Vă salut, priteteni,
N-am mai avut așa mult timp, așa că, deși în fiecare zi am aruncat ochii pe forum, n-am prea avut nimic de spus. Printre picături am reușit să termin manevrele fixe. Acum, după ce gobi a spus grosimea grijelelor, am constatat că ale mele sunt puțin cam groase, era mai corect dacă le făceam din ață de cusut obișnuită. Acum, asta este, le trec la „evidențierea detaliilor”
M-am documentat cu grijelele la arboreți și, din ce am înțeles eu, dacă nu sunt grijele acolo urcarea se face pe o scară de pisică. Cine nu pune nici grijele, nici scară de pisică însemnă că consideră detaliul prea mărunt pentru acestă scară, ca urmare îl omite. Pe nava reală scara de pisică este mult mai puțin rigidă, ca urmare impresia mea este că urcatul pe o asemenea scară este mult mai neplăcut decât pe grijele. La nivel de model nu e mare diferență la manoperă ca să pui grijele și acolo, că nu se fac acolo decât noduri „jumătate nod”, nu și „jumătate cheie”. Am observat că dacă jumătatea nod de pe sartul din stânga este „pe dreapta”, iar cea de pe sartul din dreapta este „pe stânga” grijeaua face o „burtă” corectă, adică în jos.
Mă apuc de vele. N-am găsit în prăvălii un material care să-mi convină. Ba e prea gros, ba prea lucios, ba n-au decât lăține de 2,25 m, așa că am zis s-o dau pe „original”, adică să folosesc materialul dat de DeA, dar îl descos tot și îl cos cu o ață maro-bej (tot pentru „evidențierea detaliilor”), cu ferțe mai multe, după modelul dat de Leo, cu margini mai înguste, grandee etc.
Mă gândesc să prezint nava cu pânzele umflate de un vânt mare larg din tribord. Cum nava va avea „toate pânzele sus”, vă întreb cam care ar fi unghiul de bandare maxim la un galion ca SIB-ul, încărcat. Nu știu cât este forța maximă a vântului pe scara Beaufort care permite încă menținerea întregii velaturi desfășurate și cât se bandează nava în acest caz. La model, concret este vorba de practicarea a încă două crestături pentru chilă în suport și aș vrea să știu unde să le fac.