fotografie inedita avion german, imatriculare romaneasca
#2
Postat 19 December 2005 - 02:48 PM
Citeaza
mi se pare foarte interesant
Avionul este Ju 88 - ARR
Din cate stiu, cu acest av a dezertat un pilot roman.Avionul a fost luat de americani,dezmembrat si si trimis in SUA.
Acum este expus intrun muzeu din SUA.
O alta poza cu acest av din muzeu.
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 19 December 2005 - 02:50 PM
#3
Postat 19 December 2005 - 03:02 PM
pgsmodels, la Dec 19 2005, 02:34 PM, a spus:
priviti ce am gasit aseara pe net,
avion german, imatriculare romaneasca, propietar american
mi se pare foarte interesant
Propietar american, 8-) .. adica muzeul in care e expus e in state - Daytona Ohio.
Avionul a apartinut ARR si prin 43 daca nu ma insel, a dezertat in Cipru.
Detalii gasiti pe http://www.worldwar2.ro/forum/
Sau http://www.wpafb.af..../annex/an41.htm
#5
Postat 19 December 2005 - 09:55 PM
Avionul a ajuns in Cipru, a fost testat de englezi, dupa care a fost "donat" US, revopsit in doua tonuri de maro(?), inmatriculari americane si niste steaguri enorme tot americane, ca sa nu fie vreun dubiu...
Pilotul roman se numea Teodor Nicolai, echipajul american care a efectuat zborul transatlantic fiind format din Lt. George W. Cook si Maj. Warner E. Newby.
Porecla avionului data in Cipru(?) a fost Baksheesh (avem si noi cuvantul in dictionar, il ghiciti? :roll: )
http://www.indianamilitary.org/FreemanAAF/...8-Ju88/1598.htm
PS: Asta-i o inmatriculare care tot e in "plan" pentru unul din 88-urile din stoc... Nu mi-e foarte clar daca a fost sau nu revopsit, din poze nu e foarte clar.
#6
Postat 20 December 2005 - 12:18 PM
cartula, la Dec 19 2005, 07:55 PM, a spus:
Avionul a ajuns in Cipru, a fost testat de englezi, dupa care a fost "donat" US, revopsit in doua tonuri de maro(?), inmatriculari americane si niste steaguri enorme tot americane, ca sa nu fie vreun dubiu...
Pilotul roman se numea Teodor Nicolai, echipajul american care a efectuat zborul transatlantic fiind format din Lt. George W. Cook si Maj. Warner E. Newby.
Porecla avionului data in Cipru(?) a fost Baksheesh (avem si noi cuvantul in dictionar, il ghiciti? :roll: )
http://www.indianamilitary.org/FreemanAAF/...8-Ju88/1598.htm
PS: Asta-i o inmatriculare care tot e in "plan" pentru unul din 88-urile din stoc... Nu mi-e foarte clar daca a fost sau nu revopsit, din poze nu e foarte clar.
Ai dreptate Cartula,
Acest avion este descris in detaliu in fotografii si text in cartea Aero Detail 10 Junkers Ju88. In carte este descrisa si istoria avionului asa cum a povestit-o Cartula mai sus. Avionul a fost revopsit in culori romanesti candva dupa 1960. Pentru o vreme a purtat insemne germane.
Ca o anecdota, pe un alt forum se gasise unul care cerea retrocedarea avionului care apartine poporului roman... Cred ca voia sa se laude ca fost si el la America. Zicea omul ca a cerut unui nu stiu ce mare ofiter cu grad inalt care era ghid al muzeului (??? - pe cine o fi injurat ofiterul asta de a fost insultat cu o astfel de functie? ). Ca reactie ofiterul a cerut unor soldati sa il escorte afara pe romanasul notru cu pusca impunsa in spate (iar aici se vede ca tipul delira - Muzeul Aviatiei din Dayton Ohio e privat si nu are soldati cu pusca la usa ca Muzeul Militar Central )
HTH
Radu
#7
Postat 20 December 2005 - 12:57 PM
#8
Postat 20 December 2005 - 01:34 PM
Pagina 164 a cartii "War Prizes" de Phil Butler
http://cartula.net/modules/xcgal/albums/us...20Butler%29.jpg
Pagina 46 a cartii "War Prizes" de Phil Butler
http://cartula.net/modules/xcgal/albums/us...20Butler%29.jpg
O sa mai caut, poate gasesc altceva.
