Macheta statica HMS Victory Materiale necesare...
#21
Postat 14 October 2010 - 08:17 PM
#22
Postat 24 October 2010 - 06:34 PM
Am placat puntea principală cu furnir de nuc, îmi place foarte mult nuanța:
apoi am construit grătarele tambuchiurilor (iarăși am apelat la un truc aici, după ce am urmărit aici pe site mai multe metode de construire a grătarelor. Așadar, am șterpelit o cutie cu chibrituri din bucătăria nevestei, am marcat pe fiecare băț linii din 2 în 2 mm, apoi am decupat cu Dremelul "dinții", din două în două marcaje. După ce le-am asamblat, iată ce a ieşit):
Şi puse, provizoriu, la locul lor:
Am continuat cu partea de la pupa unde se află cabinele amiralului și ale ofițerilor (scuzați calitatea pozelor):
Am continuat cu decuparea pieselor punții de manevră, și ale dunetei:
Iar în final, am construit traversele peste care se vor așeza aceste punți (așezate provizoriu la locul lor):
cele de la prova
și cele dinspre pupa
Gata!
Aceasta postare a fost editata de VALIX: 24 October 2010 - 06:36 PM
#23
Postat 26 October 2010 - 02:22 PM
Spor!
#24
Postat 30 January 2011 - 10:58 PM
Am reuşit să fac rost de file pentru bordajul navei (un vecin care lucra în tâmplărie, mi-a adus vreo 60 buc. file de 5 x 2 x 500 mm de esenţă tare - stejar cred), însă s-au dovedit a fi "neîndestulătoare", aşa că de la puntea principală în sus am continuat cu file de aceleaşi dimensiuni (5 x 2 mm) de răşinoase.
Apoi am trasat locul unde vor fi sabordurile.
Aici este o problemă, cu privire la care vă rog să mă ajutaţi cu un sfat: modelul după care lucrez eu (Mamoli), are coastele de aşa natură construite încât nu am punţile mijlocie şi inferioară, care şi ele erau echipate cu câte 30 de tunuri. La kit-ul original, am observat că la aceste două punţi, problema tunurilor era rezolvată prin asamblarea unui cadru de metal cu un orificiu filetat în spate, unde se înfiletau nişte semitunuri (erau doar gurile de foc).
M-am gândit să urmez una din aceste variante:
1. la cele două punţi inferioare să aşez obloanele în poziţia închis şi să nu mai decupez sub ele
2. să decupez sabordurile şi să aşez obloanele cumva întredeschise, la 30-40 grade
Mergând mai departe, am împrumutat ideea lui traian cu privire la ministrungul făcut acasă şi, cu ajutorul unui coleg, am reuşit să-mi fac unul
În acest week.end, am invadat bucătăria mamei, de la ţară, mi-am suflecat mânecile şi am dat drumul la producţie.
Iată primele mele obiecte, câteva tunuri pentru Victory:
Ok, voi reveni cu noi etape din procesul de construcţie.
#25
Postat 31 January 2011 - 09:25 AM
Ti-a iesit o masina pe cinste. Sa o folosesti cu spor.
