In cutia kitului asteapta ,frumos ambalat produsul ce,la final,trebuie sa reprezinte versiunea de transport a ...era sa zic "celebrului" dar nu stiu daca se poate numi tocmai celebru,tractor Stalinetz S 60 - 65.
Dupa cum observ ,toate piesele sunt la locul lor: cele mici inchise intr-o pungulita "zip" iar cele mari turnate dintr-o bucata si asternute separat;sasiul,cabina,platforma benei etc.Toata lumea bine garnisita cu folie protectoare.
Din aspectul lor,se poate trage concluzia ca cel/cei care au gandit acest kit ,au urmarit o logica a asamblarii ,in buna masura simplificata dar cu cat mai multe detalii reprezentate ; simplificata ,dar nu simplista. Ceea ce trebuie subliniat este faptul ca modelul are doar piese turnate din rasina ,nu si repere PE .Ah,si inca ceva: no decals included.Nu ar fi mare problema in cazul de fata,masina reala fiind de-a dreptul spartana in "pictograme"si simboluri/inmatriculari.
Planul de asamblare vine pe doua coli ,cu o reprezentare schematica a ceea ce trebuie facut cu piesele din pungulite.E bine ,dar nu stralucit.
Buuun. S2 asta era de fapt versiunea de transport a (mai) civilului S 60 - S65 ,anume conceput pentru tractarea pieselor de artilerie ,pe campul de lupta. Toata povestea a inceput in 1935 ,cand a fost dezvoltata versiunea S1 ,pe sasiul lui S 60 ,dar cu un nou motor de 120 CP ,pe benzina,cu o noua transmisie,suspensie si senile redesenate.
In 1937 s-a pus la punct varianta S2 ,mai "economica" dar cu motor diesel in 4 cil. md.MT 17,transmisie modificata si suspensii "tip" tanc T 26. Rezultatul s-a chemat Stalinetz S2 care s-a dovedit nu destul de puternic,nici prea fiabil , a carui viteza si capacitate de transport s-a dovedit insuficienta pentru unitatile de artilerie grea - asta si datorita greutatii cam prea mari,a masinii. Era evident ca S2 mai are inca nevoie de lucru la planseta ,insa a fost recomandat la productia de serie,datorita lipsei acute de tractoare de artilerie,in special senilate,cu care se confrunta armata sovietica,la acel moment. Totusi,unele modificari si imbunatatiri au fost facute chiar pe linia de productie ,astfel ca tractoarele din seria a treia aveau suspensiile si transmisia imbunatatite ,un nou vinci de 10 t/f si o cabina mai incapatoare(preluata direct de la camioanele Zis 5).De asemenea a fost pus la punct o noua varianta ,S3, cu motor diesel,mai puternic,de 160-185 CP.
S2 a fost folosit cu precadere pe frontul de sud-vest ,in unitatile de tancuri si cele de artilerie grea ,la tractarea tunurilor AA de 85mm ,a obuzierelor de 122 si 203 mm si a mortierelor super grele ,de 280 mm.A fost folosit ,de asemenea , la tractarea/evacuarea tancurilor usoare si medii (avariate) ,misiune de care S2 s-a ocupat pana la incheierea celui de al doilea RM.
La Fabrica de Tractoare Celyabinsk ,in perioada 1939-1941,au fost produse 1275 exemplare de S2 ,astfel ca pe 1 septembrie 1942 ,Armata Rosie (mai)avea in dotare cca. 900 de bucati.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 23 February 2011 - 10:04 PM