HTH
Radu
Aceasta postare a fost editata de radub: 20 December 2005 - 01:36 PM
#9
Postat 20 December 2005 - 01:48 PM
http://www.aircraftresourcecenter.com/Rev1...8222/rev235.htm
HTH
Radu
#10
Postat 20 December 2005 - 01:59 PM
E ceva FOARTE ciudat insa, pe site-ul cu Freeman apare o poza color cu FE-1598, dar e un camo standard german 70/71, vopsit peste cu 'serpisori' 76 (sau albi)... Asta ma nedumereste teribil, pentru ca in poza cu inmatricularea britanica se vede ca e un camo non-standard in doua tonuri de verde, cu rondelele RAF vopsite peste crucile romanesti, in pozele care le stiu cu inmatricularea americana e ceva care seamana cu cele 2 tonuri de maro RAF, avionul pare revopsit integral, iar apoi, un US, brusc un camo standard cu serpisori, si inmatriculare Luftwaffe?
Nu mi-e clar daca nu cumva e inversat FE-1598 cu FE-0105... Am merge pe varianta asta, din urmatoarele motive:
Paginile din cartea care ai postat-o, impreuna cu restul surselor, spun ca avionul a ajuns la Freeman in octombrie 43...
La fel, se pare ca traseul avionului romanesc in US a fost Freeman -> Davis Mothan AFB -> Dayton (sursa: War Prizes)
Pentru FE-1598, exista ordin de relocare la Chicago, dupa Freeman, ordin datat 5 septembrie 1946 (nu corespunde cu War Prizes)
FE-1598 in poza (e FOARTE vizibil numarul pe coada, deci nu e o eroare de identificare) ne apare in camo standard 70/71 cu serpisori 76, plus inmatriculari germane. Daca nu cumva americanii aveau documentatia de vopsire precum si un stoc de culori Luftwaffe, e foarte putin probabil sa fi revopsit asa de bine un avion.
Pe baza celor de mai sus, concluzia mea e ca defapt Ju-88-ul romanesc a avut identificarea FE-0105 pe Freeman, nu FE-1598 cum incorect citeaza toate sursele.
FE-0105 e un Ju-88D1 (primul argument), si a sosit pe Freeman in data de 15 octombrie 1943 (al doilea argument)...
D-asta e inca in lista de 'to do', ca-s prea multe necunoscute
#12
Postat 20 December 2005 - 02:36 PM
E o poveste foarte lunga. Am facut ceva investigatii in cartea "War Prizes" de Phil Butler, care e cea mai corecta sura de informatii despre avioanele capturate de aliati.
Cartea are listate toate numerele FE (Foreign Evaluation)
FE0105 nu apare nicaieri. Apare FE105 care este un Hs129.
Aici incepe panarama:
Exista un FE106, care este raportat ca fiind Ju88. Cartea spune ca FE106 a fost aplicat in cazul a doua Ju88: FE-1598 si FE1599 (Nu explica si de ce).
FE-1589 este Ju88D1/Trop romanesc (W. Nr. 430650).
FE-1599 este un Ju88A-4 (W. Nr. 4300227) capturat la Foggia No.3 (Salsola). Asta era camuflat cu wellenmuster (in carte e o poza color cu botul avionului). Dupa ce a fost folosit si prapadit de americani, a fost folosit pentru piese de schimb pentu FE1598.
HTH
Radu
#13
Postat 20 December 2005 - 02:50 PM
Citeaza
Este vorba de forumul http://www.worldwar2.ro/forum/
Merita sa cautati topicul ...
Citeaza
Intr-adevar lucrurile sunt mai complicate. O discutie f.f. interesanta pe tema asta gasiti tot la http://www.worldwar2.ro/forum/
Aici ar fi ceva: http://www.worldwar2...?showtopic=1888
Si aici: http://www.worldwar2.ro/forum/index.php?sh...ic=409&hl=ju-88
Aceasta postare a fost editata de Blue-Max: 20 December 2005 - 03:14 PM
#14
Postat 20 December 2005 - 02:55 PM
Blue-Max, la Dec 20 2005, 12:50 PM, a spus:
Citeaza
Este vorba de forumul http://www.worldwar2.ro/forum/
Merita sa cautati topicul ...
Da Blue-Max, ala e!
Uite si un link http://www.worldwar2...?showtopic=2475
"Cristoloveanu" si-a sters postarea initiala dar se mai gasesc franturi ale acestia prin raspunsuri acolo unde textul lui a fost citat. Am ras bine de tot.
Radu
#15
Postat 20 December 2005 - 03:07 PM
Uite un scan:
http://www.indianamilitary.org/FreemanAAF/...seal6d-list.jpg
Apare clar FE-105, un Ju-88D1. Ajuns pe Freeman in 15 oct 43. Documentul e original, deci...
FE-1598 are o poza aici:
http://www.indianamilitary.org/FreemanAAF/...Misc/FF0146.jpg
Asta, FE-1598, personal zic ca n-ar avea cum sa fie cel romanesc. Motivele sunt in mesajul precedent... Avionul pare sa fie o captura Luftwaffe nemodificata, nerevopsita. Deci e un altul.