Si ,,barcuta'' merge bine. Totusi din cate se vede in poze nu e chiar buna pozitionarea sabordurilor. A doua linie e fix pe coaste si ar trebui sa fie lateral de ele. In cazul ca alegi varianta cu obloanele inchise nu ar fi ciar o problema dar daca intentionezi sa decupezi sabordurile o sa fie probleme. Nu e singura situatie in care lipseste una sau doua punti aflate in interiorul structurii iar in situatia asta se recurge la unele artificii. Unul ar fi atasarea unor ,,cutiute'' la fiecare sabord in care se pozitioneaza sau tunul intreg sau dupa cum spui si tu doar o portiune din teava care e prevazuta la partea dinspre interior cu un stift ce se implanta intr-o gaura facuta in peretele dinspre interior a cutiei. In cazul tau e cam dificila metoda dat fiind ca deja ai montat puntea de deasupra. Se poate introduce prin gaura sabordului o bagheta de latimea sabordului si lunga cat distanta dintre coaste si fixata de coaste la o distanta fata de bordaj care sa permita fixarea tevii in aceleasi conditii ca si mai sus. Se mai poate face o mica ,,platforma'' il forma de L care deasemeni se introduce prin gaura sabordului si se fixeaza de bordaj cu capatul uneia din laturi. Oricum daca intentionezi sa lasi chiar si semideschis oblonul sabordului, trebuie sa montezi o gura de foc sub el, altfel ramane gaura vizibil goala. In plus, la scara asta, obloanele se preteaza la a avea balamale functionale si daca un curios ridica oblonul o sa fie tentat sa isi bage de'stu inauntru. . De decupat o sa trebuiasca sa decupezi fiindca la original obloanele sunt aproximativ la acelasi nivel cu bordajul formand o suprafata aproape plana, daca nu decupezi vor iesi in relief si nu prea ,,bate''.
Faine tevile de tun dar incearca sa scoti gogoloiul ala de la culata ceva mai rotund.
Spor !
P.S. mi-ai facut o zi frumoasa cu strungul.
#26
Postat 31 January 2011 - 09:45 PM
traian, la 31 Jan 2011, 09:25, a spus:
Bună observaţia şi pertinentă. Într-adevăr, conform planurilor, trebuia ca sabordurile să fi fost poziţionate de o parte şi de alta a coastelor, dar am constatat că, dacă le-aş fi pus aşa, nu mi-ar fi avut loc afeturile tunurilor, pe puntea principală (ar fi lovit direct în coaste). Aşa că am făcut un compromis: pe acea punte le-am poziţionat la jumătatea distenţei dintre coaste, apoi, pentru a asigura alternarea, la puntea mijlocie am decis să le aşez în dreptul coastelor (ţinând cont şi de faptul că obloanele vor sta închise).
Oricum, văd tot mai mult că varianta asta trebuie adoptată: obloanele închise definitiv la punţile inferioare.
Şi referitor la acest lucru, mă gândisem ca obloanele să iasă un pic în afara bordajului (cu toate că Victory cea reală nu le are aşa), văd că dau bine, alături de acele file longitudinale intercalate liniilor sabordurilor. Ce părere aveţi?
P.S.: Traian, mă bucur că îţi place cum a ieşit strungul, ocazie cu care îţi mulţumesc încă o dată pentru idee. O să mai am nevoie de un set de dălţi, deoarece încă nu am, iar tunuleţele le-am făcut cu un cutter vechi şi o şurubelniţă (a se vedea poza cu strungul )
#27
Postat 01 February 2011 - 01:51 AM
VALIX, la 31 Jan 2011, 21:45, a spus:
Sunt o multime de amanunte de care trebuie tinut seama la constructia unui model. Sunt modele care sa semene cu..... sunt modele ale,.. dar cu unele diferente si sunt modele, mai detailate sau mai putin detailate. Abordarea e laudabila indiferent de situatie. Am mai spus si ma mentin in ideea ca e mult mai util in a face ceva, indiferent de performanta, Eu am in lucru Victory si am ales sa o fac cu sabordurile inchise. S-ar putea interpreta ca comoditate insa nava ramane aceeasi dar mai putin razboinica . Treaba cu ,,da mai bine'' nu e aplicabila daca vrei sa ai un model care sa semene cu cel real. Ori il faci cat mai posibil asemanator, ori nu mai conteaza si atunci poti sa zici ca e ,,FLY-Orice''.
Vom avea destul timp de discutat pe subiect.
Spor!
