Henschel 129B2 1/32
#1
Postat 09 August 2010 - 09:32 PM
Istorie avion si inmatriculare
Monoplan, monoloc, bimotor(motoare Gnome-Rhone 14 Mars, de 850 CP fiecare),cu botul celulei aducand a bot de rata, permitand o vizibilitate perfecta, acest aparat reprezinta o realizare tehnica deosebita pentru acele vremi, fiind precursorul mult mai tarziu realizatelor si mai celebrelor , A-10 si SU-25.Performantele deosebite pe care le avea ii dadeau pilotului posibilitatea ca dupa lansarea bombelor, sa lupte ca si vanator, reusind sa realizeze aproape toata gama de acrobatii aeriene. Blindat sub motoare si postul de pilotaj, cu parbrizul de asemenea blindat(75 mm)putea rezista exploziilor proiectilelor de 20mm.Viteza maxima era de 375 km/h iar prin cuplarea fortajului se aduceau motoarele pana la 110% (celebrul “leistung” moment in care incepeau sa fumege atat de intens, lasand impresia inamicului ca a fost lovit)si viteza ajungea pana la 425 km/h ,iar cei 600l de combustibil incarcat in trei rezervoare, ii dadeau o autonomie de zbor de 700 km la un plafon de 7000m(cca. 1 ½ ore zbor).Puternic inarmat , cu sase lansatoare pentru bombe,de 50-75 kg sau una singura de 250 kg,cu explozie intarziata de 14 secunde sub 200m.Ca si armament de bord, doua mitraliere de 7,92 sau 13,6mm cu 500 de cartuse (al cincilea cartus era intotdeauna trasor, iar restul pe rand si repetabil : incendiar, perforant, perforant-exploziv, mina) si doua tunuri de 20mm Rheinmetall, cu 250 proiectile.
In afara de Luftwaffe, Aviatia Regala Romana, a fost singura aviatie din cel de al doilea razboi mondial dotata cu aparate Henschel 129.ARR a avut un numar de peste 200 de aparate Henschel 129, model B2 varianta tarzie cu esapamente scurte. Primele 5 aparate au fost aduse in Romania in data de 12 Iunie 1943, iar prima misiune de lupta are loc in 15 August 1943 pe frontul de Est, asupra satului Kotovka, cu un numar de 12 aparate.
Grupul 8 Asalt era format din trei escadrille 41,42 si 60 Asalt,din care la un moment dat au mai ramas doar doua , iar mai apoi pe frontul de Vest doar una in cadrul Grupului 8 Asalt-Picaj. Avioanele Escadrilei 41 erau inmatriculate incepand cu cifra 100 si cu carenajele elicilor vopsite in rosu, cele ale Escadrilei 42 erau numerotate cu cifre incepand cu 200 si cu carenajele elicilor in galben, iar Escadrila 60 cu numere matricole incepand cu cifra 300 si cu carenajele elicilor in albastru. Aparatele care aveau la inmatriculare terminatia “a”, erau inlocuirea originalelor distruse, terminatie care ajungea in unele cazuri si la “c”.
Despre kit
Cand l-am vazut prima data pe site-ul celor de la <LSP> , la sectiunea "modell of the year 2008 - full resine kit", mi-am soptit in barba ca "asta trebuie sa stea in vitrina mea". Normal ca asta sa si intamplat si pot sa ma laud cu aceasta ocazie ca ce vedeti acum este premiera mondiala si absoluta, deoarece nu am vazut niciunde un alt model construit la aceasta scara.
Deci sa incepem:
Kit: Henschel 129B 1/32 integral din rasina de la Jerry Rutman
Inmatriculare: Fortele Aeriene Regale Romane, Grupul 8 Asalt, Escadrila 41 Asalt, 1944, W.Nr.141122, pilot Lt.Av.Rez. Antonescu Vasile.
Decal: Home Made
Update: 1/32 Bomb set de la Eduard
Upgrade: suport ventral bombe, suporti aripi bombe, scara, oglinda retrovizoare, esapamente.
Am ales aceasta inmarticulare deoarece, in momentul in care cautam referinte despre Hs 129B, am descoperit pe coperta IV a „Squadron Signal :Henschel 129:In Action „ ca acest avion la un moment dat la finalul existentei lui, sa aflat in orasul meu (Arad) ”a fost reparat<dupa ce a fost lovit de AA la Rosnov>si a fost folosit ca si avion de antrenament la baza din Arad, unde a fost distrus in luptele din Septembrie 1944 impotriva fortelor ungare din si din jurul Aradului”.Inmarticularea „118a” are pe deriva emblema personala a Lt.Av.Rez. Antonescu Vasile, o sticla de vin rosu innaripata.