Concluzia de pana acum e ca in cartea cu pricina e strecurata aceasta gresala, confuzia dintre FE-1598 si FE-105, care s-a tot propagat de-a lungul timpului.
Inca un argument... Exista intr-adevar FE-1598 si 1599 care sunt 2 Ju-uri 88, dar... 1599 apare ca fiind capturat langa Foggia, in Italia. 1598 e aproape sigur Luftwaffe. Deci s-ar putea sa nu fie nici unul dintre ele.
Aparent, cam toate cele 3 (FE-105, FE-1598 si FE-1599) au ajuns pe Freeman in octombrie 43... E foarte probabil sa se fi incurcat intre ele
Pe liste insa, dintre cele 3 numere, FE-1599 e trecut ca un A, FE-1598 e fara varianta, iar FE-105 e trecut ca D1... Coincindenta? Nu cred...
#16
Postat 20 December 2005 - 03:13 PM
Uitati-va nitel la pozele cu FE-1598 de pe Freeman... Alta schema de vopsire
Dar tot cu insemne germane, FE-1598 nu apare altfel decat cu insemnele Luftwaffe, sa-l fi vopsit imediat cum a ajuns pentru a N-a oara, si sa-i fi aplicat americanii insemnele? Greu de crezut, cel mai probabil e un avion care a ajuns pe Freeman la bordul unui vapor, si nu in zbor.
#17
Postat 20 December 2005 - 03:17 PM
Sursa: http://www.afwing.com/combat/loo/
PS: corectie pentru mesajul precedent, pozele de pe Corbis nu sunt facute pe Freeman, ci undeva in Arizona. Davis-Mothan probabil. Nu mizez pe ce scrie in Corbis, ca ar fi Wright-Patterson/Ohio, in a doua poza se vede o zona de depozitare de B-29-uri destul de maricica, ceea ce implica oarecum Davis-Mothan/AZ (plus peisajul).
#18
Postat 20 December 2005 - 04:16 PM
cartula, la Dec 20 2005, 01:07 PM, a spus:
Da Cartula, cred ca ai dreptate.
Cartea poate avea erori, nu bag mana in foc. Asta e doar ce am gasit scris acolo.
E un subiect foarte interesant. Te-ai gandit sa le scrii celor de la siteul acela si sa ii intrebi intrebarile astea? Poate ei pot lamuri cel mai bine incurcatura.
HTH
Radu
#19
Postat 20 December 2005 - 04:35 PM
E foarte posibil sa fie asa cum e 'oficial', adica FE-1598, W.Nr. 430650 sa fie Ju-88D-1 predat englezilor in Cipru... Sau poate e intr-adevar o incurcatura de FE-uri, insa din tot ce am vazut documente nu exista posibilitatea de a face legatura intre W.Nr, FE number, si 'istoria' avionului, toate concluziile care le-am tras sunt circumstantiale. O sa mai caut, dar in mod cert avionul asta a avut o istorie zbuciumata
Pana acum, daca merg pe varianta oficiala, exista urmatoarele scheme de vopsire:
- camo romanesc, inainte de dezertare
- camo romanesc, avand crucile sterse si acoperite cu rondele britanice (captura)
- camo englezesc de desert, cu inmatriculare americana (transport)
- camo german 70/71 + 'serpi' 76 (Freeman)
- camo intr-o singura culoare deschisa (Davis-Mothan)
- camo 76 cu 75(?!?!), Dayton, 1970 (http://www.airliners...d=231915&size=M)
- camo gri/maro/albastru deschis, Dayton, 1970
(http://www.airliners...d=346232&size=M)
- camo romanesc restaurat (aparent cu mici greseli), Dayton, '90-prezent
(http://www.airliners...d=696297&size=M)
Per total, avem cel putin 8 scheme de vopsire diferite, daca e sa luam perioada '40-'50 avem cam 3 revopsiri integrale in perioada in care a fost capturat si apoi testat in US. Nu exista nici o poza cu el in US purtand camo-ul cu care a efectuat zborul transatlantic. Nu exista nici o poza cu FE-105, (aici clar greseste Phil Butler daca nu apare in lista, documentul exista si arata un Ju-88D1 cu FE-105), ceea ce ar fi putut sa lamureasca confuzia.
Dupa ce am scris asta, am realizat o chestie... Pe coada avionului, in poza facuta cat a fost pe mana britanicilor, apare doar 1 alb... Versiunea restaurata din Dayton poarta numarul 105 alb pe coada...
Eu unul suspectez o confuzie intre FE-105 si FE-1598... 105 alb... FE-105... Cine crede in coincidente sa ridice mana Oricum, ciudata chestie...
#20
Postat 20 December 2005 - 06:06 PM
cartula, la Dec 20 2005, 04:35 PM, a spus:
Se pare ca a fot 1 alb.
Si Denes Bernad sustine parca ipoteza asta pe forumul worldwar2.ro .....