#28
Postat 09 February 2011 - 11:47 PM
Am terminat de placat şi partea dinspre pupa, urmează să aşez cârma la locul ei şi cam gata aici:
Am lipit obloanele sabordurilor de la punţile inferioare şi am decupat sabordurile punţii principale:
Apoi am făcut punctele de acces laterale, către puntea mijlocie:
Iar acum vă prezint MFR-ul unui întreg week-end (Muncă Fără Rost):
Am reuşit să îmbin 9 afeturi de tun
Eram extrem de bucuros, pentru că artileria mea începea să prindă contur:
Apoi, stupoare! Tunurile mele erau la o scară mai mare decât ar fi trebuit...
Refăcând calculele, am constatat că modelul meu era la scara 1 : 100, aşadar, trebuia să fac nişte tunuri având lungimea între 2,6 şi 2,9 cm, pe când eu le făcusem de 4,5 cm...
Asta este, week-end-ul viitor iarăşi trebuie "s-o tai" la ţară, să mai "strunjesc" câteva (învăţare de minte). Oricum tot răul este spre bine... spre binele unui coleg, care lucrează la HMS Bounty (l-am infestat şi pe el ), la scara 1 : 50, iar tunurile astea îi vor fi lui de folos.
Numai bine!
#30
Postat 26 February 2011 - 11:39 PM
Am vopsit lateralul obloanelor şi deschiderile sabordurilor cu roşu, apoi feţele obloanelor cu negru (după ce am lipit pe ele câte două balamale din... carton, pentru a se vedea în relief. În capătul "balamalelor" voi lipi câte un inel de care voi lega sforile de manevrare a obloanelor). La un capac de 8 x 8 mm, e tot ce am putut scoate.
Apoi am vopsit carena în alb
Am montat tunurile punţii principale, aflate sub părţile din puntea de manevră, pentru a le putea monta şi pe acestea
şi un "panoramic view from the top", cu părţile din puntea de manevră la locul lor
Acum lucrez la terminarea tunurilor pentru puntea principală, pentru a monta şi restul părţilor punţii de manevră, după care să pot trece la filat.
Iată câteva poze sustrase din fabrica de armament greu:
Gata!
#31
Postat 27 February 2011 - 09:49 AM
Din cate imi dau seama folosesti vopsea pe baza de ulei. Sfatul meu e sa treci la cele pe baza de apa. Revin la vechea observatie cu forma ,,gogoloaielor'' de la tunuri, incearca sa le scoti mai rotunde si cu un ,,gat'' intre ele si teava, acolo urmand a avea un ochi de parama a carei capete fixeaza tunul de bordaj.
Spor!
#32
Postat 27 February 2011 - 10:56 AM
traian, la 27 Feb 2011, 09:49, a spus:
Spor!
Da, sunt alchidice deoarece, chiar dacă nu vă vine să credeţi, în Craiova nu am găsit nicăieri vopsele pe bază de apă (toţi comercianţii au spus că sunt scumpe şi nu au căutare). Oricum, am luat alchidice mate sau semilucioase, acum sunt aşa strălucitoare fiindcă abia le aplicasem, nu se uscaseră încă. La uscare, devin fără prea mult luciu.
Am încercat să rezolv şi observaţia cu "gogoloiul" culatei, însă la dimensiunile sale aşa mici, mi s-au rupt câteva în strung. Mă gândesc să le las aşa pe-astea, deoarece se văd prea puţin şi să mă aplec cu mai multă atenţie (cu o pilă micuţă, că la strung nu am nicio şansă) asupra celor 12 de pe puntea de manevră, alea chiar se văd...
#33
Postat 27 February 2011 - 01:08 PM
Vopsele gasesti la fondul plastic dar sunt cam scumpe ca de, sunt de artisti, sau pe net.
