Sfantul Ioan Botezatorul Sarcina de partid
#6294
Postat 25 January 2013 - 11:26 PM
Daca am inteles bine: Care este pozitia velaturii, functie de puterea vantului? Iar referitor la "crestaturi" ....nu cred ca stiu la ce te referi .....
Dar, asa cum a spus si colegul de mai sus e o problema de olimpiada. Asteptam poze si spor
Vitralii si navomodelism
#6295
Postat 26 January 2013 - 02:22 PM
La întrebarea lui adialex răspund din ce știu din cărți, căci n-am navigat niciodată pe o navă care folosea pânzele. Dacă greșesc, rog să fiu corectat. În 2003 („vai, vai, vai, cum trece vremea...”) am avut ocazia să fac o ieșire din port pe Bricul Mircea, dar cu motor, pe o vreme splendidă, doar cu briză, forța 2 bf. Pânzele erau strânse, iar asieta bricului a fost orizontală.
Vântul care suflă în vele creează o forță care se aplică în centrul velic. Acesta este mai sus decât centrul de greutate, deci apare un moment care înclină nava. La vântul din pupa, dacă velele sunt echilibrate, înclinarea este doar spre prova (înainte), însă această înclinare nu este prea mare, nu sugerează viteza. În plus, la corăbii ca SIB-ul, velele se umbresc reciproc, așa că nava nu prinde viteza maximă. La vântul mare larg (din spate și lateral) nava se înclină și în partea opusă din care suflă vântul (în bordul de sub vânt). Mai apare și un moment de girație (care prin dispunerea velelor se caută să fie cât mai mic), dar care nu ne interesează aici. Cu cât forța din pânze este mai mare, cu atât înclinarea navei, în special înclinarea laterală (bandarea) va fi mai mare. Invers, cu cât nava este mai bandată, cu atât forța din vele este mai mare, deci propulsează nava mai repede, impresia de viteză este mai accentuată. Însă nu se poate permite ca bandarea să fie prea mare, deoarece nava se poate răsturna. Când viteza vântului crește (v. Scara Beaufort) trebuie strânse din pânze pentru a micșora suprafața velică, respectiv forța din vele. Cu cât forța Beaufort este mai mare, cu atât trebuie strânse mai multe pânze, și, după câte știu eu, se începe cu strângerea celor mai de sus, la SIB zburătorii.
Dacă catargele ar fi verticale, ar însemna că nava stă pe mare calmă, practic în port, iar pânzele ar trebui să fie toate strânse. Eu vreau să prezint SIB-ul cu toată velatura desfășurată. Deci, este în marș, vântul suflă, pânzele sunt umflate (nu sunt blegi). Vreau ca viteza să fie sugerată de bandare, deci vântul trebuie să sufle din direcția „mare larg” sau „larg” (galioanele practic nu puteau naviga cu „vânt strâns”). Deci, voi poziționa vergile cam la 20 de grade față de axa transversală, iar velele le voi „scrobi”, să stea umflate (dar nu cu scrobeală, că mă tem că mucegăiește, o să văd eu cu ce, fixativ sau aracet).
Cu crestăturile, pur și simplu voi așeza pe cavalet nava bandată, deci voi face încă două crestături în care să intre chila în acea poziție. Deoarece coca este destul de rotundă, modelul va putea fi pus în ambele poziții fără să zgârie privirea prea mult. Nu știu dacă nu este cazul să întorc complet modelul pe cavalet, ca la prezentarea în marș nava să fie și puțin aprovată (acum, conform planurilor, este puțin apupată).
Revenind la viteză, din câte știu eu, eficiența maximă a velelor este cam când viteza navei este jumătate din viteza vântului. Cum viteza galioanelor era de câteva noduri, înseamnă că forța corespunzătoare a vântului era cam 4 grade Beaufort, pentru care trebuia concepută velatura. Nu sunt sigur că la 4 bf se putea desfășura chiar toată velatura, dar pentru model asta nu are prea mare importanță. Gobi71 a răspuns la întrebarea mea, m-am uitat, și la unghiul zis de el impresia de viteză este bună, așa că sunt foarte mulțumit de răspuns.
Până la poze mai este muuult...
Aceasta postare a fost editata de pe_dos: 26 January 2013 - 02:23 PM
#6297
Postat 27 January 2013 - 09:16 AM
pe_dos, la 26 January 2013 - 02:22 PM, a spus:
...................................................., iar velele le voi „scrobi", să stea umflate
Poti folosi pentru ,,umflat'' velele un aspirator cu reful sau un foen pozitionat pentru efectul dorit si un spray cu fixativ cu care sufli fin pe dosul velelor. Iti sugerez ca pentru un efect mai estetic, vantul sa sufle din bordul opus privitorului.
Tot ca sugestie, decat sa ,,canaluiesti'' cavaletul mai bine largesti canalele existente spre ambele borduri, fapt ce iti va permite sa alegi foarte usor o inclinare convenabila.
Aceasta postare a fost editata de traian: 27 January 2013 - 09:22 AM
#6299
Postat 27 January 2013 - 03:44 PM
Ar fi drăguț să prezint nava bandată în partea secționată. Toată lumea va remarca că ia apă.
Da, cu fixativul și cu foenul, blând, de departe, să nu fluture, poziționând modelul cu prova în jos. Ei, nu chiar vertical, ci la un unghi care să dea curbura corectă, că velele au și ele o oarecare greutate.
