Sfantul Ioan Botezatorul Sarcina de partid
#2945
Postat 20 August 2011 - 08:23 PM
staric, la 20 August 2011 - 08:14 PM, a spus:
Nop, dacă ar fi ca şi gunport, s-ar numi garboard
Ca să nu credeţi că vorbesc aiurea, voi posta aici un paragraf din lucrarea "Principii de construcție a navelor militare și civile" - note de curs Academia Navală "Mircea cel Batrân", 1990, de F. Tătaru
Bine, lucrarea face referire la navele moderne, dar bănuiesc că termenii s-au păstrat:
"Chila masiva (Fig.3), este confectionata din bare de otel laminat sau fier forjat, de sectiune dreptunghiulara, îmbinate cap la cap de la etrava la etambou. De regula este folosita la navele de tonaj mijlociu si mic deoarece nefiind îmbinata direct cu varangele nu ofera suficienta rezistenta osaturii navelor mari.
În prezent chila masiva o întâlnim la constructiile navelor vechi, fiind însa mult utilizata la ambarcatiuni si la salupele, metalice de salvare.
Fig.3 Chila masiva.
1-chila; 2-fila de galbord; 3-varanga."
Aceasta postare a fost editata de VALIX: 20 August 2011 - 08:39 PM
#2946
Postat 20 August 2011 - 08:34 PM
#2948
Postat 20 August 2011 - 11:03 PM
VALIX, la 20 August 2011 - 07:41 PM, a spus:
VALIX, explică atunci ce trebuie înțeles din textul de aici unde se spune că nava Endeavour își pierduse chila falsă din jumătatea de la pupa după ce s-a lovit de Marea Barieră de Corali. Sensul textului este că acea chilă falsă exista și în timpul navigării, nu a fost îndepărtată după lansare. Textul de acolo este un citat dintr-un raport, nu o exprimare de amator. Sunt de acord că astăzi chila falsă de la nave (nu bărci, aia e altă discuție), dacă există, este îndepărtată după lansare. Întrebarea mea este dacă era îndepărtată și la galioane în sec. al XVIII-lea, că eu știu că nu.
Nu este off-topic. Termenul „chilă falsă” este folosit pentru piesa nr. 2 din documentația Velikie parusniki nr. 49, deci face parte din model și să vedem cum îi va spune la piesă în limba română.
#2949
Postat 21 August 2011 - 01:06 AM
pe_dos, la 20 August 2011 - 04:44 PM, a spus:
În http://forshipbuildi...p-types/wooden/ legenda unei poze:
1 - Keel - chilă
2 - False keel - chilă falsă
3 - Keelson - contrachilă
Asta e poza pe care ai dat-o în link:
Iar pe-asta am găsit-o eu:
1 - chila falsă; 2 - chila
După cum vezi, piesa la care faci referire este cea notată cu 2 în poza ta şi cu 1 în a mea, deci aceea este faimoasa chilă falsă (mică, subţire, o simplă "blană", dacă îi pot spune aşa).
Vezi foarte bine ce raport este între ea şi chila propriu-zisă. Asta presupune că, la un model la o scară de 1 : 100, să zicem, acea chilă falsă va fi, ştiu eu..., să zicem de 1 mm grosime.
Acum, dacă ea este de 1 mm, iar grosimea profilului de iese în afara filelor de bordaj este cel puţin de 4 mm, cu ce avem de-a face aici? Cu chila falsă? Aia subţire? Nu... Cu chila propriu-zisă!
Dacă doreşti să-ţi plachezi chila cu o filă (ca să zici că ai chilă falsă, că aşa aveau galioanele), be my guest.
Şi iată cum s-au mai umplut 2 pagini de... SIB...
Noapte bună!
