Din culisele unui show aerian de excepţie
Acrobaţia renaşte la Clinceni
Aerodromul Clinceni, 3 iunie 2011:
Miroase a iarbă proaspăt cosită şi a benzină de aviaţie. La 16 km sud-vest de Bucureşti, Aeroclubul “Aurel Vlaicu” freamătă. Mâine va găzdui un show aerian cum n-a mai fost, poate, în România: TransilvAero Show 2011, ediţia a IV-a.
De la paznici, la mecanici şi până la directorul general al Aeroclubului României, George Rotaru, toată suflarea Aeroclubului se pregăteşte pentru evenimentul din următoarea zi, 4 iunie. Organizarea a început cu mult înainte la Clinceni. S-a lucrat cot la cot, în echipă, pentru ca în final, publicul sa fie în siguranţă şi să se bucure de showul aviatic.
Fotografie de: Alex Conu
Mânuite de piloţii Aeroclubului României, aeronavele de înaltă acrobaţie Extra 300L şi Extra 330SC, formaţia de Zlin 142, precum şi alte aparate de zbor efectuează ultimele antrenamente dinaintea show-ului aerian.
Organizatorii, Lucian Barna (Hotel Piatra Mare), Petruţ Pătrăşcoiu (Global Event Production) şi George Rotaru (Aeroclubul României) au hotărât să aducă în faţa publicului cele mai bune evoluţii şi cei mai buni piloţi.
Fotografii “Aripi Româneşti” au sosit deja pe aerodromul situat la ieşirea din Bucureşti pe Şoseaua Alexandriei. Mulţi dintre ei au străbătut sute de kilometri pentru a asista la acest show de excepţie.
Se simte în aer nerăbdarea de a doua zi dimineaţă. Curioşii se întreabă când va sosi invitatul special: pilotul de unlimited aerobatics (în traducere liberă – acrobaţie fără limite) Zoltan Veres, din Ungaria.
Aproape de orele serii, aterizează şi membrii formaţiei de acrobaţie “Iacării Acrobaţi”, mândri de Yak-urile proaspăt decorate cu crucea regelui Mihai.
Repetiţiile pentru ziua următoare se încheie, iar pe pista înierbată de la Clinceni se aşterne liniştea nopţii.
Transilvaero Show, 4 iunie 2011:
Valuri de spectatori inundă câmpul de la Clinceni. Au venit să vadă şi să se minuneze ce pot face aceste avioane extraordinare, impecabile, colorate: unele tricolor – în culorile drapelului naţional, altele în culori de camuflaj, altele strident – cu rosu şi verde. Dar, mai ales, au venit să cunoască piloţii de acrobaţie – simpli oameni sau magicieni ai spectacolului aerian?
Start. Privirile publicului se ridică spre cer. Motoparapantiştii şi motodeltaplanele rup sigiliul celei de-a patra ediţie a TransilvAero Show cu o decolare în formatie pe direcţia 06. Copiii râd cu gura până la urechi şi ţintesc degetele către gămăliile zburătoare.
Cineva dă glas magiei de pe cer. Din boxe se aude vocea Mihaelei Rădulescu, prezentatoarea ediţiei a IV-a a TransilvAero Show. Alături de ea pe scenă, comentatorul şi pilotul Andrei Lucescu traduce publicului dansul avioanelor de pe cer.
Cele trei aeronave de tip Antonov An-2 răsună puternic pe aerodromul de la Clinceni. Obişnuiesc publicul cu senzaţiile vizuale şi auditive ale unui avion puternic şi masiv.
Atmosfera este calmată apoi, de-ndată, de planorul de acrobaţie IAR-35 pilotat de instructoarea Mihaela Olteanu de la Aeroclubul României.
Prin ochii elevilor sportivi de la Aeroclub se zăreşte admiraţia faţă de această femeie-pilot care dovedeşte precizie şi stil la fiecare evoluţie acrobatică. În zilele obişnuite de zbor, tinerii sunt învăţaţi de Mihaela arta zborului cu motor la Aeroclubul României.
Urmează în program şi alte evoluţii, Vulturii Tricolori, cu ale lor avioane măreţe, Zlinul 142, pilotat de oameni deosebiţi: Alexandru Ion, Ionuţ Andrei şi Andrei Şerbu. Aplauzele nu contenesc să se opreasca când aceştia salută publicul cu aripile lor zburătoare. Spectacolul continuă cu un avion Zlin 526 pilotat de maestrul Gheorghe Uţă.
Cineva strigă din înaltul cerului. Sunt paraşutiştii mândrii de salturile dibace pe care le execută de fiecare dată. Sunt antrenaţi la Aeroclubul României. Paraşutele lor de tip Parafoil le permit evoluţii performante. S-au întrecut, de curând, la Ordinul Smaranda Brăescu.
Colegii lor, paraşutiştii de la TNT Brothers dau dovadă de clasă şi stil cu fiecare aterizare, spre deliciul miilor de ochi aţintiţi spre cer.
