Ma intereseaza in special perioada celui de-al doilea razboi mondial si perioada de dupa el pana la aparitia republicii ( R.P.R. ), dar nu exclud nici perioada premergatoare razboiului, perioada stalinista, cea comunista sau cea " democrata " .
Am inceput acest topic penteru ca in afara de R2 ( si R1 care are cocarda pe capacul frontal de acces la transmisie ) nu am gasit poze care sa ateste orice fel de cocarde sau insemne care ar putea fi folosite pentru identificarea aeriana de catre fortele proprii sau aliate in perioada razboiului ( nici macar R35 cu tun sovietic de 45 din gara cehoslovaca nu are astfel de insemne ).
Referitor la tancuri banuiesc ca singurele pozitii pentru astfel de insemne ar fi " tavanul " ( nu stiu cum sa ii zic altfel ) turelei sau zonele de deasupra motoarelor ( capotajul motorului sau ca in cazul lui R2 numai trapele de acces la motor )
La semisenilate ( 250, 251, famo, etc ) singura alternativa ar fi capotajul motorului sau trapele de acces ale acestuia
Sunt curios in cazul camioanelor ( ce alimentau linia I ) sau altor vehicule ce prezentau zone si mai mici pentru a putea aplica astfel de insemne cum se proceda!
Rog pe toti care au informatii cu privire la " acest fel de inmatriculare " sa posteze aici, daca se poate chiar si cu exemplificari.
Multumesc si spor la modelit AlexO.
Pagina 1 din 1
Insemne si/sau cocarde pentru identificarea aeriana a vehiculelor armatei Romane
#2
Postat 19 January 2011 - 09:54 AM
Eu din cate stiu,asemenea insemne de identificare ,nu au fost purtate in perioada interbelica(hai sa spunem in anii dinaintea intrarii Romaniei in RM2) si nici dupa terminarea razboiului(perioada stalinista,democrata etc.).La vreme de pace nu ai motive sa te identifici spre ceruri.
In prima parte a campaniei din Rusia au fost acele cocarde(de fapt Crucea lui Mihai) aplicata peste capotele motoarelor,capacul turelelor,etc.Pentru perioada respectiva (sa spunem vara-iarna lui '41 sau primele luni ale anului '42)era imperios necesar sa fie aplicate aceste insemne motivat de faptul ca Luftwaffe domina spatiul aerian si nu ar fi fost de dorit confuzii.In timp situatia s-a schimbat ,aviatia germana pierzind controlul absolut asupra aerului.Din acel moment,nu mai exista interes in "dovedirea" apartenentei unui vehicul blindat;rusii puteau sa te vada primii si atunci game over.
In ceea ce priveste semisenilatele ,ele au aparut in dotarea armatei romane mult mai tarziu(oricum dupa incheierea dominatiei aeriene a Luftwaffe).
Asta explica de ce nu apar in fotografii ,cu insemne nationale vizibile din aer;pur si simplu ,la vremea la care doar vanatorii germani zburau pe sus , armata noastra nu avea in dotare semisenilate.Cand le-a avut/primit ,era prea riscant sa si le mai "arate" spre cer.
In prima parte a campaniei din Rusia au fost acele cocarde(de fapt Crucea lui Mihai) aplicata peste capotele motoarelor,capacul turelelor,etc.Pentru perioada respectiva (sa spunem vara-iarna lui '41 sau primele luni ale anului '42)era imperios necesar sa fie aplicate aceste insemne motivat de faptul ca Luftwaffe domina spatiul aerian si nu ar fi fost de dorit confuzii.In timp situatia s-a schimbat ,aviatia germana pierzind controlul absolut asupra aerului.Din acel moment,nu mai exista interes in "dovedirea" apartenentei unui vehicul blindat;rusii puteau sa te vada primii si atunci game over.
In ceea ce priveste semisenilatele ,ele au aparut in dotarea armatei romane mult mai tarziu(oricum dupa incheierea dominatiei aeriene a Luftwaffe).
Asta explica de ce nu apar in fotografii ,cu insemne nationale vizibile din aer;pur si simplu ,la vremea la care doar vanatorii germani zburau pe sus , armata noastra nu avea in dotare semisenilate.Cand le-a avut/primit ,era prea riscant sa si le mai "arate" spre cer.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 19 January 2011 - 09:56 AM
Arata acest topic
Pagina 1 din 1