Sfantul Ioan Botezatorul Sarcina de partid
#6356
Postat 11 February 2013 - 10:39 PM
Repulse, cabestanul e foarte frumos, dar daca ai facut un efort, care trebuie apreciat, este sa-l faci inspre partea realista si practica! Manelele sunt din lemn, si trebuie sa fie usor :demontabile. Cabestanul in mod normal nu sta cu manelel montate, chiar nu e practic, ca int-un loc pe ubde se trece de pe o punte pe alta sa fie un cabestan voluminos! de aceea manelele au acea forma ca in fotografia data de leo, cu manerl rotund si zona de introducere in cabestan patrat! Acum alegerea e a ta, foarte estetica, dar parerea me e ca e din alt film!
#6357
Postat 11 February 2013 - 11:26 PM
Nu am prea avut motive sa ma amestec in ultima perioada, plus alte multe motive personale. ,,Veteranii'' vad ca se descurca onorabil, revin cu un subiect pe care am mai discutat, motivatie fiind ultima noutate in materie de cabestan. Ca arata bine e incontestabil desi e inca incomplect pentru a fi si functional, dar nu asta e problema. S-au facut multe modificari la proiectul initial al galionului dar in marea majoritate au fost incadrate in limitele epocii si a clasei de nava, a utilitatilor posibil existente la bord. A ,,planta'' un obiect, oricat de bine executat doar pentru ca arata bine intr-un loc unde nu cadreaza e discutabil. Sunt o multime de variante alese de colegi, nu numai pentru cabestan, dar cadrate la nava si epoca. Posibil ca pentru unele retine, sa dea bine imaginea ,,emirului bogat proaspat iesit din pravalia cu bijuterii'' dar de la asta pana a avea un model cat mai apropiat de realitate distanta creste cu fiecare pas facut pe calea ,,asa imi place mie''. Repulse - opinia mea e sa pastrezi cabestanul pentru un model mai actual si sa prestezi dupa unul din modelele inaintasilor.
#6358
Postat 14 February 2013 - 09:12 PM
Eh, prieteni, mă apropii de final cu cusutul velelor. După ce termin, trebuie să le spăl de aspreală, apoi să le calc și atunci o să vă pun poze. Deocamdată sunt la ultima, vela triunghiulară de la arborele artimon, „brigantina” după DeA, doar că n-am găsit acest termen prin dicționare, unde „brigantină” este doar un tip de navă.
Ei, și aici m-am împotmolit. Dacă înțeleg eu bine, trecerea velei dintr-un bord în altul la schimbarea vântului dintr-un bord în altul se face inversând poziția vergii, capătul care era sus vine jos, iar celălalt „vițăvercea”, că altfel nu-mi dau seama cum. Iar colțul de școtă trece dintr-un bord în celălalt prin fața artimonului (sunt două școte). Dacă treaba e așa, atunci forma velei ar trebui să fie un triunghi isoscel, iar strângătorii să fie simetrici, dar la DeA nu este așa. În plus, ferțele ar veni perpendiculare pe vergă. V-aș fi recunoscător dacă mi-ați explica manevrarea acestei vele.
@Leo2003: Mulțumesc pentru poza de confirmare cu funga. Așa credeam și eu că este, de aia mă miram de palancul slab propus de DeA. Din păcate acum e cam târziu, stâlpii ăia sunt instalați, dacă-i scot, găurile sint dificil de mascat. În plus, pe mine nu mă știe puștimea, ca să mă arate cu degetul, așa că sunt în mare dilemă, dacă merită sau nu să modific soluția dată de DeA. Adică mă gândesc să montez, totuși, palancul sugerat de DeA la capătul celor două fungi împreunate la vioară. Dacă există o soluție care să împace capra cu varza, m-ar ineresa foarte mult.
Ei, și aici m-am împotmolit. Dacă înțeleg eu bine, trecerea velei dintr-un bord în altul la schimbarea vântului dintr-un bord în altul se face inversând poziția vergii, capătul care era sus vine jos, iar celălalt „vițăvercea”, că altfel nu-mi dau seama cum. Iar colțul de școtă trece dintr-un bord în celălalt prin fața artimonului (sunt două școte). Dacă treaba e așa, atunci forma velei ar trebui să fie un triunghi isoscel, iar strângătorii să fie simetrici, dar la DeA nu este așa. În plus, ferțele ar veni perpendiculare pe vergă. V-aș fi recunoscător dacă mi-ați explica manevrarea acestei vele.
@Leo2003: Mulțumesc pentru poza de confirmare cu funga. Așa credeam și eu că este, de aia mă miram de palancul slab propus de DeA. Din păcate acum e cam târziu, stâlpii ăia sunt instalați, dacă-i scot, găurile sint dificil de mascat. În plus, pe mine nu mă știe puștimea, ca să mă arate cu degetul, așa că sunt în mare dilemă, dacă merită sau nu să modific soluția dată de DeA. Adică mă gândesc să montez, totuși, palancul sugerat de DeA la capătul celor două fungi împreunate la vioară. Dacă există o soluție care să împace capra cu varza, m-ar ineresa foarte mult.