Cu cănăluirea pe o întreagă porțiune mă mai gândesc, că momentan îmi trebuie să-mi țină modelul ferm în poziție până trag manevrele. Apoi poate modific toată curba suportului, ca să fie mai estetic, iar modelul se va sprijini în doar patru puncte. Mai văd.
LE:
@Leo2003: Ferice de tine că te-ai putut apuca - eu n-am reușit, că tră' să fac mate-fizică cu „cineva” căruia nu-i plac astea și vin testele.
Aceasta postare a fost editata de pe_dos: 27 January 2013 - 03:48 PM
#6302
Postat 29 January 2013 - 04:32 PM
#6304
Postat 30 January 2013 - 08:51 PM
#6305
Postat 31 January 2013 - 12:34 PM
In revista sunt destul de multe probleme cu explicarea fiecarei imagini in parte si cu numeroatarea paramelor. Adica: Avem sforicica cu nr 158 care reprezinta un strangator si de pe fata si din spatele velei.
Dupa ce am luat legatura cu modelistul de la DeA nu am fost lamurit. Mi s-a spus sa folosesc plansele si mai putin revista. Pe langa aceasta problema, pana la momentul de fata, mai sunt si alte neajunsuri. De grilajul cavilei arborelui, care are prevazute doar patru cuie, trebuie sa leg 11 alte parame, vergi, strangatori, si scote. Am considerat ca nu este tocmai corect acest lucru si am redistribuit legaturile. Am legat de balustrade, si de manerul inelului de punte. Pe masura ce voi continua, probabil voi mai face redistribuiri.
#6306
Postat 31 January 2013 - 12:57 PM
Instrucțiunile 97i sunt neclare, întrucât nu exista 'orificiul arborelui', iar în momentul asta mi-ar fi foarte greu sa-l găuresc.
Pentru grandee eu am apelat la o croitorie, unde am surfilat marginea (intrebati de surjé, e mai fin) .
#6308
Postat 31 January 2013 - 02:08 PM
adialex, la 31 January 2013 - 12:34 PM, a spus:
Eu sunt de parere ca si plansa e varza. Fara a avea absolut nici cea mai vaga idee de cum se leaga paramele pe o barca adevarata, cred si bunul simt imi zice ca ar trebui sa existe o simetrie in modul de legare al paramelor babord-tribord. Pentru cele care deservesc operatiuni identice evident. Altfel cum naiba ar mai tine minte marinerii locul fiecarei volte in bulibaseala creata de Dea in planuri? Nu neg ca dupa cateva sticle de rom s-ar duce naibii toata simetria. . Astfel stand trebile eu am mers ghidat de intuitie si de simetrie cu legatul sforilor. Sper sa termin zilele astea si timbrul sa pot posta niste poze finale.
#6309
Postat 31 January 2013 - 03:00 PM
jack, la 31 January 2013 - 02:08 PM, a spus:
Ai perfecta dreptate, fiecare manevra isi are locul ei iar cele ,,gemene'' sunt simetric legate in borduri. Cavilierele de la baza arborilor sunt folosite special pentru manevrele vergilor, manevrele aferente velelor sunt legate la cavilierele din borduri.
#6310
Postat 01 February 2013 - 01:02 PM
@gobi71: E mai bine așa, cu ațe de culoarea velei?
@traian: Adică, concret, la cavilierele de la baza arborilor vin balansinele vergilor trincăi și a velei mari? Așa este logic după macarale. Însă la vergile gabieri și zburători gabia înpiedică aducerea balansinelor acelor vergi la cavilierele de la baza arborilor. Planurile DeA zic că balansinele vergilor gabier și zburător trinchet vin pe balustrada din spatele trinchetului (asta mi se pare corect). Tot planurile DeA zic că balansinele vergilor gabier și zburător ale arborelui mare vin pe caviliera din fața arborelui, ceea ce mi se pare posibil doar dacă manevrele trec prin găuri din gabie. Trec? La vergile artimonului balansinele vin în borduri, deoarece acolo nu există cavileră la baza artimonului.
Este adevărat că planurile DeA sunt asimetrice, e o brambureală, de aia și întreb. Va trebui să „realocăm” manevrele și sper s-o facem cât mai corect.
Dintre manevrele vergilor, fungile trincăi, a velei mari și a velei latine a artimonului știu unde vin (manevrele de întindere sunt legate de capetele cavilierelor. Celelalte fungi încă nu știu unde vin. Brațele (gaiurile) vin în borduri.
Pe caviliera de la baza trinchetului sunt 4 cavile, iar pe cea de la baza arborelui mare 5, dintre care doar câte 2 sunt ocupate de balansine. Ce ar mai putea fi legat acolo?
Aceasta postare a fost editata de pe_dos: 01 February 2013 - 01:06 PM
#6311
Postat 01 February 2013 - 01:54 PM
144(2X),159(2X),143(2X),140(2X),138(2X),158(2X),144(2X)
Cum poti lega toate aceste sforicele de 4 cuie....?
Asa cum am mai spus le-am redistribuit cat mai simetric posibil. probabil ca asa este si la restul
la grilajul arboreului principal e mai rezonabil avem: 115,114,101,150(2X),146(2X),149(2X), decat 9 legaturi pentru 4 cuie...
Vitralii si Navomodelism
Aceasta postare a fost editata de adialex: 01 February 2013 - 01:57 PM