Aceasta postare a fost editata de VALIX: 21 August 2011 - 01:07 AM
#2950
Postat 21 August 2011 - 09:56 AM
Discuția de aici nu este pentru „cine are dreptate”. În mod surprinzător fiecare a spus corect din punctul de vedere al documentațiilor pe care le-a folosit. Confuzia este între aceste documentații, iar scopul discuției este ca noi între noi să ne uniformizăm vocabularul, ca să știm despre ce piesă vorbim.
Tu folosești terminologia navală folosită la navele reale și ai 100% dreptate în ce spui.
Traian a folosit terminologia din chiar lucrarea indicată de tine, "Simple hull planking techniques for beginners", în care, în mod surprinzător, se folosește termenul de „chilă falsă” pentru cu totul altă piesă decât în cazul navelor reale. Deci, el spune corect referitor la acea lucrare. Însă lucrarea respectivă prezintă tehnici de modelism, nu nave reale, iar structura modelelor diferă mult de cea a navelor reale. La SIB (și alte machete) coastele sunt fixate nu de chilă, ci pe o piesă care este deasupra chilei, care însă este ciudat să fi numită „chilă falsă”.
DeA folosește termenul „chilă” după funcția sa, adică piesa pe care sunt fixate varangele („coastele” în terminologia DeA), iar termenul „chilă falsă” după poziția piesei, pentru o piesă aflată sub „chila” lor, care însă n-are forma chilei false reale, ci a chilei reale.
Deci este un amestec de trei terminologii. Ca să le descurcăm, ar trebui să hotărâm pe care o folosim și atunci cu toții vom ști la ce piese ne referim.
A. Dacă optăm pentru folosirea terminologiei navale reale, atunci trebuie să definim cum vom spune pieselor din model care n-au corespondent la navele reale, de exemplu piesei pe care sunt fixate varangele și de care este lipită chila reală, etrava și etamboul. În acest caz termenul de „chilă falsă” folosit de DeA este aiurea și trebuie înlocuit cu cel de „chilă”, cum ai spus.
B. Dacă optăm pentru terminologia din "Simple hull planking techniques for beginners", atunci folosim termenii așa cum îi folosește Traian, și toate desenele/documentațiile de nave reale n-au nicio relevanță în discuții, singurele care contează sunt cele de modelism. Asta duce la jargonul modeliștilor, diferit de cel al navaliștilor, dar permite modeliștilor să se înțeleagă între ei pe forumurile de modelism.
C. Dacă optăm pentru terminologia folosită de DeA în revista scoasă de ei, atunci nu vor fi confuzii în acest topic, referitor la macheta lor, dar trebuie să fim atenți ca în alte ocazii să nu ne facem de râs. Dacă însă nu optăm în acest topic pentru terminologia DeA trebuie să întocmim un glosar de echivalențe. Acest tabel de echivalențe (de fapt „erată” ar trebui să-i spunem: „în loc de... se va citi...”) este absolut necesar, deoarece și pe viitor vor fi foarte multe diferențe. De exemplu, eu știu că trinca este vela pătrată de la baza arborelui trinchet, iar DeA îi spune „trincă” focului mic (??) („cel mai din față dintre focuri”, după definiția lor).
#2951
Postat 21 August 2011 - 10:09 AM
Varanga e varanga si coasta e coasta...eu asa stiu
Varangele sunt elemente de rezistenţă transversale care dublează coastele cu scopul de a întări ansamblul de legătură chilă-costă-carlingă şi de a da o rezistenţă mai mare fundului navei
Coastele sau crevacele sunt elemente de rezistenţă transversale, fixate de chilă, la intervale egale aşa-numitele distanţe intercostale
Aceasta postare a fost editata de staric: 21 August 2011 - 10:16 AM
#2953
Postat 21 August 2011 - 11:26 AM
In primul rand, dupa parerea mea, explicatiile date de Deagostini sunt departe de a fi pe subiect asa ca prefer sa nu le iau in considerare si sfatuiesc pe cei interesati sa nu isi incarce memoria cu termenii folositi care sunt majoritar eronati,
Unele elemente constructive, in modelism suporta oarecari deviatii de la denumitea reala insa nu departe de realitate iar asta datorita amprentei proprii a modelistilor care au editat indrumatoare in domeniu si pentru o mai usoara intelegere din partea neinitiatilor in termenii de constructie navala. Nu cred ca e vital in topicul de fata dezvoltarea unui subiect pe tema ,,teorie de constructie a navei'', doar specificarea unor termeni fiind suficienta. Mult mai interesant cred ca ar fi detalierea unor tehnici de constructie utili la realizarea modelului si care sa fie accesibili majoritatii..
