La navele cu vele, manevrele fixe sunt totalitatea manevrelor care sustin (ancoreaza) arborii atat in plan longitudinal ( pe axa navei) cat si in plan transversal ( spre borduri).
Manevrele care sustin arborii in plan longitudinal spre prova ( sunt cazuri si spre pupa ) se numesc straiuri.
Manevrele care sustin arborii in plan transversal spre borduri ( chiar daca din cauza numarului mare sunt unele usor deplasate spre inapoi dar fac parte dintr-un ansamblu comun in genere aproape de transversala arborelui ) se numesac sarturi. Pe ele sunt legate o serie de parame care alcatuiesc o scara pentru accesul la etajele superioare ale arborilor numite grijele. La unele nave grijelele sunt din lemn- nu e cazul.
Manevrele care sustin arborii spre borduri dar spre pupa se numesc pataratine. Sunt fixate in borduri inapoia sarturilor si deservesc doar coloanele superioare. La unele nave cu vele pataratinele sunt mobile si se slabesc functie de directia vantului pentru a crea spatiu de manevra velelor, intins ramanand doar pataratina dinspre pozitia din care sufla vantul.
Legat de faza de crosetat, am spus un post inainte ca e de preferat de intins pe nivele atat sarturile cat si straiurile pentru o corecta si usoara aliniere a coloanelor cat si tensionare a manevrelor. Pentru tensionarea straiurilor sunt intinzatoarele cu inima iar pentru sarturi sunt capetele de berbec ( ochii de mort ). Se strang intai satrai - 2 sarturi pentru pozitionare si apoi se strang si celelalte sarturi. Dupa ce s-a fixat primul etaj, se trece la cel superior incercand alinierea fara tensionari a coloanelor.
nyck- ce as fi spus eu a spus deja gobi, ai ,,tras'' doar spre prova de la radacina si pana la mar, rezultatul e incovoierea arborilor spre inainte. Pana la imaginea 5 mai ai treaba, termina ce e pana la imaginea 3 altfel chiar nu o sa reusesti sa mai intelegi ceva.
Aceasta postare a fost editata de traian: 02 November 2012 - 06:38 PM