staric, la 20 August 2011 - 05:30 PM, a spus:
![Atasament](http://www.cartula.ro/forum/public/style_images/clean/attachicon.gif)
![Atasament](http://www.cartula.ro/forum/public/style_images/clean/attachicon.gif)
2. In rusa e "шпунтовый пояс" ... un fel de brau ... in romana nustiu ... si e un termen de care vom avea nevoie cat de curand la filare ...
Staric, se cheamă filă de galbord, nu e nimic altceva decât prima filă de lângă chilă.
Vă recomand să studiaţi "Simple hull planking techniques for beginners" de Dirk de Bakker şi Greg Booker, există pe net în format .pdf
Acolo, la pagina 21, explică ce e cu această filă (garboard plank).
Referitor la termenul de "chilă falsă", pe_dos are dreptate: nu era decât o bucată de lemn plasată sub chila reală pentru a o proteja la lansarea la apă (procedeul consta în rularea vasului pe nişte butuci de lemn, iar dacă nu aplicau această chilă falsă, se putea deteriora, astfel, chila reală). Iarăşi de menţionat este faptul că acea chilă falsă era îndepărtată de pe navă după lansare, aşa că, ea practic nu face parte din structura unei nave (deci, nici măcar nu se pune problema să apară la un model). Punct.
Sper că se va încheia aici această "ceartă" asupra cine are dreptate şi cine nu, în condițiile în care totul a plecat de la banala întrebare a lui Leo2003, pe care îl citez: "Atat traversa aia de pe pupa (chiar, stie careva cum se numeste?)"
Concluzie
Aşa cum spunea şi traian: "... chila e elementul principal de rezistenta in constructia unei nave, impreuna cu etrava ( partea din fata verticala ) si etamboul ( partea din spate verticala ), cu care formeaza un tot unitar." Şi asta e ceea ce vedeţi la un model, fraţilor. Chila. Atât.
Aceasta postare a fost editata de VALIX: 20 August 2011 - 07:42 PM