si pe puntea inferioara patrunde apa, prin bocaporti spre exemplu!! cel mai bine e sa ne informam, nu?
wikipedia: Selatură a punţii se numeşte curbura longitudinală a punţii, datorită căreia prova şi pupa sunt mai înalte decât mijlocul navei. Forma curbă a punţii apără nava contra inundării de către valurile ce se sparg în prova şi-i măreşte flotabilitatea în cazul inundării unui compartiment din pupa sau din prova. Selatura prova are amplitudini mai mari decât selatura pupa.
sursa2:http://www.scritube.com/diverse/Lucrari-de-intretinere-la-bord2211011119.php
În planul longitudinal este reprezentata în proiectie si linia puntii. Ea se ridica spre capete formând selatura sau curba longitudinala.
În general, selatura este variabila, de la 0,02L pâna la 0,04L:
- Navele de razboi, sau cele fluviale au selatura si mai mica, putând fi redusa pâna la zero, iar în unele cazuri, poate deveni chiar negativa, asa cum erau puntile blindate ale fostelor monitoare cuirasate din Flotila de Dunare.
- Nu este obligatoriu ca punctul cel mai jos al curbei selaturii sa fie chiar la mijlocul navei, el este plasat adesea mai spre pupa.
- Scopul selaturii este de a favoriza scurgerea apei cât mai rapid, atât a apei îmbarcate pe la prova, la tangajul navei pe mare rea, cât si a apei îmbarcate peste copastie în bordul din vânt, în aliura cu vântul si valul din sectorul pupa, fie la ruliul lent, fie la o viteza a navei mai mica decât perioada valurilor.
Selatura longitudinala este completata cu sageata puntii sau curba puntii în sectiune transversala. Aceasta are în dreptul cuplului maestru valoarea de:
- 1/50…1/48 din latimea puntii, la navele mari;
- 1/25 din latimea puntii, la navele mici;
- 1/20 din latimea puntii, la iahturi;
- 1/100…1/50 din latimea puntii la navele de razboi si la cele de pasageri.
Aceasta postare a fost editata de SorinR: 27 May 2011 - 09:01 PM