#6359
Postat 14 February 2013 - 11:21 PM
modelul de vela descris de tine, pe_dos, este al unei vele numita latina , sau vela araba sau vela cu antena. sunt specifice galerelor, si navelor de cabotaj din mediterana si oc. indian , din perioada. http://www.cartula.r...attach_id=81424 manevrele lor sunt asa cum se vad in poza... succesuri.
#6360
Postat 15 February 2013 - 08:22 AM
Mulțumesc, gobi71 !
Nu înțelesesem că verga vine printre sarturile artimonului.
Bun, ultimul comentariu cu privire la această chestiune: în poza ta, vela este umflată când vântul este de la tribord și se sprijină pe arbore când vântul este de la babord. În plus, poziția vergii lateral față de arbore face ca orientările posibile ale vergii să fie asimetrice față de cele două borduri. Mi se par foarte curioase aceste asimetrii, dar înțeleg că așa este.
Nu înțelesesem că verga vine printre sarturile artimonului.
Bun, ultimul comentariu cu privire la această chestiune: în poza ta, vela este umflată când vântul este de la tribord și se sprijină pe arbore când vântul este de la babord. În plus, poziția vergii lateral față de arbore face ca orientările posibile ale vergii să fie asimetrice față de cele două borduri. Mi se par foarte curioase aceste asimetrii, dar înțeleg că așa este.
#6361
Postat 15 February 2013 - 04:59 PM
mie mi se par extrem de dificil de manevrat . sarturile au un sistem de scripeti pe post de intinzatori, care se desfaceau pentru permite manevrarea velei dintr-un bord in celalalt . e cel putin ciudat si inca ma uit chioras la treaba aia , dar, planul e plan!
#6363
Postat 16 February 2013 - 11:55 AM
M-am mai uitat pe net, după vele latine. Se confirmă cam peste tot dificultatea trecerii antenei dintr-un bord în altul. Ce am înțeles:
- Unde performanța nu este esențială, pur și simplu se acceptă ca vela să apese pe catarg: http://en.wikipedia....ambane-dhow.JPG
- La corăbii se conta pe vânturi constante, iar antena se monta pe partea corespunzătoare. În marș nu se mai schimba bordul în care era antena.
- Dacă vântul era schimbător, se foloseau două vele, pe doi arbori, cu antenele plasate în borduri opuse. În această situație întotdeauna una dintre vele avea randament maxim, iar cealaltă apăsa pe catarg.
- Dacă nu există gabie, iar catargul este mai lung decât partea inferioară a antenei, atunci antena poate trece dintr-un bord în altul prin spatele catargului după ce era adusă paralel cu catargul. Însă manevra dura prea mult ca să poată fi făcută la navigația în volte.
Pur și simplu voi pune antena în partea în care îmi convine (la babord), conform vântului dorit de mine (de la tribord) și cu asta basta.
- Unde performanța nu este esențială, pur și simplu se acceptă ca vela să apese pe catarg: http://en.wikipedia....ambane-dhow.JPG
- La corăbii se conta pe vânturi constante, iar antena se monta pe partea corespunzătoare. În marș nu se mai schimba bordul în care era antena.
- Dacă vântul era schimbător, se foloseau două vele, pe doi arbori, cu antenele plasate în borduri opuse. În această situație întotdeauna una dintre vele avea randament maxim, iar cealaltă apăsa pe catarg.
- Dacă nu există gabie, iar catargul este mai lung decât partea inferioară a antenei, atunci antena poate trece dintr-un bord în altul prin spatele catargului după ce era adusă paralel cu catargul. Însă manevra dura prea mult ca să poată fi făcută la navigația în volte.
Pur și simplu voi pune antena în partea în care îmi convine (la babord), conform vântului dorit de mine (de la tribord) și cu asta basta.
#6368
Postat 17 February 2013 - 11:30 AM
#6372
Postat 23 February 2013 - 03:21 PM
@bubba_000 În cinci etape.
1. Debavurare, apoi cu sprayul:
2. cu grund (primer) pe „burtă”, făcând „plajă” pe un carton,
3. după două ore de uscare, cu grund pe „spate” (partea cea mai vizibilă), tot pe cartonul respectiv,
4. a doua zi, după uscare, cu vopsea pe burtă, tot pe... ,
5. după două ore de uscare, cu vopsea pe spate, tot...
În timp ce se uscau făceam altceva. Bineînțeles, toți au fost vospiți deodată (plus vreo două rezerve, că se mai rătăcesc).
Și alte piese metalice (coarne de cerb etc.) la fel.
1. Debavurare, apoi cu sprayul:
2. cu grund (primer) pe „burtă”, făcând „plajă” pe un carton,
3. după două ore de uscare, cu grund pe „spate” (partea cea mai vizibilă), tot pe cartonul respectiv,
4. a doua zi, după uscare, cu vopsea pe burtă, tot pe... ,
5. după două ore de uscare, cu vopsea pe spate, tot...
În timp ce se uscau făceam altceva. Bineînțeles, toți au fost vospiți deodată (plus vreo două rezerve, că se mai rătăcesc).
Și alte piese metalice (coarne de cerb etc.) la fel.