Pe tema, la unele constructii, inafara de chila dar corp comun cu ea se folosesc elemente de consolidare suplimentare, carlingile, contracarlingile, care sunt in interiorul corpului sau acea ,,sina'' protectoare de pe cantul exterior al chilei. Pentru acestea se utilizeaza si denumirea de chila falsa..Valabil pentru santierele navale.
Pentru microsantierul SIB, pe cila s-au prins coastele, etapa deja depasita, tot chila e si ceea ce se lipeste pe exterior, fiind practic continuarea a ce e ramas in interiorul corpului. Sunt kituri la care chila e mai lata si ramane portiunea vizibila in exteriorul filarii urmand a fi doar placata la finalizare. La SIB e alta abordare dar rezultatul final e acelasi.
#2954
Postat 21 August 2011 - 12:14 PM
traian, la 21 August 2011 - 11:26 AM, a spus:
In primul rand, dupa parerea mea, explicatiile date de Deagostini sunt departe de a fi pe subiect asa ca prefer sa nu le iau in considerare si sfatuiesc pe cei interesati sa nu isi incarce memoria cu termenii folositi care sunt majoritar eronati,
Unele elemente constructive, in modelism suporta oarecari deviatii de la denumitea reala insa nu departe de realitate iar asta datorita amprentei proprii a modelistilor care au editat indrumatoare in domeniu si pentru o mai usoara intelegere din partea neinitiatilor in termenii de constructie navala. Nu cred ca e vital in topicul de fata dezvoltarea unui subiect pe tema ,,teorie de constructie a navei'', doar specificarea unor termeni fiind suficienta. Mult mai interesant cred ca ar fi detalierea unor tehnici de constructie utili la realizarea modelului si care sa fie accesibili majoritatii..
Pe tema, la unele constructii, inafara de chila dar corp comun cu ea se folosesc elemente de consolidare suplimentare, carlingile, contracarlingile, care sunt in interiorul corpului sau acea ,,sina'' protectoare de pe cantul exterior al chilei. Pentru acestea se utilizeaza si denumirea de chila falsa..Valabil pentru santierele navale.
Pentru microsantierul SIB, pe cila s-au prins coastele, etapa deja depasita, tot chila e si ceea ce se lipeste pe exterior, fiind practic continuarea a ce e ramas in interiorul corpului. Sunt kituri la care chila e mai lata si ramane portiunea vizibila in exteriorul filarii urmand a fi doar placata la finalizare. La SIB e alta abordare dar rezultatul final e acelasi.
Subscriu.
#2955
Postat 22 August 2011 - 10:11 AM
#2963
Postat 23 August 2011 - 12:47 PM
catalins, la 22 August 2011 - 10:11 AM, a spus:
Eu le-am fiert și le-am curbat cam 2 mm înainte de a le aplica pe coaste. Bineînțeles că sunt lipite cu mult aracet pe coaste și canturi și fixate cu cuie, pe care însă le voi scoate după ce se întărește aracetul spre filele de deasupra. Placa dinspre pupa nu se sprijină pe „coasta 14” decât în centru, așa că marginile sale din dreptul coastei 14 trebuie neapărat rigidizate prin lipire de filele adiacente (fila dintre ea și brâu, respectiv fila de deasupra), că n-au alt sprijin.
Aceasta postare a fost editata de pe_dos: 23 August 2011 - 12:49 PM