Sfantul Ioan Botezatorul Sarcina de partid
#6207
Postat 09 January 2013 - 03:42 PM
#6208
Postat 09 January 2013 - 03:46 PM
Partea trista e ca nu stiu cum naiba sa le fac, asa cum ziceam mai sus.
Ma gandesc daca merge sa croiesc velele la dimensiune, si pe margine sa dau un aracet, subtire, diluat ca sa evit destramarea. Dupa uscare sa cos, de mana, grandeea. Toate astea dupa ce am tras tighelurile la masina pentru ferte. Da nu o sa mai aiba marginea aia. Cum sa o fac asa de ingusta si fara sa se ingroase ca dracu, ramane un mister pentru mine.
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 09 January 2013 - 03:56 PM
#6209
Postat 09 January 2013 - 03:59 PM
Eu aș scoate cele două fire paralele de marcaj ale marginii, aș tăia marginea doar pe unul, aș lipi marginea pe velă aliniat la interior, iar după uscare aș tăia marginea cu tot cu vela, spre exterior, orientându-mă după celălalt fir scos. Pe exterior grandeea maschează capetele tăiate. Nu știu metoda să fie frumos și pe interior poate, totuși, trebuie tiv, îndoit pe firul scos. Trebuie încercat, dar eu încă n-am ajuns acolo.
#6211
Postat 09 January 2013 - 05:35 PM
Sabloanele sunt vectorizate si daca ma enervez le decupez laser.
Ma gandesc sa dau panza la apa si sa o calc bine inainte de croire. Are din balotare ceva cute.
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 09 January 2013 - 05:42 PM
#6212
Postat 09 January 2013 - 05:55 PM
Leo2003, la 09 January 2013 - 03:15 PM, a spus:
Am o banuiala si o intrebare. Ai zis ca acele benzi subtiri de panza de pe margini sunt lipite. Banuiesc ca sunt lipite cu aracet ceva mai diluat. Intrebarea mea este cum reusesti sa tai benzi asa de inguste din acelasi material material. Nu par a avea mai mult de 2 - 3mm. Apoi la lipire nu au tendinta sa se detrame fie benzile, fie marginea velei? Este adevarat ca odata cu coaserea grandeei se impiedica si destramarea marginii velei. Intreb asta, deoarece coaserea marginii velei in interior, ca la un tiv, duce la triplarea grosimii marginii velei ceea ce arata cam nasol. Mi se pare mai elegant cu acele bentite dar nu ma prind cum "vine de se leaga".
Chiar nu stiu cum 'reaq sa rezolv marginea velei.
Asa cum spuneam ,las pinza mai mare in toate partile cu aproximativ 5 cm. dupa ce am cusut linile verticale,trasez cu creionul forma exacta a velei.Cu ajutorul unor sabloane din carton desenez pe o fisie de pinza de 5 cm partea de jos a velei,sau o laterala, sau partea de sus a velei (respectind linia care vine pe interiorul velei)si o dau cu aracet foarte diluat.dupa uscare o pot taia cum vreau eu cu o ajutorul unei foarfeci care taie bine.Lipesc fisia pe linia desenata pe vela,cu aracet si dupa uscare tai si partea exterioara a fisiei si totodata si a velei.La fel procedez cu toate laturile velei ,dupa care dau gaurile unde vin cusaturile.Parima care vine pe marginea velei o lipesc cu super glue de "cantul"velei,apoi o cos.Dupa spalare aracetul dispare de pe vela.
Velele din pozele ce le-am prezentat sint de la o cogga hanseatica din secolul 15.Nu stiu cit de corecte sint,pt ca nava este lucrata dupa un plan de kit.
Daca nu am raspuns la toate intrebarile ,va rog sa imi spuneti .
#6214
Postat 09 January 2013 - 06:09 PM
E posibila si realizarea dupa metoda ta doar ca acea margine de intaritura o poti face falsa, doar un tighel la cativa mm de marginea velei, de juramprejur, marginea protejata la destramare cu aracet diluat iar grandeea cusuta pe cant. pentru a usura munca la grandee se poate lipi si respectiva initial pe cantul velei.
pe_dos_ s-a mai spus, vela patrata nu e termen strict pentru o vela de forma patrata sau dreptunghiulara, in categorie se incadreaza velele care au forma unui patrulater indiferent de egalitatea laturilor. Metoda cu scosul firului are doua taisuri. e drept ca da posibilitatea taierii drepte pe tesatura, fapt care se poate realiza mai simplu prin trasare sau indoire a materialului in schimb se slabeste tesatura in zona unde s-a scos firul. La tesere, firele capata de la utilaj o anumita compresare atat laterala cat si longitudinala care contribuie la omogenizarea acesteia. La o tesatura densa cum e cea de la vele scoaterea unui fir tinde mai mult sa destrame zona decat sa ajute, Dar depinde si de material.
