Forum Machete,Modelism,Hobby: Cateva IAR-uri 80 si 81 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Cateva IAR-uri 80 si 81 1/72

#21 Useril este offline   szek 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 241
  • Inregistrat: 09-May 05

Postat 17 September 2010 - 09:35 PM

foarte frumoasa colectie de IARuri! felicitari!
imi place mai ales vitrina romaneasca :)

#22 Useril este offline   HIND 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 624
  • Inregistrat: 02-October 06

Postat 18 September 2010 - 08:36 AM

Minunata colectie de romanesti. Ar fi o onoare deosebita daca ai accepta invitatia de a le expune la Alba Iulia, in noiembrie. La capitolul romanesti, niciodata nu este suficient.
FELICITARI !

#23 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1074
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 18 September 2010 - 11:38 AM

Citeaza

ma bucura sa vad si in ce consta spatiul de expunere, sub sticla

Citeaza

imi place mai ales vitrina romaneasca :)


Daca tot v-a placut prima vitrina, mai jos am pus o poza si cu cea de a doua vitrina. :hi:

Citeaza

Minunata colectie de romanesti. Ar fi o onoare deosebita daca ai accepta invitatia de a le expune la Alba Iulia, in noiembrie. La capitolul romanesti, niciodata nu este suficient.
FELICITARI !


Multumesc mult pentru felicitari si pentru invitatie.
Mereu ma batut gandul sa ma prezint si eu pe la o expunere (Bucuresti sau Alba) insa de fiecare data sa ivit ceva in program si am renuntat. Din pacate si anul acesta scenariu se repeta si voi fi plecat din tara la momentul evenimentului.
Multumesc inca o data. :whistle:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: DSC05588.JPG


#24 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 18 September 2010 - 02:44 PM

Mcg, ceeace spui tu nu este corect, au existat (le-am postat in carte) ordine privind imatriculatia si vopsirea insemnelor de recunoastere pentru frontul de est ce nu puteau fi ignorate, textele sunt foarte precise in acest sens.
Capotajul vopsit verde l-au avut numai avioanele BOPI, exceptie IAR-81C care nu a fost BOPI din cauza gaurilor practicate in lonjeroane pentru tunurile Mauser.
Dupa rearmare a trebuit vopsit in galben.
La acea foto cu filtrul vopsit in culoarea de intrados, lucrurile stau astfel: nr.22 nu a fost prevazut din fabrica cu filtru, a fost adaugat ulterior (prima varianta de filtru) si era vopsit in acea culoare.

#25 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1074
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 18 September 2010 - 11:38 PM

Citeaza

Mcg, ceeace spui tu nu este corect, au existat (le-am postat in carte) ordine privind imatriculatia si vopsirea insemnelor de recunoastere pentru frontul de est ce nu puteau fi ignorate, textele sunt foarte precise in acest sens.
Capotajul vopsit verde l-au avut numai avioanele BOPI, exceptie IAR-81C care nu a fost BOPI din cauza gaurilor practicate in lonjeroane pentru tunurile Mauser.
Dupa rearmare a trebuit vopsit in galben.
La acea foto cu filtrul vopsit in culoarea de intrados, lucrurile stau astfel: nr.22 nu a fost prevazut din fabrica cu filtru, a fost adaugat ulterior (prima varianta de filtru) si era vopsit in acea culoare.


Radu-Dan, sunt perfect de acord cu acele ordine si ca textele erau precise insa exceptii s-au mai vazut si nu putem judeca totul doar in baza ordinelor scrise, cel mai bine de luat in considerare sunt pozele.
Dupa cum am mentionat si mai sus, in pozele postate de dumneavoastra avionul cu numarul 22 avea botul galben.
In poza postata de mine botul era verde, in urma reparatiilor sau chiar pe aerodrom pentru o mai buna camuflare la sol. Nr.22 nu era singurul IAR-80 cu bot verde, din cate am vazut eu pana acum si Nr.25 avea bot verde, de asemenea si IAR-urile 80A cu numerele 51 si 82 aveau bot verde.
Si in cazul BF-urilor 109 E au existat ordine privind inmatricularea prin care era specificat ca botul acestor aparate trebuia sa fie galben insa se cunosc doua cazuri in care botul a fost verde Bf-109 E Nr.33 si Nr.39.
O alta diferenta intre cele cu bot galben si bot verde (fie IAR-80 fie Bf109E) ar fi modelul de cruce a lui Mihai care este diferit de modelul obisnuit, ceea ce ma duce sa cred ca acestea in urma reparatiilor au fost revopsite si reinmatriculate, probabil la acelasi atelier de reparatii probabil ASAM.
Imi pare sincer rau ca sunteti de parere ca doar IAR-urile BOPI aveau bot verde, pozele ne demonstreaza ca au existat si altele.
Mai jos am atasat cateva poze: una din aceeasi serie cu cea postata mai sus, unde se vede demarcatia intre verde si bleau pe botul numarului 22 langa acelasi avion italian Macchi C 200 (pe aerodromul Salz daca nu ma insel), nr.22 facand parte din Gr.8 Vt.; si o alta poza cu IAR-urile 80A Nr.51 si Nr.82 (poza prezenta si in cartea IAR-80 Edition TMA).