Vântul spulberă de sub ochii unei mămici aşezate pe iarbă câteva foi dintr-o carte de aviaţie. Grupul de copii alăturat se arată fascinaţi. Ţinând în mână un planor de lemn improvizat, aleargă în picioarele goale pe iarba îngrijită, sărind în sus şi ţipând: “Mami, vreau şi eu să fiu aviator”.
În aer se simte o încordare năştruşnică. Andrei Lucescu îl introduce în scena pe Zoltan Veres, pilot maghiar care a înregistrat recordul mondial de 408 tonouri în 20 minute. Evoluţiile avionului MXS surprind prin tenacitatea pilotului desăvârşit. Ajutat de motor şi experienţa de zbor îndelungată, figurile acrobatice ale lui Veres sunt din ce în ce mai apropiate de sol.
O linişte mascată. Apoi, concerte Sensor şi Mărgineanu şi pauze petrecute pe la terasă, cu multe răcoritoare, la umbră, sau la standuri alături de expozanţii nerăbdători să arate oamenilor prezenţi la miting ce înseamnă aviaţia în miniatură: brelocuri, tricouri, şepci, machete şi cărţi de aviaţie, materialele de colecţie etc. Prezenţa revistei ModelIST, a Asociaţiei “Aripi Româneşti” şi a machete.ro, a revistei Modelism, precum şi a echipelor F64, Nikon şi Pilot Shop agreată împreună cu organizatorii, prin Lucian Barna, au bucurat miile de spectatori dornici să achiziţioneze un suvenir de aviaţie până târziu în noapte.
Rând pe rând, formaţiile de acrobaţi îşi fac numărul. Programul mitingului devine nesemnificativ atunci când ochii sunt aţintiţi către înaltul cerului. Pe un fundal sonor adecvat atmosferei de spectacol, Iacării Acrobaţi prin Dan Ştefănescu, Ioan Postolache şi Dan Conderman împreună cu avioanele lor, Yak-52 TW şi apoi, Hawks of Romania prin George Rotaru, Cristi Iorgov, Laszlo Ferencz şi Attila Goger cu Extrele 300L şi 330SC gonesc pe cerul brăzdat de fumul echipamentului special montat pentru evoluţiile aeriene.
Dupa-amiază, o surpriză neplăcută, o bujie a MXS-ului lui Zoltan Veres se sparge în decolare. Urmează un tur de pistă voios din partea pilotului şi un zâmbet pe măsura la aterizare, semn că pilotul este în regulă şi show-ul poate continua.
Pentru Ionuţ Şerbănescu, mecanicul român al lui Zoltan Veres, greul abia acum începe, avionul trebuie să se alinieze din nou, curând, la linia de start.
Din nou o pauză. Fotografii se aşează pe iarbă aşteptând ultima evoluţie a ungurului. Aceştia discută despre cele două planoare, IS28B2 din formaţia White Wings. O poză cu momentul execuţiei unui looping în formaţie dă naştere unor zâmbete pe feţele lor.
Spre seară, MXS-ul dă semne că bujia i-a fost înlocuită. O ultimă evoluţie pe cer pentru Zoltan Veres, a treia la TransilvAero Show pe aerodromul Clinceni.
Surprizele nu contenesc, formaţia Hawks of Romania apare alături de a cincea Extra 300L, pilotată de binecunoscutul Cornel “Q” Marinescu. Comentatorul celui mai mare show aviatic de la Clinceni, Andrei Lucescu, imortalizează momentul prin comentarii pertinente.
Finalul aparţine Iacărilor Acrobaţi. Printr-o simulare de luptă şi un incendiar foc de artificii, ediţia a patra a show-ului aerian TransilvAero Show ia sfârşit.
Ropotele de aplauze mulţumesc tuturor pilotilor şi aeronavelor lor: motoparapante, motodeltaplane, avioane ultrauşoare, aparate Antonov, lotul de paraşutism, avioane Yak 52 TW, IAR 35 si planoare în dublă comandă, IS28B2, formaţia de Vulturii Tricolori şi avionul Zlin 526, avionul de acrobaţie MXS, şi cele două formaţii de excepţie, Hawks of Romania şi Iacarii Acrobaţi.
Împreună cu piloţii sportivi, tehnicii şi partenerii de specialitate, showul aerian de la aerodromul Clinceni aduce un omagiu celui mai bun pilot al Aeroclubul României, Mihai Dobre Ţone. Acesta a decolat pentru ultima oară în urmă cu doi ani. Mişu rămâne în inimile tuturor un model care inspiră noile generaţii de aviatori! TransilvAero Show prin organizatorii săi, Hotel Piatra Mare, Global Event Production şi Aeroclubul României susţine sporturile la înălţime şi elitele lor de acrobaţi. Urmează şi alte ediţii!
Titlu: Din culisele unui show aerian de excepţie
Data: 15.06.2011
Link: http://bit.ly/lrxhPG
Sursa: Asociaţia "Aripi Româneşti"
Autor: Magda Râşnoveanu
Foto: Codrut Bratosin