Leo2003, la 08 August 2012 - 05:36 PM, a spus:
Stai linistit ca nu mori prost, sunt o multime de alte lucruri mai importante care genereaza sau sunt generate de prostie si vad ca nu tipa nimeni, esential e sa nu se iste vre-o molima.
Acele matisiri au mai multe functii. Nu stiu daca e cazul dar multi din arborii navelor cu vele erau facuti din mai multe fasii lungi taiate pe fibra si ansamblate pentru a forma un corp elastic si rezistent. Structura era intarita cu centuri dispuse pe lungime, metalice sau matisite cu parama. Chiar si in varianta dintr-un singur trunchi, matisirea conferea o rezistenta suplimentara fibrei lemnului care era destul de solicitata la incovoiere. In plus matisirile usurau ,,acrobatiile'' marinarilor care trebuiau sa se catere pentru a efectua diversele manevre la velatura, pe un arbore de obicei ud unde orice punct de sprijin era de multe ori vital.
De multe ori apareau situatii fortate, neprevazute de constructor, fiind nevoie de o parama legata undeva, care sa tina altceva pana la posibilitatea remedierii. Acele matisiri opreau alunecarea respectivei legaturi, parama mentinandu-se in zona in care oferea rezultatul optim.