Fiind membru si pe un forum german de modelism,am fost intrebat despre istoria romaneasca a me-ului 109.Dand raspunsurile care le stiam,ceilalti membrii mi-au dat un link cu un site despre me 109 romanesc.Aici am observat cateva lucruri care m-au lasat putin nedumerit:
-a avut ARR me 109 G 14?
-plus istoria data de site...
Iata si link-ul:www.xs4all.nl/~tozu/me109/index.htm
Pagina 1 din 1
Sunt nedumerit!!! Au avut romanii me 109 G 14?
#2
Postat 17 November 2005 - 01:09 AM
Romanii n-au avut oficial G14 (nici G8, nici G10) , dar au avut G6 tirzii, cu toate elementele unui G14 (in fapt identice; G14 a fost o incercare de a standardiza productia de 109G6)
Poate au capturat ceva G14..nu cred, ar fi trecut neobservate oricum fiind identice cu G6 tirzii (cu cabina erla si coada inalta de lemn) deja in dotare; nimeni nu-si batea capul cu denumiri de sub-subvarianta.
Oricum d.p.d.v. modelistic e absolut irelevant daca e G6 late sau G14.
Acel site este mai vechiut iar sursele sint destul de ...hmmm...
Poate au capturat ceva G14..nu cred, ar fi trecut neobservate oricum fiind identice cu G6 tirzii (cu cabina erla si coada inalta de lemn) deja in dotare; nimeni nu-si batea capul cu denumiri de sub-subvarianta.
Oricum d.p.d.v. modelistic e absolut irelevant daca e G6 late sau G14.
Acel site este mai vechiut iar sursele sint destul de ...hmmm...
#3
Postat 17 November 2005 - 12:20 PM
d.p.d.v istoric, romanii nu prea aveau cum sa puna mana pe G14. ARR a avut in dotare Bf109 provenite de la nemti, Bf109 construite la Brasov si Bf109 capturate in preajma lui 23 August 1944. Unele dintre G6 aveau cabina Erla si coada inalta - astea sunt confundate cu G14). Productia de G14 a inceput in iulie 1944, iar primele au intrat in actiune in Franta in August 1944. Sunt foarte putine sanse ca vreun G14 sa fi ajuns in Romania inainte de 23 August 44 ca mai apoi sa fie capturate de romani (dar nu bag mina in foc). Dupa aia, nu a mai fost nici o alta ocazie...
G14 sunt un subiect foarte confuz. Cei care se iau numai dupa aspecte exterioare (coada, cabina, carenajele pe capota motorului, roada din coada, rotile principale si carenajele de pe aripi, radio, etc) se pot insela cu mare usurinta. Toate chestiile astea erau oferite ca "seturi de inbunatatire" si puteau fi instalate in situ de catre mecanici pe avioane de tip G6 (asta a fost de fapt scopul lui G14 - sa reduca numarul de "seturi de inbunatatire" si sa scoata avioanele cu ele gata montate din fabrica). Cel mai bun indicator este sa te iei dupa numerele de serie. Astea sunt date pe paginile 144 si 148 din cartea "Messerschmitt Bf109 F. G. K. Series - An Illustrated History" de Prien si Rodeike precum si in pagina 44 din "Messerschmitt Bf109 Recognition Manual - A Guide to Variants, Weapons and Equipment" de Fernandez - Sommerau
HTH
Radu
G14 sunt un subiect foarte confuz. Cei care se iau numai dupa aspecte exterioare (coada, cabina, carenajele pe capota motorului, roada din coada, rotile principale si carenajele de pe aripi, radio, etc) se pot insela cu mare usurinta. Toate chestiile astea erau oferite ca "seturi de inbunatatire" si puteau fi instalate in situ de catre mecanici pe avioane de tip G6 (asta a fost de fapt scopul lui G14 - sa reduca numarul de "seturi de inbunatatire" si sa scoata avioanele cu ele gata montate din fabrica). Cel mai bun indicator este sa te iei dupa numerele de serie. Astea sunt date pe paginile 144 si 148 din cartea "Messerschmitt Bf109 F. G. K. Series - An Illustrated History" de Prien si Rodeike precum si in pagina 44 din "Messerschmitt Bf109 Recognition Manual - A Guide to Variants, Weapons and Equipment" de Fernandez - Sommerau
HTH
Radu
Arata acest topic
Pagina 1 din 1