#6215
Postat 09 January 2013 - 06:20 PM
De ce 'reaq zic unii ca modelistii cu experienta nu dezvaluie micile trucuri chiar nu pricep si se dovedeste a fi fals. Poate n-au nimerit unde trebuie.
De retinut toate metodele si explicatiile de mai sus. Acum depinde numai de noi ce metoda folosim si cat de dibaci suntem.
Danke Herren.
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 09 January 2013 - 06:28 PM
#6217
Postat 09 January 2013 - 07:45 PM
Eu asa am facut pana acum la tot ce am cusut (vele). Cine le va coase de mana, cum spunea si Jeli, poate face o rama ( ca la goblen).
Eu liniile verticale le trasez cu creionul cu ajutorul unui echer, prinzand vela inainte pe o placa de lemn (pentru desen tehnic) cu bolduri sau pioneze si mergand cu echerul pe marginea placii (asa ele vor iesi paralele).
Spor la mesterit.
#6218
Postat 09 January 2013 - 08:20 PM
Z-mare, la 09 January 2013 - 07:40 PM, a spus:
Preamarite Z, eu nu am cum sa nu tin cont de sfaturi pertinente pentru simplul fapt ca as deveni impertinent, ceea ce nu mi-as dori. Ma mai amuz uneori de parerile fie puerile fie, din contra, super docte care mai mult incurca decat lamuresc lucrurile. Dar nici atunci cu rautate.
Ma bucur ca-ti place timbrul.
#6219
Postat 09 January 2013 - 08:33 PM
mishucu18, la 09 January 2013 - 01:41 PM, a spus:
ma puteti ajuta va rog cu dimensiunile pentru "vela" mica (nu stiu denumirea exacta) de la bomprest? cea care a venit in numarul 96 si are forma trapezoidala
Multumesc anticipat
Cum de nu. Vela cu pricina se numeste civada sau civadiera. Atentie... bompres nu bomprest.
- baza mica 74mm;
- baza mare 138mm;
- inaltimea 90mm;
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 09 January 2013 - 08:36 PM
#6220
Postat 09 January 2013 - 10:54 PM
cu ce vi se pare ca seamana galionul asta
http://www.cornwallm...san-marcos.html
#6221
Postat 10 January 2013 - 08:03 AM
...care, la randul lui, seamana cu SIB-ul nostru ca doar sunt facute dupa acelasi plan de kit.
Poate sa-mi explice si mie cineva ce rol are verga marcata din imaginea de mai jos? Am vazut nave cu brigantina la artimon si cu acea verga si fara.
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 10 January 2013 - 08:15 AM
#6222
Postat 10 January 2013 - 10:23 AM
Leo2003, la 10 January 2013 - 08:03 AM, a spus:
...care, la randul lui, seamana cu SIB-ul nostru ca doar sunt facute dupa acelasi plan de kit.
Poate sa-mi explice si mie cineva ce rol are verga marcata din imaginea de mai jos? Am vazut nave cu brigantina la artimon si cu acea verga si fara.
In general, nave din aceeasi perioada si din aceeasi clasa seamana intre ele in mare, diferentele fiind date de locul si constructorul navei si solocitarile armatorului.
Verga tine intinse colturile velei. In zona pupa, latimea la punte e destul de mica fapt care nu poate asigura intinderea velei doar din manevre iar la vant vela are tendinta de a se face ,,punga'' de aceea colturile trebuiesc tinute intinse, normal e sa fie. verga. Mai tarziu, odata cu trecerea de la brigantina la randa, in unele situatii de necesitate la verga se mai putea inverga o vela patrata dar situatia era rar folosita dat fiind faptul ca se ingreuna manevra randei iar de obicei respectiva vela masca vela mare. Chiar si efectul ei era redus datorita randei care ii masca jumatate din suprafata in momentul in care se naviga cu vant lateral.
Aceasta postare a fost editata de traian: 10 January 2013 - 10:27 AM
#6223
Postat 10 January 2013 - 01:24 PM
Cand spun ca le-am fardat nu glumesc. Am folosit chiar farduri, de duzina, ce-i drept.