Sfantul Ioan Botezatorul Sarcina de partid
#3816
Postat 23 January 2012 - 08:27 AM
tribord = штирборт = știrbort
babord = бакборт = bakbort
Wikipedia afirmă și ea că termenii provin din olandeză, care, la rândul ei, i-a preluat din „styr” și „bakk” din limbile nordice vechi.
Cred că leva = stânga și prava = dreapta sunt bulgărești.
#3817
Postat 23 January 2012 - 09:04 AM
#3820
Postat 23 January 2012 - 06:25 PM
Sfatos, la 23 January 2012 - 09:04 AM, a spus:
Stând cu faţa spre direcția de mers a navei, babordul este partea din stânga, iar tribordul partea din dreapta a navei. Cuvintele provin din limba franceză iar în franceză, provin din limba olandeză şi apar pentru prima dată în secolul 14, când între Olanda şi Franţa exista o intensă activitate maritimă comercială.
În acea vreme, nava era condusă de un pilot care stătea în partea dreaptă a navei şi da comenzile timonierului. Pentru timonier, pilotul era în dreapta-spate şi, pentru a-i urmări comenzile, trebuia să se întoarcă mai mult sau mai puțin spre dreapta, astfel încât avea bordul din stânga în spate, iar pe cel din dreapta, în faţă.
În olandeză, babord era bakboord, cuvânt compus din bak=spate şi boord=bord, adică bordul din spatele timonierului, când se uita la pilot, iar tribord era stierboord, în care stier=pilot, adică tribordul este bordul unde se afla pilotul.
De ce n-au zis francezii sau noi pur şi simplu "stânga" şi "dreapta"? Pentru că, pentru mateloţii din acea vreme, care erau total analfabeţi şi proşti, era mult mai clar ce înseamnă faţă-spate decât ce înseamnă stânga-dreapta.
Sper că explicaţiile au fost, cât de cât, suficiente...
#3821
Postat 23 January 2012 - 06:54 PM
VALIX, la 23 January 2012 - 06:25 PM, a spus:
Cu mult mai clare decat Larousse.
- Levai si pravai sunt din rusa dar neavand disponibil caractere slavone iese ca bulgara
- Departe de a aprecia pregatirea d.lui comandor, daca e implicat in afacerea DeAg, consider ca ii lasa pe baieti sa isi faca de cap, altfel nu realizez de unde apar atatea minunatii in revista.
#3826
Postat 25 January 2012 - 02:57 PM
![Imagine postata](http://www.cartula.ro/forum/public/style_emoticons/default/rofl.gif)
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 25 January 2012 - 03:03 PM
#3828
Postat 25 January 2012 - 03:20 PM
#3830
Postat 25 January 2012 - 06:46 PM
![Imagine postata](http://www.cartula.ro/forum/public/style_emoticons/default/unknw.gif)
![Imagine atasata: DSCF0005.JPG](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_01_2012/post-3379-0-40561100-1327509485_thumb.jpg)
![Imagine atasata: DSCF0004.JPG](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_01_2012/post-3379-0-59550600-1327509479_thumb.jpg)
Cabestanul mai asteapta. Va suferi mici modificari si trebuie sa fac niste piese.
#3831
Postat 25 January 2012 - 06:57 PM
Leo2003, la 25 January 2012 - 02:57 PM, a spus:
Leo, te rog sa imi dai voie sa te corectez. A mai fost discutata problema guvernarii si erau niste poze pe acolo asa ca nu mai atasez acuma. la tipul asta de guvernare, echea are acea articulatie mobila care iese pe punte in ,,cusca'' timonierului. La kit articulatia e sprijinita intr-un stift undeva pe la mijlocul ei, in realitate articulatia trecea printr-o ,,nuca'' ce oscila intr-un locas special, avand posibilitatea de a culisa prin orificiul nucii. Tehnic era o parghie de gr.I. In momentul in care capatul de sus (din timonerie) era inclinat spre babord, capatul de jos articulat cu echea se deplasa spre tribord actionand si echea in acelasi sens, caz in care pana carmei se orienta spre babord dupa aceeasi lege a parghiilor iar nava gira spre babord. Culisarea articulatiei prin nuca asigura modificarea lungimii bratului de actionare a echei in cazul maririi unghiului acesteia fata de axa navei.
- La tipul asta de nava nu avem timona, cine vrea sa ii puna, nu conteaza unde o pune, undeva tot in zona unde e timoneria.
- Despre vinci nu ma pronunt, eu nu mai iau de mult revista si nu stiu cum arata dar sigur nu e vinci ci cabestan dar manelele (ca asa le zice) sunt din lemn profilate patrat la capatul infipt in locasele cabestanului si rotunjite spre capete.
( rolul vinciului si a cabestanului e in mare acelasi insa difera constructiv in special prin pozitia axului de rotatie - cabestanul e vertical iar vinciul orizontal )
#3832
Postat 25 January 2012 - 07:54 PM
Cabestanul ar trebui sa arate, cel putin pe coverta...
...asa
![Imagine atasata: 9e123e351bf8.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_01_2012/post-3379-0-55262300-1327513768_thumb.jpg)
![Imagine atasata: e3cd9fac724c.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_01_2012/post-3379-0-55609500-1327513773_thumb.jpg)
Cum ies io din aceasta dilema? Ma ajuta cineva?
Oricum, in revista e penal rau.
P.S. Se observa manelele asa cum le descria Traian.
P.P.S. Sunt mai naspa de facut asa. O sa incerc sa le fac din bete de chibrit.
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 25 January 2012 - 08:45 PM
#3833
Postat 25 January 2012 - 09:35 PM
![:yahoo:](http://www.cartula.ro/forum/public/style_emoticons/default/yahoo.gif)
@Leo2003: Bețele de chibrit sunt muiate în sulf. Nu știu dacă acest lucru e bun sau rău. Mie mi-a rămas o groază de material din bețele de 2 x 2, zic să fac din ăla.
Întrebare pentru cei ce știu: la acest galion cabestanul era acționat numai de pe covertă? Parcă am văzut cabestane acționate de pe ambele punți, dar nu știu dacă este cazul aici.
#3834
Postat 25 January 2012 - 09:45 PM
![Imagine postata](http://www.cartula.ro/forum/public/style_emoticons/default/aggressive.gif)
@pe-dos Am niste bete de chibrit straineze care sunt fix 2x2 si sunt dintr-un lemn mai tare. Cu ceva sunt impregnate, recunosc, ca nu se atinge baitul de ele. Dar m-am gandit sa le las "natur". Mai am si eu bagheta 2x2 marca DeA. Voi vedea.
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 25 January 2012 - 09:55 PM