#34
Postat 09 March 2011 - 06:49 PM
Am terminat de filat puntea de manevră (de data asta, ţinând cont de observaţiile făcute la filarea punţii principale, am filat cu fâşii de furnir de 4 mm)
Apoi am filat bordajul parapeţilor, în partea dinspre pupa, pentru a face în ele sabordurile celor 12 tunuri scurte de 12 livre
Apoi am lucrat un pic la scăriţa tambuchiului de la catargul mare
Iar la final, m-am apucat de grătarul etravei (planurile spun că, pentru ornamentele astea, se lipesc beţe suprapuse de 2 x 2 mm grosime, care se slefuiesc apoi, pentru a da curbura necesară)
Gata!
#36
Postat 09 March 2011 - 09:24 PM
tulaji, la 9 Mar 2011, 19:01, a spus:
Partea aceea se cheamă opera vie şi da, este placată cu cupru (placarea cu pricina s-a petrecut în 1780, după 15 ani de exploatare), însă am ales să nu recurg la acel lucru din mai multe motive. Unul dintre ele ar fi... banii.
Nu uita că eu încerc să fac macheta asta de la zero, cu materiale de prin lume / casă adunate, nebeneficiind de vreun kit pe care să-l asamblez.
Aceasta postare a fost editata de VALIX: 09 March 2011 - 09:30 PM
#37
Postat 09 March 2011 - 10:33 PM
Aceasta postare a fost editata de frigate-264: 09 March 2011 - 10:34 PM
#38
Postat 13 March 2011 - 09:39 PM
Nu se prea văd aici, deoarece am pus şi rama cu traversele, provizoriu, pentru a vă forma o părere. Spun provizoriu, deoarece nu o pot lipi la locul ei până nu fac "balustradele" la scăriţe (care sunt formate dintr-o parâmă prinsă pe nişte bare de metal) şi până nu pun şi al doilea rând de stâplişori de susţinere a traverselor.
Apoi am trecut la montarea grătarelor bocaporţilor (nu pe toate) şi am început să lucrez la parapeţii dinspre prora (merge să-i spun teuga?).
Şi un pic pe la parapetul (aşezat tot provizoriu) dinspre interior (partea fără stâlpişori din mijloc va fi decupată, pentru că acolo va fi amplasată construcţia clopotului de cart)
Greul abia acum începe, după câte observ (migăleală, construcţii minuscule etc.)
#39
Postat 01 April 2011 - 10:01 PM
Am terminat tambuchiul de acces de la catargul mare (din profil pătrat 2 x 2 mm şi profil circular D2 mm)
Am amplasat stâlpişorii parapeţilor de la prora
Apoi am pus ramele grătarelor bocaporţilor
Apoi am lucrat în zona unde va fi montată cârma şi habitaclul busolei şi am construit adăpostul clopotului de cart (imaginea e cam slabă, se va vedea poate mai bine montat la locul lui)
Am lăsat spre final o poveste, spun eu tristă, despre un grătar de etravă...
Ieşise aşa de frumos...
Îl montasem la locul lui, când, venind într-o zi de la serviciu, soţia îmi spune că are să-mi dea o veste rea. Cică fie-mea a dat cu barca de pe mobilă (de la 2 m înălţime), din greşeală...
Parcă mi s-au tăiat picioarele...
Mă reped spre corăbiuţă, la prima vedere pare întreagă, apoi încep să se observe nenorocirile: 2 uşiţe ale sabordurilor de artilerie se mai ţineau într-o "balama", grătarul etravei... era rupt în 15... vârful etravei... spart pe 1 cm, colţul dinspre babord al parapetului dinspre prora, turtit (de altfel, se poate vedea în poza Victory_137, cea cu stâlpişorii de parapeţi)
Aşadar, în acest week-end trebuie să fac alt grătar, dar tot răul e spre bine (1. acum am experienţă şi va ieşi mai bine ca primul şi 2. toată tărăşenia a fost un test de rezistenţă pe care victory la trecut cu brio.)
Gata! La treabă!
Aceasta postare a fost editata de VALIX: 01 April 2011 - 10:05 PM
#40
Postat 02 April 2011 - 12:16 AM