Sfantul Ioan Botezatorul Sarcina de partid
#6281
Postat 24 January 2013 - 12:47 PM
#6286
Postat 24 January 2013 - 09:51 PM
#6287
Postat 25 January 2013 - 08:07 AM
Gresesc?
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 25 January 2013 - 08:12 AM
#6289
Postat 25 January 2013 - 10:33 AM
1. la pct. 97r strangatorii 158 se leaga de grilajul cavilei arborelui
la pct. 97s ALTI strangatori 158 se leaga de grilajul cavilei arborelui
doua parame cu acelasi indicativ care se leaga in acelasi loc.
2. la pct 97u si 97 v aceiasi problema: strangatori 159 care, din nou se leaga in acelasi loc!
grilajul cavilei arborelui are de cat 4 cuie si eu trebuie sa leg 6 parame. pot sa le leg de grilaj nu si de cui, dar chiar si asa ar trebuii sa leg doua parame in acelasi loc suprapus. nu cred ca este tocmai corect. nu prea stiu ce sa fac.
Cum ar trebuii sa fac?
#6291
Postat 25 January 2013 - 03:15 PM
#6292
Postat 25 January 2013 - 04:32 PM
N-am mai avut așa mult timp, așa că, deși în fiecare zi am aruncat ochii pe forum, n-am prea avut nimic de spus. Printre picături am reușit să termin manevrele fixe. Acum, după ce gobi a spus grosimea grijelelor, am constatat că ale mele sunt puțin cam groase, era mai corect dacă le făceam din ață de cusut obișnuită. Acum, asta este, le trec la „evidențierea detaliilor”
M-am documentat cu grijelele la arboreți și, din ce am înțeles eu, dacă nu sunt grijele acolo urcarea se face pe o scară de pisică. Cine nu pune nici grijele, nici scară de pisică însemnă că consideră detaliul prea mărunt pentru acestă scară, ca urmare îl omite. Pe nava reală scara de pisică este mult mai puțin rigidă, ca urmare impresia mea este că urcatul pe o asemenea scară este mult mai neplăcut decât pe grijele. La nivel de model nu e mare diferență la manoperă ca să pui grijele și acolo, că nu se fac acolo decât noduri „jumătate nod”, nu și „jumătate cheie”. Am observat că dacă jumătatea nod de pe sartul din stânga este „pe dreapta”, iar cea de pe sartul din dreapta este „pe stânga” grijeaua face o „burtă” corectă, adică în jos.
Mă apuc de vele. N-am găsit în prăvălii un material care să-mi convină. Ba e prea gros, ba prea lucios, ba n-au decât lăține de 2,25 m, așa că am zis s-o dau pe „original”, adică să folosesc materialul dat de DeA, dar îl descos tot și îl cos cu o ață maro-bej (tot pentru „evidențierea detaliilor”), cu ferțe mai multe, după modelul dat de Leo, cu margini mai înguste, grandee etc.
Mă gândesc să prezint nava cu pânzele umflate de un vânt mare larg din tribord. Cum nava va avea „toate pânzele sus”, vă întreb cam care ar fi unghiul de bandare maxim la un galion ca SIB-ul, încărcat. Nu știu cât este forța maximă a vântului pe scara Beaufort care permite încă menținerea întregii velaturi desfășurate și cât se bandează nava în acest caz. La model, concret este vorba de practicarea a încă două crestături pentru chilă în suport și aș vrea să știu unde să le fac.
#6294
Postat 25 January 2013 - 11:26 PM
Daca am inteles bine: Care este pozitia velaturii, functie de puterea vantului? Iar referitor la "crestaturi" ....nu cred ca stiu la ce te referi .....
Dar, asa cum a spus si colegul de mai sus e o problema de olimpiada. Asteptam poze si spor
Vitralii si navomodelism
#6295
Postat 26 January 2013 - 02:22 PM
La întrebarea lui adialex răspund din ce știu din cărți, căci n-am navigat niciodată pe o navă care folosea pânzele. Dacă greșesc, rog să fiu corectat. În 2003 („vai, vai, vai, cum trece vremea...”) am avut ocazia să fac o ieșire din port pe Bricul Mircea, dar cu motor, pe o vreme splendidă, doar cu briză, forța 2 bf. Pânzele erau strânse, iar asieta bricului a fost orizontală.
