsesti camuflaj este bine sa tii cont de cele zise de Z-mare, as mai adauga sa diluezi ceva mai bine vopseaua si sa reduci presiunea la Aerograf.
Succes!
#10
Postat 26 March 2011 - 08:05 PM
ii) da, este bine sa lasi vopseaua la uscat suficient de mult ca sa nu ai surprize.
iii) in privinta gazrii, trebuie sa exersezi, aici e vorba si de tehnica numita...practica si iar practica.
iv) despre aderenta voselii Valleho, Cartula a facut ceva experiente interesante cu rezultate bune. Cauta pe site pagina respectiva, cred ca la tehnici sau materiale.
#11
Postat 26 March 2011 - 09:37 PM
1) macheta murdara de urme de grasime de pe maini (inainte de a da primerul spala macheta astfel incat sa indepertezi grasimea)
2) spray-ul cu primer nu a fost agitat foarte bine (agita flaconul cel putin un minut, energic, atat la inceput dar si din cand in cand in timpul aplicarii acestuia pe macheta intrucat componentele care formeaza primer-ul au tendinta de a se separa in flacon)
3) distanta mica intre pulverizatorul spray-ului si macheta, astfel acesta are tendinta de acumulare si se depune intr-un strat gros care imediat ce se usuca incepe si crapa
4) prea multe starturi date la un interval de timp scurt, timp in care primer-ul nu are timp sa se usuce, deoarece dupa 10 minute ai impresia ca primer-ul s-a uscat dar nu este asa, timpul de uscare completa este undeva pe la 6 ore.
Cat de ce a spus Z-mare sunt de acord, doar daca dai cu primer din belsug , insa atunci cand ai o macheta unde sunt detalii fine poti folosi Vallejo alb.
Spor.
Aceasta postare a fost editata de joccker: 26 March 2011 - 09:38 PM
#12
Postat 26 March 2011 - 11:59 PM