jeli, la 12 June 2012 - 09:49 PM, a spus:
Cu timpul ma mai descurc, rabdarea e mai cu probleme da' o mai tiu in frau cat pot. Sincer, nu stiu sa iti spun dar ma gandesc ca atat timp cat au fost utilizate destul de mult timp, erau functionale. Nu e varianta expusa de mine, e una din variantele utilizate in epoca si posibil de utilizat si pentru Sfant ca alternativa la porcariile kitului.
Spre deosebire de tunurile terestre la care afetul are o ,,sapa'' care se infinge in teren pentru atenuarea reculului, tunurile navale de epoca speculau reculul pentru usurarea incarcarii. Pe patru roti analiza e simpla. Pentru doua roti. partea din spate a afetului/dedesupt era prevazuta cu o piesa profilata care asigura ,,patinarea'' pe punte fara a musca din ea. Am prefigurat montura pe desen. Nu am considerat necesar sa fac aprecieri la material care trebuia sa fie mai dur, nici la profilarea canturilor ca sa nu agate, nici la seul cu care se ungea ,,talpica'', nici la manelele cu care se aseza afetul in pozitia dorita, si mai multe. Am considerat suficient ca un model de tun ( posibil ) sa se aseze bine pe locul destinat. Daca retii, am spus si in alte ocazii, nu eram la vremea respectiva ca sa pot detalia exact dar pot face unele aproximari legat de unele date estimate ca a fi reale. Daca intamplator se si potrivesc, eu cred ca e bine. Pentru celelalte rog pe Leo, eu nu am la indemana, sa scoata la iveala formulele stravechi despre care discutam candva.