Vântul care suflă în vele creează o forță care se aplică în centrul velic. Acesta este mai sus decât centrul de greutate, deci apare un moment care înclină nava. La vântul din pupa, dacă velele sunt echilibrate, înclinarea este doar spre prova (înainte), însă această înclinare nu este prea mare, nu sugerează viteza. În plus, la corăbii ca SIB-ul, velele se umbresc reciproc, așa că nava nu prinde viteza maximă. La vântul mare larg (din spate și lateral) nava se înclină și în partea opusă din care suflă vântul (în bordul de sub vânt). Mai apare și un moment de girație (care prin dispunerea velelor se caută să fie cât mai mic), dar care nu ne interesează aici. Cu cât forța din pânze este mai mare, cu atât înclinarea navei, în special înclinarea laterală (bandarea) va fi mai mare. Invers, cu cât nava este mai bandată, cu atât forța din vele este mai mare, deci propulsează nava mai repede, impresia de viteză este mai accentuată. Însă nu se poate permite ca bandarea să fie prea mare, deoarece nava se poate răsturna. Când viteza vântului crește (v. Scara Beaufort) trebuie strânse din pânze pentru a micșora suprafața velică, respectiv forța din vele. Cu cât forța Beaufort este mai mare, cu atât trebuie strânse mai multe pânze, și, după câte știu eu, se începe cu strângerea celor mai de sus, la SIB zburătorii.
Dacă catargele ar fi verticale, ar însemna că nava stă pe mare calmă, practic în port, iar pânzele ar trebui să fie toate strânse. Eu vreau să prezint SIB-ul cu toată velatura desfășurată. Deci, este în marș, vântul suflă, pânzele sunt umflate (nu sunt blegi). Vreau ca viteza să fie sugerată de bandare, deci vântul trebuie să sufle din direcția „mare larg” sau „larg” (galioanele practic nu puteau naviga cu „vânt strâns”). Deci, voi poziționa vergile cam la 20 de grade față de axa transversală, iar velele le voi „scrobi”, să stea umflate (dar nu cu scrobeală, că mă tem că mucegăiește, o să văd eu cu ce, fixativ sau aracet).
Cu crestăturile, pur și simplu voi așeza pe cavalet nava bandată, deci voi face încă două crestături în care să intre chila în acea poziție. Deoarece coca este destul de rotundă, modelul va putea fi pus în ambele poziții fără să zgârie privirea prea mult. Nu știu dacă nu este cazul să întorc complet modelul pe cavalet, ca la prezentarea în marș nava să fie și puțin aprovată (acum, conform planurilor, este puțin apupată).
Revenind la viteză, din câte știu eu, eficiența maximă a velelor este cam când viteza navei este jumătate din viteza vântului. Cum viteza galioanelor era de câteva noduri, înseamnă că forța corespunzătoare a vântului era cam 4 grade Beaufort, pentru care trebuia concepută velatura. Nu sunt sigur că la 4 bf se putea desfășura chiar toată velatura, dar pentru model asta nu are prea mare importanță. Gobi71 a răspuns la întrebarea mea, m-am uitat, și la unghiul zis de el impresia de viteză este bună, așa că sunt foarte mulțumit de răspuns.
Până la poze mai este muuult...
Aceasta postare a fost editata de pe_dos: 26 January 2013 - 02:23 PM
#6297
Postat 27 January 2013 - 09:16 AM
pe_dos, la 26 January 2013 - 02:22 PM, a spus:
...................................................., iar velele le voi „scrobi", să stea umflate
Poti folosi pentru ,,umflat'' velele un aspirator cu reful sau un foen pozitionat pentru efectul dorit si un spray cu fixativ cu care sufli fin pe dosul velelor. Iti sugerez ca pentru un efect mai estetic, vantul sa sufle din bordul opus privitorului.
Tot ca sugestie, decat sa ,,canaluiesti'' cavaletul mai bine largesti canalele existente spre ambele borduri, fapt ce iti va permite sa alegi foarte usor o inclinare convenabila.
Aceasta postare a fost editata de traian: 27 January 2013 - 09:22 AM
#6299
Postat 27 January 2013 - 03:44 PM
Ar fi drăguț să prezint nava bandată în partea secționată. Toată lumea va remarca că ia apă.
Da, cu fixativul și cu foenul, blând, de departe, să nu fluture, poziționând modelul cu prova în jos. Ei, nu chiar vertical, ci la un unghi care să dea curbura corectă, că velele au și ele o oarecare greutate.
Cu cănăluirea pe o întreagă porțiune mă mai gândesc, că momentan îmi trebuie să-mi țină modelul ferm în poziție până trag manevrele. Apoi poate modific toată curba suportului, ca să fie mai estetic, iar modelul se va sprijini în doar patru puncte. Mai văd.
LE:
@Leo2003: Ferice de tine că te-ai putut apuca - eu n-am reușit, că tră' să fac mate-fizică cu „cineva” căruia nu-i plac astea și vin testele.
Aceasta postare a fost editata de pe_dos: 27 January 2013 - 03:48 PM