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IAR_80_nr22.jpg
  • Imagine atasata: scan0001.jpg


#26 Useril este offline   Cantacuzino 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 22-February 05

Postat 19 September 2010 - 08:07 AM

Citeaza

Nr.22 ca si celelalte IAR-uri din seria lui, a vost vopsit tipic, unde avea botul galben (cum se prezinta in pozele superbe postate), dar dupa un anumit timp de folosita, in urma reparatiilor sau chiar pe aerodrom botul galben a vost revopsit in verde extrados bleau sau probabil galben intrados (eu am ales bleau), pentru o mai buna camuflare la sol, la fel s-a procedat si cu Bf-109 E.



Felicitari. Superba colectie de IAR 80/81.

In ceea ce priveste verdele de de pe capota. Intr-adevar s-a folosit in prima campanie (Basarabia) atat la IAR-urile 80 din grupul 8 cat si la Bf 109E din grupul 7. A existat chiar si un ordin (cred ca este in cartea lui Dan- Prima zi de razboi).
Explicatia este simpla. Camuflarea pe sol era mai sigura impotriva atacurilor surpriza. Mai tarziu s-a revenit la vopsirea completa a capotei cu galben (probabil dupa ce s-a obtinut suprematia aeriana pe frontul de est). Dar in vara lui 44 din nou s-a revenit la camuflarea cu verde a capotei motor la IAR80/81 din grupurile 2 si 4 care au luptat pe frontul din moldova.
Ceea ce totusi nu ai respectat este culoarea de intrados sub capota care a ramas galbena. Era totusi o cerinta obligatorie de identificare a avioanelor axei pe frontul de est. Lupta se ducea tactic si antiaeriana axei trebuia sa poata face diferenta intre amici si inamici.

Vreau sa mai adaug ca pentru camuflajul la IAR 80M nr 151 si IAR 81C nr 344 o sa ai o surpriza dupa aparitia cartii Romanian Fighters in colors. :whistle:

#27 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1074
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 19 September 2010 - 10:36 AM

Citeaza

Ceea ce totusi nu ai respectat este culoarea de intrados sub capota care a ramas galbena.

Banuiam ca acolo este galben insa avand incertitudini am ales sa-l fac bleau, in caz ca apar informatii noi e mai usor sa dai galben peste bleau decat invers, am sa-l modific.

Citeaza

Vreau sa mai adaug ca pentru camuflajul la IAR 80M nr 151 si IAR 81C nr 344 o sa ai o surpriza dupa aparitia cartii Romanian Fighters in colors.

Cu siguranta surpriza consta in faptul ca acestea erau vopsite doar in verde si nu in verde maro, ca si in cazul C-ului Nr.372.
O intrebare am vopsitul verde simplu venea direct din fabrica sau a fost aplicat dupa??

Multumesc pentru felicitari si pentru interventie.

Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 19 September 2010 - 10:44 AM


#28 Useril este offline   Cantacuzino 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 22-February 05

Postat 19 September 2010 - 12:59 PM

Vezi postareaMgc151184, la 19 Sep 2010, 09:36, a spus:

Banuiam ca acolo este galben insa avand incertitudini am ales sa-l fac bleau, in caz ca apar informatii noi e mai usor sa dai galben peste bleau decat invers, am sa-l modific.
Cu siguranta surpriza consta in faptul ca acestea erau vopsite doar in verde si nu in verde maro, ca si in cazul C-ului Nr.372.
O intrebare am vopsitul verde simplu venea direct din fabrica sau a fost aplicat dupa??

Multumesc pentru felicitari si pentru interventie.


La IAR 81 C venea din fabrica iar la IAR 80M (si cateva IAR80 B) s-a aplicat dupa. Dar ai putina rabdare pana la sfarsitul lunii.

#29 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4834
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 19 September 2010 - 07:22 PM

--- insa se cunosc doua cazuri in care botul a fost verde Bf-109 E Nr.33 si Nr.39.---- Putin of topic . In numarul 1/2002(76) din Modelism mai apare inca unul . Se numeste Sybille ( scris posibil cu alb pe capota motorului in stilul " Hai fetito !" sau " Dor de duca" ) , iar cei de la M. spun ca ar fi fost nr. 2 . Citisem pe undeva ca a fost pierdut la Stalingrad .

#30 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 19 September 2010 - 09:37 PM

Dar ai putina rabdare pana la sfarsitul lunii.
[/quote]

:whistle: http://www.cartula.ro/forum/Romanian-Fight...1945-t7142.html

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi