@gobi71: Mulțumesc, valoarea mi se pare foarte rezonabilă.
La întrebarea lui
adialex răspund din ce știu din cărți, căci n-am navigat niciodată pe o navă care folosea pânzele. Dacă greșesc, rog să fiu corectat. În 2003 („vai, vai, vai, cum trece vremea...”) am avut ocazia să fac o ieșire din port pe Bricul Mircea, dar cu motor, pe o vreme splendidă, doar cu briză, forța 2 bf. Pânzele erau strânse, iar asieta bricului a fost orizontală.
Vântul care suflă în vele creează o forță care se aplică în centrul velic. Acesta este mai sus decât centrul de greutate, deci apare un moment care înclină nava. La vântul din pupa, dacă velele sunt echilibrate, înclinarea este doar spre prova (înainte), însă această înclinare nu este prea mare, nu sugerează viteza. În plus, la corăbii ca SIB-ul, velele se umbresc reciproc, așa că nava nu prinde viteza maximă. La vântul mare larg (din spate și lateral) nava se înclină și în partea opusă din care suflă vântul (în bordul de sub vânt). Mai apare și un moment de girație (care prin dispunerea velelor se caută să fie cât mai mic), dar care nu ne interesează aici. Cu cât forța din pânze este mai mare, cu atât înclinarea navei, în special înclinarea laterală (bandarea) va fi mai mare. Invers, cu cât nava este mai bandată, cu atât forța din vele este mai mare, deci propulsează nava mai repede, impresia de viteză este mai accentuată. Însă nu se poate permite ca bandarea să fie prea mare, deoarece nava se poate răsturna. Când viteza vântului crește (v.
Scara Beaufort) trebuie strânse din pânze pentru a micșora suprafața velică, respectiv forța din vele. Cu cât forța Beaufort este mai mare, cu atât trebuie strânse mai multe pânze, și, după câte știu eu, se începe cu strângerea celor mai de sus, la SIB zburătorii.
Dacă catargele ar fi verticale, ar însemna că nava stă pe mare calmă, practic în port, iar pânzele ar trebui să fie toate strânse. Eu vreau să prezint SIB-ul cu toată velatura desfășurată. Deci, este în marș, vântul suflă, pânzele sunt umflate (nu sunt blegi). Vreau ca viteza să fie sugerată de bandare, deci vântul trebuie să sufle din direcția „mare larg” sau „larg” (galioanele practic nu puteau naviga cu „vânt strâns”). Deci, voi poziționa vergile cam la 20 de grade față de axa transversală, iar velele le voi „scrobi”, să stea umflate (dar nu cu scrobeală, că mă tem că mucegăiește, o să văd eu cu ce, fixativ sau aracet).
Cu crestăturile, pur și simplu voi așeza pe cavalet nava bandată, deci voi face încă două crestături în care să intre chila în acea poziție. Deoarece coca este destul de rotundă, modelul va putea fi pus în ambele poziții fără să zgârie privirea prea mult. Nu știu dacă nu este cazul să întorc complet modelul pe cavalet, ca la prezentarea în marș nava să fie și puțin aprovată (acum, conform planurilor, este puțin apupată).
Revenind la viteză, din câte știu eu, eficiența maximă a velelor este cam când viteza navei este jumătate din viteza vântului. Cum viteza galioanelor era de câteva noduri, înseamnă că forța corespunzătoare a vântului era cam 4 grade Beaufort, pentru care trebuia concepută velatura. Nu sunt sigur că la 4 bf se putea desfășura chiar toată velatura, dar pentru model asta nu are prea mare importanță. Gobi71 a răspuns la întrebarea mea, m-am uitat, și la unghiul zis de el impresia de viteză este bună, așa că sunt foarte mulțumit de răspuns.
Până la poze mai este muuult...
Aceasta postare a fost editata de pe_dos: 26 January 2013 - 02:23 PM