Din pacate un singur profil color am gasit (cel de pe coperta IV a „Squadron Signal”) si o singura fotografie in aceeasi carte, care prezinta partea stanga spate a avionului,suficient cat sa ma lamuresc de existenta emblemei personale doar pe partea dreapta.
Un model integral din rasina destul de bun, singurul existent la aceasta scara, nu foarte pretentios , din care am incercat sa scot cat pot eu de bine(nu am pretentii de maestru) ,un model destul de frumos (eu sunt multumit de ceea ce a iesit).
Din pacate fotografii din timpul constructiei nu am facut,deoarece pe cand incheiam o etapa, abia asteptam sa trec la pasul urmator fara sa ma gandesc sa si imortalizez momentul, asa ca o sa va multumiti doar cu ce se vede. Constructia a durat vreo trei luni, timp in care m-am lovit de suficiente probleme , tiinand cont ca este prima macheta integral din rasina pe care o fac si faptul ca este la o scara destul de mare(sau mica)1/32.
Nu am folosit tunul de 30mm pe care il avea macheta, deoarece ARR nu folosea acea varianta de inarmare. Am incercat sa fac (sper ca mi-a si reusit, asta voi decideti) suportul de bombe atat cel ventral cat si cele de pe planuri, scara si oglinda retrovizoare, care nu erau incluse in macheta .Am mai modificat zona radiatoarelor (din pacate o zona despre care nu am gasit nici o referinta foto asa ca am lucrat dupa un drawing care era destul de detaliat) si prizele de racire de pe carenajul motoarelor, deoarece nu erau conforme cu realitatea, iar esapamentele sunt din teava de cupru (o conducta de frana , indoita si subtiata la interior).
Vopsirea este facuta cu vopsele Gunze, RLM 02,04,65,66,70,71(71 care mi s-a parut prea deschis fata de realitate si a fost inchis cu putin negru si un strop de RLM 70) si Tamiya Smoke.
Nu sunt cel mai bun modelist din lume, dar sunt multumit ca sunt primul care a facut macheta acestui avion, la scara 1/32 , ocazie cu care ii multumesc lui Jerry Rutman ca s-a hotarat sa scoata aceasta macheta la scara asta.Daca a iesit ceva din asta si va place munca mea, va las pe voi sa decideti.
#2
Postat 09 August 2010 - 09:56 PM
#6
Postat 09 August 2010 - 10:33 PM
#8
Postat 09 August 2010 - 10:44 PM
scorpio, la 9 Aug 2010, 23:05, a spus:
Nu, nu, era tot inainte de "marea eliberare", asa ca probabil este prima varianta. Multumesc frumos! Si la mai multe reusite in continuare.
#9
Postat 10 August 2010 - 08:21 AM
JangBogo, Hs-129 romanesti au fost vopsite in RLM 70/71/65. Ocazional, pe perioada de iarna, au primit un camuflaj suplimentar de iarna, cu var, pete albe. Dupa paşpa, au fost revopsite si au primit cocarde.
Intradosul cu negru era pentru bombardierele de noapte.
#10
Postat 10 August 2010 - 08:21 AM
Felicitari scorpio ,pentru puterea de a duce la bun sfarsit acest prim si probabil ultim rasinos...
Un avion SUPERB,care in mainile pilotilor romani a fost admirat si temut si de aliati si de dusmani...
Personal, astept ca un producator in plastic (sper Hasegawa) sa-l scoata pentru al face si eu in camuflaj de iarna!
Spor si numai bine!
Vali
#11
Postat 10 August 2010 - 11:16 AM
Z-mare, la 10 Aug 2010, 09:21, a spus:
JangBogo, Hs-129 romanesti au fost vopsite in RLM 70/71/65. Ocazional, pe perioada de iarna, au primit un camuflaj suplimentar de iarna, cu var, pete albe. Dupa paşpa, au fost revopsite si au primit cocarde.
Intradosul cu negru era pentru bombardierele de noapte.
Z-mare, multumesc frumos pentru lamuriri. Nu se stie cand o sa-mi fie de folos.
#15
Postat 11 August 2010 - 07:49 PM
dakian67, la 11 Aug 2010, 18:33, a spus:
#17
Postat 11 August 2010 - 09:40 PM