Din experienta personala (publicarea tezei de doctorat a vara-mi) si din discutii cu amici care lucreaza in domeniul editorial:
- orice volum propus spre publicare trebuie sa ofere perspectiva unei vanzari minimale, pentru ca editura sa isi scoata banii;
- in general, atunci cand un autor propune un volum, se merge pe co-finantare: respectivul contribuie cu o parte din costuri si primeste fie un numar de cateva zeci de exemplare gratuit, fie un procent din banii ce vor fi obtinuti din vanzarea cartilor, fie si una si alta; dar editurile raspund greu la intrebari de tipul "astazi, la un an de la publicarea cartii, cate exemplare s-au vandut din cele 300 pe care ati spus ca le tipariti?"... verisoara mea, care a lucrat cu o editura mai rasarita, nu a fost solicitata sa plateasca publicarea ca atare (ceva ce poate merge la aprox. 1.000 de euro pentru un tiraj de 500-1000 exemplare, carte standard ca format si la vreo 250 pagini), dar nu s-a ales decat cu 50 de carti si atat, din 500 de exemplare pe care editorii s-au angajat sa le tipareasca;
- in negocierea cu editura sunt importante urmatoarele: puterea financiar-economica a editurii (respectiv, cat timp isi permite sa tina cartile proprii in librarii asteptand ca acestea sa se vanda! si cat de mult poate sa riste sa bage bani intr-o carte care ar putea sa nu sa se vanda!), costurile per exemplar ale volumului (tu ai niste planse, probabil color, asta e o chestie costisitoare), disponibilitatea autorului de a contribui cu ceva (bani) la proiectul editorial, pretentiile autorului si, MAI ALES, perspectivele de a vinde cat mai mult si cat mai repede din tirajul propus.
- referitor la ultima chestie - asa se explica de ce se tiparesc tot felul de volume stiintifice pe diferite subiecte cu autori care sunt cadre didactice universitare: pentru ca profii au deja un public captiv, respectiv isi baga volumul in bibliografia de examen si atunci studentii cumpara cartea, volens-nolens. Rezulta de aici ca trebuie sa-ti pregatesti argumente pentru discutia cu orice editura, respectiv sa creionezi un plan de vanzari ("in Romania exista oameni interesati de domeniu, de exemplu pe forumul de profil cartula.ro sunt inregistrati un numar de x. utilizatori, bla, bla...") pentru ca editorii sa scape de ideea ca vor ramane cu tirajul in brate.
- daca tii la (un minim) profit si nu te multumesti doar cu gloria (autografe catre rude + exemplare trimise la biblioteca din orasul natal si doamnei diriginta din clasa a VIII-a s.a.m.d.), atunci totul trebuie trecut clar in contractul de editare: dupa 6 luni sau un an de la aparitia cartii, editura iti prezinta un raport de vanzari oficial, cu semnatura si stampila, si partea ta se va calcula proportional cu vanzarile (ex. s-au vandut toate, primesti un procent anume, s-au vandut doar jumatate, primesti un procent mai mic etc.). Oricum, editura o sa te traga in piept pentru ca nu ii poti controla deloc, tre sa ii crezi pe cuvant si vor spune mereu ca vanzarile merg greu, n-are lumea bani, e criza, ei abia se descurca etc.
Cam asta e de spus, nu-mi mai vine nimic in minte, e si trecut de miezu' noptii, daca imi mai amintesc vreun pont revin.
Bafta si sanatate (apropo, pe mine poti sa ma treci pe lista de clienti potentiali de pe acum, si vreau si autograf!)
Aceasta postare a fost editata de Cyborg: 04 July 2010 - 10:13 PM