centrarea şi strāngerea pieselor, avānd diametre īntr-o gamă relativ largă. Cele trei bacuri 1 se
deplasează īn canalele din corpul 2 al universalului, fiind antrenate de filetul plan 5, de pe faţa
frontală a roţii dinţate 3, care, la rāndul ei, este antrenată de pinionul conic 4. Bacurile se introduc
īn locaşurile din corpul universalului īntr-o anumită ordine marcată cu cifre: exemplu bacul
numărul 1 se introduce īn locaşul numărul 1, bacul numărul 2 īn locaşul cu numărul 2 etc., pentru a
se realiza deplasarea radială uniformă şi centrarea pieselor īn timpul strāngerii. Universalul poate
realiza centrarea şi strāngerea piesei cu bacurile aşezate īn poziţie normală pentru piese de
diametru mic sau īntoarsă pentru piese scurte, cu diametrul mare. Universalul este montat pe
capătul arborelui principal prin īnşurubare, avīnd un sistem de asigurare.Pentru prinderea pieselor cu secţiune pătrată se utilizează universale cu patru bacuri, acţionate
simultan. Īn cazul unor piese cu o configuraţie complicată se folosesc universale cu patru bacuri
acţionate independent. Īn acest caz fiecare bac este deplasat spre suprafaţa piesei, centrarea
făcīndu-se din aproape īn aproape. Strāngerea sau desfacerea universalului se face cu ajutorul
unei chei care se introduce īn locaşul cu secţiune pătrată din pinionul conic 4 (v. fig. 5). Universalul
foloseşte īn general la prinderea pieselor scurte. Piesele de diametru mic se strāng cu bacurile īn
poziţie normală (fig. 6, a). Īn cazul pieselor de lungime mică şi diametru mare, centrarea şi
prinderea piesei se execută cu bacurile in poziţie inversă (fig. 6, b). La piesele tubulare cu
diametrul mare, prinderea se execută prin acţionarea bacurilor de Ia interior spre exterior.
Datorită strāngerii pieselor pe porţiunea anterioară a bacurilor, acestea se uzează (fig. 7). Pentru a
fixa corect piesa īntr-un asemenea universal este necesară introducerea unui adaos. Adaosul
poate fi realizat prin īnfăşurarea pe piesă a unor straturi de grosime corespunzătoare din tablă
subţire sau hārtie. Atunci cānd bacurile se uzează, ele trebuie īnsă corectate prin rectificare (sau
strunjire
Avand toate acestea in vedere am hotarat pentru un universal dintr-un material cu un diametru de 85 si o grosime de 30.05 mm realizat din 60CRMO4 care a fost debitat pe un ferastrau mecanic automat de tipul AMADA
Urmeaza sa realizez rectificarea la plan , adica la grosime cu ajutorul unei masini de rectificat la plan de provenienta Ceha numit TOS pentru a aduce grosimea la 30 mm cu o toleranta maxima de +/- 0,05 mm ( 5 sutimi de mm ) deci practic a rectifica pe ambele parti cam 0.25 mm si a elimina cele 5 zecimi de mm , 0.5 mm . Pentru ca apoi partea exterioara a cilindrului sa fie curatata de rugina pe o perie rotativa de banc si a o "trage" pe pasla rotativa pentru lustruire si finisare care poate duce chiar la efectul de oglinda !
Aceasta postare a fost editata de Tren: 17 February 2011 - 10:25 AM