In acest topic , acum ca e sambata si ca am si eu ceva timp m-am gandit sa va ajut cu cateva sfaturi practice in cea ce priveste unele elemente de prelucrare prin aschiere , scule aschietoare si reascustirea acestora !
BURGHIUL = Burghiele pentru gaurit metale , oricat de bune ar fi ele se mai si tocesc , acest lucru insa nu trebuie sa duca la aruncarea lor de acea ele vin reascutite . Cea mai buna metoda ar fi pe o masina-unealta specializata dar cum acestea sant scumpe se prefera piatra abraziva a unui polizor , la care se executa ascutirea astfel ! Burghiele din HSS sau alt material ( HSS = OTEL RAPID ) trebuie ca la muchie , tesitura , varf sa aibe un unghi de 116 grade care impartit la 2 ar veni 58 grade . Se prcedeaza astfel : Se prinde burghiul cu mana stanga , intre degetul mare si aratator cat mai apropape de varf , inclinand-ul la aproximativ 60 grade , se roteste si se oscileaza burghiul pe piatra de polizor apasand incet si ridicand-ul din cand in cand verificand unghiul , fie "ochiometric" ( cam greu ! ) fie folosind un sablon . Se tot repeta aceasta operatie pana se ajunge la ungiul optim . Atunci cand se ridica burgiul de pe piatra de polizor este bine sa se mai introduca burghiul in apa sau emulsie de racire pentru a nu duce la decalirea lui , acest lucru se intampla la apasari puternice capatand o culoare rosu inchis , sau sa se "arda" capatand culoarea albastru-negru . Daca este corect ascutit burghiul la varf trebuie ca muchiile taietoare sa fie drepte , egale si egal inclinate . Muchia transversala trebuind sa fie in dreptul axului burghiului !
Pagina 1 din 1
Cateva sfaturi utile !
#3
Postat 26 February 2011 - 05:21 PM
Din greseala am realizat o eroare in desenul unghiurilor burghiului dar aici corectez !
Urmeaza sa discutam putin despre gaurire . Gaurirea cea mai de calitate se realizeaza cu masini de gaurit verticala sau de banc , cu multa atentie insa se poate face si cu masina de gaurit de mana insa e greu si periculos daca se "agata" in metale iar daca masina e de putere mare se pot produce accidente iar calitatea gaurii are de suferit ! Burghiul se va prinde in mandrina ( rapida sau cu cheie ) - Mandrina rapida se inchide mult mai sigur si mai usor ca cea cu cheie ! Se prinde piesa in menghina masinii de gaurit care poate fi si de la o freza sau o masa cu inclinatie la diferite grade ! Ca o regula generala , se impune ca la gaurirea cu burghie mici si foarte mici se impune o viteza mare iar la burgiele mijlocii,mari si foarte mari se impune o viteza mica , scazuta .De ex. la un burghiu de 1mm se impune o viteza de 3180 RPM si o viteza de aschiere de 10 metri / minut iar la un burghiu de 8mm se impune 398 RPM si o viteza de aschiere ( gaurire ) tot de 10 m/min . Din cand in cand , in timpul adancirii gaurii , se elibereaza manerul cremalierei pentru a se scoate burghiul , a se raci putin daca e cazul si a se curata de span ( aschii ) gaura si burghiul , uneori se poate adapta un sistem de racire cu emulsie sau apa ! Inainte de inceperea gauririi se marcheaza ( puncteaza ; cherneluieste ) locul cu un cherneluitor numit si punctator !
MASINA_VERTICALA
MASINA DE BANC
MENGHINA DE FREZA
MENGHINA DE FREZA CU INCLINATIE
MANDRINA CU CHEIE
MANDRINA RAPIDA
Urmeaza sa discutam putin despre gaurire . Gaurirea cea mai de calitate se realizeaza cu masini de gaurit verticala sau de banc , cu multa atentie insa se poate face si cu masina de gaurit de mana insa e greu si periculos daca se "agata" in metale iar daca masina e de putere mare se pot produce accidente iar calitatea gaurii are de suferit ! Burghiul se va prinde in mandrina ( rapida sau cu cheie ) - Mandrina rapida se inchide mult mai sigur si mai usor ca cea cu cheie ! Se prinde piesa in menghina masinii de gaurit care poate fi si de la o freza sau o masa cu inclinatie la diferite grade ! Ca o regula generala , se impune ca la gaurirea cu burghie mici si foarte mici se impune o viteza mare iar la burgiele mijlocii,mari si foarte mari se impune o viteza mica , scazuta .De ex. la un burghiu de 1mm se impune o viteza de 3180 RPM si o viteza de aschiere de 10 metri / minut iar la un burghiu de 8mm se impune 398 RPM si o viteza de aschiere ( gaurire ) tot de 10 m/min . Din cand in cand , in timpul adancirii gaurii , se elibereaza manerul cremalierei pentru a se scoate burghiul , a se raci putin daca e cazul si a se curata de span ( aschii ) gaura si burghiul , uneori se poate adapta un sistem de racire cu emulsie sau apa ! Inainte de inceperea gauririi se marcheaza ( puncteaza ; cherneluieste ) locul cu un cherneluitor numit si punctator !







Aceasta postare a fost editata de Tren: 26 February 2011 - 05:23 PM
Arata acest topic
Pagina 1 din 1